Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels subsidie topsport Helmond 2009 |
Citeertitel | Nadere regels subsidie topsport Helmond 2009 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | sport |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-01-2012 | aanhef | 17-01-2012 Gemeenteblad, 2012, 4 | Collegebesluit, 2012, 1200244 | ||
18-04-2009 | 21-01-2012 | Wijziging | 03-03-2009 Gemeenteblad, 2009, 42 | Collegebesluit, 2009, -- | |
01-01-2009 | 18-04-2009 | nieuwe regeling | 16-12-2008 Gemeenteblad, 2008, 99 | Collegebesluit, 2008, -- |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.3 Verhouding tot ASV Helmond 2009
Van de ASV Helmond 2009 zijn de volgende onderdelen niet van toepassing:
Artikel 1.5 Verdeelsleutel beschikbare budget
Het college kan het door de gemeenteraad beschikbaar gestelde bedrag (tevens subsidieplafond) dat bedoeld is voor topsport voor tweederde deel besteden ter ondersteuning van individuele topsporters en voor eenderde deel besteden ter ondersteuning van sportorganisaties in verband met de organisatie van topsportevenementen.
Hoofdstuk 2 Subsidieverlening en -vaststelling
Artikel 2.1 Aantal aanvragen en termijn van de aanvraag
In afwijking van het bepaalde in de ASV Helmond 2009 kunnen topsporters - om in aanmerking te komen voor subsidie - maximaal twee maal per jaar een aanvraag bij het college indienen en wel voor 1 mei en voor 1 oktober voorafgaand aan het subsidiejaar waarop de aanvraag betrekking heeft.
Besloten in de vergadering van 16 december 2008.
Burgemeester en wethouders van Helmond,
De burgemeester,
drs. A.A.M. Jacobs.
De gemeentesecretaris,
mr. A.C.J.M. de Kroon.
Bekend gemaakt op:
18 december 2008
De gemeentesecretaris,
mr. A.C.J.M. de Kroon.
Toelichting nadere regels subsidie topsport Helmond 2009
Op 12 januari 2005 is het Reglement Topsport Fonds (TSF) in werking getreden. Op 31 decem-ber 2007 was voornoemde regeling uitgewerkt. Nadien zijn het topsportbeleid en de juridische vertaalslag (Reglement TSF) onderwerp van evaluatie geweest. De evaluatie heeft uitgewezen dat het wenselijk is om het beleid inzake subsidiëring topsport voort te zetten. Daartoe heeft het college op 20 mei 2008 de Beleidsnota Sport 2008-2012 in concept vastgesteld. De verwachting is dat na inspraak de definitieve nota eind 2008 kan worden vastgesteld. De onderhavige regeling is inhoudelijk gezien min of meer dezelfde regeling als zijn voorganger, met dien verstande dat het niet langer een regelment betreft maar nadere regels (gedelegeerde regelgeving). De reden om het reglement om te vormen tot nadere regels, houdt verband met een algehele herziening van het gemeentelijk subsidiestelsel per 1 januari 2009.
Herziening gemeentelijk subsidiestelsel en consequenties
Voor de herziening als voornoemd werd het gemeentelijke subsidiestelsel in Helmond geken-merkt door een lappendeken van vele regelingen die qua opbouw en systematiek sterk uiteen-liepen. De voor 1 januari 2009 geldende Algemene subsidieverordening (ASV 2005) bleek geen echte algemene regeling en was feitelijk toegeschreven op de beleidsvelden welzijn, sport en cultuur. Verder fungeerde deze in de praktijk als restverordening, voor zover een bijzondere verordening niet voorhanden was. Anno 2008 kende de gemeente Helmond dus een ASV met daarnaast tal van bijzondere en uiteenlopende regelingen.
Medio 2007 is een projectopdracht verstrekt om het huidige gemeentelijke subsidiestelsel te bezien, te ontvlechten en om te vormen tot een meer samenhangend geheel. Dit alles heeft geresulteerd in de nieuwe Algemene subsidieverordening Helmond 2009.
