Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Noordenveld

Beleidsplan Schulddienstverlening gemeente Noordenveld 2024-2028

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNoordenveld
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsplan Schulddienstverlening gemeente Noordenveld 2024-2028
Citeertitel
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-04-2024nieuwe regeling

03-04-2024

gmb-2024-164932

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsplan Schulddienstverlening gemeente Noordenveld 2024-2028

1. Inleiding

 

In deze beleidsnota zijn de hoofdlijnen geschetst voor schuldhulpverlening in de komende jaren. In het eerste hoofdstuk wordt de plaats van de schuldhulpverlening in het Sociaal Domein uiteengezet. In het tweede hoofdstuk volgen er feiten en cijfer over de schuldhulpverlening in Noordenveld. In hoofdstuk drie zijn de visie en doelstelling voor de komende jaren uitgewerkt. De integraliteit van de dienstverlening staat beschreven in hoofdstuk 4 waarna in hoofdstuk 5 doelgroepen worden genoemd waar in het bijzonder oog voor is. In hoofdstuk 6 zijn landelijke trends en ontwikkelingen beschreven. Wat we precies willen bereiken staat beschreven in hoofdstuk 7. In hoofdstuk 8 is beschreven wat dit aan kosten meebrengt. De communicatie over dit alles staat beschreven in hoofdstuk 9.

1.1 Totstandkoming

Een beleidsnota heeft draagvlak nodig. Draagvlak bij mensen die het aangaat en bij mensen die het gaan uitvoeren. Hiervoor is er een brede consultatie geweest van betrokkenen, waaronder de collega’s schulddienstverlening en deelnemers van het Pact Noordenveld.

1.2 Relatie Sociaal domein

De Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (Wgs) valt onder de paraplu van het beleid Sociaal Domein. Dat er een apart meerjarenbeleidsplan schuldhulpverlening voorligt komt voort uit een wettelijke verplichting. In de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) staat beschreven dat de gemeenteraad een plan vaststelt dat richting geeft aan integrale schuldhulpverlening voor een periode van ten hoogste 4 jaar.

Voor de schuldhulpverlening worden de volgende effecten beoogd:

  • 1.

    Het voorkomen van problemen; en

  • 2.

    toename van zelfstandigheid en zelfredzaamheid.

Dit doen we door verder te bouwen op de stevige basis die er is op het gebied van Schulddienstverlening.

 

2. Feiten en cijfers

2.1 Landelijke feiten en cijfers

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SWZ) heeft, in het kader van de Brede Schuldenaanpak het CBS-opdracht gegeven om onderzoek te doen naar de schuldenproblematiek in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een online dashboard waaruit de aard en de omvang van de schuldenproblematiek per gemeente inzichtelijk is. Het CBS baseert zich in hun onderzoek voor het eerst op landelijke registraties van schulden en betalingsachterstanden bij verschillende instanties.

Uit deze cijfers blijkt dat op 1 oktober 2021 7,6% van alle huishoudens in Nederland kampt met schulden. Dit zijn ruim 620.000 huishoudens.

Life events verhogen de kans op schulden. Met name het verlies van een baan, het stoppen met het volgen van onderwijs zonder startkwalificatie en het uit elkaar gaan met een partner zorgen voor een verhoogde kans op schulden. Problematische schulden komen vaker voor bij praktisch opgeleiden, huishoudens met kinderen, mensen in de leeftijdsgroep tussen de 25-65 jaar en personen met een niet-westerse achtergrond.

2.2 Lokale feiten en cijfers

Het CBS heeft in haar onderzoek de cijfers per gemeente uitgesplitst. De cijfers van januari 2019 en de cijfers van oktober 2021 geven een goed beeld hoe het ervoor staat in Noordenveld. Om de cijfers in perspectief te zetten is er een vergelijk gemaakt met de gemeente Westerkwartier.

