Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nieuwegein

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Nieuwegein 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNieuwegein
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Nieuwegein 2024
CiteertitelRegeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Nieuwegein 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen 2018 gemeente Nieuwegein.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen 2014

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-04-2024nieuwe regeling

16-04-2024

gmb-2024-175902

1260877

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Nieuwegein 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwegein

 

Gelet op de

 

  • -

    Artikelen 1 en 2 van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen 2014

Besluit vast te stellen:

 

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Nieuwegein 2024

Artikel 1: Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Autorisatiebesluit: een besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) tot het systematische verstrekken van gegevens uit de BRP aan buitengemeentelijke afnemers, bij of krachtens algemene maatregel van bestuur;

  • b.

    Basisregistratie: één basisregistratie personen, die bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente beheerde voorzieningen.

  • c.

    BPR-V: Basisregistratie Personen-Verstrekkingen, een centrale landelijke database waarin alle persoonslijsten zijn opgenomen van ingezetenen van de Nederlandse gemeenten en ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI);

  • d.

    Derde: Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

  • e.

    Ingeschrevene: De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid.

  • f.

    Ingezetene: De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Nieuwegein.

  • g.

    Orgaan van de gemeente: een afdeling binnen de gemeentelijke organisatie van de gemeente Nieuwegein;

  • h.

    Selectie: een overzicht van ingezetenen van de gemeente, die aan specifieke criteria voldoen;

  • i.

    Spontane verstrekking: geautomatiseerde verstrekking van gegevens van een ingezetene van de gemeente, die aan de specifieke criteria voldoet voor de verstrekking van deze gegevens;

  • j.

    Taakuitvoerende organisaties: organisaties die persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen nodig hebben voor het uitvoeren van hun publieke en maatschappelijke taken.

  • k.

    Verplicht gebruik gegevens basisregistratie: het namens het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester uitvoeren van een wettelijke taak of een bevoegdheid door of namens een orgaan van de gemeente.

  • l.

    Wet: Wet basisregistratie personen.

Artikel 2: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 jo. artikel 3.8 van de Wet, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Nieuwegein worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1 kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie.

  • 3.

    De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1, tabel 1.

  • 4.

    De lijst van applicaties van de gemeente waaraan gegevens worden verstrekt, zijn vermeld in bijlage 1, tabel 2.

Artikel 3: Verstrekking aan taakuitvoerende organisaties

  • 1.

    Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2. jo. artikel 3.8 van de Wet, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan taakuitvoerende organisaties worden verstrekt, voor zover deze organisaties deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken;

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie;

  • 3.

    De voor de gemeente taakuitvoerende organisaties aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 2.

Artikel 4: Verstrekkingen aan derden

  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in artikel 5 van deze regeling, kunnen conform artikel 3.9 van de Wet over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Nieuwegein en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Nieuwegein was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;

  • 2.

    Over een ingezetene van de gemeente Nieuwegein kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;

  • 3.

    De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene, de overledene en/of diens nabestaanden niet aan de verstrekking in de weg staan;

  • 4.

    De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 5: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden

  • 1.

    Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 3 van deze regeling;

  • 2.

    Als categorieën van derden die de in het eerste lid genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 3.

Artikel 6: Intrekking oude regeling

De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen 2018 gemeente Nieuwegein wordt ingetrokken.

Artikel 7: Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Nieuwegein 2024.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 16 april 2024.

Ellie Liebregts

secretaris

Marijke van Beukering-Huijbregts

burgemeester

Bijlage 1, tabel 1

Lijst van organen van de gemeente met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie personen. De medewerkers van deze organen hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie en de BRP-V, voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit van de minister BZK.

