Organisatie | Hoogeveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Coffeeshopbeleid Hoogeveen 2024 |
Citeertitel | Coffeeshopbeleid gemeente Hoogeveen 2024 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Openbare orde en veiligheid |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-04-2024 | Nieuwe regeling | 28-03-2024 |
De burgemeester van de gemeente Hoogeveen;
de “0 – coffeeshops” formulering in de Bestuurlijke aanpak artikel 13B Opiumwet gemeente Hoogeveen in te trekken;
het aantal coffeeshops in Hoogeveen vast te stellen op één (1);
voor de vestiging en exploitatie van een coffeeshop in de gemeente Hoogeveen het navolgende coffeeshopbeleid vast te stellen:
De doelstellingen van het coffeeshopbeleid van de gemeente Hoogeveen zijn:
Het beleid sluit aan bij de landelijke kaders en ondersteunt de landelijke doelstellingen
Om aan te sluiten bij de landelijke doelen met betrekking tot het verminderen van criminaliteit, zorg te dragen voor een veilige omgeving en ervoor te zorgen dat minderjarigen niet in de gelegenheid worden gesteld drugs te kopen, is passende handhaving noodzakelijk. Toezicht en handhaving zullen vanuit de gemeente bestuursrechtelijk worden ingevuld. Controle zal tweemaal per maand plaatsvinden. Handhaving op criminele activiteiten wordt uitgevoerd door de politie en krijgt een eventueel vervolg door het openbaar ministerie. We hebben op regelmatige basis structurele afspraken met hen staan om ontwikkelingen te bespreken en hier waar nodig gevolg aan te geven. Deze afspraken vinden ook plaats met jongerenwerk, buurt- en opbouwwerk en handhaving. Op deze wijze verbinden we preventie en handhaving, wat elkaar door het delen van signalen kan versterken. Dit wordt nader uitgewerkt in het ‘preventie en handhavingsplan alcohol en middelen, welke uiterlijk februari 2025 zal worden vastgesteld.
In Hoogeveen vinden we het noodzakelijk dat er sprake is van adequate preventie. We willen afhankelijkheid van middelen in algemene zin tegengaan en het is hiervoor van belang om jeugdigen, adolescenten en volwassenen op een juiste manier te informeren over het gebruik van middelen. We zullen daarom onder andere op scholen voorlichting bieden en ouders betrekken. Dit zullen we verder uitwerken in het ‘preventie en handhavingsplan alcohol en middelen’, welke uiterlijk februari 2025 zal worden vastgesteld.’
Gedoogverklaring en exploitatievergunning
De aanwezigheid en exploitatie van een coffeeshop worden mogelijk gemaakt door een af te geven gedoogverklaring in combinatie met een exploitatievergunning. In de gedoogverklaring worden de AHOJGI-criteria en aanvullende lokale criteria opgenomen. Op deze manier is duidelijk welke activiteiten worden gedoogd.
De gedoogverklaring in combinatie met een exploitatievergunning wordt slechts voor één (1) coffeeshop verleend en is daarmee een schaars goed. Daarom worden de gedoogverklaring en exploitatievergunning, met inachtneming van de daarover gegeven jurisprudentie van de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, slechts voor een bepaalde tijd verleend.
Bij het verdelen van de schaarse gedoogverklaring en exploitatievergunning gelden specifieke normen. Er moet voor alle gegadigden:
Hiertoe is door het college de Aanvraag- en selectieprocedure gedoogverklaring coffeeshop opgesteld, welke later zal worden vastgesteld. Het college zal deze procedure bij de selectie van de exploitant toepassen.
De verplichting tot cannabisvoorlichting wordt als voorwaarde gesteld bij het verkrijgen van een gedoogverklaring. Preventieve interventies voor het verantwoord omgaan met het cannabisgebruik, het informeren over de risico’s van dat gebruik en het in een vroeg stadium signaleren van problemen of doorverwijzen naar hulpverlening is van groot belang bij het tegengaan van middelenverslaving. Coffeeshophouders hebben daar een grote mate van verantwoordelijkheid in. Al het personeel van de coffeeshop is verplicht en training te volgen als het gaat om het informeren van bezoekers over middelenmisbruik, gezondheidsrisico’s en het herkennen van problematisch gebruik.
Coffeeshop: een alcoholvrij horecabedrijf waarin bedrijfsmatig, in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was of anders dan om niet, verstrekking van softdrugs kan plaatsvinden. De coffeeshop kan ook de functie van ontmoetings- en ontspanningsruimte en gebruiksruimte voor het gebruik van softdrugs hebben.
Artikel 7. Looptijd gedoogverklaring
De gedoogverklaring als bedoeld in het eerste lid komt tussentijds te vervallen indien het gemeentebestuur op basis van nieuwe wetgeving voortvloeiend uit het landelijk experiment gesloten coffeeshopketen nieuwe bevoegdheden inzake het vergunnen/gedogen van coffeeshops krijgt toegekend en wil gaan toepassen.
Bij de vestiging van een coffeeshop gelden de volgende locatiecriteria
Geen vestiging in een gebied waarbij als gevolg van concentratie met andere horecabedrijven verwacht mag worden dat door deze concentratie het woon- en leefklimaat in het betrokken gebied op ontoelaatbare wijze wordt belast en verstoringen van de openbare orde kunnen ontstaan.
Geen vestiging in een straat met bebouwing die hoofdzakelijk voor bewoning dient.