 

Tabel 1 Huishoudens met geregistreerde problematische schulden januari 2019 en oktober 2021 (bron CBS schuldenproblematiek in beeld)

 

Noordenveld 2019

Noordenveld 2021

Westerkwartier 2019

Westerkwartier 2020

Huishoudens zonder schulden

13.120

13.390

24.850

25.570

Huishoudens met schulden

730

680

1340

1350

Percentage %

5,3%

4,9%

5,1%

5,0%

 

Uit bovenstaande tabel wordt duidelijk dat er een afname zichtbaar is van inwoners met schulden. Dit komt met name omdat er bij minder mensen schulden ontstaan en er naar verhouding meer mensen schulden hebben afgelost. Dit is een landelijke trend die ook in Noordenveld zichtbaar is.

Het percentage huishoudens met schulden is relatief laag ten opzichte van het landelijke gemiddelde. In 2019 had 8,1% van de huishoudens in Nederland schulden. In oktober 2021 was dit 7,6%. Vooral de grote steden trekken het gemiddelde percentage flink omhoog. Een deel van de huishoudens met problematische schulden wordt geholpen door de schuldhulpverlening. Huishoudens met schulden die geen schuldhulpverlening ontvangen kunnen wel op een andere manier worden ondersteund bij hun financiën. Want naast de professionele schuldhulpverlening van Plangroep (vanaf 1 januari heeft Plangroep een nieuwe naam: Verder) zijn er meer organisaties actief om inwoners te ondersteunen op het gebied van financiële problematiek. Het gaat onder meer om Humanitas en de specialisten schulddienstverlening binnen gemeente Noordenveld.

 

3. Uitvoering en doelstelling schulddienstverlening 2024-2028

3.1 Uitvoering

Binnen gemeente Noordenveld wordt gewerkt met een integrale toegang die boven de verschillende wetten staat. Hierdoor zijn niet de wetten leidend, maar de vraag van de inwoner. Specialisten vanuit de Jeugdwet, de WMO en de Participatiewet werken samen in het belang van de inwoner. De regiegroep voert regie op casussen die wet overstijgend zijn.

Vanuit de Toegang kan een vraag om schuldhulpverlening of schuldpreventie komen. Deze vragen worden opgepakt door 2 specialisten schulddienstverlening binnen gemeente Noordenveld.

3.2 Doelstellingen

Wij willen voorkomen dat inwoners van gemeente Noordenveld in de schulden raken. Daarom reageren wij proactief op signalen van uit vroegsignalering en willen wij voorkomen dat er meer schulden bij verschillende schuldeisers worden opgebouwd. Dit doen wij door zo snel mogelijk te reageren op een signaal van dreigende schulden. Met onze dienstverlening verwachten wij de kosten van huisuitzetting, afsluitingen en maatschappelijke opvang te voorkomen.

 

4. Integrale schuldhulpverlening

4.1 Inleiding

De geschiedenis heeft ons het inzicht gegeven dat financiële problematiek zelden op zichzelf staat. In huishoudens waar andere problematiek speelt, heeft 80% van de huishoudens ook te maken met financiële zorgen en problemen. Dit geeft weer dat schuldhulpverlening vrijwel nooit de enige ondersteuning is die inwoners nodig hebben om hun leven weer op orde te krijgen. Dit betekent dat ondersteuning op meerdere leefgebieden kan plaatsvinden. Integrale schuldhulpverlening is daarom van groot belang om de financiële zelfredzaamheid van onze inwoners te bevorderen, te bereiken en op orde te houden.

Schuldhulpverlening heeft een relatie met andere beleidsterreinen/leefgebieden, zoals:

  • armoedebestrijding

  • gezondheid / leefstijl: goed voor jezelf zorgen, gezonde voeding, bewegen en sporten, werken of zinvolle dag invulling maakt dat inwoners zich fysiek en mentaal fijn voelen en dat heeft een relatie met je mindset over geld en bestedingspatronen.

