Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rucphen

Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften 20 maart 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRucphen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening voor de behandeling van bezwaarschriften 20 maart 2024
CiteertitelVerordening voor de behandeling van bezwaarschriften 20 maart 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 149 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-2024Verordening

20-03-2024

gmb-2024-164700

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften 20 maart 2024

De raad van de gemeente Rucphen;gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 6 februari 2024;gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

Gehoord de commissie Algemeen Bestuur en Middelen op

 

besluit

vast te stellen de:

 

Verordening voor de behandeling van bezwaarschriftengemeente Rucphen 2024

 

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

 

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

- ambtelijk hoorder: door het bestuursorgaan aangewezen persoon die bevoegd is om bezwaarschriften te behandelen;

- ambtelijk horen: horen door een ambtenaar of meerdere ambtenaren namens het bestuursorgaan, bedoeld in artikel 7:5 van de Algemene wet bestuursrecht;

- Awb: Algemene wet bestuursrecht;

- bestuursorgaan: gemeentelijk orgaan dat het bestreden besluit heeft genomen: de raad, burgemeester en wethouders, de burgemeester.

- bezwaarmaker: indiener van een bezwaarschrift;

- commissie: adviescommissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Awb;

- voorzitter: voorzitter van de commissie.

 

Artikel 2. Ingediend bezwaarschrift

1. Het bestuursorgaan registreert het ingediende bezwaarschrift met de datum van ontvangst.

2. Daarna wordt zo spoedig mogelijk contact opgenomen met bezwaarmaker en eventuele andere belanghebbenden. Hierbij geeft het bestuursorgaan uitleg over het vervolg van de procedure en de duur van de behandeling van het bezwaarschrift.

 

Paragraaf 2. Ambtelijk horen

 

Artikel 3. Ambtelijk horen

1. Het bestuursorgaan kan categorieën van bezwaarschriften aanwijzen waarbij het horen ambtelijk plaatsvindt.

2. De ambtelijk(e) hoorder(s) wordt/worden door het bestuursorgaan aangewezen.

3. Het bestuursorgaan bepaalt de wijze en het tijdstip van het horen.

4. Als de bezwaarmaker of het bestuursorgaan het bezwaarschrift aan de commissie wil voorleggen, kan het bestuursorgaan besluiten dat het horen door de commissie plaatsvindt.

 

Paragraaf 3. Commissie

 

Artikel 4. Horen en adviseren door de commissie

1. Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften.

2. De commissie is belast met het horen en adviseren over de volledige heroverweging van bestreden besluiten.

3. De commissie is niet belast met de behandeling van bezwaarschriften waarvan is bepaald dat de voorbereiding van de beslissing op bezwaar ambtelijk wordt afgedaan.

4. Als de bezwaarmaker of het bestuursorgaan het niet nodig vindt dat het bezwaarschrift aan de commissie wordt voorgelegd, kan het bestuursorgaan besluiten dat het horen ambtelijk plaatsvindt.

 

Artikel 5. Samenstelling van de commissie

1. De commissie bestaat uit een voorzitter en tenminste twee leden.

2. De voorzitter, leden en plaatsvervangende leden worden door burgemeester en wethouders benoemd, geschorst en ontslagen.

3. De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

 

Artikel 6. Secretaris

1. De secretaris wordt door burgemeester en wethouders aangewezen.

2. Burgemeester en wethouders wijzen ook een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

 

Artikel 7. Zittingsduur

1. De voorzitter, leden en plaatsvervangende leden worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk een keer herbenoemd te worden.

2. De voorzitter en de leden kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan burgemeester en wethouders.

3. De aftredende of ontslagnemende voorzitter of leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

4. De voorzitter of een lid van de commissie, die een met het lidmaatschap van de commissie onverenigbare betrekking vervult of een aan dat lid verboden handeling verricht, houdt op voorzitter of lid van de commissie te zijn.

