Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Regeling Risicovolle programmering

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Risicovolle programmering
CiteertitelRegeling Risicovolle programmering
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-04-2024nieuwe regeling

02-04-2024

gmb-2024-160337

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Risicovolle programmering

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam

 

Gelet op het voorstel van het bestuur van het Amsterdams Fonds voor de Kunst

 

Gelet op de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023

 

besluit:

 

vast te stellen de volgende regeling Risicovolle programmering

 

Paragraaf 1: Algemene bepalingen

 

Artikel 1.1 Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    AFK: Amsterdams Fonds voor de Kunst;

  • b.

    Aanvrager: de aanvrager als bedoeld in artikel 1.4 van deze regeling;

  • c.

    Presenterende instelling: een organisatie waarvan de activiteiten geheel of voor tenminste de helft expliciet zijn gericht op de presentatie van cultureel aanbod voor publiek (bijv. tentoonstellingsruimten, musea, podia, debatpodia, festivals, productiehuizen met een podium, filmhuizen);

  • d.

    Risicovol aanbod: aanbod waarmee voor de aanvrager aanzienlijke financiële onzekerheden gemoeid zijn.

Artikel 1.2 Doel

De regeling heeft als doel om door middel van subsidie een tijdelijke impuls te geven aan de vertoning van aanbod waarmee voor de aanvrager aanzienlijke financiële onzekerheden gemoeid zijn.

Artikel 1.3 Voor welke activiteiten kan subsidie worden aangevraagd?

  • 1.

    Subsidie kan worden aangevraagd voor een bijdrage in de presentatiekosten, van aanbod dat voor de aanvrager risicovol is en dat afkomstig is van Amsterdamse makers en/of gericht is op Amsterdams publiek.

  • 2.

    Het bedrag per aanvraag is € 10.000.

  • 3.

    Het AFK draagt maximaal 75 % bij aan het totaal van de presentatiekosten van het risicovolle aanbod.

Artikel 1.4 Wie kan aanvragen?

  • 1.

    Een aanvraag voor subsidie kan uitsluitend worden ingediend door een aanvrager:

    • a.

      aan wie door het AFK een subsidie op grond van de regeling Vierjarige subsidies 2021-2024 is toegekend; of

    • b.

      die in de periode 2021-2024 is opgenomen in de Amsterdam Bis; of

    • c.

      aan wie door het AFK op grond van de regeling Ontwikkeling 2021-2024 in één of meer periodes subsidie is toegekend;

  • 2.

    Naast de eisen gesteld in het eerste lid moet het totaal van de activiteiten van de aanvrager aantoonbaar overwegend, dat wil zeggen voor tenminste de helft, expliciet gericht zijn op de presentatie van cultureel aanbod voor publiek, waaronder in ieder geval tentoonstellingsruimten, musea, podia, podia met een productiehuis, debatpodia, festivals en filmhuizen vallen.

  • 3.

    Per rechtspersoon kan maximaal één aanvraag worden ingediend.

Artikel 1.5 Beschikbaar subsidiebedrag

Voor deze regeling is € 1.000.000 beschikbaar. Dit bedrag geldt als subsidieplafond.

Artikel 1.6 Algemene weigeringsgronden

  • 1.

    Het AFK weigert de subsidie als:

    • a.

      de aanvraag niet past binnen de doelstelling van de regeling zoals opgenomen in artikel 1.2;

    • b.

      de activiteiten op grond van artikel 1.3 niet voor subsidie in aanmerking komen;

    • c.

      de aanvrager op grond van artikel 1.4 niet voor subsidie in aanmerking komt.

  • 2.

    Het AFK weigert de subsidie ook als:

    • a.

      de aanvraag na toetsing van de aanvraag aan de beoordelingscriteria als bedoeld in artikel 2.3 niet voor honorering in aanmerking komt;

    • b.

      de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, al zijn gestart;

    • c.

      door toekenning van de subsidie het subsidieplafond van de regeling wordt overschreden;

    • d.

      het project niet (tenminste) gedeeltelijk in de gemeente Amsterdam plaatsvindt;

    • e.

      de activiteiten niet binnen een jaar na de aanvraag worden uitgevoerd.

Paragraaf 2: De aanvraag

 

Artikel 2.1 Aanvraagformulier en verplichte bijlagen

  • 1.

    Een subsidie wordt via het daarvoor bedoelde digitale formulier op www.amsterdamsfondsvoordekunst.nl aangevraagd.

  • 2.

    De aanvraag bestaat uit de volgende verplichte onderdelen:

    • a.

      Volledig ingevuld aanvraagformulier;

    • b.

      Toelichting op de aanvraag van maximaal vijf pagina’s op A4 formaat incl. eventuele afbeeldingen en toelichting op de begroting;

    • c.

      Projectbegroting.

  • 3.

    De aanvraag moet in het Nederlands zijn opgesteld.

