Organisatie | Venlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregel versterken mbo, hbo en wo in Venlo 2024-2025 |
Citeertitel | Subsidieregel versterken MBO, HBO en WO in Venlo 2024-2025 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | onderwijs |
Geen
titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-04-2024 | 01-01-2026 | nieuwe regeling | 16-04-2024 | 168903 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Venlo;
gezien het voorstel van 16 april 2024;
gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening 2020 van gemeente Venlo, zoals vastgesteld tijdens de vergadering van de gemeenteraad van 19 februari 2020;
mede gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
dat het mbo, hbo en wo in Venlo zowel economisch als maatschappelijk van groot belang zijn voor Venlo;
dat het college het mbo, hbo en wo wil ondersteunen en stimuleren om nieuw en vernieuwd onderwijs en praktijkgericht onderzoek te ontwikkelen en uit te voeren;
dat het mbo, hbo en wo in Venlo daarmee talent opleiden en behouden en de innovatiekracht van de regio vergroten;
tot het vaststellen van de Subsidieregel Versterken mbo, hbo en wo in Venlo 2024-2025.
Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Speerpuntsector maak: Maakindustrie is dat deel van de industrie dat materialen tot nieuwe producten verwerkt. Tot de maakindustrie behoren onder meer de sectoren machinebouw, metaaltechniek, automotive, kunststof-verwerking en de productie en distributie van energie zoals elektriciteit en waterstof;
Speerpuntsector logistiek: het geheel van activiteiten en goederen die worden vervoerd tussen een leverancier en een afnemer. De sector beslaat logistieke dienstverleners zoals transporteurs, ketenregisseurs en automatisering, en knooppunten zoals havens en vliegvelden, maar ook de logistieke functies binnen verladende bedrijven en de dienstverleners eromheen;
Speerpuntsector agro: De sector agro is het agrocomplex wat het geheel van directe en indirecte activiteiten rond de agrarische sector is. De focus ligt op de tuin- en landbouwsector en de direct aanverwante keten van toeleveranciers en afnemers. Het betreft dus zowel de primaire sector als de verwerkende industrie van voedings- en genotsmiddelen;
Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in deze regeling genoemde activiteiten.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een instelling voor middelbaar beroepsonderwijs,hoger beroepsonderwijs of wetenschappelijk onderwijs die op 1 januari 2024 in de gemeente Venlo regulier bekostigd middelbaar- of hoger beroepsonderwijs verzorgt. Op 1 januari 2024 moet deze instelling voor minimaal 150 voltijd studenten in de gemeente Venlo het onderwijs verzorgen.
Samenwerking tussen instellingen, die beide binnen de voorliggende subsidieregel als subsidieaanvrager kunnen worden aangemerkt, is toegestaan. Het is op grond van deze subsidieregel toegestaan dat instellingen samen een aanvraag indienen. Per aanvraag dient een penvoerder benoemd te worden. Een instelling mag slechts éénmaal als penvoerder optreden voor een gezamenlijke aanvraag op grond van deze subsidieregel. Alle communicatie over het project verloopt via de penvoerder.
De aanvragen worden in afwijking van de ASV, ingediend vóórafgaand aan de start van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd. De aanvrager kan na het indienen van de aanvraag op eigen risico beginnen met de activiteiten. Indien de aanvraag niet wordt beschikt is dat op eigen risico van de aanvrager;
Artikel 1.6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijkerwijs gemaakte kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college direct zijn verbonden met en noodzakelijk zijn voor de voorbereiding, coördinatie, uitvoering, evaluatie, verantwoording of kwaliteitsverhoging en uitvoering van de activiteiten, genoemd in deze regeling. Voornoemde kosten komen enkel in aanmerking voor subsidie indien en voor zover dit is toegestaan op grond van het staatssteunrecht voor zover dat van toepassing is.
De verplichtingen uit artikel 11 ASV zijn onverkort van toepassing. Daarnaast gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:
Het subsidieplafond voor de Subsidieregel Versterken mbo, hbo en wo in Venlo 2024-2025 is in totaal € 3.000.000,-. Subsidies voor aanvragen onder de verschillende thema’s en categorieën wordt verstrekt tot het subsidieplafond is bereikt. Bij dreigende overschrijding van het subsidieplafond vindt verdeling plaats op basis van volgorde van binnenkomst van ontvankelijke aanvragen.