  • basisvaardigheden. Laaggeletterdheid, digitale vaardigheden.

  • Schuldenrust geeft minder inzet op andere hulpverlening, zoals op het gebied van Jeugd, Participatie en Wmo

 

De gemeente voert de regie bij het tot stand brengen en onderhouden van een integrale ketenaanpak en draagt zorg voor een aanbod voor (vrijwillige) schuldhulpverlening om inwoners te helpen bij het oplossen van problemen. De sluitende ketenaanpak bestaat uit de volgende onderdelen:

Preventie Voorkomen dat financiële problemen ontstaan of verergeren. Dit door het aanleren van vaardigheden en overdragen van informatie en kennis.

Vroegsignalering Vroegtijdig signaleren van betalingsachterstanden op de vaste lasten zoals huur, zorgverzekering en nutsvoorzieningen. Hierop vervolgens proactief inwoners benaderen en vrijwillige hulp aanbieden.

 

Passende hulpverlening bij (problematische) schulden Hier gaat het om het stabiliseren en oplossen van de (problematische) schulden. In eerste instantie gaat het om het creëren van rust en stabiliteit in de inkomsten en uitgaven. Het oplossen kan op verschillende manieren. Informeel door een (schuldhulp)maatje, of formeel door een minnelijke regeling. Als dat mislukt is er nog een toelating tot de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP). De minnelijke regeling en de WSNP leiden tot een schone lei en daarmee een nieuwe start zonder schulden.

Nazorg Een vorm van preventie ter afsluiting van een schuldhulpverleningstraject om een terugval te voorkomen.

4.2 Vroegsignalering

De gemeente Noordenveld is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK). De NVVK bewaakt de kwaliteit van schuldhulporganisaties en ondersteunt vroegsignalering met het Landelijk Convenant Vroegsignalering waar energieleveranciers, zorgverzekeraars, woningverhuurders en drinkwaterbedrijven zijn aangesloten.

In het kader van vroegsignalering worden externe signalen ontvangen met betrekking tot betalingsachterstanden. Deze signalen komen binnen vanuit organisaties die zijn aangesloten bij het Landelijk Convenant Vroegsignalering en worden gestuurd zodra er sprake is van een betalingsachterstand bij een van deze organisaties. Deze signalen komen direct binnen bij de specialisten schulddienstverlening in Noordenveld.

Op basis van de ontvangen signalen wordt een risicoanalyse gemaakt. Hierbij wordt onder meer onderscheid gemaakt tussen een enkele betaalachterstand van een gering bedrag tot meerdere achterstanden en hogere schulden. Er wordt extra aandacht gegeven in de volgende situaties:

  • Jongeren (tot 27 jaar) in verband met een hoger risico op verdere opbouw van schulden

  • Schulden die (gezamenlijk) hoger zijn dan € 1000,-

  • Inwoners van 75 jaar of ouder in verband met een gering inkomen

 

Indien er sprake is van een dreigende afsluiting van nutsvoorzieningen wordt er binnen 3 werkdagen contact gezocht met de inwoner. Mocht er na meerdere pogingen geen contact zijn gelegd met de inwoner, dan kan de casus worden ingebracht bij de OGGZ (bemoeizorg).

4.3 Werkwijze specialisten schulddienstverlening

De specialisten schulddienstverlening werken met 2 sporen.

Allereerst is van belang het acute schuldprobleem op te lossen. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van verschillende instrumenten, bijvoorbeeld financiële coaching of een schuldregeling.

Naast het oplossen van het probleem is het van belang te achterhalen wat er nodig is om te voorkomen dat iemand opnieuw in de schulden beland. Hierbij kijken wij samen met de inwoner welke instrumenten hij of zij nodig heeft.

De specialisten schulddienstverlening werken intensief samen met ketenpartners om inwoners met schulden zo goed mogelijk te helpen, zoals Humanitas en de Voedselbank. Vanuit Humanitas en de Voedselbank worden inwoners met (dreigende) schulden doorverwezen naar de gemeente. Op deze manier worden inwoners laagdrempelig doorverwezen naar de gemeente.