De Algemene Subsidieverordening Helmond 2009 (hierna te noemen: ASV 2009) is een subsi-dieregeling die alle gemeentelijke beleidsterreinen bestrijkt. Zij kan tevens worden beschouwd als ”moederverordening” met tal van algemene regels en voorschriften die in beginsel universeel gelden. Onderdeel van de (herzienings)operatie was het omvormen van alle bestaande bijzon-dere subsidieregelingen tot nadere regels. Het Reglement Topsport Fonds was - zoals gezegd - op 31 december uitgewerkt en kan dus niet als een bestaande / geldende regeling worden aan- gemerkt. Dit neemt niet weg dat het reglement wel model heeft gestaan voor de Nadere regels subsidie topsport Helmond 2009.
De nieuwe regeling valt hiërarchische gezien onder de reikwijdte van de (nieuwe) ASV. In de nieuwe regeling zijn - in vergelijking met de oude uitgewerkte regeling - (procedure)bepalingen die ook voorkomen in de subsidietitel van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de ASV weggesneden om doublures te voorkomen en om de uniformiteit te bevorderen. Voorts ligt de bevoegdheid om nadere regels vast te stelllen bij het college. De oude regeling betrof nog een bevoegdheid van de gemeenteraad. De reden om te kiezen voor nadere regels (gedelegeerde regelgeving) heeft te maken met het feit dat een onderwerp als subsidiëring veelvuldig in beweging is en optimale flexibiliteit gewenst is om zo sneller en beter te kunnen inspelen op veranderende behoeften en wensen.
In de nieuwe regeling is er op de eerste plaats een aantal structuurwijzigingen doorgevoerd; een aantal onderdelen / artikelen is verplaatst om zo beter aan te sluiten bij de structuur en opzet van de ASV Helmond 2009. Verder is er een aantal artikelen ingevoegd en is er een aantal artikelen geschrapt of ingrijpend gewijzigd. Het laatste houdt verband met het feit dat:
B. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
Artikel 1.1 definieert een aantal begrippen dat in deze regeling wordt gebezigd. Hiermee wordt beoogd misverstanden te voorkomen over de uitleg van deze regeling.
Het eerste lid van artikel 1.2 omschrijft de doelstelling van de regeling ofwel hetgeen de regeling beoogd. Het tweede lid moet worden beschouwd als een afbakeningsbepaling ten aanzien van de doelgroepen (topsporters en sportorganisaties).
Artikel 1.3 is nieuw en regelt de verhouding tot de ASV Helmond 2009. De onderhavige regeling is een relatief lichte regeling waarbij het te ver gaat om vast te houden aan het uitgangspunt dat ASV in volle omvang van toepassing is. Met gebruikmaking van artikel 1.5 ASV wordt een aantal onderdelen / bepalingen uit de ASV hier buiten toepassing gelaten.
Artikel 1.4 regelt de duur, de hoogte van de subsidie en subsidiabele kosten. Dit artikel is vol-doende duidelijk en behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 1.5 onderstreept dat de raad de financiële kaders stelt en dat het college belast is met de verdeling van de middelen over de twee doelgroepen (topsporters en sportorganisaties).
Artikel 2.1 heeft enkel betrekking op de doelgroep topsporters. Het gegeven dat hier niets wordt geregeld omtrent de aanvraag van subsidie door sportorganisatoren, betekent niet dat voor die doelgroep niets is geregeld. Overeenkomstig het bepaalde in artikel 2.1, tweede lid, van de ASV Helmond 2009 dient een sportorganisator - om in aanmerking te komen voor subsidie - tenminste twaalf weken voorafgaand aan het te houden sportevenement zijn aanvraag te hebben ingediend bij het college.
Artikel 2.2 regelt de algemene criteria voor zowel de topsporter als de sportorganisator.
Artikel 2.3 spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 2.4 betreft de termijn van besluitvorming. Uit artikel 3.2, tweede lid, ASV Helmond 2009 volgt al dat de standaard beslistermijn niet geldt voor subsidie(vaststellings)besluiten waarbij het besluit tot subsidieverlening en subsidievaststelling samenvallen.
De artikelen 3.1 en 3.2 spreken voor zich en behoeven geen nadere toelichting.