Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hoogeveen

Coffeeshopbeleid Hoogeveen 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHoogeveen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingCoffeeshopbeleid Hoogeveen 2024
CiteertitelCoffeeshopbeleid gemeente Hoogeveen 2024
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpOpenbare orde en veiligheid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 13b van de Opiumwet
  2. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. artikel 174 van de Gemeentewet
  4. Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur
  5. Algemene plaatselijke verordening 2007
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-04-2024Nieuwe regeling

28-03-2024

gmb-2024-181745

Tekst van de regeling

Intitulé

Coffeeshopbeleid Hoogeveen 2024

De burgemeester van de gemeente Hoogeveen;

 

overwegende dat:

 

  • -

    de raad in zijn vergadering van 6 oktober 2022 aan het college heeft verzocht om in samenspraak met de raad, politie en professionals, het tot nu toe geldende 0-beleid voor coffeeshops te herzien en te actualiseren en daartoe voor december 2023 met voorstellen naar de raad te komen;

  • -

    in de Opiumwet is bepaald dat het telen, bereiden, bewerken, verwerken, kopen, afleveren, verstrekken, vervoeren, aanwezig hebben en vervaardigen van soft- en harddrugs verboden is;

  • -

    het College van procureurs-generaal de Aanwijzing Opiumwet heeft opgesteld, waarin onder meer is opgenomen onder welke voorwaarden niet tegen het verkopen van softdrugs wordt opgetreden, de zgn. AHOJGI-criteria;

  • -

    het lokale bestuur, in casu de burgemeester, – in aanvulling op de richtlijnen van het College van procureurs-generaal – lokaal beleid mag opstellen met betrekking tot het vestigen/gedogen van zogeheten coffeeshops;

  • -

    zowel de Gemeentewet als de Opiumwet de burgemeester aanwijzen als het bevoegd gezag wat betreft de uitvoering van het coffeeshopbeleid;

  • -

    handhaving van het beleid serieus ter hand wordt genomen en dat de zwaarte van de maatregelen wordt afgestemd op de ernst van de overtreding;

  • -

    het college aan de raad voor zijn vergadering van 5 oktober 2023 een eerste proeve van een coffeeshopbeleid en selectieprocedure heeft aangereikt en de raad daarover bij monde van de burgemeester heeft geïnformeerd;

  • -

    de raad in zijn vergadering van 21 december 2023 over het door de burgemeester voorgenomen concept-coffeeshopbeleid heeft gedebatteerd en in zijn vergadering van 18 januari 2024 zijn opvattingen over het voorgestelde concept-coffeeshopbeleid aan de burgemeester kenbaar heeft gemaakt;

gelet op:

  • -

    art. 13b Opiumwet,

  • -

    de aanwijzing Opiumwet,

  • -

    art. 4:81 Algemene wet bestuursrecht,

  • -

    art 174 Gemeentewet

  • -

    de Algemene Plaatselijke Verordening

  • -

    de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob)

gehoord/gekend:

  • -

    de lokale driehoek

  • -

    winkeliers-/ondernemersverenigingen in de gebieden met de bestemming “horecabedrijven categorie 2”

 

besluit:

 

de “0 – coffeeshops” formulering in de Bestuurlijke aanpak artikel 13B Opiumwet gemeente Hoogeveen in te trekken;

het aantal coffeeshops in Hoogeveen vast te stellen op één (1);

voor de vestiging en exploitatie van een coffeeshop in de gemeente Hoogeveen het navolgende coffeeshopbeleid vast te stellen:

 

Coffeeshopbeleid gemeente Hoogeveen 2024.

Doelstellingen van het beleid

De doelstellingen van het coffeeshopbeleid van de gemeente Hoogeveen zijn:

  • -

    bescherming van het woon- en leefklimaat;

  • -

    tegengaan van overconcentratie van verkooppunten van softdrugs;

  • -

    voorkomen van verstoring van de openbare orde;

  • -

    beperking van de gezondheidsrisico’s.

