Organisatie | Noord-Brabant |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Reglement Adviescommissie Stimulus Programmamanagement Noord-Brabant 2024 |
Citeertitel | Reglement Adviescommissie Stimulus Programmamanagement Noord-Brabant 2024 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement Adviescommissie Stimulus Programmamanagement Noord-Brabant.
artikel 82 van de Provinciewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-04-2024 | nieuwe regeling | 27-02-2024 | C2329260/5861063 |
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant, Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant in hun hoedanigheid als beheerautoriteit voor het Operationeel Programma EFRO Zuid Nederland 2021-2027 en Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant in hun hoedanigheid als intermediaire instantie voor het NSP GLB 2023–2027, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft,
Gelet op artikel 82 van de Provinciewet;
Overwegende dat artikel 3:5 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 82 van de Provinciewet van overeenkomstige toepassing worden verklaard met betrekking tot Gedeputeerde Staten in hun hoedanigheid als beheerautoriteit voor het Operationeel Programma EFRO Zuid Nederland 2021-2027 en in hun hoedanigheid als intermediaire instantie voor het NSP GLB 2023–2027;
Overwegende dat het wenselijk is dat Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant zich in het kader van de Subsidieregeling MKB innovatiestimulering topsectoren Zuid-Nederland 2021-2025 laten adviseren over het nemen van subsidiebesluiten en het wenselijk is hiertoe een commissie in te stellen en de taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van die commissie vast te leggen;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant de Subsidieregeling MKB innovatiestimulering topsectoren Zuid-Nederland 2021-2025 tevens in mandaat uitvoeren voor de provincie Zeeland en de provincie Limburg;
Overwegende dat het wenselijk is dat Gedeputeerde Staten in hun hoedanigheid als beheerautoriteit voor het Operationeel Programma EFRO Zuid Nederland 2021-2027, zich in het kader van de Subsidieregeling Operationeel Programma Zuid-Nederland 2021-2027 laten adviseren over het nemen van subsidiebesluiten en het wenselijk is hiertoe een commissie in te stellen en de taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van die commissie vast te leggen;
Overwegende dat het wenselijk is dat Gedeputeerde Staten in hun hoedanigheid als intermediaire instantie voor het NSP GLB 2023–2027 zich in het kader van de Subsidieregeling Europese landbouwsubsidies Noord-Brabant 2023-2027 laten adviseren over het nemen van subsidiebesluiten en het wenselijk is hiertoe een commissie in te stellen en de taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van die commissie vast te leggen;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten de Verordening Europese landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Limburg en de Verordening Europese landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Gelderland tevens in mandaat uitvoeren voor de provincie Limburg en de provincie Gelderland;
In dit besluit wordt verstaan onder:
commissie: Adviescommissie Stimulus Programmamanagement;
Gedeputeerde Staten: Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant, Gedeputeerde Staten in hun hoedanigheid als beheerautoriteit voor het Operationeel Programma EFRO Zuid Nederland 2021-2027 of Gedeputeerde Staten in hun hoedanigheid als intermediaire instantie voor het NSP GLB 2023–2027;
subsidieregeling: Subsidieregeling MKB innovatiestimulering topsectoren Zuid-Nederland 2021-2025, Subsidieregeling Europese landbouwsubsidies Noord-Brabant 2023-2027, Verordening Europese landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Limburg, Verordening Europese landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Gelderland en de Subsidieregeling Operationeel Programma Zuid-Nederland 2021-2027.
Artikel 3 Taken en bevoegdheden
De commissie heeft tot taak, voor zover de subsidieregeling bepaalt dat aanvragen voor advies worden voorgelegd aan een door Gedeputeerde Staten in te stellen adviescommissie als bedoeld in artikel 82 van de Provinciewet, te adviseren over:
Artikel 4 Samenstelling en benoeming
Een lid uit de flexibele schil heeft expertise en een netwerk ten aanzien van de subsidievereisten en selectiecriteria neergelegd in de Subsidieregeling OPZuid-2021-2027, de Subsidieregeling Europese Landbouwsubsidies Noord-Brabant 2023-2027, Verordening Europese landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Limburg, Verordening Europese landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Gelderland of de Subsidieregeling MKB innovatiestimulering topsectoren Zuid-Nederland 2021-2025.
De secretaris draagt na beëindiging van de werkzaamheden van de commissie alle archiefbescheiden over aan Gedeputeerde Staten.
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de commissie over de te volgen werkwijze, op voorstel van de voorzitter.