Artikel 1.13 Verantwoording en vaststelling subsidies
per subsidie van meer dan € 125.000 dient de subsidieontvanger een controleverklaring, opgesteld door een onafhankelijke accountant, bij de aanvraag tot vaststelling te voegen. De accountant onderzoekt of het activiteitenverslag met het financieel verslag verenigbaar is en onderzoekt tevens de naleving van de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
Artikel 1.14 Algemene subsidieverordening
Voor zover daarvan in deze regeling niet wordt afgeweken, geldt de ASV onverkort.
Artikel 1.16 Inwerkingtreding, duur en ondertekening
De subsidieregel treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking en loopt af per 1 januari 2026. De subsidieregel blijft zijn werking houden voor subsidies die zijn verleend en voor aanvragen voor vaststelling van subsidie en mogelijke bezwaren en beroepen.
HOOFDSTUK 2 SUBSIDIE NIEUW EN VERNIEUWD ONDERWIJS OP MBO-, HBO- EN WO-INSTELLINGEN IN VENLO
Artikel 2.1 Doel van de subsidie Hoofdstuk 2
De ambitie van de gemeente Venlo is de kennisbasis van de stad en regio naar een structureel hoger niveau tillen. Venlo Kennisstad draagt bij aan maatschappelijke opgaven en versterkt daarmee de concurrentiekracht van Venlo. Kennis vormt enerzijds de basis voor de ontwikkeling en innovatie in de speerpuntsectoren en anderzijds voor een beter opleidingsniveau, inkomen en zelfregie voor de inwoners. Zo bouwt de gemeente Venlo aan een robuuste economische structuur die tegen een stootje (lees: crisis of transitie) kan. En daarmee wordt weer een goede basis gelegd voor belangrijke gebiedsontwikkelingen en het beter benutten, ontwikkelen, behouden en aantrekken van talent.
Het doel van de subsidie in hoofdstuk 2 is om mbo-, hbo- en wo-instellingen in de gemeente Venlo te stimuleren om nieuw en vernieuwend onderwijs te ontwikkelen. De thema’s van dat onderwijs moet inhoudelijk aansluiten op het economische profiel van Venlo, te weten de speerpuntsectoren Agro, Logistiek, Maak, Zorg en Vrijetijdseconomie. Tevens moet het nieuwe onderwijs de kennisecosystemen rondom de Brightlands Campus Greenport Venlo en/of het Middengebied versterken.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan nieuwe of het vernieuwen van opleidingen in de speerpuntsectoren.
Om in aanmerking te komen voor subsidie dient aan onderstaande voorwaarden te worden voldaan:
HOOFDSTUK 3 SUBSIDIE ONTWIKKELAANBOD DAT BIJDRAAGT AAN DE VERSTERKING VAN VENLO KENNISSTAD
Artikel 3.1 Doel van de subsidies van hoofdstuk 3
De ambitie van de gemeente Venlo is de kennisbasis van de stad en regio naar een structureel hoger niveau tillen. Venlo Kennisstad draagt bij aan maatschappelijke opgaven en versterkt daarmee de concurrentiekracht van Venlo. Kennis vormt enerzijds de basis voor de ontwikkeling en innovatie in de speerpuntsectoren en anderzijds voor een beter opleidingsniveau, inkomen en zelfregie voor de inwoners. Zo bouwt de gemeente Venlo aan een robuuste economische structuur die tegen een stootje (lees: crisis of transitie) kan. En daarmee wordt weer een goede basis gelegd voor belangrijke gebiedsontwikkelingen en het beter benutten, ontwikkelen, behouden en aantrekken van talent.
Het doel van de subsidie in hoofdstuk 3 is om mbo-, hbo- en wo- instellingen in de gemeente Venlo te stimuleren om ontwikkelaanbod (i.h.k.v. Leven Lang Ontwikkelen) voor werkenden en werkzoekenden te ontwikkelen. De thema’s van het ontwikkelaanbod moet inhoudelijk aansluiten op het economische profiel van Venlo, te weten de speerpuntsectoren Agro, Logistiek, Maak, Zorg en Vrijetijdseconomie. Tevens moet het ontwikkelaanbod de kennisecosystemen rondom de Brightlands Campus Greenport Venlo en/of het Middengebied versterken.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan het ontwikkelen van een ruimer aanbod ontwikkelprogramma’s gericht op om- en bijscholing van werkenden en werkzoekenden ten behoeve van een leven lang ontwikkelen in de speerpuntsectoren.