Het beleid sluit aan bij de landelijke kaders en ondersteunt de landelijke doelstellingen

  • -

    tegengaan van handel in drugs vanuit niet-gedoogde verkooppunten en straathandel;

  • -

    bevordering van het onderscheid tussen softdrugs en harddrugs;

  • -

    bijdragen aan de decriminalisering van de productie van en handel in softdrugs;

  • -

    beschermen van de volksgezondheid tegen het gebruik van drugs in het algemeen.

 

Handhaving

Om aan te sluiten bij de landelijke doelen met betrekking tot het verminderen van criminaliteit, zorg te dragen voor een veilige omgeving en ervoor te zorgen dat minderjarigen niet in de gelegenheid worden gesteld drugs te kopen, is passende handhaving noodzakelijk. Toezicht en handhaving zullen vanuit de gemeente bestuursrechtelijk worden ingevuld. Controle zal tweemaal per maand plaatsvinden. Handhaving op criminele activiteiten wordt uitgevoerd door de politie en krijgt een eventueel vervolg door het openbaar ministerie. We hebben op regelmatige basis structurele afspraken met hen staan om ontwikkelingen te bespreken en hier waar nodig gevolg aan te geven. Deze afspraken vinden ook plaats met jongerenwerk, buurt- en opbouwwerk en handhaving. Op deze wijze verbinden we preventie en handhaving, wat elkaar door het delen van signalen kan versterken. Dit wordt nader uitgewerkt in het ‘preventie en handhavingsplan alcohol en middelen, welke uiterlijk februari 2025 zal worden vastgesteld.

Preventie

In Hoogeveen vinden we het noodzakelijk dat er sprake is van adequate preventie. We willen afhankelijkheid van middelen in algemene zin tegengaan en het is hiervoor van belang om jeugdigen, adolescenten en volwassenen op een juiste manier te informeren over het gebruik van middelen. We zullen daarom onder andere op scholen voorlichting bieden en ouders betrekken. Dit zullen we verder uitwerken in het ‘preventie en handhavingsplan alcohol en middelen’, welke uiterlijk februari 2025 zal worden vastgesteld.’

Gedoogverklaring en exploitatievergunning

De aanwezigheid en exploitatie van een coffeeshop worden mogelijk gemaakt door een af te geven gedoogverklaring in combinatie met een exploitatievergunning. In de gedoogverklaring worden de AHOJGI-criteria en aanvullende lokale criteria opgenomen. Op deze manier is duidelijk welke activiteiten worden gedoogd.

De gedoogverklaring in combinatie met een exploitatievergunning wordt slechts voor één (1) coffeeshop verleend en is daarmee een schaars goed. Daarom worden de gedoogverklaring en exploitatievergunning, met inachtneming van de daarover gegeven jurisprudentie van de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, slechts voor een bepaalde tijd verleend.

Bij het verdelen van de schaarse gedoogverklaring en exploitatievergunning gelden specifieke normen. Er moet voor alle gegadigden:

 

  • -

    een gelijk speelveld met voldoende mededingingsruimte zijn;

  • -

    aan alle gegadigden moeten gelijke kansen worden geboden om voor een gedoogverklaring en exploitatievergunning in aanmerking te komen;

  • -

    er moet bij de verdeling/toekenning een passende mate van openbaarheid worden verzekerd.

Hiertoe is door het college de Aanvraag- en selectieprocedure gedoogverklaring coffeeshop opgesteld, welke later zal worden vastgesteld. Het college zal deze procedure bij de selectie van de exploitant toepassen.

