Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eindhoven

Besluit glas- en blikverbod Festiviteiten PSV 2023-2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEindhoven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit glas- en blikverbod Festiviteiten PSV 2023-2024
CiteertitelBesluit glas- en blikverbod Festiviteiten PSV 2023-2024
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene plaatselijke verordening Eindhoven

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-04-202401-06-2024nieuwe regeling

18-04-2024

gmb-2024-180916

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit glas- en blikverbod Festiviteiten PSV 2023-2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat de burgemeester van de gemeente Eindhoven op 18 april 2024 heeft vastgesteld het

 

Besluit glas- en blikverbod Festiviteiten PSV 2023-2024

 

De burgemeester heeft daartoe het volgende overwogen;

 

De kans is groot dat voetbalclub PSV dit jaar landskampioen wordt van de Eredivisie. Dit gaat dan gepaard met diverse festiviteiten en feestelijkheden waaraan tienduizenden mensen zullen deelnemen. Wanneer sprake zal zijn van public viewing en televisieschermen op terrassen zal dit leiden tot meer bezoekers in de stad. Wanneer sprake is van het kampioenschap vindt er een rijtoer en een huldiging plaats in de omgeving van het Philips Stadion en de binnenstad van Eindhoven. Horeca en bezoekers moeten tijdig weten waar zij in dat geval aan toe zijn, wil een glas- en blikverbod rechtszeker en effectief zijn. Hierdoor kunnen het besluit en de bekendmaking ervan niet tot het laatste moment wachten en moet een en ander nu en onder voorbehoud plaatsvinden.

 

De rijtoer vertrekt van het Philips Stadion en rijdt via een aangewezen route door de stad naar het Stadhuis. Het Stadhuisplein, de Markt, het 18 Septemberplein, het Catharinaplein en de Oude Stadsgracht worden ingericht voor bezoekers van deze festiviteiten.

 

In het belang van de openbare orde, veiligheid, gezondheid en bescherming van het woon- en leefmilieu is het noodzakelijk een glas- en blikverbod te laten gelden. Tijdens grootschalige evenementen heeft de politie in de afgelopen jaren waargenomen dat op grote schaal (al dan niet alcoholhoudende) drank verkocht, meegenomen en gebruikt wordt. Deze drank wordt meegenomen in glas- en blikwerk. Aangezien dit niet mee naar binnen mag in horecagelegenheden en/of evenementenlocaties, belandt een groot gedeelte hiervan op straat. Dit glas en blik vormt een potentieel risico voor de veiligheid en gezondheid van burgers en hulpverleners omdat bij ordeverstoringen glas- en/of blik kan worden gebruikt als gooi- en/of steekvoorwerp. Ook kan (gebroken) glas leiden tot ernstige verwondingen wanneer personen in glas trappen en/of vallen.

 

In het ‘Besluit van de burgemeester van de gemeente Eindhoven houdende regels omtrent beleid voor horeca, evenementen en schermen tijdens de mogelijke kampioenswedstrijden van PSV in 2024’ is beslist dat televisieschermen op horecaterrassen en schermen in de openbare ruimte alleen geplaatst mogen worden op de mogelijke kampioenswedstrijd op 5, 12 en 19 mei.

 

Het gebied en de duur van het verbod is afgestemd op de tijd en de (nabije omgeving van) plaatsen waar de festiviteiten worden gevierd of voorbereid.

 

Gelet op de artikelen 2:48b en 2:48c van de Algemene plaatselijke verordening Eindhoven;

 

De burgemeester heeft besloten:

Artikel 1 Geen glas, glazen flessen en blikjes in de horeca en op straat

  • 1.