 

Organen van de gemeente

Algemene Taak

Specifieke taak/ Wettelijk kader

Gegevens set BRP

Afdeling OPF (Organisatie, Personeel, Financiën)

Financieel beleid en advies

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW-gegevens

Afdeling OPF (Organisatie, Personeel, Financiën)

Financiële administratie

Het voeren van de gemeentelijke financiële administratie

Persoons-, huwelijks-,

ouder-, overlijdens-, verblijfplaats- enkindgegevens

Afdeling OPF (Organisatie, Personeel, Financiën)

P&O beleid en advies

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW-gegevens

Afdeling OPF (Organisatie, Personeel, Financiën)

P&O personeels- en salarisadministratie

Pensioenen raad en commissie, wachtgeld, gemeentepersoneel

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats- en kind-gegevens

Afdeling CJZ (Communicatie Juridische Zaken)

Juridische zaken

Vergunningen/verzoe-ken/ontheffingen/

Meldingen/kennisge-vingen op grond van de Apv, WOZ, AWB, AVG, WHO, WOO, WOK, belastingregelgeving, Alcoholwet, Wet Bibob, Winkeltijdenverorde-ning, Verordening speelautomatenhallen, Verordening regulering sekswerk, Wvggz.

Beoordeling rechtmatigheid aanvragen in het kader van WMO, Jeugdwet, PGB, leerlingenvervoer en subsidies. Be- en afhandelen van bezwaar- en (hoger) beroepsprocedures, cassaties, overige juridische procedures, klachten en aansprakelijkstellingen

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats- enkindgegevens

Afdeling CJZ (Communicatie en Juridische Zaken)

Statistiek en Onderzoek

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW-gegevens

Afdeling CJZ (Communicatie Juridische Zaken)

Communicatie

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW-gegevens

Afdeling Support

ICT

Beveiliging en beheer van gegevens waaronder persoonsgegevens

Alle gegevens op persoonslijst en verwijsgegevens

Afdeling Support

Inkoop

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW-gegevens

Afdeling Support

Informatiebeheer

Uitvoering Wet open overheid, Wet hergebruik overheidsinformatie en niet-openbare archiefstukken.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaats-gegevens.

Afdeling Support

Informatiestrategie

Beveiligings- en privacy beleid en Wet datalekken.

NAW-gegevens

Afdeling Support

Functioneel beheer

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW-gegevens

Afdeling Support

Gegevensbeheer

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW-gegevens

Afdeling Support

Facilitair

Verplicht gebruik gegevens basisadministratie

NAW-gegevens

Afdeling Support

Vastgoed

Verplicht gebruik gegevens basisadministratie

NAW-gegevens

Afdeling Stadswinkel

Burgerzaken

Wet BRP, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswet-geving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, gemeentelijke legesverordening, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen

Alle gegevens op persoonslijst en verwijsgegevens

Afdeling Stadswinkel

Klantcontact (KCC)

Wet BRP, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen.

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaats-gegevens.

 

Afdeling Stadswinkel

Vergunningen

Beoordeling vergunningen op grond van de Apv, AWB, AVG, alcoholwet, winkeltijdenverordening, WOK, Verordening speelautomatenhallen en Verordening regulering sekswerk

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats- enkindgegevens

Afdeling Geynwijs

Uitvoering CMPG

Casusregie multi probleemgezinnen

Persoons-, ouder-, nationaliteits-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, kind-, verblijfstitel- en gezagsgegevens

Afdeling Geynwijs

Leerplicht en RMC

Leerlingenvervoer, Leerplichtwet en RMC-trajectbegeleiding

Persoons-, ouder-, nationaliteits-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, kind-, verblijfstitel- en gezagsgegevens

Afdeling Geynwijs

Wettelijke taken in het kader van WMO en jeugdhulp

Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Jeugdwet

Persoons-, ouder-, nationaliteits-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, kind-, verblijfstitel- en gezagsgegevens

Afdeling Geynwijs

Beoordeling gehandicaptenparkeerkaart

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

Persoons-, ouder-, nationaliteits-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, kind-, verblijfstitel- en gezagsgegevens.