Voorlichting

De verplichting tot cannabisvoorlichting wordt als voorwaarde gesteld bij het verkrijgen van een gedoogverklaring. Preventieve interventies voor het verantwoord omgaan met het cannabisgebruik, het informeren over de risico’s van dat gebruik en het in een vroeg stadium signaleren van problemen of doorverwijzen naar hulpverlening is van groot belang bij het tegengaan van middelenverslaving. Coffeeshophouders hebben daar een grote mate van verantwoordelijkheid in. Al het personeel van de coffeeshop is verplicht en training te volgen als het gaat om het informeren van bezoekers over middelenmisbruik, gezondheidsrisico’s en het herkennen van problematisch gebruik.

Regels voor een coffeeshop

Begripsbepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • Coffeeshop: een alcoholvrij horecabedrijf waarin bedrijfsmatig, in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was of anders dan om niet, verstrekking van softdrugs kan plaatsvinden. De coffeeshop kan ook de functie van ontmoetings- en ontspanningsruimte en gebruiksruimte voor het gebruik van softdrugs hebben.

  • Exploitatievergunning: een vergunning op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening waarbij wordt beoordeeld of en in welke mate de woon- en leefsituatie in de omgeving van de coffeeshop of de openbare orde op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed.

  • Gedoogverklaring: een verklaring die toestemming inhoudt om iets te doen (i.c. softdrugs verkopen) wat normaal niet mag van de wet (i.c. de Opiumwet). Normaal strafbare handelingen in dit kader worden bewust niet vervolgd.

  • Wet Bibob: de wet die het voor overheidsinstanties mogelijk maakt onderzoek te doen naar de antecedenten en financiële handel en wandel (screenen) van o.a. een aanvrager van en vergunning, ter voorkoming van het onbewust faciliteren van ondermijnende activiteiten.

  • Softdrugs: alle middelen die worden vermeld op lijst II van de Opiumwet.

  • Harddrugs: alle middelen die worden vermeld op lijst I van de Opiumwet.

Artikel 2. Algemeen

  • 1.

    Een coffeeshop is een alcoholvrij horecabedrijf waar de verstrekking van softdrugs kan plaatsvinden.

  • 2.

    De burgemeester gedoogt deze bedrijfsvoering als voldaan wordt aan de AHOJGI-criteria en de overige lokale criteria/aanvullende eisen in dit beleid.

  • 3.

    De inrichtingseisen voor een coffeeshop zijn gelijk aan die voor horecagelegenheden genoemd in het Besluit Bouwwerken Leefomgeving

Artikel 3. Exploitatievergunning

  • 1.

    Het is verboden een coffeeshop te exploiteren zonder te beschikken over een op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening vereiste vergunning voor het exploiteren van een coffeeshop.

  • 2.

    Voorafgaand aan het verlenen van een exploitatievergunning wordt het instrumentarium van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen openbaar bestuur door het openbaar bestuur conform het daarvoor geldende beleid toegepast.

Artikel 4. Gedoogverklaring

  • 1.

    Voor het exploiteren van een coffeeshop is naast de exploitatievergunning ook een gedoogverklaring van de burgemeester vereist. Deze wordt afgegeven aan de exploitant, geldt voor één bepaalde locatie en is niet overdraagbaar.

  • 2.

    Aan de gedoogverklaring worden nadere voorwaarden verbonden die toezien op het omgevingsbeheer en op medewerking aan het verlenen van informatie over de risico’s van middelengebruik. De AHOJGI-criteria en overige (lokale) voorschriften worden in de gedoogverklaring opgenomen.

Artikel 5. Maximumstelsel

  • 1.

    In de gemeente Hoogeveen wordt slechts voor één (1) coffeeshop een gedoogverklaring verstrekt. Deze beperking is ingegeven door een dringende reden van algemeen belang: de behoefte de openbare orde, de openbare veiligheid en de volksgezondheid te waarborgen.

  • 2.

    Een gedoogverklaring kan alleen worden verstrekt indien het maximum van één (1) coffeeshop nog niet is bereikt en de aanvrager na het doorlopen van de Aanvraag- en selectieprocedure gedoogverklaring coffeeshop voor de gedoogverklaring in aanmerking komt.

