Organisatie | Bergen (L) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Re-integratie Participatiewet gemeente Bergen (L) 2024 |
Citeertitel | Beleidsregel re-integratie Participatiewet gemeente Bergen (L) 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregel Beschut Werken gemeente Bergen (L), Beleidsregel Loonkostensubsidie Participatiewet gemeente Bergen (L) en de Beleidsregel Niet Uitkeringsgerechtigden (NUG) gemeente Bergen (L).
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-04-2024 | 01-01-2024 | nieuwe regeling | 02-04-2024 |
Burgemeester en wethouders van Bergen (L);
Gelet op het bepaalde in artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op het bepaalde in de artikelen 10, 10b en 10e van de Participatiewet en de artikelen 4 lid 3, 5 lid 3 en 6 van de Re-integratieverordening Participatiewet gemeente Bergen (L) 2023
Overwegende dat het wenselijk is beleidsregels vast te stellen voor het voorkomen van verdringing op de arbeidsmarkt, beschut werken, reiskosten en de ondersteuning van niet uitkeringsgerechtigden (Nuggers)
Vast te stellen de volgende beleidsregel:
Beleidsregel Re-integratie Participatiewet gemeente Bergen (L) 2024
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
loonwaarde: vastgesteld percentage van het wettelijk minimumloon voor de door een persoon, die tot de doelgroep loonkostensubsidie behoort, verrichte arbeid in een functie naar evenredigheid van de arbeidsprestatie in die functie van een gemiddelde werknemer met een soortgelijke opleiding en ervaring, die niet tot de doelgroep loonkostensubsidie behoort;
niet-uitkeringsgerechtigde: de persoon jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd, die als werkloze werkzoekende staat geregistreerd bij het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen en die geen recht heeft op arbeidsondersteuning op grond van de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten of een uitkering op grond van de Werkloosheidswet, de Wet inkomensvoorziening oudere werklozen, de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen, de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen, de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, van de Toeslagenwet, de Algemene nabestaandenwet dan wel een uitkering op grond van een regeling, die met deze wetten naar aard en strekking overeenstemt;
Artikel 4 Dienstbetrekking beschut werk
Als ontwikkelingen van belanghebbende gedurende de dienstbetrekking van dien aard zijn, dat het werken in beschut werk niet meer relevant of noodzakelijk is, trekt het college de beschikking van Beschut Werk voor belanghebbende in, waarmee ook de Beschut Werk plek voor belanghebbende vervalt. Het college, maar ook belanghebbende, kan hiervoor een nieuw advies bij het UWV vragen.
Artikel 5 Noodzakelijke kosten in het kader van re-integratietraject
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de burger afwijken van de bepalingen in deze beleidsregel, als toepassing daarvan tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Bergen (L), 02 april 2024
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen (L),
H.H.M. Timmermans
Secretaris
M.H.D. Rauner
Burgemeester
Algemene toelichting beleidsregels re-integratie
Bij brief van 7 september 2018 heeft de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onder de noemer “Breed offensief” maatregelen aangekondigd om meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te helpen. De hiervoor benodigde wetswijziging is op 1 juli 2023 in werking is getreden. Naar aanleiding van deze wetswijziging heeft de raad op 4 juli 2023 de re-integratieverordening geactualiseerd op basis van deze nieuwe wetgeving.
De raad heeft hierbij het college de opdracht gegeven hiervoor regels vast te stellen (artikel 15 tweede lid re-integratieverordening). Aan deze opdracht voldoet het college door vaststelling van deze beleidsregel.
De regels zijn niet tot in detail uitgewerkt, zodat er ruimte is om het besluit af te stemmen op individuele bijzonderheden (maatwerk). De regels nodigen uit tot ondersteuning op maat, in plaats van algemene ondersteuning gericht op een groep.
Alleen die bepalingen die verder toelichting nodig hebben, worden hieronder behandeld.
Artikel 2 Tijdstip en wijze van aanvragen
Voor het aanvragen van subsidie op grond van artikel 14a, 14i en 14j van de re-integratieverordening moet een aanvraag ingediend worden. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van het formulier dat door het college beschikbaar is gesteld, na overleg met én met instemming van belanghebbende en de betrokken werkgever.
Voor de overige voorzieningen geldt dat het college ambtshalve deze voorzieningen kan toekennen.
Artikel 3 Voorwaarde verdringing
In de re-integratieverordening is bepaald dat er geen sprake mag zijn van verdringing (art. 4 lid 3, 5 lid 3 en 6 van de verordening). In dit artikel staan de voorwaarden die verdringing tegen moeten gaan.
