Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maastricht

Beleidsregels Banierenparade gemeente Maastricht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaastricht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Banierenparade gemeente Maastricht
CiteertitelBeleidsregels Banierenparade gemeente Maastricht
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De oorspronkelijke bekendmaking is niet meer te achterhalen.

De aanhef en de grondslag van deze regeling is gewijzigd.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene plaatselijke verordening Maastricht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-04-2024aanhef, artikel 3

26-03-2024

gmb-2024-158914

16-04-202418-04-2024nieuwe regeling

20-12-2011

Huis aan Huis blad, 2012

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Banierenparade gemeente Maastricht

Burgemeester en wethouders van Maastricht,

 

Gelezen het voorstel inzake de banierenparade gemeente Maastricht, corr.nummer: 2011:60340;

 

Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 14 december 2010 inzake de nota citybranding 2011-2015;

 

Gelet op artikel 2.1 van de Verordening fysieke leefomgeving Maastricht;

 

Gelet op de in 1990 vastgestelde procedure inzake de vlaggenparade, welke in deze nota wordt overgenomen volgens bijlage 7 van genoemd voorstel, corr.nummer: 2011.60340;

 

Gezien de adviezen van de Welstandscommissie in de vergaderingen van 12 juli 2011 en 29 november 2011 inzake de evaluatie van de pilot TEFAF respectievelijk de imagoversterkende citydressing voor de stad Maastricht;

 

Besluiten vast te stellen de volgende beleidsregels:

 

Beleidsregels Banierenparade gemeente Maastricht.

1. De gemeente bepaalt bij welke imago- en beleidbepalende evenementen/activiteiten, waar vlaggen en/of banieren kunnen worden gehangen.

De in aanmerking komende evenementen/activiteiten worden jaarlijks op advies van het programmateam evenementen vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders in het jaarprogramma evenementen. Hierbij wordt gekeken naar de in de evaluatie genoemde criteria, te weten: zo terughoudend mogelijk, zoveel als mogelijk verspreid door het jaar, evenement/activiteit met een exclusief/bijzonder karakter (passend binnen stadsvisie), betrekking hebbend op imago- en beleidsversterkende evenementen/activiteiten (als bedoeld in de raadsnota evenementenbeleid) met een economische spin-off, banieren/vlaggen van een goede kwaliteit, op de daarvoor door de gemeente aangewezen plekken, op de door de gemeente bepaalde manier (soort banieren/vlaggen).

 

2. Alleen de gemeente kan dit de stad, haar inwoners, haar bezoekers en haar organisatoren aanbieden op de bruggen (Kennedybrug en Noorderbrug).

 

3. Organisatoren van de jaarlijks door het college vastgestelde evenementen/activiteiten kunnen banieren respectievelijk vlaggen, passend binnen de daarvoor gestelde criteria, aanvragen en zelf bekostigen voor de rotondes langs de toegangswegen (bijlage 3) en de binnenstad. Betreffende organisatoren kunnen dit aanvragen bij VTH op basis van artikel 2.1 van de Verordening fysieke leefomgeving Maastricht dan wel de herbevestigde procedure van de “vlaggenparade” uit 1990 (zie bijlage 7).

 

4. Maximaal 5 keer per jaar. Uitgangspunt: gedurende het evenement/activiteit plus vijf dagen voorafgaand aan dit evenement/deze activiteit, als aankondiging. Afhankelijk van de importantie/uitstraling van het evenement/de activiteit kan deze voorperiode langer zijn, echter per keer niet langer dan netto 15 dagen (dus de dagen van ophangen en afhalen niet meegeteld). De mate van aankleding wordt vooraf door gemeente en organisator van het specifieke evenement bepaald (hier zijn dan 3 mogelijke locaties of combinaties daarvan mogelijk).

 

5. Ten aanzien van het gestelde onder 4 geldt een hardheidsclausule: in uitzonderlijke gevallen kan het college hiervan afwijken, weliswaar passend binnen de gestelde criteria (zie punt 2).

 

6. De toegestane grootte van de banieren wordt door de gemeente aangegeven (275 cm x 80 cm op de rotondes en bruggen).

 

7. De vormgeving van de vlaggen/banieren wordt bij elk afzonderlijk evenement/activiteit vastgesteld volgens collegiaal advies tussen VTH, Ruimte (Ontwerp) en secretaris Welstandscommissie. Ingeval deze organisatieonderdelen er samen niet uitkomen, zal de Welstandscommissie om advies worden gevraagd.

 

Inwerkingtreding

 

Dit besluit treedt in werking op de dag na publicatie in het Gemeenteblad.

De secretaris,

Dhr. P. Buijtels.

De burgemeester,

Dhr. O. Hoes.