Afdeling MO (Maatschappe-lijke Ontwikkeling)

Advies, beleid en uitvoering van taken t.a.v. Wmo, werk, jeugd, onderwijs, sport, cultuur, gezondheid en subsidies

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW-gegevens

Afdeling RD (Ruimtelijk Domein)

Duurzame ontwikkeling, ruimtelijke ontwikkeling, ruimtelijke projecten, economische zaken, beoordeling aanvragen, advisering

Omgevingswet, woningwet, Awb, Wet milieubeheer, Apv, huisvestingsverordening

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaats-gegevens.

Afdeling OD (Openbaar Domein)

Voorbereiding

Infrastructuur en verkeerswetgeving in het kader van omgevingsvergunning (op basis van Omgevingswet, woningwet, Milieubeheer, Apv, Awb)

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaats-gegevens.

 

Afdeling OD (Openbaar Domein)

Uitvoering groen, water en riolering. Beheer gevonden voorwerpen

Wet op de lijkbezorging, flora en fauna wetgeving, infrastructuur en verkeerswetgeving, Omgevingswet, Woningwet, Wet Milieubeheer, Apv, Awb

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaats-gegevens.

Afdeling OD (Openbaar Domein)

Uitvoering wegen

Infrastructuur en verkeerswetgeving, Omgevingswet, Woningwet, Wet milieubeheer, Apv, Awb

NAW-gegevens

Afdeling TVL (Toezicht, Veiligheid en Leefbaarheid)

Sociale recherche, toezichthou-ders zorgfraude, toezichthou-ders BRP

Sociale wetten, Participatiewet, inkomensregelingen, WMO, Jeugdwet, BRP

Persoons-, ouder-, nationaliteits-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, kind-, verblijfstitel- en gezagsgegevens

 

Afdeling Toezicht Leefbaarheid en Veiligheid (TVL)

Toezicht, openbare Orde en veiligheid

Rampenbestrijding, gemeentelijke crisisbeheersing, sociale veiligheid, ondermijning en taken toezichthouder BRP, Omgevingswet

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijving- en verblijfplaatsgegevens.

Afdeling Toezicht, Veiligheid en Leefbaarheid (TVL)

Stadstoezicht, omgevingstoezicht, juridische handhaving

Opsporingsambtenaren openbare ruimte, omgevingsvergunning (op basis van Gemeentewet, Awb, Woningwet, Huisvestingsverordening, Wet BRP, Omgevingswet, Wet Milieubeheer, Activiteitenbesluit Milieubeheer, Apv, gemeentelijke legesverordening, Alcoholwetgeving, Winkeltijdenveror-dening, WOK, Wvggz, Verordening Speelautomatenhallen, Verordening regulering sekswerk)

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens.

Afdeling Toezicht, Veiligheid en Leefbaarheid (TVL)

Wijkgericht werken, ondersteuning, PGA (persoonsgerichte aanpak), regulering detentie en terugkeer.

Verplicht gebruik gegevens basisregistratie

NAW-gegevens

Bijlage 1, Tabel 2

 

Lijst van registraties/ applicaties van de gemeente waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.

 

Registratie

Waarvoor

Gegevens set

DDS (Key2Datadistributie) en vervangende en/of opvolgende systemen.

Opslag van persoonsgegevens t.b.v. geautomatiseerde uitwisseling van persoonsgegevens. In Key2Datadistributie zijn indicaties voor het automatisch afnemen van persoonsgegevens geplaatst bij onderstaande applicaties

Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens (actueel en historisch) en kind gegevens

FIS (Key2Financien) en vervangende en/of opvolgende systemen.

Diverse administratieve taken m.n. het voeren van de gemeentelijke financiële administratie

Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens en overlijdensgegevens

CRM en Dynamics online (Zaaksystemen) en vervangende en/of opvolgende systemen.

Midofficepakket t.b.v. digitale dienstverlening

Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens en verblijfplaatsgegevens.