Andersom schakelen de specialisten schulddienstverlening Humanitas in bij het op orde brengen van de thuisadministratie, zoals het in kaart brengen van inkomsten en uitgaven en ondersteuning bij schuldhulpverlening.

Signalen gemeentelijke belasting en waterschapsbelasting

Na vaststelling van dit beleidsplan gaan we in overleg met het Noordelijk Belastingkantoor om te bespreken hoe wij de signalen van betaalachterstand van gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting kunnen ontvangen. Het Noordelijk Belastingkantoor heeft aangegeven hieraan mee te willen werken, maar hier weinig meerwaarde in te zien. Dit omdat betalingsachterstanden in gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting pas relatief laat in beeld komen t.o.v. betalingsachterstanden van de zorgverzekering of nutsvoorzieningen.

Via de toegang wordt er gevraagd om mee te denken bij bepaalde signalen. Bij negatief vermogen wordt een signaal vanuit de toegang doorgegeven aan schuldhulpverlening.

4.4 In te zetten instrumenten

Indien uit het eerste gesprek met de specialist schulddienstverlening blijkt dat er behoefte is aan hulp, is er een breed scala aan instrumenten beschikbaar om de inwoner verder te helpen om uit de schulden te komen. Voorwaarde voor de inzet van deze instrumenten is dat de inwoner volledig meewerkt aan het instrument. Hierover worden vooraf afspraken gemaakt en vastgelegd in een beschikking. De specialist schulddienstverlening bepaalt samen met de inwoner welk instrument wordt ingezet. Hierbij blijft de regie bij de inwoner. De volgende instrumenten kunnen wij hierbij aanbieden:

• Budgetadvies: Bij budgetadvies wordt niet alleen gekeken naar de financiën, maar worden alle leefgebieden in kaart gebracht. Onderdeel hiervan is dat de specialisten schulddienstverlening samen met de inwoner een overzicht maken van inkomsten en uitgaven en de schulden in beeld brengen. Aan de hand van dit overzicht kan de inwoner zelf structuur aanbrengen in de financiële huishouding. Mocht de inschatting zijn dat een inwoner niet in staat is om zelfstandig zijn/haar financiën te beheren, dan kan vanuit dit traject het advies om bewindstelling worden gegeven.

  • Budgetbeheer: de inwoner kan zijn budget laten beheren voor maximaal 18 maanden.

  • Regeling met schuldeisers: In de schuldregelingsfase behartigt de schuldhulpverlener als tussenpersoon zowel de belangen van de inwoner met schulden als die van de schuldeisers. De schuldhulpverlener weegt die belangen zorgvuldig af en bekijkt of iemand met schulden klaar is om via een schuldregeling (schuldbemiddeling, saneringskrediet/herfinanciering dan wel betalingsregeling) uit de schulden te komen en te blijven. Het moet binnen 120 dagen duidelijk worden of een schuldregeling mogelijk is. Er gelden strenge reactietermijnen.

  • Indien schuldeisers niet akkoord gaan wordt er doorgeleid naar WSNP.

  • Gecontracteerde aanbieders: Een gecontracteerde aanbieder kan worden ingezet om de inwoner te begeleiden met als doel gedragsverandering te realiseren.

  • Nazorg: Dit moet voorkomen dat iemand opnieuw problematische schulden krijgt. Daarvoor informeert de specialist schulddienstverlening van de gemeente in het eerste half jaar na het schuldhulpverleningstraject of inkomsten en uitgaven in evenwicht zijn. Zo niet, dan volgt een vervolgtraject om te zorgen dat de financiële situatie weer in evenwicht komt.

