Organisatie | Cranendonck |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie gemeente Cranendonck 2024 |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie gemeente Cranendonck 2024 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt Hoofdstuk 5 van de Verordening Participatiewet 2015.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-04-2024 | nieuwe regeling | 16-04-2024 |
De raad van de gemeente Cranendonck;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 maart 2024;
gelet op artikel 47 Participatiewet, artikel 42 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en artikel 42 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;
gezien het advies van cliëntenraad;
overwegende dat het beleid van onze gemeente bedoeld is voor onze inwoners en inspraak van onze inwoners belangrijk is.
besluiten vast te stellen de verordening cliëntenparticipatie gemeente Cranendonck 2024.
De inwoners worden door middel van een cliëntenraad in de gelegenheid gesteld om gevraagd en ongevraagd onafhankelijk en objectief advies uit te brengen over verordeningen, beleid en uitvoering van de wet en aanverwante regelgeving. Daarnaast kan de cliëntenraad adviseren over taalgebruik in beschikkingen en andere communicatie richting inwoners die ondersteuning ontvangen vanuit de A2-samenwerking.
De voorzitter wordt op persoonlijke titel benoemt door afdelingsmanager werk en inkomen van de A2-samenwerking voor een periode van vier jaar en kan éénmalig worden herbenoemd. De leden de cliëntenraad geven een advies aan afdelingsmanager werk en inkomen van de A2-samenwerking over de (her)benoeming van de voorzitter.
Artikel 5. Ambtelijk secretaris
De A2-gemeenten stellen gezamenlijk een ambtenaar van de gemeente aan als ambtelijk secretaris om te waarborgen dat de cliëntenraad in staat is zijn taken naar behoren te vervullen. Deze draagt in ieder geval zorg voor:
Artikel 8. Geen nadeel deelname cliëntenraad
De voorzitter en leden van de cliëntenraad die gebruik maken van de diensten van de A2-gemeenten in het kader van hetgeen waarover de cliëntenraad adviseert, zullen in geen enkel opzicht nadeel ondervinden van hun werkzaamheden voor de cliëntenraad.
De voorzitter en de leden van de cliëntenraad, niet zijnde vertegenwoordigers van maatschappelijke organisatie, ontvangen voor het bijwonen van een vergadering een onkostenvergoeding. Het betreft een all-in onkostenvergoeding inclusief bijvoorbeeld reiskosten voor het verrichten van vrijwilligerswerk in de cliëntenraad.
Jaarlijks is er tussen de cliëntenraad en de A2-gemeenten overleg en zal geëvalueerd worden of de gekozen opzet van de cliëntenparticipatie voldoet.