Artikel 4Dienstbetrekking beschut werk
Algemene Toelichting beschut werk
Met de inwerkingtreding van de Participatiewet is per 1 januari 2015 de toegang tot de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) afgesloten voor nieuwe instroom. Beschut werk is expliciet als instrument in de Participatiewet opgenomen vanuit het oogpunt dat er altijd een groep mensen is die wel kan werken, maar uitsluitend in een beschutte omgeving. Het gaat hierbij om mensen die een dusdanige mate van begeleiding en/of aanpassing(en) van het werk nodig hebben, dat dit niet van een werkgever kan worden verwacht. Beschut werken is opgenomen in artikel 10b van de Participatiewet. Daarnaast zijn het Besluit advisering beschut werk en de ministeriele Regeling tot vaststelling van de aantallen beschut werk van toepassing.
Artikelsgewijze toelichting Beschut Werk
Lid 1 onder a. Ontwikkeltraject Beschut Werk
Een dienstbetrekking in het kader van beschut Werk kan in sommige gevallen meteen worden geïnitieerd als belanghebbende een vergelijkbaar traject als het ontwikkeltraject hebben doorlopen. Dit is ter beoordeling aan het college.
De loonwaarde dient minimaal 30% van het wettelijke minimumloon te bedragen. De gemeente kan maximaal 70% van het geldende wettelijk minimumloon aan subsidie verstrekken, zoals bedoeld in artikel 10 d lid 4 van de wet. Als de werknemer een lagere loonwaarde van 30% heeft, kan hierin geen compensatie meer geboden worden door de gemeente aan de werkgever. We hanteren daarbij dus een ondergrens van 30% minimumloon.
Lid 1 onder c. Arbeidsvermogen
Conform de wet Wajong heeft iemand arbeidsvermogen als hij voor tenminste 4 uur per werkdag en 1 uur aangesloten (zonder begeleiding) kan werken.
Om de ontwikkeling van belanghebbende te volgen en de hieruit voortvloeiende mogelijke aanpassing van de loonwaarde door te voeren, voert het college jaarlijks – en als omstandigheden dit vereisen, zelfs eerder – een evaluatie gesprek met belanghebbende en werkgever.
Met het aanbieden van een beschut werk plek wil het college de ontwikkeling van belanghebbende bevorderen. Het college acht het niet uitgesloten dat de ontwikkeling van dien aard is dat het indicatiebesluit conform artikel 4 wordt ingetrokken. Met het intrekken vervalt voor belanghebbende de Beschut Werk voorziening.
Artikel 5Noodzakelijke kosten in het kader van re-integratietraject
In artikel 14k van de re-integratieverordening zijn de specifieke voorwaarden voor toekenning van vervoersvoorziening geregeld. Genoemd artikel is gericht op mensen met een beperking die niet zelfstandig het minimumloon kunnen verdienen en vallen onder de doelgroep banenafspraak of die zijn aangewezen op beschut werk re-integratieverordening (hoofdstuk 3A. Specifieke bepalingen doelgroep Breed offensief).
Als aanvulling hierop heeft het college in dit artikel voorzieningen en voorwaarden vastgesteld voor iedereen met een afstand tot de arbeidsmarkt en dus niet alleen de hierboven genoemde doelgroep. Daarnaast is vastgesteld dat ook vergoeding van aanschaf van een fiets, werkschoenen en werkkleding mogelijk is. Het doel hiervan is om iedereen met een afstand tot de arbeidsmarkt de mogelijkheid te geven zich (verder) te ontwikkelen en zijn of haar kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.
Omwille van werkbaarheid is ervoor gekozen deze noodzakelijk kosten niet via de bijzondere bijstand te vergoeden, maar als onderdeel van de re-integratievoorziening op te nemen. Op deze manier hoeft belanghebbende geen aanvraagformulier in te vullen en kan de toekenning (sneller) ambtshalve plaatsvinden.
Het vergoeden van reiskosten die voortvloeien uit het volgen van een lopend gemeentelijk re-integratie traject en specifieke activiteiten die hieruit voorvloeien waarvoor reizen noodzakelijk is, zoals bijvoorbeeld scholing.
Bij het vaststellen van de reiskostenvergoeding zijn de volgende vragen van belang:
Is vastgesteld dat belanghebbende reiskosten maakt vanuit het volgen van een lopend gemeentelijk re-integratie traject (werk en/of opleiding). De reiskosten moeten gemaakt worden om deel te kunnen nemen aan het integratietraject. De vergoeding van reiskosten zijn niet bedoeld voor recreatief reizen (bijvoorbeeld boodschappen doen of winkelen).
Bij financiering reiskosten inburgeraar: Is vastgesteld dat belanghebbende daadwerkelijk een inburgeringstraject volgt? Alleen als de inburgeraar (actief) deelneemt aan de inburgering, komen de reiskosten voor vergoeding in aanmerking. Is het inburgeringstraject gestopt, ongeacht de reden, dan vervalt het recht op vergoeding van reiskosten hiervoor.
