Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
IJsselstein

Beleidsregel briefadres gemeente IJsselstein 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieIJsselstein
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel briefadres gemeente IJsselstein 2024
CiteertitelRegeling briefadres gemeente IJsselstein 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Regeling briefadres gemeente IJsselstein 2014.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 2.23, eerste lid, van de Wet basisregistratie personen
  2. artikel 2.45, tweede lid, van de Wet basisregistratie personen
  3. artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-04-2024nieuwe regeling

09-04-2024

gmb-2024-163865

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel briefadres gemeente IJsselstein 2024

Het college van de gemeente IJsselstein,

 

gelet op de artikelen 2.23 en 2.45 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP) en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

overwegende dat het gewenst is om een beleidsregel vast te stellen met betrekking tot de aangifte en registratie van een briefadres om het oneigenlijk gebruik van het briefadres tegen te gaan en om kwetsbare groepen zonder woonadres te registreren op een briefadres;

 

besluit vast te stellen de volgende:

 

Beleidsregel briefadres gemeente IJsselstein 2024

Artikel 1 Begrippen

In deze regel wordt verstaan onder:

  • a)

    briefadreshouder: de ingezetene in de basisregistratie personen die een briefadres houdt

  • b)

    huishouden:

    • 1.

      twee personen die volgens de basisregistratie personen een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan of gehuwd zijn, met of zonder kind(eren);

    • 2.

      twee personen die door het overleggen van een door een notaris opgemaakt samenlevingscontract hebben aangetoond, dat zij een gemeenschappelijke huishouding voeren, met of zonder kind(eren);

    • 3.

      een alleenstaande ouder met kind(eren);

    • 4.

      een alleenstaande.

Artikel 2 Redenen voor briefadres

Redenen voor een briefadres kunnen zijn:

  • 1.

    het ontbreken van een woonadres vanwege:

    • a.

      dak- of thuisloosheid;

    • b.

      korte overbrugging tussen twee woonadressen;

    • c.

      de uitoefening van een ambulant beroep (binnenvaartschippers, kermismedewerkers, etc.);

    • d.

      kort verblijf in het buitenland: gedurende een jaar ten hoogste twee derde van de tijd;

    • e.

      korter dan 2 jaar verblijf in het buitenland en beroepshalve varend op een schip dat de thuishaven in Nederland heeft;

    • f.

      het behoren tot een kwetsbare groep, zoals verwarde personen;

    • g.

      langdurig vermiste persoon;

  • 2.

    verblijf in een instelling voor mannen- of vrouwenopvang (blijf-van-mijn-lijfhuizen);

  • 3.

    verblijf in een instelling als bedoeld in artikel 2.40, lid 3 en 4 van de Wet BRP;

  • 4.

    verblijf op een adres waarvan het opnemen van dat woonadres naar het oordeel van de burgemeester om veiligheidsredenen niet wenselijk is (artikel 2.41 van de Wet BRP).

  • 5.

    expats die, ten tijde van eerste of her-inschrijving in Nederland, verblijven in een bed&breakfast, hotel of camping waar inschrijving niet mogelijk is. Zij kunnen een briefadres toegewezen krijgen op het adres van het bedrijf waarvoor zij werkzaam zijn.

Artikel 3 Voorwaarden voor briefadres

  • 1.

    De aangever moet in de situatie als bedoeld in artikel 2 lid 1 onder b en d zijn werkelijke woonadres opgeven;

  • 2.

    De aangever moet in de situatie als bedoeld in artikel 2 lid 1 onder a, b, c en f eens per twee weken de post ophalen;

  • 3.

    De aangever moet contactgegevens opgeven waarop hij te bereiken is waaronder in ieder geval een telefoonnummer;

  • 4.

    De aangever als bedoeld in artikel 2 lid 1 sub a moet ingeschreven zijn als woningzoekende;

  • 5.

    De aangever is verplicht om bij de aangifte tot briefadres alle benodigde stukken te overleggen. Onder benodigde stukken als wordt in ieder geval verstaan:

    • a.

      een geldig identiteitsbewijs;

    • b.

      de schriftelijke verklaring van de aangever met reden voor de aangifte en de te verwachten periode dat het briefadres noodzakelijk is;

    • c.

      een geldig identiteitsbewijs of een kopie ervan en een schriftelijke verklaring van instemming van de briefadresgever;

    • d.

      een ingevulde en ondertekende vragenlijst briefadres, als het briefadres gevraagd wordt op grond van artikel 2, lid 1.

    • e.

      verklaringen van de hoofdbewoners van de adressen die opgegeven worden als tijdelijke verblijfplaatsen door de aangever.

    • f.

      bij inschrijving op basis van artikel 2, lid 5 dient een verklaring van de werkgever betreffende inschrijving op het bedrijfsadres overlegd te worden of een bewijs van eigendom/huren van het betreffende bedrijfspand.

  • 6.