Om in aanmerking te komen voor subsidie dient aan onderstaande voorwaarden te worden voldaan:
Paragraaf 4.1 Doel van de subsidies van hoofdstuk 4
De ambitie van de gemeente Venlo is de kennisbasis van de stad en regio naar een structureel hoger niveau tillen. Venlo Kennisstad draagt bij aan maatschappelijke opgaven en versterkt daarmee de concurrentiekracht van Venlo. Kennis vormt enerzijds de basis voor de ontwikkeling en innovatie in de speerpuntsectoren en anderzijds voor een beter opleidingsniveau, inkomen en zelfregie voor de inwoners. Zo bouwt de gemeente Venlo aan een robuuste economische structuur die tegen een stootje (lees: crisis of transitie) kan. En daarmee wordt weer een goede basis gelegd voor belangrijke gebiedsontwikkelingen en het beter benutten, ontwikkelen, behouden en aantrekken van talent.
Het doel van de subsidie in hoofdstuk 4 is om mbo-, hbo- en wo-instellingen in de gemeente Venlo te stimuleren om (toegepast) onderzoek in Venlo uit te voeren. De thema’s van dat (toegepaste) onderzoek moet inhoudelijk aansluiten op het economische profiel van Venlo, te weten de speerpuntsectoren Agro, Logistiek, Maak, Zorg en Vrijetijdseconomie. Tevens moet het (toegepaste) onderzoek de kennisecosystemen rondom de Brightlands Campus Greenport Venlo en/of het Middengebied versterken.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan het opzetten of vernieuwen van practoraten, lectoraten of onderzoeksgroepen gericht op de vijf speerpuntsectoren, waarbij de nieuwe kennis voor het onderwijs en/of instelling en werkgevers in Venlo beschikbaar komt.
Venlo, 16 april 2024
Burgemeester en wethouders van Venlo
de secretaris, de burgemeester
Twan Beurskens, Antoin Scholten
BIJLAGE 4 Verklaring bevel tot terugvordering van staatssteun
Verklaring – Bevel tot terugvordering van eerder verleende staatssteun in het kader van de Subsidieregel Versterken mbo, hbo en wo in Venlo 2024-2025 [1]
Artikel 1, lid 4 van Verordening (EU) 2023/1315 van de Commissie van 23 juni 2023 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 651/2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (hierna de Algemene Groepsvrijstellingsverordening ofwel AGVV), bepaalt dat deze verordening niet van toepassing is op steunregelingen die niet uitdrukkelijk voorzien in uitsluiting van betaling van individuele steun aan ondernemingen ten aanzien waarvan er een bevel tot terugvordering uitstaat ingevolge een eerder besluit van de Commissie waarbij door dezelfde lidstaat toegekende steun onrechtmatig en onverenigbaar met de interne markt is verklaard, met uitzondering van steunregelingen tot herstel van de schade veroorzaakt door bepaalde natuurrampen.
Staat er een bevel tot terugvordering uit bij uw onderneming [2] ingevolge een eerder besluit van de Europese Commissie waarbij de steun onrechtmatig en onverenigbaar met de interne markt is verklaard?
Naam rechtspersoon: ………………………………………………………………………………….
Naam rechtsgeldig vertegenwoordiger van de rechtspersoon: ……………………………….….
Plaats: ……………………………………… Datum: …………………………………………….
Handtekening: ……………………………………..
[1]. Aan de onderstaande toelichting kunnen geen rechten ontleend worden. Indien u het onderstaande niet begrijpt of anderszins twijfels heeft, raden wij aan juridisch advies in te winnen voordat u deze verklaring invult.
[2]. De definitie van onderneming luidt als volgt: “elke eenheid die een economische activiteit uitoefent, ongeacht haar rechtsvorm en de wijze waarop zij wordt gefinancierd”. Toelichting: of een bepaalde entiteit als onderneming wordt aangemerkt, hangt dus volledig af van de aard van haar activiteiten. Dit algemene beginsel heeft drie belangrijke gevolgen: (1) de status van de entiteit in het nationale recht niet bepalend, (2) de vraag of de entiteit is opgezet om winst te genereren is in deze context niet relevant en (3) in het geval dat een entiteit als onderneming wordt aangemerkt, houdt dit steeds verband met een specifieke activiteit. Onder economische activiteit wordt verstaan: iedere activiteit die erin bestaat goederen of diensten op een markt aan te bieden.
BIJLAGE 5 Verklaring onderneming niet in moeilijkheden
Verklaring onderneming niet in financiële moeilijkheden in het kader van Subsidieregel Versterken mbo, hbo en wo in Venlo 2024-2025 [3]
Met deze verklaring verklaart u dat uw onderneming [4] niet in financiële moeilijkheden [5] verkeert als bedoeld in artikel 2, lid 18 van Verordening (EU) 2023/1315 van de Commissie van 23 juni 2023 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 651/2014 (ook wel de Algemene Groepsvrijstellingsverordening of AGVV). Wanneer een onderneming in financiële moeilijkheden verkeert, is de gemeente Venlo verplicht om de gevraagde subsidie te weigeren.