  • 3.

    Twee jaar na vestiging van de coffeeshop vindt een evaluatie plaats van de opgedane ervaringen, waarbij direct belanghebbenden zoals buurtbewoners worden betrokken en wordt bepaald of het maximumstelsel wordt aangepast

Artikel 6. Verdeling schaarse gedoogverklaringen

  • 1.

    Verdeling van een vrijgekomen gedoogverklaring zal geschieden overeenkomstig het bepaalde in de Aanvraag- en selectieprocedure gedoogverklaring coffeeshop.

  • 2.

    Er wordt geen wachtlijst voor gegadigden aangehouden.

Artikel 7. Looptijd gedoogverklaring

  • 1.

    De gedoogverklaring voor een coffeeshop wordt afgegeven voor een periode van tien jaar.

  • 2.

    Na afloop van deze termijn komt de gedoogverklaring opnieuw algemeen beschikbaar en zal er voor gegadigden een nieuwe aanvraag- en selectieprocedure worden opgestart.

  • 3.

    De gedoogverklaring als bedoeld in het eerste lid komt tussentijds te vervallen indien het gemeentebestuur op basis van nieuwe wetgeving voortvloeiend uit het landelijk experiment gesloten coffeeshopketen nieuwe bevoegdheden inzake het vergunnen/gedogen van coffeeshops krijgt toegekend en wil gaan toepassen.

Artikel 8. Locatiecriteria

Bij de vestiging van een coffeeshop gelden de volgende locatiecriteria

  • a.

    Afstandscriterium

    Geen vestiging binnen 300 meter (loopafstand) van scholen voor middelbaar en hoger onderwijs, jongerencentra die zich hoofdzakelijk richten op een publiek van 15 jaar en ouder, of andere gevoelige bestemmingen zoals verslaafden- of daklozenopvang.

  • b.

    Spreidingsbeleid

    Geen vestiging in een gebied waarbij als gevolg van concentratie met andere horecabedrijven verwacht mag worden dat door deze concentratie het woon- en leefklimaat in het betrokken gebied op ontoelaatbare wijze wordt belast en verstoringen van de openbare orde kunnen ontstaan.

    Geen vestiging in een straat met bebouwing die hoofdzakelijk voor bewoning dient.

  • c.

    Mogelijke vestigingslocaties.

    Een coffeeshop is alleen toegestaan in gebieden waar in het omgevingsplan ‘horecabedrijven categorie 2’ 1 zijn toegestaan (dag- en avondhoreca). Deze functie is nu toegestaan rondom het stadscentrum (globaal Schutstraat, Hoofdstraat noord, Grote Kerkstraat. Daarnaast in de winkelcentra De Weide, Krakeel, Nije Nering zuid Wielewaal/Wolfsbos en Hollandscheveld).

  • d.

    Omgevingsplan

    Het geldende omgevingsplan moet de functie “Horecabedrijven categorie 2” op de betreffende locatie toestaan. Zo mogelijk wordt medewerking aan een bestemmingswijziging verleend.

Artikel 9. Gedoogcriteria voor coffeeshops (landelijke eisen)

De verkoop van softdrugs wordt door het openbaar ministerie gedoogd als wordt voldaan aan de zogenaamde AHOJGI-criteria:

  • a.

    Geen Affichering

  • Reclame, anders dan een summiere aanduiding op de gevel van de betreffen de lokaliteit, is verboden.

  • b.

    Geen Harddrugs

  • Er mogen geen harddrugs voorhanden zijn en/of verkocht worden.

  • c.

    Geen Overlast

  • De exploitatie van de coffeeshop mag niet leiden tot overlast.

  • d.

    Geen Jeugdigen

  • Het is verboden personen onder de 18 jaar toe te laten in een coffeeshop.

  • Het is verboden om softdrugs te verkopen aan personen onder de 18 jaar.

