Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Altena

Subsidieregeling kernenbudget Altena 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAltena
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling kernenbudget Altena 2024
CiteertitelSubsidieregeling kernenbudget Altena 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Subsidieregeling kernenbudget Altena 2021 vastgesteld d.d. 4 mei 2023.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening Altena 2019

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-05-2024nieuwe regeling

23-04-2024

gmb-2024-191372

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling kernenbudget Altena 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena;

 

gelet op artikel 3, artikel 5 lid 1, artikel 6 lid 4, artikel 7 lid 4, artikel 8 lid 3 en artikel 9 lid 3 aanhef en onder g. van de Algemene Subsidieverordening Altena 2019;

 

Overwegende dat:

 

  • a)

    het college op basis van artikel 3 van de ASV bij subsidieregeling vaststelt welke activiteiten in aanmerking kunnen komen voor subsidie;

  • b)

    het college op basis van artikel 3 van de ASV bij subsidieregeling tevens kan bepalen welke doelgroepen in aanmerking komen voor subsidie;

  • c)

    de ASV op het verstrekken van subsidies van toepassing is, voor zover daarvan niet bij subsidieregeling wordt afgeweken;

Besluit: vast te stellen de navolgende Subsidieregeling kernenbudget Altena 2024.

 

Hoofdstuk 1. ALGEMEEN

Artikel 1. Algemene begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

 

  • a)

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • b)

    ASV: Algemene subsidieverordening Altena 2019;

  • c)

    gemeente: de gemeente Altena;

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 4 bedoelde bewonersinitiatieven en de in artikel 16 bedoelde structurele activiteiten.

Hoofdstuk 2. EENMALIGE SUBSIDIE BEWONERSINITIATIEVEN

Artikel 3. Algemene begripsomschrijvingen hoofdstuk 2

In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

 

  • a)

    inwoner: een persoon die is ingeschreven in de basisregistratie Personen van de gemeente op een adres in de gemeente en die ook feitelijk in de gemeente woont;

  • b)

    bewonersinitiatief: één of meer activiteiten van natuurlijke personen, verenigingen of stichtingen, gericht op de verbetering van het woon-, werk- en / of leefklimaat in de gemeente, op kern-, straat-, buurt- of wijkniveau;

  • c)

    subsidieontvanger: de natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie krachtens deze regeling subsidie is verstrekt;

  • d)

    kern: één van de 21 (dorps)kernen van de gemeente.

Artikel 4. Bewonersinitiatieven

  • 1.

    Subsidie kan uitsluitend éénmalig worden verstrekt voor bewonersinitiatieven die vallen binnen ten minste één van de volgende thema’s en die tevens voldoen aan het bepaalde in dit artikel:

    • a)

      leefbaarheid in de buurt of de wijk, waaronder openbare groenvoorzieningen en sociale betrokkenheid, ontmoeting en verbinding;

    • b)

      (sociale) veiligheid;

    • c)

      ouderen;

    • d)

      jeugd;

    • e)

      duurzaamheid;

    • f)

      educatie.

  • 2.

    Het bewonersinitiatief moet bijdragen aan het realiseren van het doel van de subsidie: het geven van een positieve impuls aan de maatschappelijke samenhang in de kern, de wijk, de buurt en / of de straat. Dit kan onder meer aantoonbaar worden gemaakt door:

    • a)

      de aanvraag te voorzien van een bijlage met de handtekeningen van de op het bewonersinitiatief betrokken ondernemers, kern- of buurtbewoners;

    • b)

      bij de aanvraag, de samenwerking tussen inwoners, ondernemers of maatschappelijke organisaties inzichtelijk te maken;

    • c)

      bij de aanvraag de relatie met de doelgroep waarop de activiteit is gericht aantoonbaar weer te geven;

    • d)

      bij de aanvraag, op basis van ervaring en of studie, de verwachte effecten weer te geven.

  • 3.

