Organisatie | Pijnacker-Nootdorp |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsregeling burgerlijke stand Gemeente Pijnacker-Nootdorp 2024 |
Citeertitel | Uitvoeringsregeling burgerlijke stand Gemeente Pijnacker-Nootdorp 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Uitvoeringsregeling burgerlijke stand gemeente Pijnacker-Nootdorp 2021.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-04-2024 | 31-12-2024 | nieuwe regeling | 09-04-2024 | 1348534 |
Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;
gezien het advies van de afdeling Ruimte, Belastingen, Gegevensbeheer d.d. 9 april 2024 ;
gelet op het bepaalde in het Reglement burgerlijke stand Gemeente Pijnacker-Nootdorp 2024;
vast te stellen de volgende Uitvoeringsregeling burgerlijke stand Gemeente Pijnacker-Nootdorp 2024:
Artikel 5 – Verantwoordelijkheden
Bruidsparen zijn zelf verantwoordelijk voor de aanmelding van een huwelijk. De aanmelding wordt niet eerder in behandeling genomen dan wanneer alle benodigde documenten voor het voltrekken van de huwelijksceremonie zijn ingeleverd. De benodigde documenten moeten uiterlijk tien weken voor de huwelijksvoltrekking worden ingeleverd. Met uitzondering als er omstandigheden zijn waardoor het huwelijk binnen de gestelde termijn van zes weken moet plaatsvinden. Het hoofd van de afdeling Ruimte, Belastingen en Gegevensbeheer beslist of de genoemde omstandigheden voldoende zijn om de huwelijkssluiting binnen zes weken te laten plaatsvinden.
Artikel 8 - Traditionele huwelijksceremonie
Indien het bruidspaar de voorkeur heeft voor huwelijkssluiting door een bepaalde ambtenaar dan wel aanvullende wensen heeft ten aanzien van de huwelijkslocatie, dan maakt hij deze voorkeur dan wel aanvullende wensen bekend bij de aanmelding van het voorgenomen huwelijk. Deze mogelijkheid bestaat niet voor het gratis huwelijk en het eenvoudige huwelijk.
Artikel 9 - Externe (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
Het college kan, op verzoek van een aanstaand bruidspaar of aanstaande partners, een externe (B)abs benoemen voor een éénmalige huwelijkssluiting. Deze ambtenaar ontvangt geen vergoeding en valt niet onder de rechtspositieregeling van de gemeente Pijnacker-Nootdorp. De huwelijksleges blijven in zijn geheel verschuldigd. Bovendien gelden aanvullende leges met betrekking tot de benoeming. Dit verzoek tot benoeming moet tenminste zes weken voor de geplande huwelijksdatum worden ingediend bij het college.
Vastgesteld in de vergadering van 9 april 2024 .
het college van Pijnacker-Nootdorp,
Annelies Kroeskamp
secretaris
Björn Lugthart
burgemeester
Bijlage 1 bij Uitvoeringsregeling Burgerlijke Stand 2024
Verantwoordelijkheden en werkafspraken met betrekking tot de huwelijksceremonie
Verantwoordelijkheden en werkafspraken buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand
Verantwoordelijkheden team Gegevensbeheer
Verantwoordelijk voor het doorgeven aan de afdeling personeelszaken welke huwelijken door welke Babs' zijn gesloten, met als doel de uitbetaling van Babsen. De voltrokken huwelijken worden uiterlijk de 5e van de maand volgend op de maand van voltrekking van huwelijk, doorgegeven aan de afdeling Personeelszaken.