  • e.

    Geen Grote hoeveelheden

  • Het is verboden om per transactie meer dan vijf gram te verkopen.

  • Het is verboden om een handelsvoorraad van meer dan 500 gram softdrugs in de coffeeshop aanwezig te hebben.

  • f.

    Geen verkoop aan niet-Ingezetenen

  • Het is verboden om toegang te verlenen en softdrugs te verkopen aan anderen dan ingezetenen van Nederland (ingezetene: geldig legitimatiebewijs).

Artikel 10. Overige lokale eisen

  • 1.

    Kansspelautomaten zijn in de coffeeshop niet toegestaan.

  • 2.

    Het verstrekken van alcoholhoudende dranken in de coffeeshop is niet toegestaan.

  • 3.

    De coffeeshop is vrij toegankelijk voor ingezetenen van Nederland van 18 jaar en ouder.

  • 4.

    De exploitant voert bij zijn huisreglement een legitimatieplicht voor bezoekers in en houdt deze in stand.

  • 5.

    De coffeeshop heeft naar buiten toe een “open” karakter (ruime verlichting, grote doorzichtige ramen, etc.).

  • 6.

    De exploitant zorgt voor een adequate voorlichting aan bezoekers met betrekking tot het gebruik van cannabis (foldermateriaal Jellinek, VNN en eigen materiaal) en voert het door de gemeente vastgestelde preventieplan uit, voor zover het zijn/haar rol betreft.

  • 7.

    De exploitant zorgt voor geschoold en gecertificeerd personeel (vakopleiding SVCK), dat voorlichting kan geven en de klant tegen overmatig gebruik kan beschermen.

  • 8.

    De exploitant dient een juiste en inzichtelijke boekhouding bij te houden zodat de handelsvoorraad en de maximale transactie per klant per dag kan worden gecontroleerd.

  • 9.

    In de coffeeshop mogen geen andere producen worden verkocht dan cannabisproducten/softdrugs. De betekent dat ecodrugs, smartdrugs of smartproducts in de coffeeshop niet mogen worden verkocht.

  • 10.

    Vanuit de coffeeshop mogen geen koeriersdiensten worden verricht.

  • 11.

    Een terras bij een coffeeshop is niet toegestaan.

  • 12.

    Online-verkoop door de coffeeshop is niet toegestaan.

  • 13.

    De openingstijden van de coffeeshop zijn dagelijks mogelijk van 12.00 tot 24.00 uur.

  • 14.

    De exploitant dient te allen tijde zijn gedoogverklaring en exploitatievergunning te kunnen tonen.

Artikel 11. Eisen aan exploitant en leidinggevende(n)

  • 1.

    De exploitant kan een natuurlijke persoon of een besloten vennootschap zijn.

  • Indien de exploitant een besloten vennootschap is, moet(en) de natuurlijke perso(o)n(en), die verklaringhouder is/zijn, bestuurder(s) en aandeelhouder(s) in de BV zijn. Bij wisseling in de aandeelhouder(s) of bestuurder(s) vervalt de gedoogverklaring.

  • 2.

    De exploitant en de leidinggevende(n) moeten voldoen aan de eisen genoemd in artikel 8 van de Alcoholwet.

  • 3.

    De minimumleeftijd van exploitant en leidinggevende(n) is 21 jaar.

  • 4.

    Gedurende de openingstijden dient de exploitant of een leidinggevende persoonlijk in de coffeeshop aanwezig te zijn.

Artikel 12. Bestuurlijke handhaving

  • 1.

    De coffeeshop wordt tweemaal per maand onaangekondigd gecontroleerd door de toezichthouders/politie op de naleving van de in dit beleid gestelde AHOJGI-criteria en overige eisen.

 

  • 2.