    In het kader van het bewonersinitiatief moet sprake zijn van eigen inzet van de subsidieontvanger, in de vorm van geld, middelen of eigen tijd. De eigen inzet moet zich in redelijke mate verhouden tot het bedrag van de gevraagde subsidie.

  • 4.

    Het bewonersinitiatief komt slechts éénmalig in aanmerking voor subsidie, ook indien het bijvoorbeeld in twee of meer opeenvolgende kalenderjaren, al dan niet gewijzigd, wordt ontplooid.

  • 5.

    Bewonersinitiatieven kunnen slechts voor een subsidie op basis van deze subsidieregeling in aanmerking komen, indien ze niet op grond van een andere gemeentelijke subsidieregeling voor dezelfde activiteit kunnen worden gesubsidieerd.

Artikel 5. Doelgroepen

De éénmalige subsidie als bedoeld in artikel 4 wordt uitsluitend verstrekt aan:

 

  • a)

    een natuurlijke persoon die inwoner is;

  • b)

    een groep van natuurlijke personen die allen inwoner zijn; of

  • c)

    een bij notariële akte opgerichte stichting of vereniging die statutair in de gemeente is gevestigd.

Artikel 6. Kosten die voor éénmalige subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie als bedoeld in artikel 4 komen alleen in aanmerking de redelijkerwijs te maken kosten die direct verbonden zijn met een bewonersinitiatief als bedoeld in artikel 4 van deze regeling.

  • 2.

    Niet in aanmerking voor subsidie als bedoeld in artikel 4 komen:

    • a.

      onvoorziene kosten;

    • b.

      kosten voor kinderopvang;

    • c.

      reiskosten, salaris, vrijwilligersvergoedingen, presentjes, prijzen voor verlotingen;

    • d.

      uitgaven waaraan directe inkomsten zijn verbonden, bijvoorbeeld (programma)boekjes of consumpties die worden verkocht.

Artikel 7. Hoogte van de éénmalige subsidie

Een subsidie als bedoeld in artikel 4 bedraagt maximaal € 2.000,-- per bewonersinitiatief.

Artikel 8. Subsidieplafond

Het subsidieplafond voor subsidie als bedoeld in artikel 4 wordt jaarlijks door het college vastgesteld.

Artikel 9. Wijze van verdeling éénmalige subsidie

  • 1.

    Verstrekking van subsidie als bedoeld in artikel 4 vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Awb de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

  • 3.

    Indien het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

Artikel 10. Aanvraag éénmalige subsidies

In aanvulling op het bepaalde in artikel 6, tweede lid, van de ASV beschrijft de aanvrager om subsidie als bedoeld in artikel 4 in de aanvraag:

  • a)

    hoe he te subsidiëren bewonersinitiatief zal bijdragen aan de verbetering van het woon-, werk- en / of leefklimaat in de gemeente, op kern-, straat-, buurt- of wijkniveau en hoe wordt voldaan aan het bepaalde in lid 2 van artikel 4;

  • b)

    de wijze waarop kern- en/of buurtbewoners bij de activiteit zijn betrokken;

  • c)

    de wijze waarop de veiligheid aan de orde is en hoe dit is geregeld;

  • d)

    op welke wijze het te subsidiëren bewonersinitiatief past in één of meer van de thema’s genoemd in artikel 4, eerste lid;

  • e)

    een planning, waaruit blijkt wanneer het te subsidiëren bewonersinitiatief wordt uitgevoerd en wanneer dit afgerond zal zijn;

  • f)

    welke investering in tijd of geld de aanvrager zelf doet in het te subsidiëren bewonersinitiatief; en

  • g)

    welke pogingen zijn ondernomen om het bewonersinitiatief op andere manieren te financieren en wat daarvan het resultaat is.

