Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Helmond

Nadere regels subsidie onderhoud gemeentelijke monumenten Helmond 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHelmond
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels subsidie onderhoud gemeentelijke monumenten Helmond 2009
CiteertitelNadere regels subsidie onderhoud gemeentelijke monumenten Helmond 2009
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpcultuur

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, titel 4.2
  2. Algemene Subsidieverordening Helmond 2009, art. 1.5, lid 2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-04-2009aanhef

03-03-2009

Gemeenteblad, 2009, 42

Collegebesluit, 2009, --
01-01-200918-04-2009nieuwe regeling

16-12-2008

Gemeenteblad, 2008, 98

Collegebesluit, 2008, --

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels subsidie onderhoud gemeentelijke monumenten Helmond 2009

Het college van burgemeester en wethouders van Helmond;

 

gelet op de bepalingen in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 1.5, tweede lid van de Algemene Subsidieverordening Helmond 2009;

 

b e s l u i t :

Vast te stellen de Nadere regels subsidie onderhoud gemeentelijke monumenten Helmond 2009.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    gemeentelijke monument: een onroerende of roerende zaak die overeenkomstig de  bepalingen van de Monumentenverordening Helmond 2005 als beschermd gemeentelijk  monument is aangewezen.

  • b.

    gemeentelijke monumentenlijst: de lijst waarop de gemeentelijke monumenten zijn  geregistreerd.

  • c.

    rechthebbende: degene die in de kadastrale registers als eigenaar of zakelijk  gerechtigde van een monument is ingeschreven.

  • d.

    onderhoud: werkzaamheden als omschreven in bijlage 1 behorende bij deze regeling, die periodiek aan het exterieur van een gemeentelijk monument noodzakelijk zijn, om het in goede staat te houden en die gericht zijn op het handhaven of herstellen van een historisch verantwoorde staat.

  • e.

    monumentenvergunning: een vergunning als bedoeld in artikel 9 van de  Monumentenverordening Helmond 2005.

  • f.

    ASV Helmond 2009: Algemene Subsidieverordening Helmond 2009.

Artikel 1.2 Reikwijdte en doelstelling

  • 1.

    Deze regeling is van toepassing op alle gemeentelijke monumenten in de gemeente  Helmond.

  • 2.

    Met deze regeling wordt beoogd rechthebbenden middels subsidie aan te moedigen om  onderhoud te plegen.

Artikel 1.3 Verhouding tot ASV Helmond 2009

Van de ASV Helmond 2009 zijn de volgende onderdelen niet van toepassing:

  • -

    artikel 2.1 eerste en tweede lid van hoofdstuk 2;

  • -

    de artikelen 3.1 en 3.2 van hoofdstuk 3.

Artikel 1.4 Subsidiabele kosten

Als subsidiabele kosten worden aangemerkt de kosten die verband houden met het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden als bedoeld in bijlage 1 van deze regeling en voor zover het betreffen:

  • a.

    de directe kosten, ofwel de loonkosten of materiaalkosten;

  • b.

    de indirecte kosten, ofwel de bouwplaatskosten, de algemene bedrijfskosten;

  • c.

    de BTW.

Artikel 1.5 Hoogte subsidiebedrag en frequentie

  • 1.

    Subsidie op grond van deze regeling bedraagt maximaal 20 % van de subsidiabele  kosten met een maximum van € 10.000,--.

  • 2.

    Een gemeentelijk monument komt op basis van deze regeling slechts eenmaal in de vijf  jaar in aanmerking voor subsidie.

Hoofdstuk 2 Subsidieverlening

Artikel 2.1 Subsidieaanvraag

In afwijking van de ASV Helmond 2009 kunnen subsidieaanvragen gedurende het gehele subsidiejaar bij het college worden ingediend.

Artikel 2.2 Weigering subsidieverlening

In aanvulling op de ASV Helmond 2009 kan op basis van deze regeling subsidieverlening worden geweigerd indien:

  • a.

    de aanvraag niet in het belang dan wel in strijd is met de doelstelling van deze regeling  als geformuleerd in artikel 1.2.;

  • b.

    voor de (onderhouds)werkzaamheden een monumentenvergunning is vereist en deze  (nog) niet is verleend;

  • c.

    met de uitvoering van de (onderhouds)werkzaamheden is begonnen voordat op de  aanvraag door het college een beslissing is genomen;

  • d.

    met de (onderhouds)werkzaamheden een bedrag is gemoeid beneden de € 1.000,--;

  • e.

    de kosten van onderhoud of een deel daarvan wordt gedekt door een  verzekeringsuitkering of doordat de BTW verhaalbaar is;

  • f.

    er nog geen vijf jaren zijn verstreken sinds de voorgaande subsidie op basis van deze  regeling is verstrekt.

Hoofdstuk 3 Subsidievaststelling

Artikel 3.1 Aanvraag en besluit tot subsidievaststelling

  • 1.

