Organisatie | Hollands Kroon |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Spoedzoekersverordening Hollands Kroon 2024 |
Citeertitel | Spoedzoekersverordening Hollands Kroon 2024 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-05-2024 | 02-05-2028 | nieuwe regeling | 18-04-2024 |
Artikel 2. Indeling in een spoedzoekerscategorie
Artikel 6. Rangorde woningzoekenden
Als op grond van deze verordening meerdere woningzoekenden in aanmerking komen voor indeling in een spoedzoekerscategorie, wordt de rangorde als volgt bepaald:
als eerste komen in aanmerking ouders met inwonende kinderen tot 23 jaar waarbij als gevolg van een relatiebreuk, sprake is van een levensontwrichtende woonsituatie doordat zij nog samenwonen met hun ex-partner in dezelfde woning of doordat zij inwonen bij een ander huishouden door de relatiebreuk, waarbij sprake is van verplichte hulpverlening;
als tweede komen in aanmerking ouders met inwonende kinderen tot 23 jaar waarbij als gevolg van een relatiebreuk, sprake is van een levensontwrichtende woonsituatie doordat zij nog samenwonen met hun ex-partner in dezelfde woning of doordat zij inwonen bij een ander huishouden door de relatiebreuk, waarbij sprake is van vrijwillige hulpverlening;
als zevende komen in aanmerking ouders met inwonende kinderen tot 23 jaar waarbij als gevolg van een relatiebreuk, sprake is van een levensontwrichtende woonsituatie doordat zij nog samenwonen met hun ex-partner in dezelfde woning of doordat zij inwonen bij een ander huishouden door de relatiebreuk, waarbij geen hulpverlening betrokken is;
Als meerdere woningzoekenden met dezelfde rangorde in aanmerking komen, dan gaan woningzoekenden met een eerder afgegeven beschikking tot indeling in een spoedzoekerscategorie voor op woningzoekenden met een later afgegeven beschikking. Daarna komen de andere woningzoekenden in aanmerking, in volgorde van de datum van afgifte van de beschikking tot indeling in een spoedzoekerscategorie.
Als meerdere woningzoekenden met dezelfde rangorde in aanmerking komen en de beschikkingsdatum is gelijk, dan hebben woningzoekenden die in het dorp wonen waar de spoedzoekerswoningen zich bevinden voorrang op woningzoekenden die elders in de gemeente wonen als ze minimaal de afgelopen 3 jaar voorafgaand aan de aanvraag hun woonadres hebben in het betreffende dorp.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 18 april 2024.
De griffier,
J.M.M. Vriend
De voorzitter
A. van Dam
Uitgangspunten Huisvestingswet 2014
De Huisvestingswet 2014 (hierna: wet) biedt gemeenten het instrumentarium in te grijpen in de verdeling van goedkope woonruimte. Het uitgangspunt van de wet is de vrijheid van vestiging. Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, heeft het recht om zich vrijelijk te verplaatsen en te vestigen. Dit grondrecht kan alleen worden beperkt indien noodzakelijk voor het algemeen belang in een democratische samenleving. Dat belang kan volgens de wet gelegen zijn in het tegengaan van de onevenwichtige en onrechtvaardige effecten van schaarste aan goedkope woonruimte.
Met de urgentieverordening wordt voorrang gegeven aan woningzoekenden die met spoed (andere) woonruimte nodig hebben. Er zijn regels opgesteld om te bepalen in welke gevallen de behoefte aan woonruimte zo dringend noodzakelijk is, dat het voorrang op de andere woningzoekenden rechtvaardigt.
Door stijgende druk op de woningmarkt is er een groep inwoners die niet in aanmerking komt voor urgentie en waarbij wel een dringende vraag naar een woning is. De komende jaren worden er in Hollands Kroon verschillende nieuwbouwprojecten gestart en uitgevoerd, maar er is juist nu behoefte aan tijdelijke woningen. Daarom wil de gemeente een aanvulling bieden op de bestaande woningvoorraad door tijdelijke huisvestingslocaties te bieden. Deze locaties kunnen worden bewoond door spoedzoekers.
Door middel van deze spoedzoekersverordening is vastgesteld hoe de toewijzing van de spoedzoekerswoningen plaatsvindt.
De spoedzoekersverordening bestaat uit drieonderdelen: criteria/categorieën (artikel 2, tweede en derde lid), aanwijzing vergunning plichtige woonruimte (artikel 5) en procedurevoorschriften (artikelen 2, vierde, vijfde, zesde, zevende, achtste en negende lid, 3 en 5) .
In de spoedzoekersverordening dient te worden vastgelegd in welke gevallen sprake is van een dringend noodzakelijke behoefte aan woonruimte waardoor een woningzoekende in aanmerking komt voor het bewonen van een spoedzoekerswoning: de zogenaamde spoedzoekerscategorieën. De gemeenteraad is vrij in het benoemen van spoedzoekerscategorieën.
Naast het benoemen van spoedzoekerscategorieën dienen ook categorieën woonruimte te worden aangewezen waarbij voorrang kan worden gegeven aan woningzoekenden uit één van de spoedzoekerscategorieën. Voor het aanwijzen van categorieën woonruimte is aangesloten bij de huurtoeslaggrens.
