Organisatie | Enschede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels inzake het toegang verlenen tot de schulddienstverlening 2012 gemeente Enschede |
Citeertitel | Beleidsregels inzake het verlenen van toegang tot de schulddienstverlening 2012 gemeente Enschede |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-12-2012 | Nieuwe regeling | 18-12-2012 Huis aan Huis december 2012 |
Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Enschede; gelet op de artikelen 3 en 4 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening; overwegende dat het om redenen van rechtszekerheid en doelmatigheid wenselijk is om overeenkomstig Titel 4:3 Awb (artikel 4:81ev.) beleidsregels vast te stellen inzake het toegang verlenen tot de schulddienstverlening,
Beleidsregels inzake het toegang verlenen tot de schulddienstverlening 2012 gemeente Enschede
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
schulddienstverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg;
Artikel 3. Wachttijd en aanbod reguliere schuld
Indien een persoon zich tot het college wendt voor schulddienstverlening vindt binnen vier weken het eerste gesprek plaats waarin de hulpvraag wordt vastgesteld.
Artikel 4. Wachttijd en aanbod bij een bedreigende schuld van de primaire lasten
Indien er sprake is van een bedreigende situatie vindt binnen twee werkdagen het eerste gesprek plaats waarin de hulpvraag wordt vastgesteld.
Onder bedreigende situatie wordt verstaan gedwongen woningontruiming, beëindiging van de levering van gas, elektra of water of opzegging dan wel ontbinding van de zorgverzekering.
Artikel 5. Aanbod schulddienstverlening
Verzoeker doet aan het college op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op schulddienstverlening, zowel bij de aanvraag als gedurende de looptijd van het schulddienstverlening.
Artikel 8. Beëindiginggronden schulddienstverlening
Onverminderd de overige bepalingen in deze beleidsregels, kan het college besluiten tot beëindiging van de schuldhulpverlening indien:
Artikel 9. Recidive — hernieuwde aanvraag schulddienstverlening
Indien minder dan 2 jaar voorafgaande aan de dag waarop het verzoek is ingediend, door verzoeker een traject schuldregeling succesvol is doorlopen (minnelijk en/of wettelijk), kan een aanvraag schulddienstverlening worden geweigerd met uitzondering van het geven van informatie, advies en/of een doorverwijzing.
Indien binnen een periode van 3 jaar de schulddienstverlening (minnelijk en/of wettelijk) voor een tweede keer door toedoen van de verzoeker is beëindigd kan een aanvraag voor schulddienstverlening voor een periode van 5 jaren worden geweigerd. Dit laat onverlet het geven van informatie, advies en/of een doorverwijzing. De periode van 5 jaren begint te lopen op de dag waarop de schulddienstverlening voor de tweede keer tussentijds werd beëindigd.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 18 december 2012 van het college van Burgemeester en Wethouders van Enschede
de Secretaris, M.J.M. Meijs
de Burgemeester, P.E.J. den Oudsten
Deze beleidsregels betreffen regels m.b.t. toelating, inlichtingenplicht, recidive en de beëindiging van de schulddienstverlening in Enschede. De achterliggende gedachte is er in Enschede behoefte is aan heldere spelregels: de burger weet wat de voorwaarden zijn voor toelating tot de schulddienstverlening en waaraan hij zich dient te houden en de gemeente op haar beurt weet welke verplichtingen zij aan de burger mag opleggen en wanneer zij de toegang tot de schulddienstverlening kan weigeren of beëindigen. Hierbij speelt mee dat de gemeentelijke schulddienstverlening in de praktijk vanaf het moment dat de Wet gemeentelijke schulddienstverlening in werking trad (op 1 juli 2012) onder het regime van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) valt. Vanaf dat moment is het dus van belang om regels m.b.t. toelating tot de schulddienstverlening, het opleggen van verplichtingen en het weigeren van hulp in beleidsregels vast te leggen. De Stadsbank Oost Nederland is gemandateerd om de beschikkingen namens ons college af te geven.
Dit artikel is gebaseerd op artikel 1 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.
Artikel 2. Personenkring gemeentelijke schulddienstverlening
De schulddienstverlening staat in beginsel open voor alle inwoners van de gemeente Enschede van 18 jaar en ouder. De dienstverlening aan zelfstandigen verloopt via het Regionaal Orgaan Zelfstandigen. Een specifick doelgroepenbeleid wordt niet gevoerd door de gemeente Enschede. Met uitzondering van de situatie dat er een wachtlijst mocht ontstaan, dan hebben gezinnen met kinderen voorrang.
