Organisatie | Simpelveld |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nota reserves en voorzieningen 2024 Gemeente Simpelveld |
Citeertitel | Nota reserves en voorzieningen 2024 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-04-2024 | nieuwe regeling | 21-03-2024 |
De op dit moment vigerende nota ‘Reserves en voorzieningen’ dateert van november 2019 (raadsbesluit VII-34 van 7 november 2019).
Het is van belang om nota’s en verordeningen actueel te houden. Ook voor de nota ‘Reserves en voorzieningen’ is het van belang om deze regelmatig te actualiseren om zo up-to-date te blijven met betrekking tot de regelgeving en de (financiële) ontwikkelingen binnen de gemeente.
De reserves en voorzieningen vormen een belangrijk onderdeel van de gemeentelijke balans. De omvang van de verschillende reserves en voorzieningen bepaalt onder andere in belangrijke mate de financiële positie van de gemeente en de mogelijkheid om incidentele tegenvallers te kunnen opvangen. Er is daardoor ook een relatie met de incidentele weerstandscapaciteit van de gemeente.
In de voorliggende nota is als uitgangssituatie de stand van de reserves en voorzieningen per 1 januari 2023 genomen. De cijfers per 1 januari 2024 zijn immers nog niet exact beschikbaar. In deze stand is tevens rekening gehouden met de resultaatbestemming zoals deze in de jaarstukken 2022 is vastgesteld.
3. BEGRIPSBEPALING EN (WETTELIJK) KADER
Met betrekking tot de reserves en voorzieningen wordt de volgende indeling c.q. worden de volgende begrippen gehanteerd:
Ook de bestemmingsreserves vallen onder het eigen vermogen. Echter bij de vorming van een bestemmingsreserve is een specifiek doel bepaald waarvoor de reserve aangewend kan worden. De gemeenteraad beslist over de vorming van een bestemmingsreserve en de vulling en aanwending, tenzij het College van B&W door de gemeenteraad wordt gemandateerd de bestemmingsreserve aan te wenden.
Voorzieningen zijn vreemd vermogen. Voorzieningen zijn gelden waarop (min of meer) een verplichting rust. Deze middelen zijn dus niet vrij te besteden of te bestemmen. De omvang van voorzieningen is gerelateerd aan de risico's en verplichtingen waarvoor ze zijn ingesteld. De gemeenteraad beslist over de vorming van een voorziening. De bevoegdheid tot het vullen en aanwenden van de voorzieningen ligt bij het College van B&W.
De voorzieningen zijn als volgt onderverdeeld:
Het onderscheid tussen reserves en voorzieningen is in onderstaand schema weergegeven:
In het financiële beleid hebben de reserves verschillende functies. Deze functies zijn:
De bufferfunctie is de belangrijkste functie van het eigen vermogen van overheden. Vooral de algemene reserve dient als buffer om in incidentele omstandigheden te kunnen worden ingezet om risico’s af te dekken c.q. lasten uit dekken. Structurele lasten dienen binnen de exploitatie te worden opgevangen. Hierop is de volgende aanpassing op gekomen.
Per brief van 21 december 2023 heeft de VNG haar leden geïnformeerd over nieuwe landelijke afspraken over de inzet van het surplus van de algemene reserve als structureel dekkingsmiddel. Het inzetten van het surplus van de algemene reserve als structureel dekkingsmiddel kan, mits wordt voldaan aan de volgende voorwaarden: Het surplus van de algemene reserve is dat deel dat niet nodig is voor het afdekken van risico’s (weerstandscapaciteit). Van dit vrij besteedbare deel (surplus) kan een gemeente jaarlijks maximaal 10% inzetten voor het dekken van structurele lasten. Met als voorwaarde dat de solvabiliteit groter of gelijk aan 20% is en blijft. De inzet van het surplus van de algemene reserve wordt door dit gebruik als structurele baat bestempeld. Het weerstandvermogen moet naar het oordeel van de toezichthouder (Provincie) voldoende zijn. Dit betekent dat het moet zijn gebaseerd op een adequate risico-inventarisatie.
Gemeenten hebben de mogelijkheid om middelen te sparen c.q. aan de kant te zetten voor een bepaalde bestemming, zonder dat hier een wettelijke of feitelijke verplichting tegenover staat.
Egalisatiereserves worden gevormd om grote schommelingen in tarieven te beperken. Op dit moment beschikt de gemeente Simpelveld niet over egalisatiereserves.
De (wettelijke) voorschriften m.b.t. de reserves en voorzieningen zijn vastgelegd in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Daarnaast verwijst artikel 14 van de gemeentelijke financiële verordening (212-verordening) naar de nota reserves en voorzieningen. De betreffende tekst uit het BBV en de financiële verordening treft u hierna aan.