Suites voor het Sociaal Domein (Suite4Zorg,

Suite4Jeugdzorg,

Suite4inkomen en

Suite4Sociale Regie) en vervangende en/of opvolgende systemen.

Uitvoering sociale wetgevingen

Persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens, verblijfplaatsgegevens (actueel en historisch) en kind gegevens

BPA (Key2Begraven) en vervangende en/of opvolgende systemen.

Uitvoering Wet op de lijkbezorging

Persoonsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, inschrijvingsgegevens en verblijfplaatsgegevens.

Permit (Parkeerservice) en vervangende en/of opvolgende systemen.

Uitgifte parkeervergunningen

Persoonsgegevens, overlijdensgegevens en verblijfplaatsgegevens

SquitXO en RX.Mission en vervangende en/of opvolgende systemen.

Uitvoering gemeentelijke beheertaken

Persoonsgegevens, overlijdensgegevens en verblijfplaatsgegevens

LBA (Pronexus) en vervangende en/of opvolgende systemen.

Uitvoering Leerplichtwet

Persoonsgegevens, overlijdensgegevens en verblijfplaatsgegevens

HR (Handelsregister, KvK) en vervangende en/of opvolgende systemen.

Basisregistratie bedrijven, rechtspersonen en natuurlijke personen)

NAW-gegevens

iBurgerzaken

Uitvoering alle taken gemandateerd aan afdeling Stadswinkel, team Burgerzaken en team KCC

Alle gegevens zoals benoemd in bijlage 1, lijst van organen van de gemeente met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie personen. Team Burgerzaken mag ook muteren in de BRP.

Bijlage 2  

 

Lijst van taakuitvoerende organisaties met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie personen, voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit van de minister van BZK.

 

Taakuitvoerende organisatie

Algemene taak

Wettelijk kader

Gegevens set BRP

Woningbouwcorpora-ties

Uitvoering wettelijke taak

Huisvestingswet/ convenant met de gemeente aangaande eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude

Persoons-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens.

Parkeerservice

Verstrekken parkeervergunningen. Opleggen en uitvoeren naheffingen.

Be- en afhandelen bezwaar- en beroepsprocedures parkeerzaken.

Besluit gemeentelijke parkeerbelastingen

Persoons-, overlijdens- en verblijfplaatsgegevens.

Bijlage 3  

 

Lijst behorend bij artikel 5 van deze regeling inzake werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang en de categorieën van derden die de genoemde werkzaamheden uitvoeren.

 

(Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 van de Wet heeft verzocht om geheimhouding)

 

Gewichtig maatschappelijk belang

Categorie derde

Aantoonbaar gerechtvaardigd belang bij het verwerken van de opgevraagde gegevens voor het uitvoeren van diens werkzaamheden.

Buitenlandse rechtspersonen binnen de Europese Unie (bijvoorbeeld een instelling voor sociale zorg en zekerheid).

Aantoonbaar gerechtvaardigd belang bij het verwerken van de opgevraagde gegevens voor het uitvoeren van diens werkzaamheden.

 

Verstrekking vindt uitsluitend met schriftelijke toestemming voorafgaand aan de verstrekking van de burger wie het betreft, diens meerderjarige gezaghouder(s) of diens curator.

Buitenlandse rechtspersonen buiten de Europese Unie.

Aantoonbaar gerechtvaardigd belang bij het verwerken van de opgevraagde gegevens voor het uitvoeren van diens werkzaamheden.