Een coffeeshop is alleen toegestaan in gebieden waar in het omgevingsplan ‘horecabedrijven categorie 2’ 1 zijn toegestaan (dag- en avondhoreca). Deze functie is nu toegestaan rondom het stadscentrum (globaal Schutstraat, Hoofdstraat noord, Grote Kerkstraat. Daarnaast in de winkelcentra De Weide, Krakeel, Nije Nering zuid Wielewaal/Wolfsbos en Hollandscheveld).
Artikel 9. Gedoogcriteria voor coffeeshops (landelijke eisen)
De verkoop van softdrugs wordt door het openbaar ministerie gedoogd als wordt voldaan aan de zogenaamde AHOJGI-criteria:
Artikel 12. Bestuurlijke handhaving
Gezien het bijzondere karakter van een coffeeshop worden er specifieke sancties opgelegd bij het overtreden van de AHOJGI-gedoogcriteria. Overtredingen van deze gedoogcriteria worden beëindigd door het opleggen van een last onder dwangsom of door het toepassen van bestuursdwang in de vorm van een tijdelijke sluiting volgens onderstaande tabel.
De aanwezigheid van of de handel in harddrugs is niet toegestaan. Een belangrijk uitgangspunt van het coffeeshopbeleid is de scheiding van de markten in softdrugs en harddrugs. Wanneer harddrugs worden aangetroffen in een coffeeshop is de openbare orde per definitie in het geding. Dit is ook het geval indien aannemelijk is dat deze drugs worden verhandeld in of vanuit de inrichting, ook indien dit buiten medeweten van de exploitant of zijn personeel om gebeurt.
Een coffeeshop mag geen overlast veroorzaken. Hierbij wordt op dezelfde wijze opgetreden als bij de reguliere horecabedrijven, conform het gemeentelijk horecabeleid. Onder overlast kan worden verstaan: parkeeroverlast, geluidhinder, vervuiling en/of voor of nabij de coffeeshop rondhangende klanten. De exploitant dient ervoor te zorgen dat in en nabij de coffeeshop geen overlast/verstoring van de openbare orde wordt veroorzaakt.
Beëindiging van de gedoogsituatie In afwachting van de intrekking: bevel tot sluiting voor de duur van vier weken (indien nodig met een verlenging tot maximaal drie maanden) |
Een coffeeshop mag niet toegankelijk zijn voor en niet verkopen aan jeugdigen (leeftijdsgrens 18 jaar). De exploitant dient vast te stellen dat degene aan wie hij toegang verleent en degene aan wie hij verkoopt, meerderjarig is. Het tonen van een geldig legitimatiebewijs is een instrument waarmee de exploitant dit kan vaststellen
Onder “verkooptransactie” wordt begrepen alle koop en verkoop in één coffeeshop op dezelfde dag met betrekking tot eenzelfde koper. Hoe de exploitant dit registreert kan onderdeel zijn van diens ondernemingsplan.
Gelet op de jurisprudentie in het strafrecht rond de “achterdeurproblematiek” (aangehouden handelsvoorraad) wordt ervoor gekozen om een onderscheid te maken tussen een handelsvoorraad van 500 – 1000 gram en van 1000 gram of meer.
Alleen meerderjarige ingezetenen van Nederland kunnen toegang krijgen tot een coffeeshop op vertoon van een geldig legitimatiebewijs. Handhaving van het ingezetenencriterium wordt overigens pas ter hand genomen als objectief wordt vastgesteld dat het bezoek van niet-ingezetenen aan de coffeeshops tot overlast leidt. In Hoogeveen is buitenlands drugstoerisme niet aan de orde en ook op voorhand niet te verwachten.
Voor de overige overtredingen (zie de Overige lokale eisen als bedoeld in artikel 10 en de Eisen aan exploitant en leidinggevende(n) in artikel 11) kan met een nader te bepalen middel volstaan worden en wordt, met inachtneming van de beginselen van proportionaliteit, eerst een waarschuwing gegeven of een last onder dwangsom opgelegd.
Bij overtreding van de gedoogcriteria wordt de politie geïnformeerd. De politie maakt zo nodig proces-verbaal op. De politie informeert het Openbaar Ministerie.
Artikel 14. Optreden Openbaar Ministerie
Na ontvangst van de informatie van de politie beoordeelt het Openbaar Ministerie of er strafvervolging moet plaatsvinden. De richtlijnen van het Openbaar Ministerie (Aanwijzing Opiumwet) geven praktische invulling aan het strafrechtelijk optreden op grond van de Opiumwet.
Een horecabedrijf met een in het algemeen hoge bezoekersfrequentie gedurende de avond, dat voornamelijk is gericht op het bereiden en verstrekken van maaltijden en/of (alcoholische*) dranken, zoals een afhaalcentrum, een automatiek, een café, een café-restaurant, een cafetaria, een grillroom, een hotel-café, een hotel-café-restaurant, een restaurant, een shoarmazaak, een snackbar, en/of een naar aard en invloed op de omgeving daarmee gelijk te stellen horecabedrijf; *met dien verstande dat het schenken van alcoholische dranken bij een coffeeshop uitdrukkelijk niet is toegestaan.
Als de locatie is gelegen nabij de onder 8.c. genoemde mogelijke vestigingslocaties en op deze locatie Horeca categorie 2 niet is toegestaan zijn we bereid om medewerking te verlenen aan een planologische procedure om de vestiging van een coffeeshop mogelijk te maken.