Organisatie | Ede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regel nadeelcompensatie Ede |
Citeertitel | Nadere regel nadeelcompensatie Ede |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Verordening nadeelcompensatie Ede
Verordening nadeelcompensatie Ede (https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR703498/1)
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-05-2024 | nieuwe regeling | 23-04-2024 | 445902 |
Artikel 1. Accountantsverklaring
Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 23 april 2024, zaaknummer 445902.
Het college voornoemd,
drs. R.F. Groen MPA
de secretaris,
mr. L.J.Verhulst
de burgemeester.
In deze nadere regel wordt beschreven in welke gevallen een aanvrager die een verzoek om nadeelcompensatie indient hierbij een accountantsverklaring moet overleggen. De kern van deze regeling staat in artikel 1.
Accountantsverklaring altijd verplicht
In artikel 1, eerste lid staat dat een accountantsverklaring verplicht is als een onderneming:
- schade heeft die bestaat uit omzetderving of hogere kosten;
- toch al verplicht is om een accountantsverklaring te laten opstellen.
De reden voor deze keuze is dat voor bepaalde typen schade een accountantsverklaring zinvoller is dan voor andere. Veelvoorkomende schadeoorzaken zijn ofwel hogere kosten binnen een onderneming ofwel lagere omzet. Voor dit soort schades heeft een accountantsverklaring een toegevoegde waarde. Hierdoor ontstaat een grotere mate van zekerheid over de betrouwbaarheid van de jaarrekening waar dit soort schades op worden gebaseerd. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld planschade. Dit is schade die bijvoorbeeld ontstaat door de wijziging van het omgevingsplan. Hierdoor kunnen omwonenden bijvoorbeeld geconfronteerd worden met vermindering van uitzicht of een toename van geluidhinder. Het vaststellen van de waarde van dit soort schades ligt buiten de expertise van een accountant.
Daarnaast is ervoor gekozen om een accountantsverklaring in ieder geval verplicht te stellen als de onderneming tóch al verplicht is een accountantsverklaring te laten opstellen. In dat geval is er meer zekerheid over de jaarcijfers zonder dat sprake is van extra administratieve lasten. Hierbij gaat het zowel om een verplichting op basis van de wet als een verplicht op basis van de statuten. Wanneer een accountantsverklaring verplicht is volgt uit artikel 396 van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Een accountantsverklaring is wettelijk verplicht als de een onderneming 2 jaar achter elkaar voldoet aan minimaal 2 van de onderstaande kenmerken:
Accountantsverklaring soms verplicht
Voor overige gevallen is bepaald dat een accountantsverklaring verplicht is als dit naar oordeel van het bestuursorgaan noodzakelijk is. Hierbij is beschreven welke factoren hierbij worden meegewogen. Het gaat dan om:
Als een accountantsverklaring verplicht is, dan moet deze sowieso bij de aanvraag worden overlegd. In andere gevallen leidt een accountantsverklaring dus tot extra kosten. Het gemeentebestuur betrekt in zijn afweging enerzijds hoe hoog de gevraagde schadevergoeding is en anderzijds welke extra kosten gemoeid zijn met het verkrijgen van een accountantsverklaring. In algemene zin geldt dat naar mate het gevraagde schadebedrag groter is er eerder reden zal zijn om te vragen om een accountantsverklaring.
Een accountantsverklaring wordt alleen gevraagd als deze zinvol is gezien de aard van de schade. Bij schade die bestaat uit gederfde omzet of lagere winst is dit het geval. In dat geval kan de accountant controleren of de onderliggende jaarcijfers voldoende betrouwbaar zijn. Er zijn echter ook schadeoorzaken die liggen buiten de expertise van een accountant. Bijvoorbeeld een toename van geluidhinder als gevolg van een verkeersbesluit.
Nadeelcompensatie wordt verleend ten laste van publieke middelen. Het is daarom belangrijk om hier zorgvuldig mee om te gaan - deze middelen zijn immers schaars. De hoogte van een te betalen schadevergoeding zal altijd in enige mate geobjectiveerd moeten worden. Tegelijkertijd willen we geen onredelijke eisen stellen aan met name kleine ondernemingen. Hierbij wordt een afweging gemaakt in hoeverre de accountantsverklaring leidt tot extra zekerheid over de betrouwbaarheid van de aangeleverde financiële gegevens. Bij bijvoorbeeld een ZZP-er die een kleine schadevergoeding vraagt zou informatie ook ontleend kunnen worden uit de Btw-aangifte en aangifte inkomstenbelasting.
Bij verzoeken om nadeelcompensatie vanaf een bepaald bedrag kan het bestuursorgaan besluiten om een adviescommissie in te schakelen. Deze adviescommissie kan zich tevens uitspreken of het wenselijk is om een accountantsverklaring te vragen over aangeleverde jaarcijfers. Als de adviescommissie kenbaar maakt een accountantsverklaring te willen ontvangen dan is dit een zwaarwegende factor. In de regel zal het bestuursorgaan dan overgaan tot het vragen van een accountantsverklaring.
Deze nadere regel treedt in werking op de achtste dag na die van bekendmaking. Daarna gaat deze ook gelden voor al ingediende aanvragen. Aanvragers die een accountantsverklaring moeten laten opstellen over hun jaarrekening kon altijd al worden gevraagd om deze te overleggen. Dit op grond van artikel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht. In andere situaties biedt deze nadere regel handvatten voor de beoordeling welke gegevens nodig zijn voor het nemen van een beslissing op de aanvraag en wat in dit kader redelijkerwijs gevergd kan worden van de aanvrager.