Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eindhoven

Gewijzigde mandaatregeling GRWRE

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEindhoven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGewijzigde mandaatregeling GRWRE
CiteertitelGewijzigde mandaatregeling GRWRE
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-09-2018nieuwe regeling

18-09-2018

gmb-2018-202702

Tekst van de regeling

Intitulé

Gewijzigde mandaatregeling GRWRE

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat het, overwegende dat het aan het Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Regio Eindhoven (GRWRE) mandaat wenst te verlenen voor het uitoefenen van een aantal bevoegdheden, op 18 september 2018 heeft besloten vast te stellen het navolgende

 

I Besluit mandaat

 

A Algemene bepalingen

De in het besluit omschreven bevoegdheden moeten worden uitgeoefend met inachtneming van deze algemene bepalingen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    mandaatgever: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven dat aan de gemandateerde de bevoegdheid geeft om in naam van het bestuursorgaan besluiten te nemen en te ondertekenen;

  • b.

    gemandateerde: het Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Regio Eindhoven (GRWRE), die van de mandaatgever dan wel de (onder)gemandateerde de bevoegdheid heeft gekregen om in naam van de mandaatgever besluiten te nemen en te ondertekenen;

  • c.

    mandaatregister: overzicht van door mandaatgever of (onder)mandaatgever aan gemandateerde opgedragen bevoegdheden.

Artikel 2 Commissies 83 en 84 Gemeentewet

De bevoegdheden worden verleend voor zover deze bevoegdheden niet zijn toegekend aan een commissie, bedoeld in de artikelen 83 en 84 van de Gemeentewet.

Artikel 3 Uitoefening bevoegdheden

  • 1.

    De uitoefening van bevoegdheden op grond van mandaten geschiedt met inachtneming van het ter zake geldende recht alsmede de voor de gemeente geldende beleids- en uitvoeringsregels.

  • 2.

    De algemene bepalingen in dit besluit zijn eveneens van toepassing ten aanzien van de uitoefening van bevoegdheden op grond van ondermandaat.

  • 3.

    De uitoefening van bevoegdheden op grond van mandaten geschiedt met inachtneming van de inhoudelijke kaders en bedrijfsvoeringskaders en richtlijnen, waaronder in elk geval worden verstaan de kaders die zijn vastgelegd ten aanzien van financiën, personeel en inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente Eindhoven.

Artikel 4 Ondermandaat

Tenzij bij de verlening uitdrukkelijk anders is bepaald, is het degenen met een mandaat toegestaan om in een door hen te bepalen omvang ondermandaat te verlenen aan onder hen werkzame personen. Zij kunnen daarbij enkel bepalen dat deze ondermandaat kunnen verlenen aan rechtstreeks onder hen werkzame personen.

Artikel 5 Aanwijzingen

Aan de uitoefening van verleende mandaten kunnen algemene en bijzondere aanwijzingen worden verbonden.

Artikel 6 Wijze van ondertekening

De ondertekening van stukken die zijn gebaseerd op mandaat geschiedt volgens de volgende formule:

Namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

functienaam van de betrokken (onder)gemandateerde,

(….handtekening….),

naam van de betrokken (onder)gemandateerde.

Artikel 7 Omvang mandaat

Mandaat ten aanzien van de uitvoering van een bevoegdheid omvat, tenzij hiervan bij de verlening expliciet is afgeweken, het nemen van besluiten in positieve of negatieve zin, met inbegrip van de wijziging en de intrekking van besluiten en de opzegging of de ontbinding van overeenkomsten, en hieronder wordt mede verstaan:

  • a.

    het nemen van alle voorbereidende besluiten en het verrichten van alle voor-bereidingshandelingen;

  • b.

    het in de gelegenheid stellen van belanghebbenden hun zienswijze naar voren te brengen, als bedoeld in de artikelen 4:7 en 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    het uitreiken van bewijs van ontvangst aanvragen e.d.;

  • d.

    het vaststellen van formulieren voor het indienen van aanvragen e.d., behoudens formulieren op basis van de Algemene subsidieverordening gemeente Eindhoven;

  • e.

    verdagen en/of uitstellen;

  • f.

    verzoeken om aanvullende informatie;

  • g.

    het voeren van correspondentie, die direct te maken heeft met de opgedragen taken;

  • h.

    het stellen van nadere voorwaarden;

  • i.

    het toekennen van bedragen in termijnen;

  • j.

    het toekennen van voorschotten;

  • k.

    het bekendmaken van besluiten/beschikkingen, overeenkomstig het bepaalde in de toepasselijke wetgeving;

  • l.

    het toezenden van besluiten/beschikkingen aan instanties, daar waar de verplich-ting daartoe in de wetgeving is opgenomen;

  • m.

    alle andere besluiten die genomen moeten worden en alle andere handelingen die moeten worden verricht binnen het kader van de uitvoering van de verleende bevoegdheid.

B Bevoegdheden

 

Nr.

Bevoegdheden

Gemandateerden

1.1

Aanbieden van ondersteuning en voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling waaronder begrepen sociale activering, de participatieplaats, beschut werk, de low risk polis en het verstrekken van vergoedingen en het weigeren, wijzigen, intrekken dan wel beëindigen van deze voorzieningen.