■ Besluit Begroting en Verantwoording
In het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) is het volgende met betrekking tot de reserves en voorzieningen vastgelegd:
Hoofdstuk II De begroting en de toelichting
Titel 2.4 Het overzicht van baten en lasten en de toelichting
Het overzicht van baten en lasten in de begroting bevat:
De toelichting op het overzicht van baten en lasten bevat tenminste:
Titel 2.5 De uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting
Hoofdstuk III De meerjarenraming en de toelichting
De toelichting op de meerjarenraming bevat tenminste:
Hoofdstuk IV De jaarstukken en de toelichting
Titel 4.4 Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening en de toelichting
Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening bevat:
De toelichting op het overzicht baten en lasten in de jaarrekening bevat tenminste:
Titel 4.5 De balans en toelichting
Onder de vaste passiva worden afzonderlijk opgenomen het eigen vermogen, de voorzieningen en de vaste schulden. Met een rentetypische looptijd van één jaar of langer.
Rentetoevoeging aan voorzieningen zijn niet toegestaan.
Paragraaf 4.5.7 Toelichting op de balans
Hoofdstuk V Waardering, activeren en afschrijven
■ Financiële verordening gemeente Simpelveld
Op grond van artikel 212 van de Gemeentewet heeft de raad een verordening vastgesteld waarin onder meer de uitgangspunten voor het financiële beleid zijn weergegeven. Met betrekking tot de reserves en voorzieningen is bepaald dat:
Artikel 13. Voorziening voor oninbare vorderingen
Voor de vorderingen op verbonden partijen en derden wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van ervaringscijfers.
Artikel 14. Reserves en voorzieningen
De vorming en besteding van reserves en voorzieningen geschiedt conform de vigerende nota ‘Reserves en voorzieningen’.
In hoofdstuk 3. Begripsbepaling en (wettelijk) kader zijn de ‘formele’ regels m.b.t. reserves en voorzieningen aan de orde geweest. In dit hoofdstuk geven wij de vertaling van wat een aantal van deze ‘formele’ regels voor de gemeente Simpelveld betekenen.
4.1 VORMEN, VULLING EN AANWENDING VAN RESERVES
In hoofdstuk 3 heeft u kunnen lezen dat de gemeenteraad bevoegd is om te beslissen over de vorming, vulling en aanwending van reserves, tenzij de raad anders beslist.
De informatievoorziening van de raad over de vorming, vulling en aanwending van reserves vindt via de documenten van de p&c-cyclus (begroting/beraps/jaarstukken) plaats. Of indien van toepassing via een separaat raadsvoorstel. De berap najaar van enig jaar is voor reguliere mutaties van reserves de laatste mogelijkheid om deze aan de raad voor te leggen om zo rechtmatigheid te waarborgen.
Voor een beperkt aantal reserves zijn afwijkende regels afgesproken over de vulling van de reserve. Derhalve is ter zake geen aanvullende toestemming van de raad voor de vulling noodzakelijk. Overigens wordt de raad hierover in de diverse p&c-documenten wel geïnformeerd. Het betreft de volgende reserves:
Verder zijn er voor een tweetal reserves specifieke afspraken gemaakt, te weten de ‘reserve investeringen fysieke leefomgeving’’ en de ‘reserve Covid-19’. De afspraken worden in hoofdstuk 5 verder toegelicht.
In de praktijk blijkt dat nagenoeg alle reserves een sterk op de reguliere uitvoering van gemeentelijke taken gericht karakter hebben en derhalve in de regel niet ‘politiek gevoelig’ zijn. Het voorstel is derhalve het college van B&W te mandateren reserves, met uitzondering van de algemene reserve, aan te wenden, tenzij er sprake is van een ‘politiek gevoelige’ aanwending of als andere specifieke afspraken m.b.t. een reserve zijn vastgelegd. Indien er sprake is van ‘politiek gevoelige’ aanwending, dan wordt een voorstel tot aanwending van de reserve ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad.
Daarmee wordt het mandaat dat de gemeenteraad aan het college geeft als volgt bijgesteld:
Aan voorzieningen mag geen rente worden toegevoegd op basis van art. 45 BBV. Voorzieningen moeten immers naar beste inschatting kostendekkend zijn voor risico’s en verplichtingen waarvoor ze zijn ingesteld.
Bij reserves is het wel toegestaan om rente bij te schrijven. Ook op basis van de regelgeving in de ‘notitie rente 2017’ van de commissie BBV. Rentebijschrijving wordt gebruikt om de beschikbare middelen te indexeren. Dit wordt op dit moment niet gedaan. Voorgesteld wordt om de huidige lijn voort te zetten. Hiervoor is gekozen omdat veelal bij de vorming van reserves gelden worden gereserveerd vanuit een bestuurlijke wens om middelen ‘opzij te zetten’ voor een wens/taak waarvan de omvang vaak niet exact is te bepalen. Derhalve ligt indexering niet voor de hand. Verder beschikt de gemeente Simpelveld over een ruime algemene reserve (zie tekst hierna), waardoor eventuele tekorten bij bestemmingsreserves, mocht dit al aan de orde zijn, mogelijk opgevangen kunnen worden via deze algemene reserve.
6.1 VOORZIENINGEN VOOR VERPLICHTINGEN, VERLIEZEN EN RISICO’S
6.2 VOORZIENINGEN VOOR ONDERHOUDSEGALISATIE
6.3 VOORZIENINGEN VOOR MIDDELEN DERDEN