Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels subsidie onderhoud gemeentelijke monumenten Helmond 2009 |
Citeertitel | Nadere regels subsidie onderhoud gemeentelijke monumenten Helmond 2009 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | cultuur |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-04-2009 | aanhef | 03-03-2009 Gemeenteblad, 2009, 42 | Collegebesluit, 2009, -- | ||
01-01-2009 | 18-04-2009 | nieuwe regeling | 16-12-2008 Gemeenteblad, 2008, 98 | Collegebesluit, 2008, -- |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.3 Verhouding tot ASV Helmond 2009
Van de ASV Helmond 2009 zijn de volgende onderdelen niet van toepassing:
In afwijking van de ASV Helmond 2009 kunnen subsidieaanvragen gedurende het gehele subsidiejaar bij het college worden ingediend.
Besloten in de vergadering van 16 december 2008.
Burgemeester en wethouders van Helmond,
de burgemeester,
Drs. A.A.M. Jacobs
de gemeentesecretaris,
Mr. A.C.J.M. de Kroon
Bekend gemaakt op:
18 december 2008
de gemeentesecretaris,
Mr. A.C.J.M. de Kroon
De volgende onderhoudswerkzaamheden komen voor subsidie in aanmerking:
Toelichting nadere regels subsidie onderhoud gemeentelijke monumenten Helmond 2009
Op 14 juli 2006 is de ‘Subsidieregeling voor onderhoud van gemeentelijke monumenten’ in werking getreden. De onderhavige regeling is inhoudelijk gezien min of meer dezelfde regeling als voor-noemde subsidieverordening, met dien verstande dat het niet langer een verordening betreft maar nadere regels (gedelegeerde regelgeving). De reden om de verordening om te vormen tot nadere regels houdt verband met een algehele herziening van het gemeentelijk subsidiestelsel per 1 januari 2009.
Herziening gemeentelijk subsidiestelsel en consequenties
Voor de herziening als voornoemd werd het gemeentelijke subsidiestelsel in Helmond gekenmerkt door een lappendeken van vele regelingen die qua opbouw en systematiek sterk uiteenliepen. De voor 1 januari 2009 geldende Algemene subsidieverordening (ASV 2005) bleek geen echte algemene regeling en was feitelijk toegeschreven op de beleidsvelden welzijn, sport en cultuur. Verder fungeerde deze in de praktijk als restverordening, voor zover een bijzondere verordening niet voorhanden was. Anno 2008 kende de gemeente Helmond dus een ASV met daarnaast tal van bijzondere en uiteenlopende verordeningen.
Medio 2007 is een projectopdracht verstrekt om het huidige gemeentelijke subsidiestelsel te bezien, te ontvlechten en om te vormen tot een meer samenhangend geheel. Dit alles heeft geresulteerd in de nieuwe Algemene subsidieverordening Helmond 2009.
De Algemene Subsidieverordening Helmond 2009 (hierna te noemen: ASV 2009) is een subsi-dieregeling die alle gemeentelijke beleidsterreinen bestrijkt. Zij kan tevens worden beschouwd als ”moederverordening” met tal van algemene regels en voorschriften die in beginsel universeel gelden. Onderdeel van de (herzienings)operatie was het omvormen van alle bestaande bijzondere subsidie-regelingen tot nadere regels. De nadere regels komen daarmee onder de paraplu van de ASV te hangen.
De nieuwe regeling valt nu hiërarchische gezien onder de reikwijdte van de (nieuwe) ASV. In de nieuwe regeling zijn - in vergelijking met de oude regeling - (procedure)bepalingen die ook voorkomen in de subsidietitel van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de ASV weggesneden om doublures te voorkomen en om de uniformiteit te bevorderen. Voorts ligt de bevoegdheid om nadere regels vast te stelllen bij het college. De oude regeling betrof nog een bevoegdheid van de gemeenteraad. De reden om te kiezen voor nadere regels (gedelegeerde regelgeving) heeft te maken met het feit dat een onderwerp als subsidiëring veelvuldig in beweging is en optimale flexibiliteit gewenst is om zo sneller en beter te kunnen inspelen op veranderende behoeften en wensen.
