Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Enschede

Beleidsregels inzake het toegang verlenen tot de schulddienstverlening 2012 gemeente Enschede

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEnschede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels inzake het toegang verlenen tot de schulddienstverlening 2012 gemeente Enschede
CiteertitelBeleidsregels inzake het verlenen van toegang tot de schulddienstverlening 2012 gemeente Enschede
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
  2. artikel 4 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
  3. titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-12-2012Nieuwe regeling

18-12-2012

Huis aan Huis december 2012

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels inzake het toegang verlenen tot de schulddienstverlening 2012 gemeente Enschede

Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Enschede; gelet op de artikelen 3 en 4 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening; overwegende dat het om redenen van rechtszekerheid en doelmatigheid wenselijk is om overeenkomstig Titel 4:3 Awb (artikel 4:81ev.) beleidsregels vast te stellen inzake het toegang verlenen tot de schulddienstverlening,

 

Besluit

 

vast te stellen de

 

Beleidsregels inzake het toegang verlenen tot de schulddienstverlening 2012 gemeente Enschede

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente;

  • b.

    inwoner: ingezetene die op grond van de Wet gemeentelijke basisadministratiepersoonsgegevens bij de gemeente is ingeschreven;

  • c.

    schulddienstverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg;

  • d.

    verzoeker: persoon die zich tot het college heeft gewend voor schulddienstverlening.

 

Artikel 2. Algemene bepaling personenkring schulddienstverlening

  • 1.

    Het college kan een verzoeker van 18 jaar en ouder de toegang verlenen tot de schulddienstverlening.

  • 2.

    Het college kan verzoeker toegang tot de schulddienstverlening ontzeggen indien deze een onderneming heeft.

 

Artikel 3. Wachttijd en aanbod reguliere schuld

Indien een persoon zich tot het college wendt voor schulddienstverlening vindt binnen vier weken het eerste gesprek plaats waarin de hulpvraag wordt vastgesteld.

 

Artikel 4. Wachttijd en aanbod bij een bedreigende schuld van de primaire lasten

Indien er sprake is van een bedreigende situatie vindt binnen twee werkdagen het eerste gesprek plaats waarin de hulpvraag wordt vastgesteld.

Onder bedreigende situatie wordt verstaan gedwongen woningontruiming, beëindiging van de levering van gas, elektra of water of opzegging dan wel ontbinding van de zorgverzekering.

 

Artikel 5. Aanbod schulddienstverlening

  • 1.

    Het college verleent aan verzoeker schulddienstverlening indien het college schulddienstverlening noodzakelijk acht. Indien de noodzaak niet aanwezig wordt geacht door het college, kan een aanvraag worden geweigerd.

  • 2.

    De vorm waarin de gemeente schulddienstverlening aanbiedt, is van meerdere factoren afhankelijk en kan dus per situatie verschillen. De factoren die een rol kunnen spelen zijn:

    • a.

      zwaarte en/of omvang van de schulden;

    • b.

      psychosociale situatie;

    • c.

      houding en gedrag van verzoeker (motivatie);

    • d.

      fraude;

    • e.

      een eventueel eerder gebruik van schulddienstverlening.

 

Artikel 6. Verplichtingen

  • 1.

    Verzoeker doet aan het college op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op schulddienstverlening, zowel bij de aanvraag als gedurende de looptijd van het schulddienstverlening.

  • 2.

    Verzoeker is verplicht om alle medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is gedurende de aanvraagperiode en tijdens het schulddienstverleningstraject.

  • De medewerking bestaat onder andere uit:

    • a.

      het nakomen van afspraken;

    • b.

      geen nieuwe schulden aangaan;

    • c.

      het zich houden aan de bepalingen van de schuldregelingsovereenkomst.

 

Artikel 7. Weigeren en beëindigen

  • 1.

    Indien verzoeker niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd in artikel 6, leden 1 en 2, kan het college besluiten om schulddienstverlening te weigeren danwel te beëindigen.

  • 2.

    Bij verzuim om aan de inlichtingenverplichting en medewerkingsplicht te voldoen, wordt de verzoeker wordt eenmaal een redelijke termijn geboden om aan deze verplichting te voldoen.