Overheidsorganen van de Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint-Maarten) en het Caribisch deel van Nederland (Bonaire, Sint-Eustatius en Saba)

Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme

Bibliotheken

Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente

Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen

Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed

Cultuurorganisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen

Ondersteunen van organisaties in de gemeente die goede doelen voor de inwoners nastreven

Fondsverwervende organisaties met erkenning van het CBF

Maatschappelijke ondersteuning

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied

Algemene en geestelijke gezondheidszorg

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied

Kinderopvangwerk

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied

Jeugdwelzijnswerk

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied

Ouderenzorg

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied

Gehandicaptenzorg

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied

Sociale werkvoorziening

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied

Sociaal - Juridische zorgverlening

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op dit gebied

Geestelijke en maatschappelijke zorg

Kerken in de gemeente die geen gegevens ontvangen via de SILA

Schuldhulpverlening

Schuldhulpverleningsinstanties

Bevorderen inburgering

Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus

Migrantenhulp

Migrantenorganisaties in de gemeente

Ouderenondersteuning

Ouderenorganisaties

Onderlinge hulp patiënten

Patiëntenverenigingen

Bevorderen van sportgezondheid

Sportverenigingen en organisaties

Bevorderen van de zelfredzaamheid

Thuiszorgorganisaties

Maatschappelijke of filantropische doelen

Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van maatschappelijke of filantropische doelen

Bevordering vrouwenwelzijn

Vrouwenorganisaties

Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg

Ziekenhuizen

 

Toelichting  

Overheidsorganen, waaronder de gemeente en haar organisatieonderdelen, zijn verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de gegevens uit de Basisregistratie personen te betrekken. Burgers hoeven sinds de invoering van die verplichting ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.

 

Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt. De Verordening basisregistratie personen Nieuwegein 2014 voorziet erin dat het college van burgemeester en wethouders nadere invulling geeft aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan de organen van de gemeente Nieuwegein.

 

Deze regeling voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Nieuwegein aan de vereisten zoals gesteld in de Wet BRP.

 

Op de persoonsgegevens die worden verwerkt op grond van de Wet BRP is sinds 25 mei 2018 de Algemene verordening gegevensbescherming van toepassing. Deze regeling is in overeenstemming met de bepalingen uit de Algemene verordening gegevensbescherming.

 

Artikelsgewijze toelichting

De artikelsgewijze toelichting zien enkel op artikel 2, 3 en 4. De overige artikelen behoeven geen nadere toelichting.

 

Artikel 2. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Nieuwegein woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Nieuwegein op grond van artikel 3.2 van de Wet. Zolang de Wet BRP door de gemeente Nieuwegein wordt uitgevoerd, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Nieuwegein beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners. Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Nieuwegein woonachtig zijn, dient de gemeente Nieuwegein het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen. Hierbij wordt ook rekening gehouden met art. 3.8 van de Wet en art. 6 lid 1 sub e wet AVG.

 

Organen van de gemeente Nieuwegein zijn de organisatieonderdelen van de gemeente die persoonsgegevens verwerken in de bedrijfsprocessen die ze uitvoeren. Tot die organen worden ook gerekend, organen van een gemeenschappelijke regeling waaraan de gemeente deelneemt en die onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van Nieuwegein, overheidstaken uitvoeren. Voor instanties als Werk en Inkomen Lekstroom en de BGHU is door de minister van BZK een apart autorisatiebesluit afgegeven.

 

Artikel 3. Verstrekking aan taakuitvoerende organisaties

Indien gegevens worden verstrekt aan een taakuitvoerende organisatie, is dit juridisch gezien een verstrekking aan de gemeente die de uitvoering van een taak aan de taakuitvoerende organisatie heeft overgedragen. Het betreft immers nog steeds een overheidstaak van de gemeente en valt daarmee onder de verantwoordelijkheid van de gemeente (waarvoor de minister van BZK dus een autorisatiebesluit heeft verstrekt). In die zin is deze verstrekking, net als de verstrekking aan een orgaan van de gemeente, gebaseerd op artikel 3.2 jo. artikel 3.8 van de Wet.

 

Artikel 4. Verstrekkingen aan derden

 

Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang, aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Nieuwegein. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.

 

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.

 

Beperkte set aan gegevens

Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de Wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.