Artikel 3. Wachttijd en aanbod reguliere schuld
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 4. Wachttijd en aanbod bij een bedreigende schuld van de primaire lasten
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 5. Aanbod schulddienstverlening
In artikel is aangegeven dat het college schulddienstverlening verleent indien het college schulddienstverlening noodzakelijk acht. Op deze manier wordt enerzijds recht gedaan aan het beleidsmatige uitgangspunt van de eigen verantwoordelijkheid en de mate van financiële zelfredzaamheid van de burger. Daar waar de burger in staat moet worden geacht om de (dreigende) schuldenproblematiek zelf aan te pakken en te regelen, kan schulddienstverlening achterwege blijven.
Met dit artikel wordt de eigen verantwoordelijkheid van de hulpvrager voorop gesteld. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van mensen zelf om tijdig de benodigde informatie te geven (lid 1) en medewerking te verlenen (lid 2), Dit zowel in de fase van aanvraag als gedurende de looptijd van de schulddienstverlening. Wat betreft de verplichting tot medewerking is in lid 2 een aantal verplichtingen benoemd. Dit is geen limitatieve opsomming, dit komt tot uitdrukking door de toevoeging “ onder andere”.
Artikel 7. Weigeren en beëindigen
Indien de verzoeker niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd, kan het college besluiten om schulddienstverlening te weigeren dan wel te beëindigen.
Alvorens dat te doen wordt verzoeker eenmaal een termijn geboden om alsnog, de gevraagde medewerking te verlenen of informatie te verstrekken. De termijn die aan verzoeker wordt gesteld is in dit artikel bewust niet benoemd. De termijn dient een redelijke te zijn conform de Algemene wet bestuursrecht. Wat redelijk is, hangt samen met het type verplichting.
Komt verzoeker ook gedurende de herstelperiode zijn verplichting niet na, dan kan het college besluiten tot weigering of beëindiging van de schulddienstverlening. In het kader van eigen verantwoordelijkheid vereist het opleggen van een hersteltermijn maatwerk.
Het college heeft de bevoegdheid tot weigering of beëindiging, maar niet de verplichting. Dit geeft het college met name ruimte om van een weigering of beëindiging af te zien, indien elke vorm van verwijtbaarheid ontbreekt.
Artikel 8. Beëindiginggronden schulddienstverlening.
In dit artikel wordt beschreven wanneer schulddienstverlening kan worden beëindigd. Die persoonlijke omstandigheden variëren in aard en duur van de schulddienstverlening. Hier is dan ook sprake van maatwerk en dit dient de medewerker van de Stadsbank Oost Nederland goed te motiveren in de beschikking. Bij een beëindiging van de schulddienstverlening wordt nadrukkelijk aansluiting gezocht bij de mate van financiële zelfredzaamheid naar vermogen. De uitgangspunten zijn vastgelegd in de door de Raad vastgestelde beleidsvisie: “Financiële zelfredzaamheid naar vermogen 2013-20157. (1*) Indien het een burger betreft die nauwelijks / niet financieel zelfredzaam is, dan wordt de schulddienstverlening in principe niet beëindigd.
Indien de misdraging van dien aard is geweest dat door of namens de directeur van de Stadsbank een pandverbod is opgelegd blijft het pandverbod ondanks het verstrijken van de aangegeven recidiveperiode onverminderd van kracht totdat het pandverbod door of namens de directeur wordt opgeheven.
Artikel 9. Recidive — hernieuwde aanvraag schulddienstverlening
Dit artikel behoeft in principe geen nadere toelichting. Bij een hernieuwde aanvraag voor de schulddienstverlening wordt nadrukkelijk aansluiting gezocht bij de mate van financiële zelfredzaamheid naar vermogen. De uitgangspunten zijn vastgelegd in de door de Raad vastgestelde beleidsvisie: “Financiële zelfredzaamheid naar vermogen 2013-2015”. Indien het een burger betreft die nauwelijks zelfredzaam is, dan zal coulant worden omgegaan met een hernieuwde aanvraag voor de schulddienstverlening.
Artikel 10. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden
Het college heeft de Stadsbank gemandateerd de beschikkingen af te geven. Het is niet logisch om in bijzondere gevallen een besluit van het college nodig te hebben. Dit duurt vaak te lang en het college vraagt weer advies aan de manager Inkomen van het programma Economie en Werk van de gemeente Enschede. Derhalve kiezen we ervoor om de gemandateerde (Stadsbank) te laten overleggen met de manager Inkomen van het programmaEconomie en Werk van de gemeente Enschede.