    Aan te wijzen als gebied waarin het verbod van artikel 2:48b en 2:48c van de Algemene plaatselijke verordening Eindhoven geldt;

    • op de dag of dagen dat in de binnenstad gebruik wordt gemaakt van public viewing en/of televisieschermen op terrassen tijdens de mogelijke kampioenswedstrijd van PSV;

    • alle wegen en weggedeeltes in het gebied begrenst door de Beukenlaan, spoorlijn, Fellenoord, Dommeltunnel, rivier de Dommel, Kanaaldijk-Zuid, Havenstraat, Tongelresestraat, Stuiverstraat, Geldropseweg, Willem van Hornestraat, Jan van Schoonvorststraat, Sint Rochusstraat, Stratumsedijk, Bomanshof, Vondellaan, Elzentlaan, Paradijslaan, Grote Berg, Willem de Zwijgerstraat, Mauritsstraat, Vonderweg, Willemstraat, Langdonkenstraat, Draaiboomstraat, Schouwbroekseweg, Iepenlaan, Essenstraat, Glaslaan en de Torenallee zoals weergegeven op de bijgevoegde plattegrond 1.

  • 2.

    Aan te wijzen als gebied waarin het verbod van artikel 2:48b en 2:48c van de Algemene plaatselijke verordening Eindhoven geldt;

    • de dag dat voetbalclub PSV gehuldigd wordt vanwege het behalen van het landskampioenschap van de Eredivisie;

    • alle wegen en weggedeeltes in het gebied begrenst door de Glaslaan, Steenstraat, spoorlijn, Fellenoord, Stationsweg, Dommelstraat, Tramstraat, Kanaalstraat, Havenstraat, Tongelresestraat, Geldropseweg, Willem van Hornestraat, Jan van Schoonvorststraat, Sint Rochusstraat, Stratumsedijk, Bomanshof, Vondellaan, Elzentlaan, Paradijslaan, Grote Berg, Willem de Zwijgerstraat, Mauritsstraat, Vonderweg, Willemstraat, Langdonkenstraat, Draaiboomstraat, Schouwbroekseweg, Iepenlaan en de Essenstraat, zoals weergegeven op de bijgevoegde plattegrond 2.

  • 3.

    De verboden genoemd onder lid 1 en 2 gelden telkens van 09.00 uur tot 23.59 uur.

Artikel 2 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit besluit wordt aangehaald als ‘Besluit glas- en blikverbod Festiviteiten PSV 2023-2024’.

  • 2.

    De in artikel 1 genoemde plattegronden maken deel uit van dit besluit.

  • 3.

    Dit besluit wordt bekendgemaakt in het Gemeenteblad, ter informatie gevolgd door de tekst van en de toelichting op artikel 2:48b en 2:48c van de Algemene plaatselijke verordening Eindhoven.

  • 4.

    Dit besluit treedt per direct in werking en wordt ingetrokken met ingang van 1 juni 2024.

Eindhoven, 18 april 2024

De burgemeester van Eindhoven,

Plattegrond 1

 

Plattegrond 2

 

 

Ter informatie:

De tekst van de artikelen 2:48b en 2:48c van de APV luidt;

 

Artikel 2:48b Glas- en blikverbod horeca

  • 1.

    Het is de houder van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:27 respectievelijk van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Alcoholwet verboden in een door de burgemeester aangewezen gebied en binnen een door de burgemeester aangewezen periode binnen die openbare inrichting of op de plaats waarvoor de genoemde ontheffing geldt, drank te verstrekken in drinkgerei van glas, in flessen van glas en in blikjes.

  • 2.

    Het verbod geldt niet:

    • a.

      in het inpandige gedeelte van een openbare inrichting dan wel op daarbij horende, niet aan de weg gelegen terrassen, voor zover het glas en flessen van glas betreft, die niet in scherven uiteen kunnen vallen;

    • b.

      in het inpandige gedeelte van een restaurant, van een afgescheiden restaurantgedeelte van een openbare inrichting, van een hotel of van een pension, dan wel op daarbij horende, niet aan de weg gelegen terrassen.

  • 3.

    De burgemeester kan ontheffing verlenen van het verbod.

  • 4.

    Op de aanvraag om een ontheffing is paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) niet van toepassing.

Artikel 2:48c Glas- en blikverbod op wegen

  • 1.

    Het is verboden op de door de burgemeester aangewezen wegen of weggedeeltes en binnen een door de burgemeester aangewezen periode drank in drinkgerei van glas, in flessen van glas en in blikjes bij zich te hebben of met zich mee te voeren.