 

Artikel 8. Beëindiginggronden schulddienstverlening

Onverminderd de overige bepalingen in deze beleidsregels, kan het college besluiten tot beëindiging van de schuldhulpverlening indien:

  • a.

    het schulddienstverleningstraject succesvol is afgerond;

  • b.

    de schuldenaar zijn beschikbare aflossingscapaciteit niet wil gebruiken voor de aflossing van schulden;

  • c.

    op grond van — zo later is gebleken — onjuiste gegevens schuldhulpverlening aan betrokkene is toegekend, terwijl indien dit ten tijde van de besluitvorming bekend was geweest bij het college, een andere beslissing zou zijn genomen;

  • d.

    belanghebbende zich ten opzichte van de medewerkers, belast met werkzaamheden die voortkomen uit het schulddienstverleningstraject, misdraagt;

  • e.

    de schuldenaar in staat is om zijn schulden zelf te regelen dan wel in staat is de schulden zelfstandig te beheren;

  • f.

    de geboden dienstverlening, gelet op de persoonlijke omstandigheden van de schuldenaar, niet (langer) passend is, en

  • g.

    indien de schulddienstverlening door het college niet langer noodzakelijk wordt

 

Artikel 9. Recidive — hernieuwde aanvraag schulddienstverlening

  • 1.

    Indien minder dan 2 jaar voorafgaande aan de dag waarop het verzoek is ingediend, door verzoeker een traject schuldregeling succesvol is doorlopen (minnelijk en/of wettelijk), kan een aanvraag schulddienstverlening worden geweigerd met uitzondering van het geven van informatie, advies en/of een doorverwijzing.

  • 2.

    Indien minder dan 1 jaar voorafgaande aan de dag waarop het verzoek is ingediend

    • -

      een traject schuldregeling tussentijds door toedoen van de verzoeker is beëindigd;

    • -

      ingevolge artikel 7 een traject schulddienstverlening is geweigerd;

    • -

      schulddienstverlening is beëindigd op grond van artikel 8 sub c, d of e;

  • kan een aanvraag schulddienstverlening worden geweigerd, dit laat onverlet het geven van informatie, advies en/of een doorverwijzing.

  • 3.

    Indien binnen een periode van 3 jaar de schulddienstverlening (minnelijk en/of wettelijk) voor een tweede keer door toedoen van de verzoeker is beëindigd kan een aanvraag voor schulddienstverlening voor een periode van 5 jaren worden geweigerd. Dit laat onverlet het geven van informatie, advies en/of een doorverwijzing. De periode van 5 jaren begint te lopen op de dag waarop de schulddienstverlening voor de tweede keer tussentijds werd beëindigd.

 

Artikel 10 Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

  • 1.

    Het college kan in bijzondere gevallen gemotiveerd afwijken van de bepalingen in deze beleidsregels, indien onverkorte toepassing daarvan aanleiding geeft of zou leiden tot onredelijkheid of onbillijkheid van overwegende aard.

  • 2.

    In gevallen waarin deze regeling niet voorzien, beslist het college.

 

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als; Beleidsregels inzake het verlenen van toegang tot de schulddienstverlening 2012 gemeente Enschede

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 18 december 2012 van het college van Burgemeester en Wethouders van Enschede

de Secretaris, M.J.M. Meijs

de Burgemeester, P.E.J. den Oudsten

Toelichting algemeen

Deze beleidsregels betreffen regels m.b.t. toelating, inlichtingenplicht, recidive en de beëindiging van de schulddienstverlening in Enschede. De achterliggende gedachte is er in Enschede behoefte is aan heldere spelregels: de burger weet wat de voorwaarden zijn voor toelating tot de schulddienstverlening en waaraan hij zich dient te houden en de gemeente op haar beurt weet welke verplichtingen zij aan de burger mag opleggen en wanneer zij de toegang tot de schulddienstverlening kan weigeren of beëindigen. Hierbij speelt mee dat de gemeentelijke schulddienstverlening in de praktijk vanaf het moment dat de Wet gemeentelijke schulddienstverlening in werking trad (op 1 juli 2012) onder het regime van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) valt. Vanaf dat moment is het dus van belang om regels m.b.t. toelating tot de schulddienstverlening, het opleggen van verplichtingen en het weigeren van hulp in beleidsregels vast te leggen. De Stadsbank Oost Nederland is gemandateerd om de beschikkingen namens ons college af te geven.

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

Dit artikel is gebaseerd op artikel 1 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

 

Artikel 2. Personenkring gemeentelijke schulddienstverlening

De schulddienstverlening staat in beginsel open voor alle inwoners van de gemeente Enschede van 18 jaar en ouder. De dienstverlening aan zelfstandigen verloopt via het Regionaal Orgaan Zelfstandigen. Een specifick doelgroepenbeleid wordt niet gevoerd door de gemeente Enschede. Met uitzondering van de situatie dat er een wachtlijst mocht ontstaan, dan hebben gezinnen met kinderen voorrang.

