Organisatie | Westland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels jeugdhulp Westland 2024 |
Citeertitel | Nadere regels jeugdhulp Westland 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Nadere regels jeugdhulp Westland 2016.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-04-2024 | nieuwe regeling | 02-04-2024 |
College van burgemeester en wethouders van de gemeente Westland;
gelezen het voorstel van 2 april 2024,
gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht;
artikel 2 lid 3, artikel 4 lid 5, artikel 9 lid 3 en 4, artikel 13 lid 4 van de Verordening jeugdhulp Westland 2020;
Gelet op het advies van de Adviesraad Sociaal Domein Westland;
Artikel 1. Definities en begrippen
Ambulante jeugdhulp: Ambulante jeugdhulp is hulp die geboden wordt bij de jeugdige thuis, op locatie van de aanbieder, of op de school van de jeugdige.
Behandelduur: De behandelduur betreft de periode dat de jeugdige in behandeling is en dus daadwerkelijk zorg geboden krijgt, door de jeugdhulpaanbieder.
Gecertificeerde instelling: Een instelling die vanuit overheidswege wordt gecertificeerd om maatregelen rondom jeugdbescherming en jeugdreclassering uit te voeren.
Multiproblematiek: Multiproblematiek betreft problematiek bij de jeugdige en of het gezin op meerdere leefgebieden.
Toets: Bij de toets door het Sociaal Kernteam Westland (SKT) wordt door het SKT aan de hand van de criteria, genoemd onder artikel 2.3 lid 2 sub c van de beleidsregels jeugdhulp Westland 2024 (beleidsregels jeugdhulp), beoordeeld of een jeugdige hieraan voldoet om in aanmerking te komen voor een individuele voorziening in de jeugdhulp. Als deze individuele voorziening naar het oordeel van het SKT nodig blijkt wordt daarnaast ook het normenkader gehanteerd zoals opgenomen in artikel 2.6 van de beleidsregels jeugdhulp.
2.2. Individuele voorzieningen
De volgende individuele voorzieningen zijn beschikbaar:
In aanvulling op de algemene voorzieningen draagt het college zorg voor de beschikbaarheid van specialistische jeugdhulp. Dit betreft niet-vrij toegankelijke jeugdhulp die niet binnen de afbakening van hoog specialistische jeugdhulp valt. Over het algemeen betreft het jeugdhulp met een voorspelbaar karakter en een laag (veiligheids)risico. Hoewel de inzet van meer dan één hulpverlener mogelijk is, zal de jeugdhulp vaak vanuit één expertise en één hulpverlener geboden worden.
Het Sociaal Kernteam kan bij iedere aanvraag voor een niet-vrij toegankelijke voorziening een toets uitvoeren waarbij de afweging gemaakt kan worden of de hulp passend is. Bepaald wordt welk volume van zorg en welke behandelduur afgegeven wordt. Dit geldt ook voor een aanvraag tot verlenging van zorg. Bij verblijfszorg wordt altijd een toets uitgevoerd door het Sociaal Kernteam.
Artikel 3. Toegang tot jeugdhulp
De toeleiding naar de jeugdhulp vindt op verschillende manieren plaats.
3.1. Toegang jeugdhulp via de gemeente
Een hulpvraag van een jeugdige en/of zijn ouder(s) kan rechtstreeks binnenkomen bij de gemeente, via het Sociaal Kernteam. Het Sociaal Kernteam draagt namens burgemeester en wethouders van Westland zorg voor de toeleiding naar adequate hulp. De beslissing welke zorg een jeugdige en zijn ouder(s) precies nodig hebben, komt vervolgens tot stand in overleg tussen een deskundige van het Sociaal Kernteam met de jeugdige en zijn ouder(s). In één of meerdere gesprek(ken) wordt gekeken welke hulp de jeugdige en zijn ouder(s) nodig hebben en wat zij eventueel zelf of met behulp van hun netwerk kunnen doen aan het probleem.
Als aanvullend daarop een voorziening op het gebied van jeugdhulp nodig is, dan wordt eerst gekeken of dit een overige jeugdhulpvoorziening is of een individuele jeugdhulpvoorziening. Is het laatste het geval dan neemt een deskundige van het Sociaal Kernteam, namens het college, een besluit en verwijst hij de jeugdige door naar de jeugdhulpaanbieder die volgens de deskundige, in samenspraak met ouders en jeugdige, het beste antwoord heeft op de hulpvraag.
3.2. Toegang via de huisarts, de jeugdarts en de medisch specialist
Een jeugdige kan op dat moment terecht bij de jeugdhulpaanbieders die de gemeente heeft ingekocht. In de praktijk zal het de jeugdhulpaanbieder zelf zijn die op basis van zijn professionele autonomie na de verwijzing beoordeelt welke voorziening precies nodig is, hoe de ondersteuning en/of behandeling is en hoe lang deze nodig is. Hierop kan wel een toets en daarmee een mogelijke aanpassing plaatsvinden door het Sociaal Kernteam. Bij deze beoordeling moet de jeugdhulpaanbieder zich houden aan de afspraken die hij daarover met de gemeente heeft gemaakt in het kader van de contract- of subsidierelatie.