’s-Hertogenbosch, 27 februari 2024
Gedeputeerde Staten, Gedeputeerde Staten in hun hoedanigheid als beheerautoriteit voor het Operationeel Programma EFRO Zuid Nederland 2021-2027 en Gedeputeerde Staten in hun hoedanigheid als intermediaire instantie voor het NSP GLB 2023–2027,
de voorzitter, ,
mr. I.R. Adema
de secretaris
dhs. G.H.E. Derks MPA
Toelichting behorende bij het Reglement Adviescommissie Stimulus Programmamanagement
Gedeputeerde Staten, Gedeputeerde Staten in hun hoedanigheid als beheerautoriteit voor het Operationeel Programma EFRO Zuid Nederland 2021-2027 en Gedeputeerde Staten in hun hoedanigheid als intermediaire instantie voor het NSP GLB 2023–2027 (hierna samen te noemen: GS) voeren diverse nationale en Europese subsidieregelingen uit, waarbij gebruik wordt gemaakt van een adviescommissie. Deze adviescommissie adviseert over de kwaliteit van subsidieaanvragen op basis van de in de betreffende subsidieregeling opgenomen criteria. Ook adviseert zij bij sommige regelingen over het al dan niet voldoen aan bepaalde in de betreffende subsidieregeling neergelegde subsidievereisten.
Met dit instellingsbesluit wordt de advisering over subsidieaanvragen op grond van diverse subsidieregelingen bij de Adviescommissie Stimulus Programmamanagement (hierna: commissie) ondergebracht. Het gaat hierbij allereerst om subsidieaanvragen op grond van de Subsidieregeling MKB innovatiestimulering topsectoren Zuid-Nederland 2021-2025. Gedeputeerde Staten voeren deze regeling tevens in mandaat uit voor de provincies Zeeland en Limburg. De tweede subsidieregeling betreft de Subsidieregeling Operationeel Programma Zuid-Nederland 2021-2027.
Verder adviseert de commissie over de Subsidieregeling Europese landbouwsubsidies Noord-Brabant 2023-2027. Gedeputeerde Staten voeren twee verwante regelingen (Verordening Europese landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Limburg en Verordening Europese landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Gelderland) tevens in mandaat uit voor de provincies Limburg en Gelderland.
Artikel 4 Samenstelling en benoeming
Zesde lid Deskundigheid flexibele schil
Met evenredige vertegenwoordiging wordt bedoeld dat de betreffende leden in de flexibele schil in een gelijke verhouding voorzien in de benodigde expertise zoals hierboven beschreven ten aanzien van de Subsidieregeling OPZuid 2021-2027, de Subsidieregeling MKB innovatiestimulering topsectoren Zuid-Nederland 2021-2025, de Subsidieregeling Europese Landbouwsubsidies Noord-Brabant 2023-2027, de Verordening Europese landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Limburg en de Verordening Europese landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Gelderland. Een afzonderlijk lid hoeft bijvoorbeeld minimaal kennis en een netwerk te hebben op het terrein van één van de vijf transities uit de RIS3, maar binnen de flexibele schil als geheel moet de kennis over de vijf transities wel gelijkelijk zijn verdeeld over de individuele leden. Dit geldt ook voor de verhouding tussen de vereiste expertise voor enerzijds de Subsidieregeling OPZuid 2021-2027, anderzijds de Subsidieregeling MKB innovatiestimulering topsectoren Zuid-Nederland 2021-2025 en tot slot de Subsidieregeling Europese Landbouwsubsidies Noord-Brabant 2023-2027, Verordening Europese landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Limburg en Verordening Europese landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Gelderland.
Voor de Subsidieregeling OPZuid 2021-2027 is voorzien in expertise en een netwerk gerelateerd aan de Regionale Innovatiestrategie voor Slimme Specialisaties, vastgesteld op 7 april 2020 door Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant, op 14 april 2020 door Gedeputeerde staten van Limburg en op 21 april 2020 door Gedeputeerde Staten van Zeeland (hierna te noemen: RIS3). Het gaat dan om:
De vijf transities als bedoeld onder a, zijn de Energietransitie, de Grondstoffentransitie, de Klimaattransitie, de Landbouw- en voedingstransitie en de Gezondheidstransitie. De zeven clusters als bedoeld onder b zijn de clusters HTSM, Agrofood, Chemie, Logistiek, Biobased, Life science en Maintenance. De drie enablers zoals genoemd onder c, zijn Sleuteltechnologieën, Digitalisering en Arbeidsmarkt/Skills/Sociale Innovatie.
Onderdeel d volgt uit de in de RIS3 gelegen focus. Deze is gericht op projecten die innovatieve technologieën en samenwerkingsvormen in hun relevante omgeving demonstreren, in hun operationele omgeving integreren, naar behoren laten werken in hun reële omgeving en de laatste stappen nemen richting marktintroductie. Ruimte wordt voorzien voor het inrichten van living labs, pilots, proefproductie en een eerste uitrol waar technologische innovaties in de praktijk worden gedemonstreerd en getest.