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in het tweede lid van artikel 2:48 en 2:48a kan de burgemeester de wegen of weggedeeltes en de periode aanwijzen als dat met het oog op de belangen genoemd in artikel 1:8 noodzakelijk is.

  • 3.

    De burgemeester kan ontheffing verlenen van het verbod.

  • 4.

    Op de aanvraag om een ontheffing is paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) niet van toepassing.

 

Toelichting  

De artikelen 2:48b en 2:48c hebben betrekking op het volgende:

De burgemeester wordt de bevoegdheid gegeven voor een bepaalde periode een gebied aan te wijzen waarbij het (in delen van) horecabedrijven verboden wordt drank in onveilige glazen, flessen van glas en blikjes te verstrekken (artikel 2:48c).

De burgemeester wordt de bevoegdheid gegeven om drank in glazen, flessen van glas en blikjes te verbieden gedurende een bepaalde tijd in een bepaald gebied (artikel 2:48b).

 

In de huidige APV zijn de artikelen 2:48 (Verboden drankgebruik) en 2:48a (Glazen drinkgerei) opgenomen om het drankgebruik en de glasoverlast in de openbare ruimte aan te pakken. Op grond van artikel 2:48 is het de consument verboden om op straat in onder meer het centrum alcohol te drinken of geopende alcoholverpakkingen bij zich te hebben. Artikel 2:48a richt zich op het glas. Het eerste lid van dit artikel verplicht horecaondernemers om te voorkomen dat glas vanuit hun inrichting, inclusief het terras, op straat belandt. Veel horecabedrijven maken gebruik van portiers die hierop toezien. Op grond van het tweede lid is het consumenten verboden om op straat in het centrum glas of geopende flessen van glas met zich mee te voeren.

 

Ondanks voormelde maatregelen gebeurt het nog dat bij bepaalde gebeurtenissen de aanwezigheid van glas en/of blikjes tot onveilige situaties leidt. Met glas kunnen opzettelijk, maar ook per ongeluk ernstige verwondingen worden toegebracht. Glas en blikjes kunnen als potentieel wapen bij ongeregeldheden gebruikt worden.

De politie adviseert daarom om onder omstandigheden bij bepaalde activiteiten/evenementen/feestdagen het gebruik van glas en blikjes in horecabedrijven te verbieden. Hiervoor moet een wettelijke grondslag opgenomen worden op basis waarvan de burgemeester kan optreden. De burgemeester is het bevoegde bestuursorgaan op grond van artikel 172 en 174 van de Gemeentewet.

Artikel 2:48b voorkomt dat bij bepaalde gebeurtenissen – waarbij het risico van glas- en blikincidenten extra groot is – in horecabedrijven glas en (open of gesloten) glazen flessen en blikjes worden gebruikt. De horecabedrijven kunnen dan overgaan op veiligheidsglas dat in vele stukjes uiteenvalt, waar het gaat om drankverstrekking in het pand zelf of op terrassen die niet aan de weg grenzen (zie de uitzondering in het tweede lid onder a). Veiligheidsglas op het terras aan de weg levert problemen op, omdat ermee kan worden gegooid en vanwege de handhaving (op het oog is niet zichtbaar wat veiligheidsglas is). Ook kunnen zij overgaan op herbruikbare plastic bekers of PET-flessen.

Deze kunnen zowel binnen als op het terras aan de weg worden gebruikt. Wat een weg is, staat in artikel 1:1.

 

Sinds 1 januari 2024 is het verboden om in de horeca plastic wegwerpbekers en aan te bieden. Horecabedrijven moeten gebruik maken van herbruikbare bekers, die klanten later weer terug kunnen brengen. Het is ook een mogelijkheid om klanten gebruik te laten maken van een eigen beker.