Artikel 11. Aanvraagtermijn

In afwijking van artikel 7, derde lid, van de ASV wordt een aanvraag om een subsidie als bedoeld in artikel 4 ingediend ten minste 6 weken voordat de aanvrager voornemens is uitvoering te geven aan het bewonersinitiatief waarvoor de subsidie wordt gevraagd.

Artikel 12. Beslistermijn

In afwijking van artikel 8, tweede lid, van de ASV beslist het college op aanvragen om een subsidie als bedoeld in artikel 11 binnen zes weken nadat de volledige aanvraag is ingediend.

Artikel 13. Aanvullende weigeringsgronden

Overeenkomstig artikel 9, derde lid, aanhef en onder g. van de ASV kan de aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 4 worden geweigerd als:

 

  • 1.

    in onvoldoende mate het doel, zoals beschreven in artikel 4 lid 1 en lid 2 van deze regeling, aannemelijk kan worden gemaakt;

  • 2.

    niet voldaan wordt aan het bepaalde in de artikelen 4, 5, 6 of 7;

  • 3.

    er gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:

    • a)

      het bewonersinitiatief niet haalbaar of uitvoerbaar is binnen de in de aanvraag vermelde planning;

    • b)

      de initiatiefnemer doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien die in strijd zijn met de wet;

    • c)

      het initiatief gericht is op politieke standpunten, staking of actie voeren.

    • d)

      het initiatief gedeeltelijk of geheel betrekking heeft op privébelangen;

    • e)

      met het initiatief ook een commercieel doel wordt nagestreefd;

    • f)

      het beheer en onderhoud van de voorgestelde fysieke verbeteringen van de leefomgeving niet kunnen worden gewaarborgd; of

    • g)

      het initiatief al door anderen wordt uitgevoerd c.q. op een andere wijze door de gemeente is of wordt gesubsidieerd.

  • 4.

    in het geval dat zich een situatie voordoet zoals verwoord in artikel 4:6 Awb;

  • 5.

    het bewonersinitiatief leidt tot structurele kosten die ten laste komen van de gemeente; of

  • 6.

    de veiligheid van degenen die bij de uitvoering van het bewonersinitiatief betrokken zijn niet voldoende gewaarborgd is.

Artikel 14. Verplichtingen éénmalige subsidies

  • 1.

    Het college kan bij subsidieverlening de ontvanger van subsidie als bedoeld in artikel 4 onder meer de in sub a. tot en met sub c. van dit artikel genoemde verplichtingen opleggen:

    • a.

      De subsidieontvanger zorgt ervoor dat de subsidie wordt besteed aan de uitvoering van het bewonersinitiatief en administreert de uitgaven zorgvuldig.

    • b.

      De subsidieontvanger doet zo spoedig mogelijk mededeling aan het college van veranderde omstandigheden die van belang kunnen zijn voor de uitvoering van het bewonersinitiatief.

    • c.

      Subsidieontvangers die activiteiten ontplooien waarbij kinderen zijn betrokken, dienen maatregelen te nemen gericht op het waarborgen van een veilige omgeving voor kinderen.

  • 2.

    Het college kan bij subsidievaststelling de ontvanger van subsidie als bedoeld in artikel 4 de verplichting opleggen dat subsidieontvangers die activiteiten ontplooien waarbij kinderen betrokken zijn, maatregelen dienen te nemen gericht op het waarborgen van een veilige omgeving voor kinderen.

Hoofdstuk 3. SUBSIDIES PER KALENDERJAAR

Artikel 15. Algemene begripsomschrijvingen hoofdstuk 3

In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

 

  • a.

    kern: één van de 21 (dorps)kernen van de gemeente;

  • b.

    Kern(en) vertegenwoordigend orgaan: de dorpsraad of het dorpsplatform, die actief is in één of meerdere kern(en) van de gemeente, georganiseerd in een vereniging of stichting die statutair is gevestigd in de gemeente die zich specifiek richt op de behartiging van de algemene belangen van de inwoners in hun kern(en) binnen de gemeente;

  • c.