Artikel 2.2. Indiening aanvraag en manier van verdelen

  • 1.

    Aanvragen kunnen worden ingediend van 29 april 09.00 uur tot en met 3 mei 2024 17.00 uur.

  • 2.

    Subsidieaanvragen worden in behandeling genomen in de volgorde van ontvangst. Als tijdstip van ontvangst geldt daarbij het moment waarop de aanvraag compleet is.

  • 3.

    Het AFK kan nadere eisen stellen aan (de wijze van) aanvragen, welke op de website zullen worden gepubliceerd.

Artikel 2.3 De beoordeling

Medewerkers van het AFK beoordelen of de aanvraag gehonoreerd kan worden aan de hand van de volgende criteria:

Inhoudelijk:

De aanvraag beschrijft duidelijk waaruit de programmering bestaat, dat wil zeggen om welke risicovolle presentaties het gaat, met welke makers en voor welk en hoeveel publiek, en wanneer het plaats vindt.

De aanvraag onderbouwt overtuigend dat en in welke mate deze presentaties voor de aanvrager financieel risicovol zijn; en waarom de organisatie het budget nodig heeft en wil inzetten voor specifiek dit aanbod.

 

Financieel:

De begroting is realistisch en passend bij de activiteiten.

De kosten zijn duidelijk gerelateerd aan de presentatie van het werk en eventueel de daarvoor benodigde voorbereidingen

 

Belang:

Er is Amsterdams belang in de zin van betrokkenheid van makers uit Amsterdam of de MRA, en/of het aanbod komt ten goede aan Amsterdams publiek

Artikel 2.4 Het besluit

  • 1.

    Besluiten over aanvragen worden genomen binnen acht weken na ontvangst van de aanvraag.

  • 2.

    Het AFK kan besluiten de beslistermijn met vier weken te verlengen en doet daarvan voor afloop van de hiervoor genoemde termijn van acht weken mededeling aan de aanvrager.

 

Paragraaf 3: Verplichtingen vaststelling en verantwoording

 

Artikel 3.1 Aan de subsidie verbonden verplichtingen

  • 1.

    De subsidieontvanger is verplicht het AFK meteen op de hoogte te stellen als er sprake is van gewijzigde omstandigheden die consequenties kunnen hebben voor de hoogte van de verstrekte subsidie.

  • 2.

    In aanvulling op de in het eerste lid genoemde verplichtingen kan het bestuur bij beschikking andere verplichtingen aan de subsidie verbinden

Artikel 3.2 Voorschot

De subsidieontvanger ontvangt als voorschot 100% van het toegekende subsidiebedrag.

Artikel 3.3 Verantwoording

De subsidieontvanger dient uiterlijk binnen drie maanden na afronding van het subsidiejaar een inhoudelijk verslag in van de activiteiten van maximaal één pagina en overzicht van de uitgaven.

Artikel 3.4 Vaststelling subsidie

  • 1.

    Het bestuur stelt de subsidie vast na goedkeuring van de verantwoording van het project.

  • 2.

    Als de activiteiten volgens de aanvraag zijn uitgevoerd en is voldaan aan alle aan de subsidie verbonden verplichtingen, stelt het bestuur de subsidie binnen vier weken overeenkomstig de subsidieverlening vast.

  • 3.

    Het bestuur kan de in lid 2 genoemde termijn voor ten hoogste vier weken verdagen, onder schriftelijke mededeling aan de aanvrager.

Artikel 3.5 Intrekking of wijziging van de subsidie

  • 1.

    Zolang de subsidie nog niet definitief is vastgesteld, kan het AFK het besluit tot verlening van de subsidie intrekken dan wel de hoogte van die subsidie verminderen, in elk geval indien:

    • a.

      de activiteit waarvoor de subsidie is verleend, niet of niet geheel volgens de aanvraag heeft plaatsgevonden of zal plaatsvinden;

    • b.

      de ontvanger van de subsidie heeft gehandeld in strijd met de voorwaarden die zijn verbonden aan het besluit;

    • c.

      de verantwoording niet binnen de vermelde termijn is ingediend;

    • d.

      wijzigingen van activiteiten als bedoeld in artikel 3.1 van de regeling hebben plaatsgevonden en het AFK daaraan zijn goedkeuring heeft onthouden of de wijzigingen naar het oordeel van het AFK aanleiding zijn de hoogte van de subsidie aan te passen.

  • 2.

    De intrekking of wijziging werkt terug tot het tijdstip waarop de subsidie is verleend, tenzij bij het besluit tot intrekking of wijziging anders is bepaald.

 

Paragraaf 4: Slotbepalingen

 

Artikel 4.1 Inwerkingtreding

De regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van bekendmaking en is te raadplegen op www.amsterdamsfondsvoordekunst.nl.

Artikel 4.2 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling Risicovolle programmering

Artikel 4.3 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023

De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023 is van toepassing, voor zover daarvan in deze regeling niet wordt afgeweken.