    Het college stelt de subsidie (definitief) vast op basis van door de rechthebbende in te  dienen nota’s en betalingsbewijzen.

  • 2.

    De beslissing omtrent definitieve vaststelling en uitbetaling van de subsidie wordt binnen  acht weken na ontvangst van de in het vorige lid genoemde bescheiden genomen.

  • 3.

    De beslissing als bedoeld in het vorige lid kan eenmaal met ten hoogste vier weken  worden verdaagd.

Hoofdstuk 4 Slotbepaling

Artikel 4.1 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt na bekendmaking in werking op 1 januari 2009.

Besloten in de vergadering van 16 december 2008.

Burgemeester en wethouders van Helmond,

de burgemeester,

Drs. A.A.M. Jacobs

de gemeentesecretaris,

Mr. A.C.J.M. de Kroon

Bekend gemaakt op:

18 december 2008

de gemeentesecretaris,

Mr. A.C.J.M. de Kroon

Bijlage 1  

De volgende onderhoudswerkzaamheden komen voor subsidie in aanmerking:

 

a. buitenschilderwerk.

b. herstel en vernieuwen van rieten daken.

c. herstel en vernieuwen van daken, gedekt met pannen, leien, lood, zink of koper én,

uitsluitend in samenhang hiermee, het herstel of vernieuwen van het dakbeschot.

d. herstel van goten in zink, koper of lood, inclusief bijbehorende hemelwaterafvoeren.

e. herstel van buitenkozijnen, buitendeuren, raampartijen en luiken.

f. herstel van windveren, schoorstenen, kapellen en loodaansluitingen.

g. herstel van dak- of torenluiken en loopbruggen, inclusief het afgazen van torenluiken en het nemen van beperkte maatregelen tegen duivenoverlast.

h. inboeten, herstel van gedeelten van muurwerk en opvoegen of pleisteren van gevels.

i. behandelen van muur- of houtwerk ter bestrijding van zwamaantasting of houtaantasting.

j. herstel van gedeelten van dragende constructies.

k. herstel van glas-in-lood-beglazing.

Toelichting nadere regels subsidie onderhoud gemeentelijke monumenten Helmond 2009  

A. Algemeen

 

Inleiding

Op 14 juli 2006 is de ‘Subsidieregeling voor onderhoud van gemeentelijke monumenten’ in werking getreden. De onderhavige regeling is inhoudelijk gezien min of meer dezelfde regeling als voor-noemde subsidieverordening, met dien verstande dat het niet langer een verordening betreft maar nadere regels (gedelegeerde regelgeving). De reden om de verordening om te vormen tot nadere regels houdt verband met een algehele herziening van het gemeentelijk subsidiestelsel per 1 januari 2009.

 

Herziening gemeentelijk subsidiestelsel en consequenties

Voor de herziening als voornoemd werd het gemeentelijke subsidiestelsel in Helmond gekenmerkt door een lappendeken van vele regelingen die qua opbouw en systematiek sterk uiteenliepen. De voor 1 januari 2009 geldende Algemene subsidieverordening (ASV 2005) bleek geen echte algemene regeling en was feitelijk toegeschreven op de beleidsvelden welzijn, sport en cultuur. Verder fungeerde deze in de praktijk als restverordening, voor zover een bijzondere verordening niet voorhanden was. Anno 2008 kende de gemeente Helmond dus een ASV met daarnaast tal van bijzondere en uiteenlopende verordeningen.

 

Medio 2007 is een projectopdracht verstrekt om het huidige gemeentelijke subsidiestelsel te bezien, te ontvlechten en om te vormen tot een meer samenhangend geheel. Dit alles heeft geresulteerd in de nieuwe Algemene subsidieverordening Helmond 2009.

 

De Algemene Subsidieverordening Helmond 2009 (hierna te noemen: ASV 2009) is een subsi-dieregeling die alle gemeentelijke beleidsterreinen bestrijkt. Zij kan tevens worden beschouwd als ”moederverordening” met tal van algemene regels en voorschriften die in beginsel universeel gelden. Onderdeel van de (herzienings)operatie was het omvormen van alle bestaande bijzondere subsidie-regelingen tot nadere regels. De nadere regels komen daarmee onder de paraplu van de ASV te hangen.

 

De nieuwe regeling valt nu hiërarchische gezien onder de reikwijdte van de (nieuwe) ASV. In de nieuwe regeling zijn - in vergelijking met de oude regeling - (procedure)bepalingen die ook voorkomen in de subsidietitel van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de ASV weggesneden om doublures te voorkomen en om de uniformiteit te bevorderen. Voorts ligt de bevoegdheid om nadere regels vast te stelllen bij het college. De oude regeling betrof nog een bevoegdheid van de gemeenteraad. De reden om te kiezen voor nadere regels (gedelegeerde regelgeving) heeft te maken met het feit dat een onderwerp als subsidiëring veelvuldig in beweging is en optimale flexibiliteit gewenst is om zo sneller en beter te kunnen inspelen op veranderende behoeften en wensen.