    Oranjevereniging: Oranjevereniging die specifiek gericht is op het periodiek organiseren van (feestelijke) activiteiten in één of meerdere kern(en) van de gemeente rondom bijzondere gebeurtenissen van de koninklijke familie;

  • d.

    Timmerdorp: Het geheel van werkvormen, voorzieningen en structuren die zich specifiek richten op de jeugdigen en jongeren tot en met 12 jaar in de gemeente waarbij, gedurende een aantal aaneengesloten dagen in de schoolvakantie, deze jeugdigen en jongeren onder begeleiding deelnemen aan groepsgewijze timmeractiviteiten in de gemeente, met als doel de sociale, creatieve en recreatieve ontplooiing van jeugdigen en jongeren te bevorderen;

  • e.

    Instelling: een stichting en/of vereniging met volledige rechtsbevoegdheid die klein onderhoud uitvoert aan één of meer muziekkiosken in de gemeente Altena;

  • f.

    4 mei comité: een groep personen die/ een comité dat (jaarlijks) in hoofdzaak de Nationale Herdenking op 4 mei organiseert in een kern in de gemeente Altena;

  • g.

    Kind: een leerling van een basisschool in de betreffende kern in Altena, die ouder is dan 4 jaar en jonger is dan 13 jaar;

  • h.

    Peildatum: 31 december van het jaar voorafgaand aan het kalenderjaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

Artikel 16. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor:

  • 1.

    De organisatiekosten van het Kern(en) vertegenwoordigende orgaan;

  • 2.

    De kosten van Oranjeverenigingen ten behoeve van de uitvoering van activiteiten zoals genoemd in artikel 15, onder c;

  • 3.

    De uitvoering van de activiteit Timmerdorp zoals beschreven in artikel 15, onder d, waarbij de subsidie uitsluitend betrekking heeft op de kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college noodzakelijk zijn voor uitoefening van de omschreven activiteiten; of

  • 4.

    Het uitvoeren van klein onderhoud aan een muziekkiosk in de gemeente.

  • 5.

    De kosten van een 4 mei comité ten behoeve van het organiseren van de Nationale Herdenking op 4 mei en (daarbij behorende) activiteiten die naar het oordeel van het college in voldoende relatie staan tot en passend zijn voor de Nationale Herdenking in een kern in de gemeente Altena.

Artikel 17. Doelgroep en subsidiabele periode

  • 1.

    Subsidie voor de activiteit als bedoeld in artikel 16, sub 1, wordt per kalenderjaar uitsluitend verstrekt aan een Kern(en) vertegenwoordigende orgaan, mits die voldoet aan de volgende eisen:

    • a.

      Het Kern(en) vertegenwoordigend orgaan vertegenwoordigt hun kern(en) en activeert inwoners van hun kern(en) op maatschappelijke opgaven;

    • b.

      Het Kern(en) vertegenwoordigende orgaan is toegankelijk voor alle inwoners in hun kern(en);

    • c.

      Het Kern(en) vertegenwoordigende orgaan legt naar hun kern(en) verantwoording af over activiteiten en besteding door middel van openbare vergaderingen en publicaties. Toegankelijkheid voor alle inwoners van hun kern(en) en de wijze van verantwoording richting de inwoners zijn beschreven in de oprichtingsakte van het Kern(en) vertegenwoordigende orgaan.

  • 2.

    Subsidie voor de activiteit als bedoeld in artikel 16, sub 2, wordt per kalenderjaar uitsluitend verstrekt aan een Oranjevereniging;

  • 3.

    Subsidie voor de activiteit als bedoeld in artikel 16, sub 3 wordt per kalenderjaar uitsluitend verstrekt aan een organisatie, zijnde de initiatiefnemer van een Timmerdorp, mits die voldoet aan de volgende eisen:

    • a.

      de organisatie ontplooit regelmatig en in voldoende mate activiteiten op het terrein van jeugd- en jongerenwerk;

    • b.

      de activiteiten mogen niet voornamelijk politiek of godsdienstig gericht zijn;

    • c.

      de leiding van de activiteiten van de organisatie berust bij vrijwilligers die in staat zijn de in de doelstelling vervatte ontplooiings- en/of ontspanningsmogelijkheden te bieden.