Goedgekeurd door het bestuur van het Amsterdams Fonds voor de Kunst

Laurien Saraber

directeur-bestuurder

Vastgesteld door het college van B en W van de gemeente Amsterdam in haar vergadering van 2 april 2024.

Femke Halsema

burgemeester

Peter Teesink

gemeentesecretaris

TOELICHTING

De regeling Risicovolle programmering heeft als doel om een tijdelijke impuls te geven aan de vertoning van aanbod waar voor de organisatie aanzienlijke financiële onzekerheden mee gemoeid zijn. Het gaat dan met name om de programmering van nieuw, experimenteel of onderzoeksmatig aanbod, aanbod van meer beginnende makers, aanbod voor nieuwe publieksgroepen. Door bij te dragen aan de presentatiekosten wordt een deel van het risico ondervangen dat organisaties lopen bij het programmeren van dit aanbod

 

Activiteiten

Binnen deze regeling kan worden aangevraagd voor:

  • een bijdrage in de presentatiekosten

  • aanbod dat voor de organisatie risicovol is

  • aanbod dat afkomstig is van Amsterdamse makers en/of gericht is op Amsterdams publiek.

Aan al deze drie kenmerken moet zijn voldaan.

Presentatiekosten: De kosten moeten duidelijk te relateren zijn aan de presentatie van bestaand of nieuw aanbod, dus evenementgebonden kosten. Denk bijvoorbeeld aan: techniek, uitkoop, marketing, bepaalde productionele kosten. Als het om een presentatie van nieuw te ontwikkelen aanbod gaat en de aanvrager speelt een rol bij die ontwikkeling, dan kunnen ook productiekosten deel uitmaken van de aanvraag, mits gemotiveerd. Bij de beoordeling van de begroting wordt ook gekeken of er sprake is van fair pay.

Er kan niet worden aangevraagd voor onderzoeks-, ontwikkel- of productiekosten die niet gekoppeld zijn aan publiekspresentatie(s) bij de aanvragende organisatie. Ook generieke exploitatiekosten voor de organisatie kunnen niet worden meegenomen in het aangevraagde bedrag. Dus niet bijvoorbeeld: huur, energiekosten.

Risicovol aanbod: Met risicovol aanbod bedoelen we dat er aanzienlijke financiële onzekerheden mee gemoeid zijn die de organisatie niet kan dragen omdat zonder deze bijdrage de kosten en baten naar verwachting niet sluitend te krijgen zijn. Daarvoor zijn verschillende redenen denkbaar, bijvoorbeeld:

  • er is veel onzekerheid over belangstelling van publiek omdat het nieuw of experimenteel aanbod betreft of een voor de organisatie nieuwe doelgroep

  • het is aanbod waarmee in het geheel geen publieksinkomsten kunnen worden gerealiseerd (bv in de openbare ruimte)

  • het gaat om een opstelling of locatie waar voor maar weinig publiek tegelijk ruimte is.

  • het is moeilijk om subsidies voor deze maker te werven (o.a. relevant voor presentatie-instellingen beeldende kunst)

Het te presenteren aanbod mag al deel uitmaken van de plannen waarvoor subsidie is verleend vanuit de regeling Vierjarige subsidies 2021-2024 of de regeling Ontwikkeling 2021-2024. De reden hiervoor is dat veel plannen uit de corona-periode niet zijn doorgegaan, gewijzigd of uitgesteld, of met veel hogere kosten te maken hebben.

De aanvrager benoemt en beargumenteert zelf waarom het aanbod waarvoor wordt aangevraagd risicovol is, hoe het zich tot de reguliere programmering verhoudt, en waarom dit budget nodig is voor deze programmering. De aanvrager maakt ook duidelijk om welk type kosten het gaat.

Amsterdams aanbod / publiek Het aanbod is aantoonbaar afkomstig van makers die woonachtig zijn in Amsterdam of de Metropoolregio Amsterdam en/of komt aantoonbaar ten goede aan Amsterdams publiek.

 

Aanvraag

De aanvraag bestaat uit een begroting met kosten en baten én een beknopt projectplan van maximaal vijf A4, met daarin een overzicht en beknopte beschrijving van:

  • beoogde presentaties: korte inhoudelijke omschrijving, aantal en periode/data, indicatie tijdsduur, nieuw of bestaand aanbod etc.;

  • beoogde betrokken makers met een korte motivatie;

  • beoogd publieksbereik met een korte motivatie;

  • een korte financiële en inhoudelijke motivatie waarom de aanvrager dit budget nodig heeft voor dit aanbod; waarom dit aanbod risicovol is en belangrijk voor de organisatie;

  • (bij verantwoording toetsbare) aanduiding van de Amsterdamse betrokkenheid wat betreft makers en/of publiek;

  • korte toelichting op de in de begroting opgenomen posten.