In de nieuwe regeling is er op de eerste plaats een aantal structuurwijzigingen doorgevoerd; een aantal artikelen is verplaatst om zo beter aan te sluiten bij de structuur en opzet van de ASV 2009. Verder is er een aantal nieuw artikelen ingevoegd (de artikel 1.2, 1.3, 2.1, 2.2 en 3.1 ) en is er een aantal artikelen geschrapt. Het laatste houdt verband met de gelaagde c.q. hiërarchische structuur van de regelgeving (Awb - ASV - subsidieregeling) en het voorkomen van doublures (zie boven). Anders gesteld: de bepalingen die voorkomen in de Awb of de nieuwe ASV zijn leidend en behoeven geen regulering in deze regeling.
B. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
De artikelen 1.1 en 1.2 (nieuw) spreken voor zich en behoeven geen nadere toelichting.
Artikel 1.3 is nieuw en regelt de verhouding tot de ASV Helmond 2009. De onderhavige regeling is een relatief lichte regeling waarbij het te ver gaat om vast te houden aan het uitgangspunt dat ASV in volle omvang van toepassing is. Met gebruikmaking van artikel 1.5 ASV wordt een aantal onderdelen / bepalingen uit de ASV hier buiten toepassing gelaten.
Artikel 1.4 regelt de subsidiabele kosten en spreekt voor zich. Het eerste lid van artikel 1.5 houdt ver-band met de vorige bepaling. Het tweede lid schrijft voor dat een gemeentelijk monument slechts eenmaal in de vijf jaar voor subsidie in aanmerking komt. Via de hardheidsbepaling in de ASV Helmond 2.9 (artikel 4.4) kan het college hiervan in bijzondere individuele gevallen afwijken.
In afwijking van het bepaalde in de ASV bepaalt artikel 2.1 dat subsidieaanvragen het gehele jaar door bij het college kunnen worden ingediend. Daarbij dient de aanvrager op grond van artikel 2.1, derde lid ASV Helmond 2009 verplicht gebruik te maken van een door het college vastgesteld aanvraagformu-lier. Artikel 2.1, vierde lid ASV Helmond 2009 geeft aan dat op het aanvraagformulier staat vermeld welke gegevens moeten worden vermeld en welke stukken moeten worden overgelegd. Om deze reden keert in deze regeling een inhoudelijk bepaling (zoals artikel 5 oud) omtrent over te leggen gegevens en stukken niet meer terug.
Een aanvraag die anders dan via het voorgeschreven aanvraagformulier is ingediend, kan onder omstandigheden op grond van het bepaalde in artikel 4:5 Awb buiten behandeling worden gelaten. Meer hierover in de toelichting bij artikel 2.1, derde lid ASV Helmond 2009.
In artikel 2.2 zijn de specifieke weigeringsgronden genoemd op basis waarvan het college een aan-vraag kan weigeren. Aangezien de Awb (artikelen 4:25 en 4:35) en artikel 2.5 ASV ook van toepas-sing zijn kan een aanvraag ook op andere gronden worden geweigerd.
Volledigheidshalve zij opgemerkt dat in dit hoofdstuk geen bepaling is opgenomen inzake de be-slistermijn. De reden hiervoor is dat aansluiting is gezocht met de beslistermijn in de ASV Helmond 2009. Dit impliceert dat de beslissing op aanvraag binnen een termijn van 8 weken na ontvangst van een volledige aanvraag dient te zijn genomen en dat de beslissing eenmaal met ten hoogste 4 weken kan worden verlengd.
Artikel 3.1 bepaalt dat nota’s en betalingswijzen moeten worden overgelegd alvorens het tot subsidie-vaststelling komt. Aangezien in het kader van deze regeling niet met een vast aanvraagformulier wordt gewerkt, wijkt deze bepaling af van hetgeen in de ASV Helmond 2009 hierover is bepaald. De beslis-termijnen wijken niet af van de ASV en hadden hier dus niet behoeven te worden opgenomen ter voorkoming van doublures. Omwille van de volledigheid en leesbaarheid zijn de termijnen hier toch vermeld.
Artikel 4.1 spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.