    Gezien het bijzondere karakter van een coffeeshop worden er specifieke sancties opgelegd bij het overtreden van de AHOJGI-gedoogcriteria. Overtredingen van deze gedoogcriteria worden beëindigd door het opleggen van een last onder dwangsom of door het toepassen van bestuursdwang in de vorm van een tijdelijke sluiting volgens onderstaande tabel.

     

     

    Overtreding

    Maatregel eerste constatering

    Maatregel tweede constatering

    Maatregel derde constatering

    Reclame maken

    Last onder dwangsom

     

    € 500 - € 2000 per geconstateerde overtreding met een maximum van € 8000

    Last onder dwangsom

     

    € 1000 - € 4000 per geconstateerde overtreding met een maximum van € 16000

    Sluiting drie maanden

    Aanwezig hebben of handel in harddrugs

    Beëindiging van de gedoogsituatie

     

    In afwachting van de intrekking: bevel tot sluiting voor de duur van vier weken (indien nodig met een verlenging tot maximaal drie maanden)

     

     

     

    De aanwezigheid van of de handel in harddrugs is niet toegestaan. Een belangrijk uitgangspunt van het coffeeshopbeleid is de scheiding van de markten in softdrugs en harddrugs. Wanneer harddrugs worden aangetroffen in een coffeeshop is de openbare orde per definitie in het geding. Dit is ook het geval indien aannemelijk is dat deze drugs worden verhandeld in of vanuit de inrichting, ook indien dit buiten medeweten van de exploitant of zijn personeel om gebeurt.

     

    Overlast veroorzaken

    Waarschuwing/beperking openingstijden/sluiting conform gemeentelijk horecabeleid

     

     

    Een coffeeshop mag geen overlast veroorzaken. Hierbij wordt op dezelfde wijze opgetreden als bij de reguliere horecabedrijven, conform het gemeentelijk horecabeleid. Onder overlast kan worden verstaan: parkeeroverlast, geluidhinder, vervuiling en/of voor of nabij de coffeeshop rondhangende klanten. De exploitant dient ervoor te zorgen dat in en nabij de coffeeshop geen overlast/verstoring van de openbare orde wordt veroorzaakt.

     

    Verkoop aan minderjarigen

    Sluiting drie maanden

    Sluiting zes maanden

    Beëindiging van de gedoogsituatie

     

    In afwachting van de intrekking: bevel tot sluiting voor de duur van vier weken (indien nodig met een verlenging tot maximaal drie maanden)

     

    Een coffeeshop mag niet toegankelijk zijn voor en niet verkopen aan jeugdigen (leeftijdsgrens 18 jaar). De exploitant dient vast te stellen dat degene aan wie hij toegang verleent en degene aan wie hij verkoopt, meerderjarig is. Het tonen van een geldig legitimatiebewijs is een instrument waarmee de exploitant dit kan vaststellen

    Verkooptransactie meer dan vijf gram

    Sluiting drie maanden

    Sluiting zes maanden

    Beëindiging van de gedoogsituatie

    Onder “verkooptransactie” wordt begrepen alle koop en verkoop in één coffeeshop op dezelfde dag met betrekking tot eenzelfde koper. Hoe de exploitant dit registreert kan onderdeel zijn van diens ondernemingsplan.

     

    Handelsvoorraad tussen 500 en 1000 gram

    Sluiting drie maanden

    Sluiting zes maanden

    Beëindiging van de gedoogdsituatie

     

    In afwachting van de intrekking: bevel tot sluiting voor de duur van vier weken (indien nodig met een verlenging tot maximaal drie maanden)

    Handelsvoorraad groter dan 1000 gram

    Sluiting zes maanden

    Beëindiging van de gedoogsituatie

     

    In afwachting van de intrekking: bevel tot sluiting voor de duur van vier weken (indien nodig met een verlenging tot maximaal drie maanden)

     

    Gelet op de jurisprudentie in het strafrecht rond de “achterdeurproblematiek” (aangehouden handelsvoorraad) wordt ervoor gekozen om een onderscheid te maken tussen een handelsvoorraad van 500 – 1000 gram en van 1000 gram of meer.