  • 4.

    Subsidie voor de activiteit als bedoeld in artikel 16, sub 4, wordt per kalenderjaar uitsluitend verstrekt aan een Instelling.

  • 5.

    Subsidie voor een of meerdere activiteiten zoals is bedoeld in artikel 16, sub 5, wordt per kalenderjaar uitsluitend verstrekt aan een 4 mei comité.

Artikel 18. Hoogte van de subsidies

De maximale hoogte van de subsidies genoemd in artikel 16 bedragen als volgt:

Organisatie

Maximale subsidiebedrag per kalenderjaar

Per Kern(en) vertegenwoordigd orgaan

€ 1.575,-

Per Oranjevereniging

€ 262,50 + € 1,60 per kind

Per timmerdorp

€ 1.575,-

Per instelling voor onderhoud muziekkiosk

€ 525,-

Per 4 mei comité

n.t.b. *

*Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 16, vijfde lid.

Artikel 19. Indieningsvereisten aanvraag subsidie

Een aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 16 moet worden ingediend overeenkomstig het bepaalde in artikel 6 van de ASV en bevat in ieder geval:

 

  • 1.

    Een beschrijving van de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd

  • 2.

    De doelen en resultaten welke met die activiteiten worden nagestreefd

  • 3.

    Een begroting en een dekkingsplan voor de kosten van deze activiteiten

Artikel 20. Aanvraagtermijn

  • 1.

    Een aanvraag om subsidie voor een kern vertegenwoordigd orgaan, een Oranjevereniging of instelling (artikel 16, lid 1, 2 en 4), wordt, conform artikel 7, lid 1, van de ASV, ingediend uiterlijk 1 mei voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft.

  • 2.

    Een aanvraag om subsidie voor een Timmerdorp (artikel 16, lid 3), wordt, in afwijking van artikel 7 van de ASV, uiterlijk 12 weken voor aanvang van de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd ingediend.

  • 3.

    Een aanvraag om subsidie voor een 4 mei comité (artikel 16, lid 5), wordt, in afwijking van artikel 7 van de ASV, uiterlijk 4 weken voor de Nationale Herdenking van 4 mei ingediend.

Artikel 21. Beslistermijn

  • 1.

    Op een aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 16, eerste, tweede en vierde lid, beslissen burgemeester en wethouders, in afwijking van artikel 8, lid 1, van de ASV uiterlijk op 31 december van het jaar voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft.

  • 2.

    Op een aanvraag als bedoeld artikel 16, derde lid, beslissen Burgemeester en wethouders, in afwijking van artikel 8 van de ASV, binnen 6 weken nadat de volledige aanvraag is ingediend.

  • 3.

    Op een aanvraag als bedoeld in artikel 16, vijfde lid, beslissen burgemeester en wethouders, in afwijking van artikel 8 van de ASV, binnen 4 weken nadat de volledige aanvraag is ingediend.

Artikel 22. Overige weigeringsgronden

Overeenkomstig artikel 9, derde lid, aanhef en onder g van de ASV kan de aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 16 worden geweigerd als:

 

  • 1.

    Niet voldaan wordt aan het bepaalde in de artikelen 16, 17 of 18 van deze regeling;

  • 2.

    Er gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:

    • a.

      de uitvoering niet haalbaar of uitvoerbaar is binnen aangeleverde stukken;

    • b.

      aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien die in strijd zijn met de wet;

    • c.

      de uitvoering van de activiteiten gedeeltelijk of geheel betrekking hebben op privébelangen; of

    • d.

      aanvrager ook een commercieel doel nastreeft.

  • 3.