Met maatschappelijke impact waar onderdeel e naar verwijst wordt in de RIS3 tenslotte bedoeld, dat op korte of afzienbare langere termijn sprake is van een aantoonbare bijdrage aan de transities die in Zuid Nederland en (inter)nationaal urgent zijn. De RIS3 geeft een niet limitatieve opsomming met voorbeelden van gewenste maatschappelijke impact, bijvoorbeeld CO2-reductie of een (bovengemiddelde) toename van de levensverwachting.
Voor de Subsidieregeling MKB innovatiestimulering topsectoren Zuid-Nederland 2021-2025 is voorzien in expertise en een netwerk gerelateerd aan een van de zes kennis- en innovatieagenda’s als bedoeld in bijlage 1 van de Subsidieregeling MKB innovatiestimulering topsectoren Zuid-Nederland 2021-2025 (hierna te noemen: KIA’s).
Met onderdeel zeven wordt bedoeld de positieve maatschappelijke impact die de projecten hebben op de onderwerpen genoemd in een of meerdere KIA’s.
In de Subsidieregeling Europese Landbouwsubsidies Noord-Brabant 2023-2027, de openstellingsbesluiten horende bij de Verordening Europese landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Limburg en de openstellingsbesluiten horende bij de Verordening Europese landbouwsubsidies 2023-2027 provincie Gelderland is op dit moment nog niet voorzien in de benodigde expertise en het benodigde netwerk.
Eerste lid Aantal vergaderingen
Uit dit lid volgt dat ten behoeve van één openstellingsperiode meerdere vergaderingen kunnen worden uitgeschreven die nodig zijn om de ingediende subsidieaanvragen qua aantal en complexiteit zorgvuldig te kunnen beoordelen. Het betreft vergaderingen zowel voor de commissie zelf, als voor vergaderingen die worden gehouden uit de deelcommissies daaruit (zie het vijfde lid).
Tweede en derde lid Samenstelling adviescommissie
De samenstelling van de commissie wordt per vergadering door de voorzitter en de secretaris bepaald. Zij selecteren per vergadering de leden uit de flexibele schil die beschikken over de vereiste deskundigheid in relatie tot de te behandelen subsidieaanvragen. Aan de vergaderingen nemen de voorzitter en het vaste lid zelf deel, en daarnaast minimaal twee en ten hoogste zeven leden uit de flexibele schil op basis van hun deskundigheid.
In situaties dat een groot aantal aanvragen wordt ingediend in een openstellingsperiode, kunnen de voorzitter en het vaste lid deelcommissies instellen die de vergaderingen van de commissie voorbereiden. De voorzitter en het vaste lid nemen geen zitting in de deelcommissies. De deelcommissies bereiden elk adviezen over projecten voor. Veelal worden deze deelcommissies ingesteld op specifieke deskundigheid in relatie tot clusters, transities of KIA’s gerelateerd aan de subsidieaanvragen. Een deelcommissie bekijkt bijvoorbeeld de High Tech projecten, een andere deelcommissie bekijkt de Life Science and Healt projecten, een derde deelcommissie bekijkt alle Logistiek and Maintenance projecten etc. Vervolgens neemt er naast de voorzitter en het vaste lid in elk geval één vertegenwoordiger van elke deelcommissie zitting in de vergadering van de commissie die alle subsidieaanvragen met behulp van het gedane voorwerk uit de diverse deelcommissies beoordeelt en waarin de advisering over de projecten plaatsvindt. De commissie stelt het uiteindelijke advies (en indien nodig de ranking) vast.
Achtste lid Digitale vergadering
Er kunnen zich uitzonderlijke onvoorziene omstandigheden voordoen waarin het onmogelijk blijkt fysiek of hybride te vergaderen. In dergelijke gevallen, die ter beoordeling zijn aan de voorzitter en het vaste lid in afstemming met de secretaris, is een digitale vergadering mogelijk. In deze situatie, waarin het gaat om advisering ten aanzien van subsidievereisten en het indien nodig maken van een ranking, blijven de eisen ten aanzien van de samenstelling van de commissie onverkort gelden.
Negende lid Advies over bezwaren en beroepen
Als de commissie wordt gevraagd om een advies te geven ten aanzien van een bezwaar- of beroepschrift dat zich (mede) richt tegen een eerder door de commissie uitgebracht advies, dan vindt standaard een digitale vergadering plaats. In de regel zullen dit de leden zijn die over de subsidieaanvraag hebben geadviseerd. De voorzitter kan hier vanwege moverende redenen van afwijken.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant en Gedeputeerde Staten in hun hoedanigheid als Managementautoriteit voor het Operationeel Programma EFRO Zuid Nederland 2021-2027,