Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
De Ronde Venen

Beleidsregels elektrisch laden in de openbare ruimte vanuit private laadvoorziening 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDe Ronde Venen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels elektrisch laden in de openbare ruimte vanuit private laadvoorziening 2024
CiteertitelBeleidsregels elektrisch laden in de openbare ruimte vanuit private laadvoorziening 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Verordening Fysieke Leefomgeving De Ronde Venen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-05-2024nieuwe regeling

06-02-2024

gmb-2024-185463

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels elektrisch laden in de openbare ruimte vanuit private laadvoorziening 2024

Het college van burgemeester en wethouders van De Ronde Venen;

 

overwegende dat

 

het op grond van artikel 3.1.1 van de Verordening Fysieke Leefomgeving (hierna VFL) De Ronde Venen verboden is om de weg of een weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan te gebruiken; hieronder ook het laden van een elektrisch voertuig in de openbare ruimte met een laadkabel vanuit een private laadvoorziening valt;

 

het college van burgemeesters en wethouders op grond van artikel 3.1.1 lid 4 VFL de bevoegdheid heeft om een ontheffing te verlenen van dit verbod;

 

het aantal elektrische auto’s en het aantal openbare laadpalen de komende jaren sterk toeneemt;

 

de druk desondanks op het huidige openbare laadinfrastructuur netwerk toeneemt;

 

de gemeente het de inwoner zo makkelijk mogelijk wil maken om over te stappen van brandstofauto’s naar elektrische auto’s;

 

de gemeente het opladen aan huis daarom wil vereenvoudigen;

 

een kabelgoot de mogelijkheid biedt om de auto gemakkelijk en veilig op te laden zonder dat voetgangers daar last van hebben;

 

het daarom noodzakelijk is geacht om hiervoor beleidsregels vast te stellen;

 

besluit vast te stellen:

 

Beleidsregels elektrisch laden in de openbare ruimte vanuit private laadvoorziening 2024

Artikel 1. Ontheffing op verbod zoals gesteld in de VFL voor het laden van elektrische voertuigen in openbare ruimte vanuit private laadvoorziening met kabelgoot

  • 1.

    Het opladen van elektrische voertuigen met een laadkabel over de openbare weg vanuit een private laadvoorziening is alleen toegestaan met een ontheffing zoals bedoeld in deze beleidsregels via een kabelgoottegel;

  • 2.

    Een ontheffing ten behoeve van het gebruik van een kabelgoottegel, wordt door het college verleend als wordt voldaan aan de voorwaarden, zoals opgenomen in artikel 2.

  • 3.

    Met deze ontheffing kunnen elektrische voertuigen in de openbare ruimte worden opgeladen vanuit een private laadvoorziening met een oplaadkabel via een kabelgoottegel met inachtneming van de algemene en specifieke voorschriften, zoals opgenomen in de artikelen 3 en 4.

  • 4.

    De kabelgoottegel wordt door de gemeente aangelegd op kosten van de aanvrager.

Artikel 2. Voorwaarden voor goedkeuring aanvraag van de ontheffing

  • 1.

    Het oplaadpunt staat of hangt op eigen terrein;

  • 2.

    De aanvrager betaald de leges om een aanvraag in behandeling te laten nemen.

  • 3.

    De aanvrager betaalt de kosten voor het aanleggen van de kabelgoot aan de gemeente;

  • 4.

    De aanvrager ondertekent de gebruikersovereenkomst voor hij gebruik kan maken van de ontheffing en houdt zich te allen tijde aan deze gebruikersovereenkomst;

  • 5.

    De aanvrager moet in het bezit zijn of (via een leasecontract) gebruik maken van een elektrisch voertuig. Dit moet via een kentekenbewijs worden bevestigd;

  • 6.

    De openbare parkeerplaats bij de woning grenst direct aan het trottoir. Wanneer tussen de parkeerplaats en de woning een groenstrook, fietspad, etc. en/of andere obstakels aanwezig zijn, wordt de kabelgoot niet toegestaan;

  • 7.

    De woning heeft geen parkeergelegenheid op eigen terrein of de aanvrager is niet in het bezit van een externe garage;

  • 8.

    Een kabelgoot wordt alleen toegestaan in tegelbestrating;

  • 9.

    Per adres wordt maximaal één kabelgoot aangelegd.

Artikel 3. Algemene bepalingen

  • 1.

    De openbare parkeerplaats blijft voor iedereen toegankelijk en er is geen voorrangspositie voor de houder van de ontheffing;

  • 2.

    De gemeente is/blijft eigenaar van de kabelgoot. De gebruiker/vergunninghouder is verantwoordelijk voor het inwendig schoon en obstakelvrij houden van de kabelgoot;

  • 3.

    Indien niet aan de voorwaarden en instructies uit deze Beleidsregels wordt voldaan, is de gemeente gerechtigd op kosten van de gebruiker de kabelgoot te laten verwijderen.

  • 4.

    De oplaadkabel ligt in de goot, de rest van de kabel ligt op eigen terrein of onder het eigen voertuig. Het voertuig moet direct voor het private oplaadpunt staan;

  • 5.

    Op het moment dat de inwoner verhuist of om andere redenen geen gebruik meer maakt van de kabelgoot informeert deze de gemeente. De gemeente kan dan besluiten de kabelgoot te verwijderen.

  • 6.

    Ingeval van werkzaamheden in of aan de openbare ruimte binnen het tracé van de kabelgoot(tegels) kan privaat laden tijdelijk niet mogelijk zijn.

  • 7.

    Het niet opvolgen van de voorschriften of aanwijzingen door ambtenaren van politie, brandweer of gemeentelijke diensten (met het oog op de openbare orde en veiligheid, verkeers- of brandveiligheid) kan intrekking van de ontheffing tot gevolg hebben.

Artikel 4. Specifieke voorschriften

  • 1.

    De oplaadkabel mag alleen in de kabelgoot liggen wanneer er daadwerkelijk wordt opgeladen;

  • 2.

    Na opladen ruimt de inwoner de oplaadkabel op in eigen elektrische voertuig of op eigen terrein.

Artikel 5. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 7.1

    Deze beleidsregels treden in werking op de dag na die van bekendmaking;

  • 7.2

    Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels elektrisch laden in de openbare ruimte vanuit private laadvoorziening 2024.

Mijdrecht, 6 februari 2024,

Burgemeester en wethouders van de gemeente De Ronde Venen,

De secretaris

Marco Vonk

De burgemeester

Maarten Divendal