Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zevenaar

Besluit beperking openbaarheid gemeente Zevenaar

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZevenaar
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit beperking openbaarheid gemeente Zevenaar
CiteertitelBesluit beperking openbaarheid gemeente Zevenaar
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 15, eerste lid, van de Archiefwet 1995
  2. artikel 10 van het Archiefbesluit 1995
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-04-2024nieuwe regeling

09-04-2024

gmb-2024-163956

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit beperking openbaarheid gemeente Zevenaar

Burgemeester en wethouders van de gemeente Zevenaar;

 

In lijn met het Herstelbesluit heroverweging oplegging beperkingen van openbaarheid op de archiefbescheiden van de gemeente Zevenaar betreffende de correspondentie met de enquêtecommissie van 9 april 2024;

 

gelet op artikel 15, eerste lid onder a van de Archiefwet 1995 en artikel 10 van het Archiefbesluit 1995;

 

Besluiten:

Artikel 1:  

De nader gespecifieerde archiefbescheiden, welke zijn opgenomen in onderstaande inventaris, over te brengen naar de archiefbewaarplaats, i.c. Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg:

 

  • Inventaris van het archief van de gemeente Zevenaar inzake de correspondentie met enquêtecommissie 2016-2018

Artikel 2:  

Beperkingen te stellen aan de openbaarheid van het archief van de gemeente Zevenaar inzake de correspondentie met de enquêtecommissie 2016-2018 volgens de hierna gegeven specificatie waarin inventarisnummers, de beperkingsduur en het jaar van openbaarmaking vermeld.

 

Met het oog op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer zijn de navolgende inventarisnummers beperkt openbaar.

 

Zaaknummer

Beperkingsduur*

Openbaar in

Z/16/247431*

75 jaar

31-10-2092

Z/16/263749

75 jaar

31-10-2092

Z/16/264882, slechts documentnummer 769448

75 jaar

31-10-2092

Z/16/265417

75 jaar

31-10-2092

Z/16/265953

75 jaar

31-10-2092

Z/16/266164

75 jaar

31-10-2092

Z/17/268221

75 jaar

31-10-2092

Z/17/271077

75 jaar

31-10-2092

Z/17/273669

75 jaar

31-10-2092

Z/17/272804

75 jaar

31-10-2092

* Voor de duur is aangesloten bij de einddatum van het (herziene) besluit van de enquêtecommissie van 13 juni 2023, wat betekent dat de duur 75 jaar bedraagt vanaf 31 oktober 2017, dus tot 31 oktober 2092

 

* Voor zaaknummer Z/16/247431 betreft het de volgende documentnummers

852097

746945

792131

746592

792115

746591

792112

743860

792111

743746

792110

743743

785947

743665

770622

743650

770620

743487

770619

743483

770610

743479

761264

743442

761262

743417

757029

743402

756134

741061

755902

741032

755900

740140

755894

739485

755891

736598

755888

736587

755163

736584

755149

736582

751951

736581

751675

736578

750975

736577

747092

721306

Artikel 3. Inzage en reproducties van beperkt openbare archieven

Raadpleging, gebruik of vervaardiging van reproducties van de onder bovengenoemde inventarisnummers bewaarde archiefbescheiden is tot het moment van openbaarmaking uitsluitend mogelijk na voorafgaande schriftelijke toestemming van de streekarchivaris.

 

Aan deze toestemming kunnen voorwaarden worden verbonden.

Artikel 4. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

 

Dit besluit wordt als bijlage gevoegd bij de verklaring van overbrenging.

Zevenaar, 9 april 2024

Burgemeester en wethouders van Zevenaar,

Lucien van Riswijk, burgemeester

Danielle Jansen, gemeentesecretar

Beroep

Op grond van artikel 6:19 van de Algemene wet bestuursrecht zal dit besluit onderdeel uitmaken van de reeds lopende beroepsprocedure bij de Afdeling bestuursrechtspraak. Partijen in die procedure hoeven niet afzonderlijk beroep in te stellen. Belanghebbenden die geen partij zijn in deze procedure, kunnen tegen dit besluit beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Het beroep kan zich alleen richten op de wijzigingen die dit (herstel)besluit met zich brengt.

 

Het beroepschrift moet ondertekend zijn en dient in ieder geval te bevatten: de naam en het adres van de indiener; de dagtekening; een aanduiding/omschrijving van het besluit waartegen beroep wordt ingesteld en de gronden van het beroep.

 

Verder kan op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht aan de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State verzocht worden een voorlopige voorziening te treffen, indien ‘onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist’. Het verzoek om voorlopige voorziening moet gericht worden aan de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.

 

Toelichting

Beperkingen op grond van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

 

De dossiers en archiefbescheiden geborgen onder de inventarisnummers zoals genoemd in artikel 2 zijn beperkt openbaar met het oog op de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van nog levende personen. Deze bescheiden bevatten persoonsgegevens en mededelingen van persoonlijke aard. De informatie raakt aan de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen. Het betreft correspondentie met de enquêtecommissie en er is ook overlap met de archiefbescheiden van de enquêtecommissie. De enquêtecommissie heeft met haar besluit van 25 oktober 2017 haar eigen archiefbescheiden overgedragen onder beperkingen voor de duur van 75 jaar. In lijn met de herbeoordeling van het besluit van 25 oktober 2017 (herzien besluit van 13 juni 2023) en in lijn met het advies van de streekarchivaris van 19 juli 2023 dienen deze archiefbescheiden ook overgedragen te worden aan het SALD onder openbaarheidsbeperkingen.

 

Voor de duur is aangesloten bij de einddatum van het (herziene) besluit van de enquêtecommissie van 13 juni 2023, wat betekent dat de duur 75 jaar bedraagt vanaf 31 oktober 2017, dus tot 31 oktober 2092. De dossiers worden voor een periode van 75 jaar na afsluiting van de dossiers in openbaarheid beperkt. De termijn van 75 jaar is gehanteerd om de bescherming van de persoonlijke levenssfeer te waarborgen. De gekozen termijn van 75 jaar is een weloverwogen inschatting omdat men er redelijkerwijs van kan uitgaan dat na 75 jaar de in de bescheiden genoemde personen zullen zijn overleden.

 

De beperking van de openbaarheid op grond van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer eindigt bij het overlijden van de betrokkene.