    De subsidieaanvraag buiten de gestelde aanvraagtermijn wordt ingediend.

Artikel 23. Verplichtingen structurele subsidies

Het college kan bij subsidievaststelling de ontvanger van subsidie als bedoeld in artikel 16 onder meer de verplichting opleggen dat subsidieontvangers die activiteiten ontplooien waarbij kinderen zijn betrokken, maatregelen dienen te nemen gericht op het waarborgen van een veilige omgeving voor kinderen.

Artikel 24. Bevoorschotting

Er wordt een voorschot van 100% van het verleende subsidiebedrag beschikbaar gesteld in het betreffende jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

Hoofdstuk 4. Slotbepalingen

Artikel 25. Intrekking, inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De Subsidieregeling kernenbudget Altena 2021 vastgesteld d.d. 4 mei 2023, wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van openbare bekendmaking.

  • 3.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling kernenbudget Altena 2024.

Aldus besloten in de vergadering van het college van Altena van 23 april 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena,

de secretaris,

drs. R.J.M. van Wuijtswinkel

de burgemeester,

drs. E.B.A. Lichtenberg MCM

Algemene toelichting Subsidieregeling kernenbudget Altena 2024

In het Bestuursakkoord en het Collegeprogramma geven we ruimte aan de kernen om zelf met initiatieven te komen. We mikken hiermee op activiteiten die het samenbindend karakter binnen of tussen de kernen bevorderen, met een duidelijke maatschappelijke meerwaarde. Een eigen bijdrage vanuit de initiatiefnemers of de kernen, bijvoorbeeld door ureninzet of cofinanciering, hoort daarbij. Vanaf 2019 is voor dit doel in totaal € 55.000 (€ 1,00 per inwoner) beschikbaar. Vanaf 2019 zal het kernenbudget met € 10.000 per jaar groeien.

 

Dit besluit is uitgewerkt in de subsidieregeling Kernenbudget Altena 2021. De Subsidieregeling Kernenbudget is op de ASV gebaseerd. Het subsidieplafond wordt jaarlijks vastgesteld. Het plafond heeft betrekking op de éénmalige subsidies zoals geschreven in artikel 4 van de regeling. Het doel van het Kernenbudget is om initiatieven van inwoners en maatschappelijke organisaties mogelijk te maken die het woon-, werk- of leefklimaat in Altena verbeteren. Via het budget stimuleert en ondersteunt de gemeente deze bewonersinitiatieven door deze geheel of gedeeltelijk te subsidiëren. Ook faciliteert de gemeente bewonersinitiatieven door daarvoor expertise vanuit de gemeentelijke organisatie beschikbaar te stellen en door initiatiefnemers te verbinden met elkaar of met (rechts-) personen in de gemeente die het initiatief verder kunnen helpen. Vanaf 2021 is de regeling uitgebreid met de mogelijkheid ook structureel subsidie te verstrekken. Deze uitbreiding komt voort uit de harmonisatie na de samenvoeging van de drie gemeenten en heeft betrekking op:

 

  • a)

    Kern(en) vertegenwoordigende organen zoals dorpsraden;

  • b)

    Oranjeverenigingen;

  • c)

    c)Timmerdorpen;

  • d)

    d)Aanvragen bijdrage klein onderhoud muziekkiosken en ;

  • e)

    4 mei comités.

     

Artikelsgewijze toelichting

 

Hoofdstuk 1. ALGEMEEN

 

Artikel 1. Algemene begripsomschrijvingen

In dit artikel worden diverse algemene begrippen omschreven.

 

Artikel 2. Toepassingsbereik

Dit artikel spreekt voor zich.

 

Hoofdstuk 3. SUBSIDIES PER KALENDERJAAR

Naast de éénmalige subsidie als bedoeld in artikel 4 is voor de in dit artikel opgesomde organen een jaarlijks terugkerende subsidie mogelijk, dit zijn de structurele subsidies.