Uw onderneming verkeert in moeilijkheden wanneer het antwoord op één van de onderstaande vragen JA luidt. Kruis aan wat voor uw onderneming van toepassing is.
In geval van een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (niet zijnde een KMO [6] -onderneming die minder dan drie jaar bestaat): levert het in mindering brengen van de opgebouwde verliezen op de reserves (en alle andere elementen die doorgaans worden beschouwd als een onderdeel van het eigen vermogen van de onderneming), een negatief bedrag op dat hoger is dan de helft van het geplaatste aandelenkapitaal?
N.v.t.: Want de onderneming is een KMO die minder dan drie jaar bestaat;
N.v.t.: Want de onderneming is geen vennootschap met beperkte aansprakelijkheid.
In geval van een onderneming waarin ten minste een aantal van de vennoten onbeperkt aansprakelijk is voor de schulden van de onderneming (niet-zijnde een KMO-onderneming die minder dan drie jaar bestaat): is meer dan de helft van het kapitaal van de onderneming, zoals in de boeken van de onderneming vermeld, verdwenen door de gecumuleerde verliezen [7]?
N.v.t.: Want de onderneming is een KMO die minder dan drie jaar bestaat;
N.v.t.: Want de onderneming is een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid.
Bedroeg in de afgelopen twee jaar:
N.v.t.: Want de onderneming is een KMO.
Ondergetekende verklaart dat de onderneming niet in financiële moeilijkheden te verkeert.
Naam rechtspersoon: ………………………………………………………………………………….
Naam rechtsgeldig vertegenwoordiger van de rechtspersoon: ……………………………….….
Plaats: ……………………………………… Datum: …………………………………………….
Handtekening: ……………………………………..
[3] Aan de onderstaande toelichting kunnen geen rechten ontleend worden. Indien u het onderstaande niet begrijpt of anderszins twijfels heeft, raden wij aan juridisch advies in te winnen voordat u deze verklaring invult.
[4] De definitie van een onderneming luidt als volgt: “elke eenheid die een economische activiteit uitoefent, ongeacht haar rechtsvorm en de wijze waarop zij wordt gefinancierd”. Toelichting: of een bepaalde entiteit als onderneming wordt aangemerkt, hangt dus volledig af van de aard van haar activiteiten. Dit algemene beginsel heeft drie belangrijke gevolgen: (1) de status van de entiteit in het nationale recht niet bepalend, (2) de vraag of de entiteit is opgezet om winst te genereren is in deze context niet relevant en (3) in het geval dat een entiteit als onderneming wordt aangemerkt, houdt dit steeds verband met een specifieke activiteit. Onder economische activiteit wordt verstaan: iedere activiteit die erin bestaat goederen of diensten op een markt aan te bieden.
[5] In de zin van de communautaire richtsnoeren inzake reddings- en herstructureringssteun aan ondernemingen in moeilijkheden.
[6] KMO: Kleine, middelgrote en micro-ondernemingen zijn ondernemingen waar minder dan 250 personen werkzaam zijn en waarvan de jaaromzet 50 miljoen euro en/of het jaarlijkse balanstotaal 43 miljoen euro niet overschrijdt. Zie artikel 2 van BIJLAGE I bij de AGVV.
[7]Voor de toepassing van deze bepaling worden met „vennootschap met beperkte aansprakelijkheid” met name de in bijlage I bij Richtlijn 2013/34/EU (1) bedoelde rechtsvormen van ondernemingen bedoeld en omvat het „aandelenkapitaal” ook het eventuele agio.
Toelichting Verklaring onderneming niet in moeilijkheden
Eén van de algemene voorwaarden om voor deze subsidie in aanmerking te komen is dat de ontvanger van de steun geen onderneming is die in financiële moeilijkheden verkeert.
In de Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV) is een definitie gegeven van een onderneming in financiële moeilijkheden (artikel 2 onder punt 18). In deze definitie wordt een aantal mogelijke situaties onderscheiden, afhankelijk van de rechtsvorm van de betreffende onderneming en de grootte van de onderneming. Deze situaties komen terug in de vragen in deze verklaring.
In de verklaring wordt een onderscheid gemaakt tussen ondernemingen met een beperkte aansprakelijkheid (vraag) en ondernemingen waarin tenminste een aantal van de compagnons onbeperkt aansprakelijk is (persoonlijk aansprakelijk) voor de schulden van de onderneming (vraag 2).
