Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Utrecht

Mandaatbesluit bodemtaken RUD – Gemeente Utrecht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUtrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit bodemtaken RUD – Gemeente Utrecht
CiteertitelMandaatbesluit bodemtaken RUD – Gemeente Utrecht
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 4:83 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. artikel 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht
  4. hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-04-2024Mandaatbesluit bodemtaken RUD – Gemeente Utrecht

01-07-2025

gmb-2024-172386

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit bodemtaken RUD – Gemeente Utrecht

Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht en de burgemeester van de gemeente Utrecht, ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betreft;

Gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83, 1:3, vierde lid en 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;

Overwegende dat:

  • de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht taken gaat uitvoeren ten aanzien van graafmeldingen en milieubelastende activiteiten in de bodem en ondergrond;

  • deze taken niet zijn opgenomen in de geldende Dienstverleningsovereenkomst RUD-Gemeente Utrecht en in het Mandaatbesluit RUD-Utrecht – gemeente Utrecht;

  • voor deze taken een aanvullende opdracht verstrekt zal worden

  • het voor de uitvoering van die nieuwe bodemtaken nodig is specifieke mandaten en volmachten toe te kennen;

Besluiten vast te stellen het volgende Mandaatbesluit bodemtaken RUD – Gemeente Utrecht.

Artikel 1 Mandaat uitvoering bodemtaken

De directeur van de Regionale Uitvoeringsdienst –krijgt, ter uitvoering van bodemtaken het mandaat tot het uitoefenen van de volgende bevoegdheden:

  • a.

    Het conform Omgevingsbesluit paragraaf 13.2.3, artikel 13.12, uitvoeren van de daar genoemde wettelijke basistaken met betrekking tot milieubelastende activiteiten ten aanzien van de bodem en de ondergrond van de gemeente Utrecht en overeengekomen in de aanvullende opdracht aan de RUD van december 2023.

  • b.

    Het uitoefenen van de volgende plustaken: kleinschalig graven in bodem met een kwaliteit boven de interventiewaarde bodemkwaliteit.

Artikel 2 Ondermandaat

De directeur mag deze bevoegdheden in ondermandaat opdragen aan personen die onder zijn verantwoordelijkheid werkzaam zijn.

Artikel 3 Instructie

Bij de uitoefening van de verleende bevoegdheden geldt de volgende instructie: de informatie behorende bij de uitvoering van deze nieuwe taken wordt tijdig gedeeld met Team Bodem en Ondergrond en VTH van de gemeente Utrecht als onderdeel van het werkproces.

Artikel 4 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel geldt van de dag na bekendmaking tot en met 1 juli 2025.

Artikel 5 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als Mandaatbesluit bodemtaken RUD – Gemeente Utrecht.

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht, in de vergadering van <datum>.

De burgemeester

Sharon A.M. Dijksma

De secretaris,

Michiel J. Ruis