Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatbesluit RUD Utrecht - gemeente Utrecht |
Citeertitel | Mandaatbesluit RUD – Gemeente Utrecht |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-04-2024 | 01-01-2024 | Mandaatbesluit bodemtaken RUD – Gemeente Utrecht | 16-04-2024 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht en de burgemeester van de gemeente Utrecht, ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betreft;
Gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht en artikel afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht; de Gemeentewet; de Provinciewet; artikel 2 lid 3, artikel 18 en artikel 19 lid 3 van de Gemeenschappelijke regeling RUD Utrecht;
Besluiten navolgend Mandaatbesluit RUD Utrecht – gemeente Utrecht vast te stellen:
De in artikel 1 van de gemeenschappelijke regeling RUD Utrecht opgenomen definities zijn van toepassing op dit besluit. Daarnaast wordt in dit besluit verstaan onder:
Artikel 2 Mandaat en ondermandaat
Het college verleent aan de directeur mandaat voor het nemen van besluiten en het verrichten van handelingen zoals vastgelegd in de geldende dienstverleningsovereenkomst (DVO) welke nodig zijn ter uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst en aanvullende opdrachten die tussen de gemeente Utrecht en de RUD Utrecht gesloten zijn. De DVO wordt aangepast op basis van het uitvoeringsprogramma. (UVP).
Bij de uitoefening van een mandaat wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wettelijke regelingen, besluiten, verordeningen, circulaires, aanwijzingen, richtlijnen, beleidsregels van het Rijk en het college betrokken dan wel, indien dat in een van de genoemde regels is bepaald, in acht genomen, conform de algemene en specifieke instructies en financiële afspraken die gelden op grond van de regeling voor de uitoefening van de betreffende taak.
Onverminderd het eerste en derde lid heeft een ieder aan wie bij of krachtens dit besluit mandaat is verleend een voorafgaande informatieplicht en een signaleringsplicht jegens het college indiende uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid voor het college gelet op de inhoud van het besluit, de geadresseerde of de politieke gevoelens in de gemeenteraad of de samenleving naar verwachting politieke en maatschappelijke gevolgen zal hebben of indien een besluit tot consequentie kan hebben dat de gemeente aansprakelijk wordt gesteld of anderszins in rechte wordt aangesproken. In de gevallen, bedoeld in de vorige volzin, verschaft de directeur de benodigde informatie en voert overleg met het college alvorens de bevoegdheden, bedoeld in artikel 2, uit te oefenen.
Artikel 5 Volmacht en machtiging
Voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:
De directeur draagt zorg voor periodieke verslaglegging van de door hem in mandaat genomen besluiten via de reguliere planningscyclus en control cyclus, een en ander in overleg met de mandaatgevers. De verslaglegging wordt ter kennisneming het ter zake bevoegd bestuursorgaan wordt gezonden.
Ingeval van uitoefening van ondermandaat worden uitgaande stukken overeenkomstig het hiervoor bepaalde ondertekend, met dien verstande dat de naam, de functieaanduiding en de handtekening van de gemandateerde medewerker in de plaats van de naam, de functieaanduiding en de handtekening van de directeur, wordt geplaatst.