 

Artikel 15. Algemene begripsomschrijvingen hoofdstuk 3

Dit artikel spreekt voor zich

 

Artikel 16. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Vanuit het kernenbudget gaat het om de volgende organen

 

  • 1.

    Kern(en) vertegenwoordigende organen;

  • 2.

    Oranjeverenigingen;

  • 3.

    Timmerdorpen;

  • 4.

    Subsidie voor klein onderhoud muziekkiosken en;

  • 5.

    4 mei comités.

Ad 1. Kern(en) vertegenwoordigende organen zijn de dorpsraden of dorpsplatforms die actief zijn in de kern. Zij vertegenwoordigen één of meerdere kernen en activeren inwoners op de in de kern gedefinieerde maatschappelijke opgaven. Een Kern(en) vertegenwoordigend orgaan heeft een rechtspersoon in de vorm van een vereniging of stichting. De Kern(en) vertegenwoordigende organen zijn toegankelijk voor alle inwoners in de Kern(en) en leggen naar de Kern(en) verantwoording af over activiteiten en besteding door middel van openbare vergaderingen en publicaties. Toegankelijkheid voor alle inwoners van de Kern(en) en de wijze van verantwoording richting de inwoners zijn beschreven in de oprichtingsacte.

 

Ad 2. Een Oranjevereniging heeft ten doel:

  • a.

    de feestelijke herdenking en viering in het openbaar van de verjaardagen van de leden van het Koninklijk Huis en van de gedenkwaardige gebeurtenissen betreffende het Huis van Oranje;

  • b.

    de (feestelijke) herdenking en viering in het openbaar van alle gebeurtenissen welke gedenkwaardig zijn in de geschiedenis van land, gewest en gemeente;

  • c.

    de viering van traditionele feesten in de gemeente;

  • d.

    het ondersteunen, bevorderen en organiseren van andere activiteiten, feesten en evenementen die in de gemeente een belangrijke (maatschappelijke) functie vervullen of plaats innemen en/of die bijdragen aan het welbevinden en/of functioneren van een bepaalde bevolkingsgroep.

Ad 3. Timmerdorpen is een, al dan niet onder de vlag van de Oranjevereniging, georganiseerde meerdaagse vakantieactiviteit gericht op het bouwen en timmeren van hutten in de kern. Het betreft het geheel van werkvormen, voorzieningen en structuren die zich specifiek richten op de jeugdigen en jongeren tot en met 12 jaar met als doel de sociale, creatieve en recreatieve ontplooiing van jeugdigen en jongeren te bevorderen, teneinde hen mede in staat te stellen een eigen bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de samenleving.

 

Ad 4. In de gemeente staan drie muziekkiosken die jaarlijks klein onderhoud vragen. Hiervoor is een terugkerend bedrag voor nodig.

 

Ad 5. 4 mei comités dragen zorg voor een waardige Nationale Herdenkingsdienst op 4 mei.

 

Artikel 17. Doelgroep en subsidiabele periode

Dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 18. De hoogte van de subsidies

Dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 19. Indieningsvereisten aanvraag subsidie

Dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 20. Wijze van aanvragen subsidie

In tegenstelling tot de éénmalige subsidies verloopt en aanvraag en de beschikkingen op de structurele subsidies conform de reguliere subsidieverordening. Dit is omdat het subsidies betreft die zich ieder kalenderjaar herhalen. Het gangbare verloop is daarmee het doen van een aanvraag, een besluit van het college inclusief een bijbehorende beschikking en een afrekening.

 

Artikel 21. Beslistermijn

Dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 22. Overige weigeringsgronden

Dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 23. Verplichtingen structurele subsidies

Dit artikel spreekt voor zich.

 

Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen als bedoeld in

Het vijfde lid, is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat erop gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website Externe link: www.inveiligehanden.nl.

 

Hoofdstuk 4. Slotbepalingen

 

Artikel 25. Inwerkingtreding en citeertitel

Dit artikel spreekt voor zich.