     

    Toelaten niet-ingezetenen

    Waarschuwing

    Sluiting één maand

    Sluiting 3 maanden

     

    Alleen meerderjarige ingezetenen van Nederland kunnen toegang krijgen tot een coffeeshop op vertoon van een geldig legitimatiebewijs. Handhaving van het ingezetenencriterium wordt overigens pas ter hand genomen als objectief wordt vastgesteld dat het bezoek van niet-ingezetenen aan de coffeeshops tot overlast leidt. In Hoogeveen is buitenlands drugstoerisme niet aan de orde en ook op voorhand niet te verwachten.

  • 3.

    In afwijking van het tweede lid kan bij wijze van uitzondering in concrete gevallen, waar het middel van sluiting niet adequaat of evenredig is, een andere vorm van bestuursdwang worden toegepast of een last onder dwangsom worden opgelegd.

  • 4.

    De in de matrix genoemde termijnen en bedragen zijn richtlijnen. Indien de burgemeester dit nodig acht kan hiervan gemotiveerd in negatieve zin worden afgeweken.

  • 5.

    Voor de overige overtredingen (zie de Overige lokale eisen als bedoeld in artikel 10 en de Eisen aan exploitant en leidinggevende(n) in artikel 11) kan met een nader te bepalen middel volstaan worden en wordt, met inachtneming van de beginselen van proportionaliteit, eerst een waarschuwing gegeven of een last onder dwangsom opgelegd.

  • 6.

    De verjaringstermijn van een bij een overtreding opgelegde maatregel is twee jaar.

  • 7.

    De Bestuurlijke aanpak artikel 13B Opiumwet gemeente Hoogeveen 2022 is niet van toepassing op de handhaving van overtredingen van de gedoogvoorwaarden door coffeeshops.

Artikel 13. Optreden politie

Bij overtreding van de gedoogcriteria wordt de politie geïnformeerd. De politie maakt zo nodig proces-verbaal op. De politie informeert het Openbaar Ministerie.

Artikel 14. Optreden Openbaar Ministerie

Na ontvangst van de informatie van de politie beoordeelt het Openbaar Ministerie of er strafvervolging moet plaatsvinden. De richtlijnen van het Openbaar Ministerie (Aanwijzing Opiumwet) geven praktische invulling aan het strafrechtelijk optreden op grond van de Opiumwet.

Artikel 15. Inwerkingtreding

Dit beleid treedt in werking op de eerste dag na de datum van de officiële bekendmaking

Artikel 16. Bekendmaking

Dit beleid wordt bekend gemaakt door plaatsing in Het Torentje en door publicatie op overheid.nl.

Artikel 17. Citeertitel

Dit beleid kan worden aangehaald als: Coffeeshopbeleid gemeente Hoogeveen 2024.

 

Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Hoogeveen op 28 maart 2024.

K.B. Loohuis


1

horecabedrijf categorie 2:

Een horecabedrijf met een in het algemeen hoge bezoekersfrequentie gedurende de avond, dat voornamelijk is gericht op het bereiden en verstrekken van maaltijden en/of (alcoholische*) dranken, zoals een afhaalcentrum, een automatiek, een café, een café-restaurant, een cafetaria, een grillroom, een hotel-café, een hotel-café-restaurant, een restaurant, een shoarmazaak, een snackbar, en/of een naar aard en invloed op de omgeving daarmee gelijk te stellen horecabedrijf; *met dien verstande dat het schenken van alcoholische dranken bij een coffeeshop uitdrukkelijk niet is toegestaan.

Als de locatie is gelegen nabij de onder 8.c. genoemde mogelijke vestigingslocaties en op deze locatie Horeca categorie 2 niet is toegestaan zijn we bereid om medewerking te verlenen aan een planologische procedure om de vestiging van een coffeeshop mogelijk te maken.