 

Het gebied en de periode worden door de burgemeester begrensd. Het is een bijzondere maatregel die subsidiair en proportioneel moet worden toegepast. De burgemeester kan ten behoeve van duidelijkheid voor de horecaondernemers periodiek (bijv. jaarlijks) vaststellen waar en wanneer het verbod in ieder geval geldt. Maar dit laat de bevoegdheid voor aanvullende incidentele besluiten ongemoeid. Het verbod geldt voor horecabedrijven en voor niet-horecabedrijven die een ontheffing hebben op grond van de Alcoholwet. Het gaat dan bijv. om evenementenbars. Het verbod geldt ook voor de terrassen. De terrassen maken namelijk onderdeel uit van het horecabedrijf. Er zijn echter uitzonderingen voor gevallen waarin de risico’s zo klein zijn dat een verbod niet noodzakelijk is. Daarom en om administratieve lasten en kosten te voorkomen, is gekozen voor een algemene uitzondering (tweede lid onder b). Het gaat in de eerste plaats om de inpandige delen van restaurants en (gelet op de risico’s) afgescheiden restaurantgedeeltes. Om discussie over allerlei gelegenheden te voorkomen, wordt het begrip restaurant(gedeelte) hier nauwkeurig toegelicht. Daarbij wordt een nationale uitleg gevolgd (Kamerstukken II1997/98, 25 727, nr. 3, p. 21-22 en rechtspraak van het College van beroep voor het bedrijfsleven). Een restaurant(gedeelte) is de inrichting (of het gedeelte daarvan) die is gericht op het verstrekken van een warme driecomponentenmaaltijd (vlees, vis of vegetarisch; groente; aardappelen, rijst of pasta) en niet op merendeels afzonderlijke gerechten. Daadwerkelijke restaurants zullen dus niet onder het verbod vallen, maar cafetaria’s, snackbars, pizzeria’s en shoarmazaken wel. In de tweede plaats gaat het bij de uitzondering om de inpandige delen van hotels en pensions. Het verbod geldt ten slotte ook niet voor de bijbehorende terrassen, mits deze niet aan de weg liggen. Wat een weg is, staat in artikel 1:1. Bij een algeheel verbod dient ook een ontheffingsmogelijkheid (derde lid) gecreëerd te worden omdat er zich altijd situaties kunnen voordoen waardoor een bepaald horecabedrijf in zijn belang geschaad wordt.

 

Artikel 2:48c geeft een wettelijke grondslag op basis waarvan de burgemeester de aanwezigheid van glazen en (open of gesloten) glazen flessen en van blikjes op de weg kan verbieden. Verboden is dus bijv. het met aangekochte glazen flessen en blikjes een winkel verlaten, het met glazen flessen en blikjes van buitenaf aan komen reizen en het aanvoeren respectievelijk afnemen van glazen flessen en blikjes van derden. De bepaling richt zich tot iedereen en niet specifiek tot verkopende winkeliers. Zo wordt de verantwoordelijkheid gelegd waar zij hoort, in plaats van bij ondernemers, en wordt voorkomen dat het loont om flessen en blikjes bij winkels buiten het gebied te kopen. Dit laat overigens onverlet dat in voorkomende gevallen met bijv. supermarkten kan worden besproken om vrijwillig geen glazen flessen en blikjes te verkopen, maar bijv. PET-flessen. De klant die immers met het product de winkel verlaat, is strafbaar. Onder omstandigheden kan degene die de flessen en blikjes aanprijst, verkoopt of ter beschikking stelt bovendien strafbaar zijn als uitlokker of medepleger (artikel 47 van het Wetboek van Strafrecht). Het gebied en de periode worden door de burgemeester begrensd. Het is een bijzondere maatregel die subsidiair en proportioneel moet worden toegepast.

Te denken valt aan uitgaansgebieden en evenemententerreinen met activiteiten, feestdagen en evenementen. Het risico op incidenten is dan groter. Te meer nu het om gewone gebruiksproducten gaat, moeten specifieke omstandigheden nopen tot het concreet maken van het verbod. Het gaat om de gebruikelijke gronden. Primair wordt gedacht aan het al dan niet opzettelijke veroorzaken van verwondingen, alsmede aan overlast door kapot glas. Er is geen uitzondering voor veiligheidsglas, omdat de vele delen waarin het uiteenvalt ook tot letsel kunnen leiden, omdat met een heel veiligheidsglas ook kan worden gegooid en omdat het de handhaving bemoeilijkt (op het oog is niet zichtbaar wat veiligheidsglas is). Ook hier geldt een ontheffingsmogelijkheid (derde lid).