 

 

 

 

5. Extra aandacht voor doelgroepen

5.1 Inleiding

De gevolgen van schuldenproblematiek zijn voor zowel het individu als de maatschappij ingrijpend en kostbaar. Onder andere uit het onderzoek dat het CBS uitvoerde naar de geregistreerde schuldenproblematiek komt een aantal specifieke doelgroepen naar voren die om verschillende redenen een verhoogde kwetsbaarheid hebben op dit gebied.

Een belangrijke doelgroep zijn de mensen met een Licht Verstandelijke Beperking (LVB). Mensen met LVB komen voor in meerdere doelgroepen die we in dit hoofdstuk beschrijven. Het is daarmee bijna een soort overkoepelende doelgroep. Soms zijn mensen met LVB laaggeletterd en vaak zijn ze niet digivaardig. Het is vaak lastig om te ontdekken dat er sprake is van LVB, zodat er enige tijd overheen kan gaan om de financiële kwetsbaarheid met deze inwoners op een passende wijze aan te pakken. Binnen de ketensamenwerking is het belangrijk om de kennis en kunde over LVB-problematiek met elkaar te delen en op peil te houden. Zo kunnen we snel de juiste ondersteuning aan deze inwoners bieden.

5.2 Jongeren / jeugd

We vinden het belangrijk dat kinderen en jongeren leren hoe geld werkt en dat inzicht in je inkomsten en uitgaven belangrijk is om goed met geld om te kunnen gaan. Voor het geven van een stevige basis aan kennis, inzicht en leren d.m.v. voorbeelden, ligt allereerst een taak bij de ouders. Maar niet ieder kind krijgt van huis uit het goede voorbeeld mee. Daarom ligt er ook een taak bij scholen, gemeente en welzijns- / jongerenwerk op dit gebied.

We willen de basis versterken, zodat we kunnen voorkomen dat jongeren in een schuldensituatie terecht komen. Hierbij werken wij samen met Humanitas. Middels hun programma “Get a Grip” worden jongeren tussen de 16 en 24 jaar wegwijs gemaakt met geldzaken.

5.3 Gezinnen met kinderen

In gezinnen kunnen vaak binnen relatief korte termijn grote wijzigingen in de situatie komen. Denk aan life events als kinderen krijgen, echtscheiding, verhuizing, baanverlies. Vrijwel alle life events gaan gepaard met gevolgen op financieel gebied. Dit kan leiden tot een kwetsbare situatie. Mensen moeten inspelen op de veranderingen en als de verandering mentaal ingrijpend is, kan dat nog lastiger zijn dan bij positieve veranderingen. Het is zaak om met alle ketenpartners oog te hebben voor signalen die uit gezinnen kunnen komen. Hierbij is samenwerking en kennisdelen met CJG, onderwijs, welzijnswerk, lokale verenigingen en stichtingen en andere ketenpartners noodzakelijk.

5.4 Ondernemers

Schuldhulp aan ondernemers staat sinds de coronacrisis enorm in de belangstelling. De gewijzigde Wgs per 1 januari 2021 draagt hier ook aan bij. In de Wgs is nu nadrukkelijk opgenomen dat de gemeente verantwoordelijk is voor schuldhulp aan alle natuurlijke personen. Dus ook aan ondernemers. Voor de schuldhulp aan ondernemers schakelen wij een extern bureau in. Dit bureau is actief in heel Nederland op het gebied van schuldhulpverlening voor (ex) ondernemers. Het bureau gaat het gesprek aan met de ondernemer en er wordt een plan van aanpak opgesteld. Gekeken wordt of een minnelijk schuldregelingstraject kan worden doorlopen. Dit is een traject zonder tussenkomst van de rechter.

In algemene zin kan de dienstverlening van het bureau bestaan uit onder andere communicatie met schuldeisers, uitstel van betaling vragen bij schuldeisers, mogelijkheden onderzoeken om het inkomen van de ondernemer te verhogen en de kosten te verlagen en hulp bij de boekhouding. De ondernemer wordt van het begin tot eind van het traject bijgestaan door het bureau.