In de verordening is vastgelegd wat de procedure is voor woningzoekenden om voor indeling in een spoedzoekerscategorie in aanmerking te komen en op welke wijze zij vervolgens een spoedzoekerswoning kunnen krijgen. Ter uitvoering van deze verordening hebben burgemeester en wethouders nadere regels opgesteld.
In deze artikelsgewijze toelichting worden enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven behandeld.
Het aantal definities in artikel 1 is beperkt aangezien de wet (in artikel 1) al een flink aantal definities kent die ook bindend zijn voor deze verordening.
Artikel 2. Indeling in een spoedzoekerscategorie
In de Huisvestingswet is ruimte geboden aan de gemeenteraad om in een verordening regels te stellen aan het toewijzen van spoedzoekerswoningen.
In het tweede lid wordt artikel 10, tweede lid, van de wet als vereiste gesteld voor de indeling in een spoedzoekerscategorie. In artikel 10, tweede lid, van de wet is bepaald dat voor een spoedzoekersbesluit slechts in aanmerking komen woningzoekenden die de Nederlandse nationaliteit bezitten of op grond van een wettelijke bepaling als Nederlander worden behandeld, of vreemdeling zijn en rechtmatig verblijf in Nederland hebben.
Woningzoekenden kunnen een verzoek indienen voor één spoedzoekerscategorie. Indien uit de aanvraag blijkt dat de aanvrager alleen voor een andere categorie in aanmerking komt neemt het college de aanvraag voor de categorie in behandeling waarvoor de aanvrager in aanmerking komt.
Juridisch ouderschap betekent dat de ouder volgens de wet familie van het kind is. Meestal zijn dit biologische moeder en vader, maar dat hoeft echter niet. Volgens de moeder is de moeder uit wie het kind geboren wordt, van rechtswege juridisch ouder. Bij een geboorte binnen het huwelijk of een geregistreerd partnerschap is de echtgenoot of geregistreerd partner ook automatisch juridisch ouder. In andere gevallen moet de partner van de moeder het kind eerst erkennen.
Juridisch ouderschap heeft tot gevolg dat de ouder het kind moet onderhouden tot het 21 jaar wordt. Als de ouders uit elkaar gaan, hebben zij recht op omgang, informatie en consultatie. Tot slot wordt het kind wettelijk erfgenaam van de juridisch ouder.
Een persoon kan ook juridisch ouder worden door adoptie. In dat geval houden de juridische banden met de oorspronkelijke ouders op te bestaan. Bij een stiefouderadoptie blijft de juridische band met één van de ouders intact. Dit is meestal de moeder.
Een juridisch ouder heeft niet altijd automatisch het ouderlijk gezag. Als er geen sprake is van een huwelijk of geregistreerd partnerschap, moet die ouder dit eerst aanvragen.
Voor een advies als bedoeld in het vijfde lid, kunnen burgemeester en wethouders bijvoorbeeld bij een verzoek om een medische indicatie een medisch adviseur aanwijzen of een andere onafhankelijke deskundige.
Voor het indienen van een aanvraag wordt, naast het gestelde in deze verordening, verwezen naar de bijbehorende nadere regels (Nadere regels spoedzoekersverordening Hollands Kroon 2024). Hierin zijn algemene uitsluitingsgronden en toelichtingen/uitsluitingen per spoedzoekerscategorie te vinden.
Overeenkomstig de Algemene wet bestuursrecht wordt de indeling in een spoedzoekerscategorie bij beschikking vastgelegd (zie het zevende lid). Tegen een beschikking staat bezwaar en beroep open.
De beperkt beschikbare woonruimte voor spoedzoekers willen we zo goed mogelijk benutten. In het achtste lid wordt beschreven dat het daardoor voor kan komen dat niet ieder gezinslid over een eigen slaapkamer beschikt en slaapkamers gedeeld moeten worden door meerdere gezinsleden. Het liefst willen we iedereen zo ruim mogelijk huisvesten waarbij ieder gezinslid beschikt over een eigen slaapkamer. Dit is in de praktijk helaas niet altijd mogelijk.
Artikel 3. Intrekken, vervallen of wijzigen spoedzoekerscategorie
Artikel 4. Verlenging spoedzoekersbesluit
Artikel 5. Aanwijzing woonruimte voor spoedzoekers
Artikel 6. Rangorde woningzoekenden
In deze bepaling staan voorrangsregels voor toewijzing van woonruimte in de gevallen waarin er meer dan één gegadigde is voor een bepaalde woonruimte.
Artikel 7. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden
Dit artikel geeft ruimte aan burgemeester en wethouders om in bijzondere en/of onvoorziene omstandigheden, gemotiveerd, af te wijken van de regels zoals genoemd in deze verordening. Bij de toepassing van de hardheidsclausule dient een afweging te worden gemaakt tussen de verordening en de gevolgen van het handhaven van de regels voor een individueel geval. Indien het toepassen van de verordening in een individueel geval leidt tot onbillijkheden van overwegende aard, kan bij wijze van uitzondering worden afgeweken van de verordening.