Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Terschelling

Ondermandaatregeling Terschelling 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTerschelling
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOndermandaatregeling Terschelling 2024
CiteertitelOndermandaatregeling Terschelling 2024
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Ondermandaatregeling gemeentelijke organisatie Terschelling 2017.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-04-2024nieuwe regeling

08-04-2024

gmb-2024-162656

Tekst van de regeling

Intitulé

Ondermandaatregeling Terschelling 2024

De secretaris/directeur van de gemeente Terschelling;

gelet op de Mandaatregeling Terschelling 2024 van 4 april 2024;

 

besluit:

vast te stellen de Ondermandaatregeling Terschelling 2024 als volgt;

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    machtiging: de bevoegdheid tot het namens een ander persoon verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn; zoals alle bij een besluit behorende voorbereidings- en uitvoeringshandelingen (inclusief het voeren van correspondentie).

  • b.

    secretaris/directeur: de functionaris die door het college is aangesteld en eindverantwoordelijk is voor de ambtelijke organisatie en die als secretaris functioneert zoals bedoeld in artikel 100 Gemeentewet;

  • c.

    medewerker: de functionaris1 werkzaam bij de gemeente Terschelling;

  • d.

    besluit: een schriftelijke beslissing als bedoeld in artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht;

  • e.

    ondermandaat: de bevoegdheid van de secretaris/directeur om op basis van zijn/haar gegeven mandaat, medewerkers mandaat te verlenen om besluiten te nemen waar de secretaris/directeur zijn of haar mandaat voor verleend bij ondermandaatbesluit.

Artikel 2 Ondermandaat omvat ook feitelijke handelingen

In deze ondermandaatregeling wordt onder ondermandaat ook verstaan alle daarbij behorende voorbereidings- en uitvoeringshandelingen (inclusief het voeren van correspondentie).

Artikel 3 Ondermandaat aan de medewerkers

De secretaris/directeur verleent de medewerkers op functie ondermandaat voor de bevoegdheden die zijn genoemd in de bijlage.

Artikel 4 Ondertekeningsmandaat

  • 1.

    Het ondermandaat omvat ook de bevoegdheid tot ondertekening namens de burgemeester of het college.

  • 2.

    De stukken worden als volgt ondertekend:

    • a.

      Namens het college

      Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling,

      gevolgd door ondertekening, naam en functieaanduiding.

    • b.

      Namens de burgemeester

      Namens de burgemeester van de gemeente Terschelling,

      gevolgd door ondertekening, naam en functieaanduiding.

  • 3.

    Onderaan het in ondermandaat genomen besluit wordt de rechtsmiddelenclausule vermeld, tenzij tegen een besluit op basis van artikel 7:1, lid 1, aanhef en in samenhang met 8:3, 8:4 of 8:5 van de Algemene wet bestuursrecht, geen bezwaar en beroep openstaat.

Artikel 5 Terugkoppeling

De medewerker draagt zorg voor een terugkoppeling aan de secretaris/directeur vóórdat een beslissing plaatsvindt als:

  • a.

    het over een aangelegenheid gaat waarover de raad in een eerder stadium vragen aan het college of de burgemeester heeft gesteld;

  • b.

    het college of de burgemeester dit kenbaar heeft gemaakt;

  • c.

    de beslissing of de handeling als politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig wordt aangemerkt;

  • d.

    de aangelegenheid tot kritische berichtgeving in de media heeft geleid dan wel in verband met de aard van de gelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren.

Artikel 6 Slotbepalingen

  • 1.

    Met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze ondermandaatregeling is de ondermandaatregeling in het gemeenteblad van 5 februari 2019, nr. 26887 ingetrokken.

  • 2.

    Deze ondermandaatregeling Terschelling 2024 treedt in werking met ingang van de dag na die waarop dit ondermandaatbesluit in het elektronisch gemeenteblad is bekendgemaakt.

  • 3.

    Deze ondermandaatregeling wordt aangehaald als: “Ondermandaatregeling Terschelling 2024”.

Aldus besloten op 8 april 2024.

De secretaris/directeur van de gemeente Terschelling,

H.M. de Jong,

secretaris/directeur,

Bijlage: Bevoegdheden ondergemandateerd aan medewerkers op functie

Team Staf

Bevoegdheid

Grondslag

Functie

Beslissingen nemen over verzoeken om openbaarheid van informatie met de daarbij behorende voorbereidingshandelingen

Wet open overheid en Algemene wet bestuursrecht: afdeling 2.1, titel 4.1, afdeling 6.2, afdeling 7.1 en 7.2.

Medewerker juridisch control

Beslissingen nemen over verzoeken om hergebruik van overheidsinformatie met de daarbij behorende voorbereidingshandelingen

Wet hergebruik van overheidsinformatie en Algemene wet bestuursrecht: afdeling 2.1, titel 4.1, afdeling 6.2, afdeling 7.1 en 7.2.

Beslissingen nemen over verzoeken en handelingen verrichten op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming met de daarbij behorende voorbereidingshandelingen

Algemene verordening gegevensbescherming en Algemene wet bestuursrecht: afdeling 2.1, titel 4.1, afdeling 6.2, afdeling 7.1 en 7.2.

Beslissingen omtrent een bezwaarschrift

Hoofdstuk 2, 6 en 7;

Uitgezonderd het nemen van een besluit op een bezwaarschrift

Beslissingen nemen op basis van of krachtens de Wet publieke gezondheid met de daarbij behorende voorbereidingshandelingen

Wet publieke gezondheid en Algemene wet bestuursrecht: afdeling 2.1, titel 4.1, afdeling 6.2, afdeling 7.1 en 7.2.

Junior medewerker Openbare orde en veiligheid

Adviseur Openbare orde en veiligheid

Beslissingen nemen omtrent de openbare orde en veiligheid met de daarbij behorende voorbereidingshandelingen

APV Terschelling: hoofdstuk 2 en Algemene wet bestuursrecht: afdeling 2.1, titel 4.1, afdeling 6.2, afdeling 7.1 en 7.2.

 


1

Werkzaam op basis van een contract en in een functie die opgenomen is in het functieboek van de gemeente Terschelling