Daarnaast is voor ondernemers in sommige gevallen Bijstand voor zelfstandigen (Bbz) mogelijk.

Een zelfstandig ondernemer kan dit aanvragen als hij in (tijdelijke) financiële problemen komt, waardoor de onderneming in gevaar komt. Bbz is mogelijk in de vorm van een uitkering voor levensonderhoud of een bedrijfskrediet. De gemeente beslist of een ondernemer recht heeft op Bbz.

 

6. Ontwikkelingen

6.1 Inleiding

In het schuldendomein zijn er volop ontwikkelingen. Deze zijn samengebracht in het programma ‘brede schulden aanpak’. Deze aanpak is een interdepartementaal programma vanuit het Rijk dat voorziet in ruim veertig al dan niet wettelijke maatregelen.

De brede schuldenaanpak kenmerkt zich door drie actielijnen:

  • 1.

    Problematische schulden voorkomen door preventie en vroegsignalering;

  • 2.

    Ontzorgen en ondersteunen;

  • 3.

    Zorgvuldige en maatschappelijk verantwoorde incasso.

In dit beleidsplan plan wordt niet ingegaan op alle genomen maatregelen. De visie en de doelstellingen zoals in dit plan beschreven sluiten aan op de actielijnen. De genomen maatregelen worden, waar dit passend of wettelijk verplicht is, geïmplementeerd. Vanuit de ‘brede schulden aanpak’ zijn inmiddels een aantal wetswijzigingen voortgekomen die per 1 januari 2021 zijn ingegaan.

6.2 De menselijke maat

Het is een feit dat de centrale en lokale overheden zelf grote schuldeisers zijn. Denk hierbij aan de Belastingdienst (toeslagen, belasting), CJIB (boetes) en gemeenten (schulden gemeentelijke belastingen, terugvorderingen uitkeringen, dwangsommen). Hoe stelt de overheid zich op als schuldeiser? De kinderopvangtoeslagenaffaire laat ons zien dat er nog veel te verbeteren is in de omgang met schuldenaren en de inhoud van werkprocessen. Maar ook als gemeente moeten we onszelf een spiegel voorhouden. Hoe gaan we om met inwoners die een schuld bij de gemeente hebben? Werken we daarbij volgens de bedoeling of volgen we strikt de wetgeving en incassotrajecten? Als gemeente nemen we onze eigen rol onder de loep en dragen we samen met onze ketenpartners verantwoordelijkheid voor een integrale aanpak. Hierbij zien we schuldenproblematiek in samenhang met andere terreinen en zoeken we naar oplossingen waarbij onze inwoners gebaat zijn. In de komende tijd zijn nog meer dan dit al was ‘oog voor de individuele situatie van inwoners’, de ‘menselijke maat’ en ‘maatwerk waar noodzakelijk’ belangrijke uitgangspunten bij de uitvoeringspraktijk.

6.3 Nederlandse Schuldhulproute

De Nederlandse Schuldhulproute is een weg naar passende schuldhulp voor alle mensen in Nederland. Bedrijven kunnen mensen met (beginnende) financiële problemen identificeren en op weg helpen. De Nederlandse route voor schuldhulp (NSR) start bij Geldfit.nl. Schuldhulpverleners en schuldeisers communiceren op veel verschillende manier: brief, email, portals, et cetera. Vanuit zowel schuldhulpverleners als schuldeisers is er behoefte aan een gestandaardiseerde, veilige en digitale manier van communiceren. Vandaar een project met digitale communicatie.

De doorlooptijd voor het tot stand brengen van een minnelijke schuldregeling kunnen we verkorten. Het Schuldenknooppunt is de tool die in het project werd ontwikkeld. Onder de vlag van VNG-realisatie wordt de uitrol over heel Nederland voorbereid.