Deze afspraken zien toe op hoe de gemeente haar regierol kan waarmaken en op de omvang van het pakket. Deze afspraken gaan ook in op hoe de artsen en het Sociaal Kernteam goed van elkaar op de hoogte zijn van de doorverwijzing of behandeling van een jeugdige. Dit om de integrale benadering rond de jeugdige en het principe van 1 gezin – 1 plan – 1 contactpersoon, vooral bij multiproblematiek, te waarborgen en om te voorkomen dat er nieuwe ‘verkokering’ plaats vindt, waarbij professionals niet goed van elkaar weten dat zij bij het gezin betrokken zijn. Bij multiproblematiek is het essentieel dat er altijd een regiehouder betrokken is. Dit kan iemand zijn vanuit het Sociaal Kernteam, maar ook vanuit de gecertificeerde instelling. Het is van belang dat de huisarts de Ondersteuner Jeugd en Gezin van het Sociaal Kernteam betrekt als er sprake is van multiproblematiek, dit om de regiehouder rol goed te kunnen invullen.
Daarnaast moet de jeugdhulpaanbieder rekening houden met de regels die de gemeente bij verordening, nadere regels en beleidsregels heeft gesteld. Als de jeugdige en/of zijn ouders hierom verzoeken, of in het geval dat het Sociaal Kernteam een besluit neemt dat afwijkt van het oordeel van de jeugdhulpaanbieder, legt het Sociaal Kernteam de te verlenen individuele jeugdhulpvoorziening, dan wel het afwijzen daarvan, vast in een beschikking.
3.3. Toegang via de gecertificeerde instelling, de kinderrechter, het openbaar ministerie en de directeur of de selectiefunctionaris van de justitiële jeugdinrichting
De gecertificeerde instelling is verplicht om bij de bepaling van de in te zetten jeugdhulp in het kader van een door de rechter opgelegde kinderbeschermingsmaatregel of jeugdreclassering te overleggen met het Sociaal Kernteam. Bij dit overleg worden de criteria en het normenkader, zoals in artikel 2 van de beleidsregels jeugdhulp staan uitgewerkt, besproken en zo nodig toegepast of in overleg kan er ook van worden afgeweken. Het Sociaal Kernteam zorgt ervoor dat dossiers waarbij de regie bij de gecertificeerde instelling ligt niet gesloten worden. Op deze manier is betrokkenheid vanuit het Sociaal Kernteam gewaarborgd.
De gemeente is gehouden de jeugdhulp in te zetten die bovengenoemde partijen nodig vinden om een kinderbeschermingsmaatregel of een maatregel tot jeugdreclassering uit te voeren. Ook hier geldt dat de gecertificeerde instelling in beginsel gebonden is aan de jeugdhulp die de gemeente heeft ingekocht.
Als de kinderrechter een ondertoezichtstelling of gezag beëindigende maatregel uitspreekt, wijst hij gelijktijdig in de beschikking de gecertificeerde instelling aan die de maatregel gaat uitvoeren. Dit kan de rechter doen omdat de Raad voor de Kinderbescherming in zijn verzoekschrift een concreet advies geeft over welke gecertificeerde instelling de maatregel zou moeten uitvoeren. De Raad voor de Kinderbescherming neemt een gecertificeerde instelling in zijn verzoekschrift op die na overleg met de gemeente en gezien de concrete omstandigheden van het geval hiervoor het meest geschikt lijkt. De Raad voor de Kinderbescherming is verplicht om hierover met de gemeente te overleggen.
Veilig thuis geeft advies over vermoedens en gevallen van huiselijk geweld en kindermishandeling, onderzoekt wanneer nodig op basis van een melding of er sprake is van kindermishandeling, motiveert zo nodig ouders tot accepteren van jeugdhulp en legt daartoe contacten met het Sociaal Kernteam en hulpverleners.
Conform artikel 8.1.1 van de jeugdwet verstrekt het Sociaal Kernteam alleen een individuele jeugdhulpvoorziening in de vorm van een pgb:
Als naar het oordeel van het Sociaal Kernteam gewaarborgd is dat de jeugdhulp die de jeugdige of zijn ouders willen betrekken van een aanbieder of een persoon die behoort tot het sociale netwerk van goede kwaliteit is. Onder goede kwaliteit wordt verstaan het kwaliteitsniveau gelijk aan die van zorgaanbieders in natura;
4.3. Betrekken hulp van een persoon uit het sociaal netwerk
Een pgb voor jeugdhulp door een persoon die behoort tot het sociale netwerk wordt verstrekt als naar het oordeel van het Sociaal Kernteam gewaarborgd is dat de jeugdhulp die de jeugdige en zijn ouders willen betrekken van een aanbieder of een persoon die behoort tot het sociale netwerk van goede kwaliteit is.
Artikel 5. Nieuwe feiten en omstandigheden, herziening, intrekking of terugvordering
Onverminderd artikel 8.1.2 van de jeugdwet doen een jeugdige en zijn ouders op verzoek of uit eigen beweging aan het Sociaal Kernteam mededeling van alle feiten en omstandigheden, waarvan hen redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze aanleiding kunnen zijn tot heroverweging van een beslissing over een individuele voorziening. Het is hierbij niet mogelijk om met terugwerkende kracht, dus voor het doen van de mededeling aan het Sociaal Kernteam, een ophoging van budget te verkrijgen.
Als het Sociaal Kernteam een beslissing op grond van het tweede lid, onder a, heeft ingetrokken en de verstrekking van de onjuiste of onvolledige gegevens heeft plaatsgevonden, kan het Sociaal Kernteam van degene die onjuiste of onvolledige gegevens heeft verschaft geheel of gedeeltelijk de geldswaarde vorderen van de ten onrechte genoten individuele voorziening of het ten onrechte genoten pgb.
Bij het verwerken van persoonsgegevens neemt het Sociaal Kernteam de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (UAVG) en de jeugdwet in acht. Het Sociaal Kernteam handelt daarnaast in overeenstemming met de vastgestelde notitie en het afwegingskader “Privacy in het Sociale Domein”.