Hoofstuk 2 Toezicht op de naleving
Artikel 3 Toezicht
De toezichthouder kwaliteit voert zijn werkzaamheden uit op grond van:
- a.
reactief toezicht (incidenten, calamiteiten, risico-gestuurd toezicht) en
- b.
proactief toezicht (kwaliteitstoezicht ‘breed’ maar ook bijvoorbeeld thematisch toezicht).
Artikel 4 Prioriteitsbeleid
- 1.
Voor het risico-gestuurd toezicht worden de volgende prioriteitsklassen onderscheiden:
- a.
klasse I, hoge prioriteit;
- b.
klasse II, gemiddelde prioriteit;
- c.
klasse III, lage prioriteit.
- 2.
Het college kan nadere prioriteiten stellen bij toezicht.
Artikel 5 Inspectierapport
- 1.
De toezichthouder kwaliteit legt zijn oordeel naar aanleiding van een onderzoek vast in een inspectierapport.
- 2.
Een inspectierapport bevat:
- a.
de naam, het adres, de postcode van de zorgaanbieder en/of de plaats van de onderzochte vestiging en indien de houder juridisch op een ander adres dan deze vestiging gevestigd is ook de naam, het adres, de postcode en de plaats van die andere vestiging van de houder;
- b.
de soort voorziening die is onderzocht;
- c.
de vermelding dat namens het college toezicht is uitgeoefend;
- d.
de naam van de toezichthouder die het onderzoek heeft uitgevoerd;
- e.
de aanleiding voor het onderzoek;
- f.
de datum van het onderzoek;
- g.
de wijze waarop het onderzoek is uitgevoerd;
- h.
de resultaten van het onderzoek en
- i.
een advies aan het college.
- 3.
De toezichthouder kan besluiten overleg en overreding toe te passen bij de zorgaanbieder.
- 4.
De toezichthouder kan besluiten de zorgaanbieder een herstelaanbod te geven.
- 5.
Indien de toezichthouder tot het oordeel komt, dat de kwaliteitseisen zoals bepaald bij of krachtens de Wmo 2015 niet zijn of niet zullen worden nageleefd, geeft hij in het inspectierapport aan waarom hiervan sprake is.
- 6.
Alvorens het inspectierapport vast te stellen, stelt de toezichthouder de zorgaanbieder in de gelegenheid om van het conceptrapport kennis te nemen en daarover zijn zienswijze kenbaar te maken. De toezichthouder vermeldt de zienswijze van de instelling in een bijlage bij het rapport.
- 7.
De toezichthouder zendt het definitieve inspectierapport onverwijld aan de zorgaanbieder en het college.
Artikel 6 Weigeren van medewerkingsplicht
- 1.
Indien de zorgaanbieder weigert om medewerking te verlenen aan een onderzoek door een toezichthouder dan kan het college bepalen dat het pgb niet mag worden besteed bij deze zorgaanbieder.
- 2.
De opzettelijke weigering om medewerking te verlenen aan een vordering van de toezichthouder levert een strafbaar feit op, in de zin van artikel 184 van het Wetboek van Strafrecht.
- 3.
Indien de zorgaanbieder zijn verplichting op grond van artikel 5.2.2, aanhef en onder a, van de Wmo 2015 niet nakomt dan kan het college een last onder dwangsom opleggen.
Artikel 7 Openbaarmaking inspectierapport
- 1.
Het definitieve inspectierapport en eventuele opgelegde maatregelen en/of sanctiebesluiten worden openbaar gemaakt.
- 2.
Het college informeert de zorgaanbieder over het voornemen om het inspectierapport en eventuele opgelegde maatregelen en/of sanctiebesluiten openbaar te maken. De zorgaanbieder wordt in de gelegenheid gesteld om een zienswijze in te dienen.
- 3.
De feitelijke openbaarmaking vindt plaats drie weken na de bekendmaking het besluit over de openbaarmaking, tenzij in deze periode een verzoek om voorlopige voorziening is ingediend. In dat geval wordt pas tot openbaarmaking overgegaan nadat op het verzoek om voorlopige voorziening is beslist.
Artikel 8 Reactie zorgaanbieder
- 1.
De zorgaanbieder kan tot uiterlijk zes weken nadat het besluit tot openbaarmaking aan hem bekend is gemaakt zijn reactie op de openbaar te maken informatie kenbaar maken. De reactie is schriftelijk en bevat ten hoogste 200 woorden.
- 2.
De reactie van de zorgaanbieder wordt zo spoedig mogelijk openbaar gemaakt, zo mogelijk in samenhang met de openbaar gemaakte informatie. De reactie blijft beschikbaar zolang de openbaar gemaakte informatie beschikbaar is.
- 3.
Onderdelen van de reactie die persoonsgegevens, bedrijfsnamen of bedrijfsgegevens van derden, reclame-uitingen, dan wel strafbare of aanstootgevende teksten bevatten, worden niet openbaar gemaakt.
Artikel 9 Duur openbaarmaking
- 1.
De openbaar gemaakte informatie blijft gedurende vijf jaar na het besluit tot openbaarmaking beschikbaar.
- 2.
Het college verwijdert de informatie als het besluit tot openbaarmaking wordt ingetrokken en deze intrekking onherroepelijk is geworden.
Artikel 10 Schakelbepaling
Het college kan besluiten tot het openbaar maken van een inspectierapport over calamiteiten. Hierop is het bepaalde in deze paragraaf van toepassing.
Artikel 11 Jaarlijkse rapportage
Het college ontvangt, via de monitor sociaal domein, jaarlijks een verslag van de werkzaamheden van de toezichthouder. In het verslag worden voorstellen en aanbevelingen gedaan ter verbetering van kwaliteit. Tevens wordt er voorstellen gedaan ten aanzien van het prioriteringsbeleid en/of thematische onderzoek.