We volgen de resultaten van landelijke en lokale pilots met belangstelling om de inzichten vanuit deze initiatieven te gebruiken voor verbetering van onze dienstverlening. Daarnaast onderzoeken we de komende jaren zelf initiatieven om vernieuwing te realiseren zoals collectief schuldregelen, wellicht via een schuldenfonds.

6.4 Schuldenfonds en collectief schulden regelen

Het Kabinet heeft in september 2020 besloten om geld beschikbaar te stellen (30 miljoen) voor het instellen van een schuldenfonds. Het is aan het nieuwe Kabinet om het schuldenfonds nader uit te werken. Daarop vooruitlopend zijn er in de afgelopen jaren in meerdere gemeenten, waaronder Den Haag en Amersfoort, soortgelijke initiatieven ontwikkeld. De NVVK is in het najaar van 2020 gestart met het project Collectief Schuldregelen in samenwerking met SchuldenlabNL en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten en schuldeisers kunnen zich hierbij aansluiten en het Collectief Schuldregelen in hun werkprocessen implementeren.

Vanuit de uitvoering is aangegeven dat er een behoefte is aan een aanbod vanuit de gemeente voor een saneringskrediet. Bij een saneringskrediet wordt er een lening verstrekt om alle schulden in één keer af te lossen. De inwoner heeft dan alleen nog die ene lening. Het incassoproces van de schuldeisers stopt dan. De uitvoering heeft de behoefte aan een saneringskrediet omdat de kosten van een saneringskrediet via een externe partij hoog zijn. Door het saneringskrediet binnen de gemeente te verschaffen kunnen kosten worden bespaard en kan verdere dienstverlening op andere leefgebieden worden afgestemd. De mogelijkheden voor een saneringskrediet worden onderzocht.

6.5 Bewindvoering

Op het gebied van bewindvoering zijn verschillende ontwikkelingen. In geval van een schuldenregeling neemt een bewindvoerder in sommige gevallen de financiële huishouding van de inwoner tijdelijk over. Voor de kosten van bewindvoering kan (bij een laag inkomen) bijzondere bijstand aangevraagd worden. De afgelopen jaren is hier steeds meer gebruik van gemaakt. Om die reden is het adviesrecht voor gemeenten in het leven geroepen. Dit houdt in dat de gemeente aan de rechter een advies mag uitbrengen of bewindvoering wel het meest passende instrument is of dat het wellicht ook met een lichter en goedkoper instrument kan zoals bijvoorbeeld budgetbeheer. Vooralsnog is het niet interessant om gebruik te maken van het adviesrecht. Dit komt mede omdat het advies pas gegeven kan worden nadat de rechter een bewindvoerder heeft aangesteld. Daarbij vraagt het uitbrengen van een dergelijk advies aan een rechter bijzondere expertise en een flinke tijdinvestering. Daarbij gaat het maar om enkele gevallen per jaar. We blijven de ontwikkelingen rondom het adviesrecht nauwgezet volgen. Daarbij onderzoeken of we regionaal werkafspraken kunnen maken met bewindvoerders om hier zo toch enige grip op te krijgen.

 

7. Resultaten

 

Vanuit onze doelstellingen formuleren we de beoogde resultaten, die we periodiek monitoren. Samen met onze ketenpartners die uitvoering geven aan vroegsignalering en (schuld)hulpverlening en stellen bij waar en wanneer dit nodig is.

 

Doelstelling

Actie

Resultaat

Monitoren

Percentage succesvolle schuldregelingen

Door vooraf goed met de inwoner de verwachtingen van een schuldregeling uit te leggen, voorkomen wij uitval tijdens de schuldregeling.

Het doel is behaald als het schuldentraject positief is afgelopen. Het minnelijke of wettelijke schuldentraject is goed doorlopen. Vanaf 2020 zijn er 31 inwoners aangemeld voor een traject. 3 Trajecten zijn succesvol afgerond. 28 Trajecten lopen nog.

Jaarlijks

Het aantal instroomtrajecten verminderen door verruiming minimaregelingen.