Hieronder is weergegeven welke Nederlandse rechtsvormen onder vraag 1 en welke onder vraag 2 vallen.
Als uw organisatie een stichting betreft valt u onder vraag 1. Hier loopt het Nederlandse recht niet geheel synchroon met de bepaling in de AGVV. Onder vraag 1 moet u naar het aandelenkapitaal kijken. Een stichting naar Nederlands recht heeft echter geen aandelenkapitaal. Daarom zult u naar analogie van deze vraag moeten bezien of niet meer dan de helft van het kapitaal op uw balans is verdwenen door alle verliezen in het bestaan van de onderneming bij elkaar op te tellen.
Collectieve insolventie (vraag 3)
Van een collectieve insolventieprocedure is sprake op het moment dat volgens de criteria van het Nederlandse recht één van uw schuldeisers gerechtigd is om uw faillissement aan te vragen of u van de rechter surseance van betaling heeft gekregen.
Reddings- of herstructureringssteun (vraag 4)
Indien uw organisatie eerder steun van de overheid heeft ontvangen van een overheidsorganisatie waarbij expliciet is aangegeven dat er sprake is van reddingssteun of steun ten behoeve van de herstructurering van uw bedrijf waarop de Europese Richtsnoeren inzake reddings- en herstructureringssteun van toepassing zijn en deze steun loopt nog door, dan wordt uw onderneming aangemerkt als onderneming in financiële moeilijkheden.
Vraag 5 is alleen van toepassing op grote ondernemingen. Dit zijn ondernemingen waar meer dan 250 personen werkzaam zijn en waarvan de jaaromzet 50 miljoen euro en/of het jaarlijkse balanstotaal 43 miljoen euro overschrijdt.
BIJLAGE 6 Verklaring cumulatie van staatssteun
Verklaring betreffende cumulatie van staatssteun in het kader van de Subsidieregel Versterken mbo, hbo en wo in Venlo 2024-2025 [8]
Artikel 8 van Verordening (EU) 2023/1315 van de Commissie van 23 juni 2023 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 651/2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (hierna de “Algemene Groepsvrijstellingsverordening” of “AGVV”), bepaalt dat het totale bedrag aan staatssteun ten behoeve van de gesteunde activiteit of het gesteunde project of de gesteunde onderneming in aanmerking wordt genomen ten einde te kunnen bepalen of de in artikel 4 AGVV voor aanmelding vastgestelde drempels en de maximale steunintensiteiten van hoofdstuk III AGVV in acht worden genomen.
Bestaat er reeds aanspraak op staatssteun [9] bij een andere, landelijke, provinciale of lokale overheidsorganisatie, of bij een overheidsorganisatie in een andere lidstaat voor dezelfde in aanmerking komende kosten als waarvoor uw onderneming [10] in de onderhavige subsidieoproep subsidie aanvraagt en zo ja, hoeveel bedraagt deze steun?
Naam rechtspersoon: ………………………………………………………………………………….
Naam rechtsgeldig vertegenwoordiger van de rechtspersoon: ……………………………….….
Plaats: ……………………………………… Datum: …………………………………………….
Handtekening: ……………………………………..
[8] Aan de onderstaande toelichting kunnen geen rechten ontleend worden. Indien u het onderstaande niet begrijpt of anderszins twijfels heeft, raden wij aan juridisch advies in te winnen voordat u deze verklaring invult.
[9] Hieronder wordt ook begrepen De-minimis steun.
[10] De definitie van een onderneming luidt als volgt: “elke eenheid die een economische activiteit uitoefent, ongeacht haar rechtsvorm en de wijze waarop zij wordt gefinancierd”. Toelichting: of een bepaalde entiteit als onderneming wordt aangemerkt, hangt dus volledig af van de aard van haar activiteiten. Dit algemene beginsel heeft drie belangrijke gevolgen: (1) de status van de entiteit in het nationale recht niet bepalend, (2) de vraag of de entiteit is opgezet om winst te genereren is in deze context niet relevant en (3) in het geval dat een entiteit als onderneming wordt aangemerkt, houdt dit steeds verband met een specifieke activiteit. Onder economische activiteit wordt verstaan: “iedere activiteit die erin bestaat goederen of diensten op een markt aan te bieden.”
[11] In geval het geen subsidie betreft, hier het Bruto- subsidie-equivalent (BSE) vermelden. Het BSE wordt als volgt gedefinieerd: het bedrag van de steun indien deze in de vorm van een subsidie aan de begunstigde was toegekend, vóór aftrek van belastingen of andere heffingen.