 

Artikelen 7 lid 1 onder a, 10a,10b, 10d en 10f Participatiewet, artikelen 3.1 t/m 3.2, 3.4 t/m 3.13 en artikel 3.15 Verordening SD Eindhoven, artikelen 4:81 en 4:84 Algemene wet bestuursrecht (beleidsregels)

Het Bestuur van de GRWRE

 

1.2

Ambtshalve of op aanvraag vaststellen of een persoon tot de doelgroep loonkostensubsidie behoort en periodiek na aanvang van de dienstbetrekking ambtshalve vaststellen of deze persoon nog steeds tot de doelgroep behoort en voor deze periodieke onderzoeken termijnen vast te stellen.

 

Art. 7 lid 1 onder a jo. art. 10c Participatiewet, artikelen 3.11 en 3.12 van de Verordening SD Eindhoven en Besluit loonkostensubsidie Participatiewet

 

1.3

Ambtshalve of op aanvraag vaststellen van de loonwaarde en het periodiek na aanvang van de dienstbetrekking ambtshalve de hoogte van de loonwaarde vaststellen en voor deze periodieke onderzoeken termijnen vast te stellen.

 

Artikel 7 lid 1 onder a jo. artikel 10d Participatiewet, artikelen 3.11 en 3.12 van de Verordening SD Eindhoven, Besluit loonkostensubsidie Participatiewet en Regeling loonkostensubsidie Participatiewet

 

1.4

Uitvoering geven aan de aanspraak en ondersteuning als bedoeld in artikelen 10,010da en 10f Participatiewet

 

1.5

Beslissingen over de toepassing van de hardheidsclausule en bij onvoorziene omstandigheden.

 

Artikel 7 lid 1 onder a Participatiewet, artikel 7.2 en artikel 7.3 Verordening SD Eindhoven

 

1.6

Het opleggen van nadere verplichtingen tot arbeidsinschakeling en andere in dit artikel genoemde verplichtingen voor zover betrekking hebbende op de arbeidsinschakeling en de re-integratie, waaronder ook het opleggen van verplichtingen in protocollen voor huisregels en verzuim.

 

Artikel 55 jo. 18 lid 1 Participatiewet, artikelen 4:81 en 4:84 Algemene wet bestuursrecht (beleidsregels)

 

1.7

Opstellen plan van aanpak

 

Artikelen 44 lid 4 en 44a Participatiewet, artikelen 4:81 en 4:84 Algemene wet bestuursrecht (beleidsregels)

 

1.8

Besluiten tot het beëindigen van de voorziening participatieplaatsen en besluiten tot urenverandering/urenuitbreiding bij participatieplaatsen en het op aanvraag of ambtshalve besluit met betrekking tot de premie als bedoeld in artikel 31 lid 2 onderdeel j Participatiewet.

 

Artikel 10a Participatiewet en artikel 3.9 Verordening SD Eindhoven

 

1.9

Ambtshalve of op aanvraag vaststellen of een persoon medisch urenbeperkt is.

 

Artikel 6b Participatiewet, artikel 4b Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artikel 4b Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen

 

2.1

Het doen van onderzoek, het vragen en verstrekken van inlichtingen/opgaven en het nemen van besluiten op grond van artikelen 9 en 9a Participatiewet, artikelen 37a en 38 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en artikelen 37a en 38 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen.

 

2.2

Opvragen en toezenden van gegevens met betrekking tot de inschakeling in de arbeid en het onderzoeken en nemen van besluiten inzake voorzieningen.

 

Artikelen 64, 67 en 68 Participatiewet, artikelen 45, 48 en 49 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en artikelen 45, 48 en 49 Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen

 

2.3

Verzoeken aan belanghebbende om relevante inlichtingen te verstrekken.

 

Artikel 17 lid 1 en artikel 53a lid 1 Participatiewet, artikel 13 lid 1 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artikel 13 lid 1 Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen

 

2.4

Vaststellen van de identiteit van belanghebbende.

 

Artikel 17 lid 3 Participatiewet, artikel 13 lid 3 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artikel 13 lid 3 Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen

 

3.1

Besluit om een aanvraag buiten behandeling te stellen.

 

Artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht

 

3.2

Besluit om een hernieuwde aanvraag om beschikking af te wijzen indien de aanvrager geen nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden heeft vermeld.

 

Artikel 4:6 lid 2 Algemene wet bestuursrecht

 

3.3

Vaststellen verschuldigdheid en hoogte dwangsom.

 

Artikel 4:18 Algemene wet bestuursrecht

 

3.4

Doorzenden van geschriften waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is.

 

Artikel 2.3 Algemene wet bestuursrecht

 

4.1

Uitvoering van de Regeling procesgang vangnetters gemeentelijke doelgroep Participatiewet, waaronder het binnen de gestelde termijnen vormen van een oordeel over het betreffende ziektegeval (artikel 3), het opstellen en herijken van een plan van aanpak (artikel 5 en 6) en het vaststellen van een re-integratieverslag (artikel 7 juncto artikelen 25 lid 3 en 26 lid 4 Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen).

 

 

II Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na publicatie in het Gemeenteblad.

Eindhoven,

het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

burgemeester,

Secretaris

Mij bekend,

de gemeentesecretaris van Eindhoven