Binnen de gemeente Noordenveld bestaat het voornemen om het minimabeleid te herzien en verruimen. Wanneer hiermee wordt ingestemd, zal de instroom naar de schulddienstverlening waarschijnlijk afnemen.

Instroom 2023: 157

Beëindigde trajecten: 142

Jaarlijks

 

Herhalingspercentage (binnen 5 jaar opnieuw in schuldsanerings-

traject)

Door ook na het schuldentraject contact te onderhouden met de inwoner voorkomen wij dat de inwoner opnieuw in de schulden terecht komt

Op dit moment is het herhalingspercentage 0

Jaarlijks

Doorlooptijd tot intake

Art 4 lid 1 WGS stelt een maximale doorlooptijd van 4 weken bij een hulpvraag/signaal. Het eerste gesprek met de schulddienstverlener moet binnen 4 weken plaatsvinden nadat de inwoner zich heeft gemeld of er een signaal van een schuldeiser is ontvangen.

De doorlooptijd op dit moment is 1,5 week vanaf aanmelding

Continu

 

Aantal signalen vroegsignalering succesvol afgerond

Er is sprake van succesvolle afronding als de inwoner zelf of met hulp de financiën onder controle heeft.

Signalen vanuit RIS worden tijdig opgepakt en waar nodig vinden er vervolgacties plaats

Totaal aantal signalen: 114

Verwijzing bewindvoerder: 2

Zelfstandig oplossen: 36

Wil geen hulp: 4

Contact loopt nog: 5

Geen contact mogelijk: 61

Overig: 6

Jaarlijks

 

8. Financiën

 

Op dit moment is er voldoende budget om de schulddienstverlening uit te voeren in de huidige vorm. Indien het wenselijk is om de dienstverlening uit te breiden met het bieden van saneringskredieten en duurzaamheidsleningen zal onderzocht moeten worden wat de kosten en baten hiervan zijn. Zoals aangegeven is de verwachting dat bij de invoering van een saneringskrediet de kosten voor de gemeente lager zullen uitvallen dan wanneer wij het saneringskrediet uitbesteden aan een externe partij.

 

9. Communicatie

 

Met communicatie staat of valt alles. Het is van groot belang dat inwoners weten hoe zij schulden kunnen voorkomen en waar ze terecht kunnen als er schulden zijn ontstaan.

Niet iedere inwoner wil hulp bij zijn financiële situatie. Dat is iets wat we moeten accepteren. Maar het is wel noodzakelijk om inwoners te ‘verleiden’ om ondersteuning te vragen indien dit noodzakelijk is. Om het niet gebruik zoveel mogelijk tegen te gaan, is het van groot belang dat de gemeente met haar ketenpartners blijft werken aan het bereiken van inwoners met (dreigende) schulden. Hierbij is het noodzakelijk om aan te sluiten bij de specifieke doelgroepen, zodat zij de juiste informatie op de juiste manier ontvangen.

Daaraan werken we door actief in te zetten op vroegsignalering en door middel van de toegankelijkheid van de Noordenveldwerkers en onze ketenpartners. Goede doorverwijzing is ook van belang, zowel digitaal via onze website www.noordenveld.nl als via fysieke contacten met ketenpartners. De communicatiekanalen van de gemeente blijven we inzetten om dit onderwerp onder de aandacht van onze inwoners te brengen.

Uit de opgehaalde input bij organisaties en ervaringsdeskundigen blijkt dat persoonlijke communicatie en duidelijkheid over de stappen in het schuldhulpverleningstraject van groot belang is. Daarnaast is het goed dat mensen de voortgang van hun traject kunnen volgen in een digitaal klantvolgsysteem. En via dat kanaal ook kunnen communiceren met hun schuldhulpverlener. Dit zijn belangrijke zaken waarover de gemeente werkafspraken maakt met de schuldhulpverlener en dit blijft monitoren.