 

Artikel 3. Wachttijd en aanbod reguliere schuld

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 4. Wachttijd en aanbod bij een bedreigende schuld van de primaire lasten

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 5. Aanbod schulddienstverlening

In artikel is aangegeven dat het college schulddienstverlening verleent indien het college schulddienstverlening noodzakelijk acht. Op deze manier wordt enerzijds recht gedaan aan het beleidsmatige uitgangspunt van de eigen verantwoordelijkheid en de mate van financiële zelfredzaamheid van de burger. Daar waar de burger in staat moet worden geacht om de (dreigende) schuldenproblematiek zelf aan te pakken en te regelen, kan schulddienstverlening achterwege blijven.

 

Artikel 6. Verplichtingen

Met dit artikel wordt de eigen verantwoordelijkheid van de hulpvrager voorop gesteld. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van mensen zelf om tijdig de benodigde informatie te geven (lid 1) en medewerking te verlenen (lid 2), Dit zowel in de fase van aanvraag als gedurende de looptijd van de schulddienstverlening. Wat betreft de verplichting tot medewerking is in lid 2 een aantal verplichtingen benoemd. Dit is geen limitatieve opsomming, dit komt tot uitdrukking door de toevoeging “ onder andere”.

 

Artikel 7. Weigeren en beëindigen

Indien de verzoeker niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd, kan het college besluiten om schulddienstverlening te weigeren dan wel te beëindigen.

Alvorens dat te doen wordt verzoeker eenmaal een termijn geboden om alsnog, de gevraagde medewerking te verlenen of informatie te verstrekken. De termijn die aan verzoeker wordt gesteld is in dit artikel bewust niet benoemd. De termijn dient een redelijke te zijn conform de Algemene wet bestuursrecht. Wat redelijk is, hangt samen met het type verplichting.

Komt verzoeker ook gedurende de herstelperiode zijn verplichting niet na, dan kan het college besluiten tot weigering of beëindiging van de schulddienstverlening. In het kader van eigen verantwoordelijkheid vereist het opleggen van een hersteltermijn maatwerk.

Het college heeft de bevoegdheid tot weigering of beëindiging, maar niet de verplichting. Dit geeft het college met name ruimte om van een weigering of beëindiging af te zien, indien elke vorm van verwijtbaarheid ontbreekt.

 

Artikel 8. Beëindiginggronden schulddienstverlening.

In dit artikel wordt beschreven wanneer schulddienstverlening kan worden beëindigd. Die persoonlijke omstandigheden variëren in aard en duur van de schulddienstverlening. Hier is dan ook sprake van maatwerk en dit dient de medewerker van de Stadsbank Oost Nederland goed te motiveren in de beschikking. Bij een beëindiging van de schulddienstverlening wordt nadrukkelijk aansluiting gezocht bij de mate van financiële zelfredzaamheid naar vermogen. De uitgangspunten zijn vastgelegd in de door de Raad vastgestelde beleidsvisie: “Financiële zelfredzaamheid naar vermogen 2013-20157. (1*) Indien het een burger betreft die nauwelijks / niet financieel zelfredzaam is, dan wordt de schulddienstverlening in principe niet beëindigd.

Indien de misdraging van dien aard is geweest dat door of namens de directeur van de Stadsbank een pandverbod is opgelegd blijft het pandverbod ondanks het verstrijken van de aangegeven recidiveperiode onverminderd van kracht totdat het pandverbod door of namens de directeur wordt opgeheven.

 

Artikel 9. Recidive — hernieuwde aanvraag schulddienstverlening

Dit artikel behoeft in principe geen nadere toelichting. Bij een hernieuwde aanvraag voor de schulddienstverlening wordt nadrukkelijk aansluiting gezocht bij de mate van financiële zelfredzaamheid naar vermogen. De uitgangspunten zijn vastgelegd in de door de Raad vastgestelde beleidsvisie: “Financiële zelfredzaamheid naar vermogen 2013-2015”. Indien het een burger betreft die nauwelijks zelfredzaam is, dan zal coulant worden omgegaan met een hernieuwde aanvraag voor de schulddienstverlening.

 

Artikel 10. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

Het college heeft de Stadsbank gemandateerd de beschikkingen af te geven. Het is niet logisch om in bijzondere gevallen een besluit van het college nodig te hebben. Dit duurt vaak te lang en het college vraagt weer advies aan de manager Inkomen van het programma Economie en Werk van de gemeente Enschede. Derhalve kiezen we ervoor om de gemandateerde (Stadsbank) te laten overleggen met de manager Inkomen van het programmaEconomie en Werk van de gemeente Enschede.