Voor het vaststellen van de vergoeding wordt gebruik gemaakt van de tarieven zoals genoemd op de website: 9292.nl – Reisplanner OV & e-tickets trein, bus, tram, metro & veer
De aanschaf van een fiets voor iedere inwoner wordt gezien als algemene kosten die uit het (bijstands)inkomen voldaan moeten kunnen worden. Het is daarom in beginsel niet mogelijk om bijzondere bijstand voor een fiets te verstrekken.
Toch beschikt niet iedereen over een fiets en konden zij voor deze kosten ook niet reserveren, zoals inburgeraars.
Ook is het niet altijd mogelijk om gebruik te maken van openbaar vervoer, zoals bij afwijkende werktijden. Denk hierbij aan ploegendiensten of ’s avonds (laat) werken in de horeca. Het openbaar vervoer in -met name landelijk gebied- is dan beperkt of na een bepaald tijdstip helemaal niet meer mogelijk. Hiervoor is een fiets vaak het enige alternatief.
In meerdere sectoren is het dragen van werkschoenen en werkkleding verplicht vanwege de veiligheid. Werkgevers kunnen deze beschikbaar stellen, maar zijn hiertoe niet verplicht. Deze kleding valt niet onder de standaard kleding waarover iedereen kan beschikken en uit de (bijstands)uitkering kan betalen.
In dit artikel is geregeld dat ook andere kosten die voortkomen uit de situatie van een belanghebbende voor vergoeding in aanmerking kunnen komen. Hieraan zijn voorwaarden verbonden die hierin beschreven worden. Met dit artikel is maatwerk mogelijk daar waar de individuele situatie hierom vraagt.
Artikel 6Niet uitkeringsgerechtigden (Nuggers)
Algemene toelichting Niet uitkeringsgerechtigden
Voor het vinden van werk kan elke inwoner gebruik maken van werk.nl (Werkzoekenden (Home) | werk.nl) en de algemene informatie die de gemeente geeft.
Daarnaast wil de gemeente Niet UitkeringsGerechtigden ondersteunen bij het vinden van werk. Inwoners waarvoor de ondersteuning bedoeld is hebben geen uitkering. Dat betekent niet dat ze dus zelfredzaam zijn. Het uitgangspunt is ondersteuning op maat, waarbij de werkwijze gehanteerd wordt:
Artikelsgewijze toelichting Niet UitkeringsGerechtigden
In dit lid staat de doelgroep (sub a en b), de medewerking- (sub c) en inlichtingenplicht 9 (sub d).
De ondersteuning is namelijk niet vrijblijvend. Het doel van de ondersteuning kan alleen worden behaald als er, naast de ondersteuning van de gemeente, ook voldoende inzet is van de aanvrager.
Het kan voorkomen dat een traject afgebroken wordt. Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn.
Als het traject stopt door toedoen van of als gevolg van nalatig handelen van de deelnemer, dan kan het college de gemaakte kosten terugvorderen van de deelnemer.
De ondersteuning bij het vinden van werk en het bemiddelen naar werk is tijdelijk.
In dit lid staat de maximale duur van ondersteuning. Het kan dus ook een kortere periode zijn als verdere ondersteuning niet meer nodig is. Ook staat hierin hoe de afspraken worden vastgelegd.
AANVRAAGFORMULIER RE-INTEGRATIEVOORZIENING GEMEENTE BERGEN (L)
Met dit formulier vraagt u als werkgever een re-integratievoorziening aan voor een medewerker die u in dienst wilt nemen of in dienst heeft. Het gaat om een medewerker die (waarschijnlijk) niet in staat is om het wettelijk minimumloon te verdienen en/of extra ondersteuning nodig heeft.
Wanneer een re-integratievoorziening?
U kunt in aanmerking komen voor een re-integratievoorziening als uw werknemer aan de volgende voorwaarden voldoet:
Voor het aanvragen van loonkostensubsidie geldt daarnaast de voorwaarde dat de werknemer (waarschijnlijk) niet in staat is om zelfstandig wettelijk minimumloon te verdienen.
Voor werknemers die al in dienst zijn kan loonkostensubsidie worden aangevraagd als het dienstverband korter dan zes maanden geleden is gestart.
Om uw aanvraag te kunnen beoordelen moet u dit formulier volledig ingevuld, ondertekend en voorzien van de gevraagde bijlagen inleveren.
Inleveren kan op een van de volgende manieren:
Mail: info@bergen.nl onder vermelding van aanvraag re-integratievoorziening team Werk
Wanneer krijgt u de re-integratievoorziening?
De gemeente zal uw gegevens beoordelen en een besluit nemen over uw aanvraag.
Misschien wordt u om extra informatie gevraagd.
De gemeente streeft ernaar om u uiterlijk binnen 8 weken te laten weten waar u aan toe bent.
Informatie is met toestemming van de medewerker of wettelijke vertegenwoordiger verstrekt. | |