 

Wat is er veranderd ?

In de nieuwe regeling is er op de eerste plaats een aantal structuurwijzigingen doorgevoerd; een aantal artikelen is verplaatst om zo beter aan te sluiten bij de structuur en opzet van de ASV 2009. Verder is er een aantal nieuw artikelen ingevoegd (de artikel 1.2, 1.3, 2.1, 2.2 en 3.1 ) en is er een aantal artikelen geschrapt. Het laatste houdt verband met de gelaagde c.q. hiërarchische structuur van de regelgeving (Awb - ASV - subsidieregeling) en het voorkomen van doublures (zie boven). Anders gesteld: de bepalingen die voorkomen in de Awb of de nieuwe ASV zijn leidend en behoeven geen regulering in deze regeling.

Enkele voorbeelden:

  • -

    De bepaling dat het college belast is met de uitvoering is centraal geregeld in de ASV (zie artikel 1.5);

  • -

    De bepaling inzake het subsidieplafond vindt zijn grondslag in de ASV (zie artikel 1.3);

  • -

    Het intrekken of wijzigen van de subsidie is afdoende geregeld in de Awb (artikel 4:48 e.v);

  • -

    Terugvordering van onverschuldigd betaalde subsidie is afdoende geregeld in de Awb (afdeling 4.2.7);

  • -

    De hardheidsclausule en overgangsregeling (zie artikelen 4.4 en 4.7 ASV).

 

B. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

 

De artikelen 1.1 en 1.2 (nieuw) spreken voor zich en behoeven geen nadere toelichting.

 

Artikel 1.3 is nieuw en regelt de verhouding tot de ASV Helmond 2009. De onderhavige regeling is een relatief lichte regeling waarbij het te ver gaat om vast te houden aan het uitgangspunt dat ASV in volle omvang van toepassing is. Met gebruikmaking van artikel 1.5 ASV wordt een aantal onderdelen / bepalingen uit de ASV hier buiten toepassing gelaten.

 

Artikel 1.4 regelt de subsidiabele kosten en spreekt voor zich. Het eerste lid van artikel 1.5 houdt ver-band met de vorige bepaling. Het tweede lid schrijft voor dat een gemeentelijk monument slechts eenmaal in de vijf jaar voor subsidie in aanmerking komt. Via de hardheidsbepaling in de ASV Helmond 2.9 (artikel 4.4) kan het college hiervan in bijzondere individuele gevallen afwijken.

 

In afwijking van het bepaalde in de ASV bepaalt artikel 2.1 dat subsidieaanvragen het gehele jaar door bij het college kunnen worden ingediend. Daarbij dient de aanvrager op grond van artikel 2.1, derde lid ASV Helmond 2009 verplicht gebruik te maken van een door het college vastgesteld aanvraagformu-lier. Artikel 2.1, vierde lid ASV Helmond 2009 geeft aan dat op het aanvraagformulier staat vermeld welke gegevens moeten worden vermeld en welke stukken moeten worden overgelegd. Om deze reden keert in deze regeling een inhoudelijk bepaling (zoals artikel 5 oud) omtrent over te leggen gegevens en stukken niet meer terug.

 

Een aanvraag die anders dan via het voorgeschreven aanvraagformulier is ingediend, kan onder omstandigheden op grond van het bepaalde in artikel 4:5 Awb buiten behandeling worden gelaten. Meer hierover in de toelichting bij artikel 2.1, derde lid ASV Helmond 2009.

 

In artikel 2.2 zijn de specifieke weigeringsgronden genoemd op basis waarvan het college een aan-vraag kan weigeren. Aangezien de Awb (artikelen 4:25 en 4:35) en artikel 2.5 ASV ook van toepas-sing zijn kan een aanvraag ook op andere gronden worden geweigerd.

 

Volledigheidshalve zij opgemerkt dat in dit hoofdstuk geen bepaling is opgenomen inzake de be-slistermijn. De reden hiervoor is dat aansluiting is gezocht met de beslistermijn in de ASV Helmond 2009. Dit impliceert dat de beslissing op aanvraag binnen een termijn van 8 weken na ontvangst van een volledige aanvraag dient te zijn genomen en dat de beslissing eenmaal met ten hoogste 4 weken kan worden verlengd.

 

Artikel 3.1 bepaalt dat nota’s en betalingswijzen moeten worden overgelegd alvorens het tot subsidie-vaststelling komt. Aangezien in het kader van deze regeling niet met een vast aanvraagformulier wordt gewerkt, wijkt deze bepaling af van hetgeen in de ASV Helmond 2009 hierover is bepaald. De beslis-termijnen wijken niet af van de ASV en hadden hier dus niet behoeven te worden opgenomen ter voorkoming van doublures. Omwille van de volledigheid en leesbaarheid zijn de termijnen hier toch vermeld.

 

Artikel 4.1 spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.