Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling demontage bestelauto’s ondernemers Den Haag 2024 |
Citeertitel | Subsidieregeling demontage bestelauto’s ondernemers Den Haag 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | Subsidieregeling demontage bestelauto’s ondernemers Den Haag 2024 |
Geen
Algemene subsidieverordening Den Haag 2020
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-06-2024 | 01-01-2025 | wijziging | 18-06-2024 | RIS319174 DSB/10759386 | |
26-04-2024 | 22-06-2024 | nieuwe regeling | 09-04-2024 | RIS318565 DSB/10732901 |
Er ligt het voornemen om een zero-emissiezone in te voeren in Den Haag. Gestart wordt in het centrum in 2025. In 2026 wordt de zone uitgebreid richting de kust. Het doel hiervan is onder andere om de depositie van stikstof in de Natura 2000 gebieden te reduceren.
Het invoeren van een zero-emissiezone vraagt van Haagse ondernemers een extra inspanning. Naast de reeds bestaande landelijke regelingen (subsidies voor de aanschaf of leasen van bestelauto’s, fiscale voordelen, leningen tegen lage rente), is deze subsidieregeling vastgesteld voor de demontage van niet-emissieloze bestelauto’s. Deze regeling is een aanvulling op andere maatregelen die ondernemers voldoende tijd moeten geven en helpen om te verduurzamen, zoals een overgangsperiode, vrijstellingen, ontheffingen en ander flankerend beleid. Verder worden er mobiliteitsmakelaars beschikbaar gesteld voor een persoonlijk adviesgesprek of wagenparkscan.
gelet op artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020,
besluit vast te stellen de Subsidieregeling demontage bestelauto’s ondernemers Den Haag 2024:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2:2 bedoelde activiteit.
Hoofdstuk 2 Het doel, de activiteit en de doelgroep
Artikel 2:1 Doel van de subsidie
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een ondernemer met een niet-emissieloze bestelauto in eigendom die volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel uiterlijk op 1 januari 2024 is gevestigd in de gemeente Den Haag.
Artikel 3:1 Hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt € 3.500,- voor de demontage van een niet-emissieloze bestelauto van een ondernemer die volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel uiterlijk op 1 januari 2024 is gevestigd in de gemeente Den Haag;
Hoofdstuk 4 Subsidieplafond en verdeling
Artikel 4:2 Wijze van verdeling
Hoofdstuk 5 Besluitvorming subsidie
In afwijking van de op grond van artikel 8, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020 over te leggen gegevens, legt de aanvrager bij het digitaal aanvraagformulier de volgende gegevens over:
b. een kopie van een inschrijving Kamer van Koophandel, niet ouder dan twee weken;
c. een de-minimisverklaring voor zover de aanvraag wordt ingediend door een rechtspersoon;
Artikel 5:2 Beslistermijn subsidievaststelling
In afwijking van artikel 10, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020, beslist het college binnen zes weken nadat de volledige subsidieaanvraag is ingediend.
Artikel 5:3 Subsidievaststelling zonder verlening vooraf
Het college stelt de subsidie direct vast.
Artikel 5:4 Uitbetaling of verstrekking subsidie
Verstrekking van de subsidie vindt plaats binnen vier weken nadat het college een toewijzend besluit heeft genomen tot subsidievaststelling.
Artikel 5:5 Aanvullende weigeringsgronden
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020 wordt de subsidie geweigerd als:
a. het kentekenbewijs voor het te demonteren voertuig ingevolge artikel 60, eerste lid, onder b of c, van de Wegenverkeerswet 1994 is ingevorderd of ongeldig is verklaard;
b. het te demonteren voertuig is opgenomen in een bedrijfsvoorraad van een bedrijf dat beschikt over de RDW-erkenning “bedrijfsvoorraad”.
Het college kan in bijzondere gevallen van het bepaalde in deze regeling afwijken of bepalingen buiten toepassing laten, voor zover toepassing ervan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Om te garanderen dat het om Haagse ondernemers gaat, moet de onderneming uiterlijk per 1 januari 2024 gevestigd zijn in de gemeente Den Haag.
Een vrijwaringsbewijs wordt niet als een demontageverklaring beschouwd.
Het kentekenbewijs voor het te demonteren voertuig mag niet ongeldig zijn verklaard of zijn ingevorderd. Het gaat hier om zogenaamde WOK-voertuigen. WOK betekent Wachten Op Keuring en geldt bijvoorbeeld voor een auto waarvan het kenteken na een zware aanrijding is ingenomen.
Subsidie wordt onder andere geweigerd voor voertuigen die in de bedrijfsvoorraad van een autobedrijf zijn opgenomen, om te voorkomen dat autobedrijven via deze regeling van hun niet verkoopbare voorraad afkomen.