 

Artikel 8. Uitoefening bevoegdheden

1. De voorzitter oefent de volgende bevoegdheden van de hierna genoemde artikelen van de Awb zelfstandig uit:

a. verzoeken om een schriftelijke machtiging aan een gemachtigde (artikel 2:1, tweede lid);

b. stellen van een termijn aan bezwaarmaker (artikel 6:6);

c. verzenden van stukken tijdens de behandeling door de commissie (artikel 6:17);

d. ter inzage leggen van het bezwaarschrift en de op de zaak betrekking hebbende stukken, dan wel toezenden daarvan aan een belanghebbende (artikel 7:4, tweede lid); e. al dan niet op verzoek van een belanghebbende afzien van het op de hoogte stellen van het verhandelde tijdens een hoorzitting van een andere belanghebbende, voor zover geheimhouding om gewichtige reden is geboden (artikel 7:6, vierde lid).

2. De voorzitter kan deze bevoegdheden mandateren aan de secretaris.

 

 

Artikel 9. Voorbereiding hoorzitting

De voorzitter bepaalt plaats en tijdstip van de hoorzitting waarin de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

2.

De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 Awb.

3. De voorzitter nodigt de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan ten minste twee weken voor de hoorzitting schriftelijk uit.

4. Binnen drie werkdagen na de uitnodiging kunnen de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden of het bestuursorgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de hoorzitting te wijzigen.

5. De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt binnen drie werkdagen na ontvangst van dit verzoek aan de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan meegedeeld.

6. De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen, genoemd in het tweede tot en met vierde lid.

7. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Als daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van burgemeester en wethouders vereist.

 

Artikel 10. Onpartijdigheid leden

De voorzitter en de leden nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift als daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

 

Artikel 11. Openbaarheid hoorzitting

1. De hoorzitting van de commissie is openbaar.

2. De deuren kunnen voorts worden gesloten als de voorzitter of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

3. Als de commissie naar aanleiding van het tweede lid beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de hoorzitting verzetten, vindt de hoorzitting plaats achter gesloten deuren.

 

Artikel 12 Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist dat minimaal twee leden, waaronder in elk geval de voorzitter of zijn plaatsvervanger, aanwezig zijn.

 

Artikel 13. Verslaglegging

1. Het verslag, bedoeld in artikel 7:7 van de Awb, bevat in ieder geval:

a. namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid;

b. zakelijke vermelding van wat over en weer is gezegd en wat verder op de hoorzitting is voorgevallen;

c. vermelding als de hoorzitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of als belanghebbenden of hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord;

d. verwijzing naar de op de hoorzitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

2. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

 

Artikel 14. Nader onderzoek

1. De commissie is bevoegd nader onderzoek te doen als zij dit na afloop van de hoorzitting wenselijk acht.

2. De uit nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan toegezonden.

3 De bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan kunnen binnen een door de voorzitter gestelde termijn na verzending van de nadere informatie schriftelijk reageren en indien gewenst aan de voorzitter vragen om een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op dit verzoek.

4. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 15. Raadkamer en advies

1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies.

2. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

3. Als bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

4. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt als die minderheid dat verlangt.

5. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

6. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

 

Artikel 16. Uitbrengen advies en verdaging

1. Het advies wordt met het verslag, en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

2. Als naar het oordeel van de voorzitter de termijn van twaalf weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het bestuursorgaan tijdig de beslissing te verdagen.

3. Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en belanghebbenden een afschrift.

 

Artikel 17. Vergoeding commissieleden

De voorzitter en de leden van de commissie ontvangen voor het bijwonen van de vergadering van de commissie een vergoeding zoals die wordt vastgesteld door het college.

 

Artikel 18. Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks vóór 1 juli aan de bestuursorganen verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

 

Paragraaf 4. Slotbepalingen

 

Artikel 19. Intrekking oude regeling

De Verordening commissie bezwaarschriften d.d. 26 juni 2012 wordt ingetrokken.

 

Artikel 20. Inwerkingtreding en citeertitel

1. Deze verordening treedt in werking op 1 april 2024

2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften gemeente Rucphen 2024

 

  • Aldus vastgesteld door

    de raad van de gemeente Rucphen

    in zijn openbare vergadering van 20 maart 2024

    de griffier,

    de voorzitter,

    J. Lahaije

    mr. M. van der Meer Mohr