    Als het briefadres gevraagd wordt op grond van artikel 2, lid 4, is een schriftelijke verklaring van de burgemeester noodzakelijk waaruit blijkt dat opname van een woonadres niet wenselijk is.

  • 7.

    Als het briefadres is op grond van artikel 2, lid 1 onder a, f en artikel 2 lid 2 beoordeelt de klantadviseur Burgerzaken, een medewerker van het Sociaal Team en de Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) generalist gezamenlijk of er sprake is van een dergelijke situatie en of er hulpverlening nodig is om de zelfredzaamheid van aangever te bevorderen.

  • 8.

    Als het briefadres noodzakelijk is op grond van artikel 2, lid 1 onder f en g, moet de noodzakelijkheid te blijken uit een onderliggend dossier.

  • 9.

    De briefadresgever kan maximaal aan één huishouden toestemming geven een briefadres te houden.

  • 10.

    Lid 5 en 9 van dit artikel is niet van toepassing indien de briefadresgever de gemeente IJsselstein betreft of een door het college aangewezen rechtspersoon, als bedoeld in artikel 2.42 onder b van de Wet BRP.

Artikel 4 De aangifte

  • 1.

    De aangifte is volledig indien daarbij alle benodigde gegevens, zoals bedoeld in artikel 3 zijn geleverd.

  • 2.

    Als één of meer gegevens ontbreken, dan wordt de aangever in de gelegenheid gesteld binnen veertien dagen het verzuim te herstellen en de aangifte alsnog aan te vullen.

  • 3.

    Indien de aangifte niet binnen de, in het vorige lid bepaalde termijn kan worden aangevuld, dan kan, op verzoek van de aangever, de termijn eenmalig verlengd worden met veertien dagen.

  • 4.

    Indien de aangifte niet binnen veertien dagen na aangifte aangevuld wordt of uitstel gevraagd wordt, wordt aan de aangifte geen gevolg gegeven.

Artikel 5 Weigeringsgronden

Het is in ieder geval niet mogelijk om ingeschreven te worden op een briefadres, indien:

  • a.

    de aangever een woonadres heeft, tenzij hij in de situatie verkeert zoals beschreven in artikel 2, lid 1 onder f en lid 4;

  • b.

    de aangever niet voldoet aan de voorwaarde zoals beschreven in artikel 3 lid 1;

  • c.

    de aangever langer dan acht maanden gedurende één jaar in het buitenland verblijft en niet beroepshalve varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft.

  • d.

    de aangever beroepshalve varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft en langer dan twee jaar in het buitenland verblijft;

  • e.

    er een onderzoek loopt naar de verblijfplaats van de briefadresgever;

  • f.

    het briefadres een adres betreft waarop reeds aan een alleenstaande en een gezinshuishouden een briefadres is verleend met inachtneming van de uitzonderingen bedoeld in artikel 3, lid 6;

  • g.

    het briefadres geen bestaand woonadres of door het college aangewezen rechtspersoon betreft;

  • h.

    het briefadres een postbus is.

Artikel 6 Termijn briefadres

  • 1.

    In de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 1, onder a, mag een briefadres worden gekozen voor de duur van zes maanden. Deze termijn kan met drie maanden worden verlengd.

  • 2.

    In de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 1, onder b, mag een briefadres worden gekozen voor de duur van maximaal zes maanden. Deze termijn kan met maximaal zes maanden worden verlengd.

  • 3.

    In de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 1, onder d en e mag een briefadres worden gekozen voor de duur van maximaal de periode dat aangever buiten Nederland zal verblijven.

  • 4.

    Als de aangever voor het aflopen van de termijn als bedoeld in het eerste en tweede lid geen aangifte heeft gedaan van een woonadres, wordt door de aangever een verzoek ingediend om het briefadres te verlengen.

  • 5.

    In de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 4 mag een briefadres worden verleend voor de duur die de burgemeester noodzakelijk acht.

  • 6.

    De aanvraag voor verlenging van het briefadres wordt beoordeeld met inachtneming van de artikelen 2 en 5.

  • 7.

    Onverminderd hetgeen is bepaald in het eerste tot en met het derde lid, is diegene op wie het briefadres betrekking heeft en een ander adres krijgt, verplicht om in de periode tussen vier weken vóór de beoogde verhuisdatum tot en met de vijfde dag na verhuisdatum hiervan aangifte te doen bij de gemeente waar hij zijn nieuwe adres heeft.

Artikel 7 Inwerkingtreding en intrekking

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na de dagtekening van het gemeenteblad waarin zij wordt gepubliceerd.

  • 2.

    De Regeling briefadres gemeente IJsselstein 2014 wordt ingetrokken.

Artikel 8 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling briefadres gemeente IJsselstein 2024.

Vastgesteld op 9 april 2024.

Het college van IJsselstein,

drs. W.M. van de Werken

secretaris

mr. P.J. M. van Domburg

burgemeester