Organisatie | Heerenveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels tegemoetkoming Kinderopvang Sociaal Medische Indicatie gemeente Heerenveen 2024 |
Citeertitel | Beleidsregels tegemoetkoming kinderopvang Sociaal Medische indicatie gemeente Heerenveen 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregel “tegemoetkoming kinderopvang sociaal medische indicatie”, in werking getreden per 1 januari 2012.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-04-2024 | nieuwe regeling | 16-01-2024 |
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Plan van Aanpak: document waarin de betrokken professional van de gemeente zijn bevindingen ten aanzien van de gezinssituatie vastlegt en waarin de in overleg met de ouder te nemen maatregelen zijn omschreven met als doel de knelpunten en mogelijke achterstanden bij het kind of ouder op te lossen of te verminderen;
Hoofdstuk 4 - Toekenning van de tegemoetkoming
Artikel 5: Aanspraak op tegemoetkoming
De ouder(s) maakt aanspraak op een tegemoetkoming in de te betalen kosten van kinderopvang als:
de noodzaak voor kinderopvang blijkt op grond van het (medisch) advies van een huisarts, van een onafhankelijke specialist en/of instelling, voor zover die een sociaal of medisch oordeel kunnen vormen over de ouder of het betreffende kind of door een professional van de gemeente, inclusief het noodzakelijke aantal opvanguren per dag en week en de verwachte noodzakelijke duur van de tegemoetkoming;
Artikel 6: Voorliggende voorziening
Het college weigert een tegemoetkoming als de ouders aanspraak kunnen maken op een voorliggende voorziening, dan wel op andere wijze in de opvang kan worden voorzien. Dit is in ieder geval:
De betrokken professional van de Gemeente schrijft in samenspraak met de ouder(s) een Plan van Aanpak. Deze is afgestemd op de omstandigheden van de gezinssituatie. De inhoud van het Plan van Aanpak is gericht op het onderliggende probleem en de inzet hierop om dit te verhelpen en/of te verminderen.
Artikel 10: Verplichtingen van ouders
De ouder(s) doen aan de betrokken professional van de gemeente uit eigen beweging of op verzoek, direct mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze van invloed kunnen zijn op het recht op een tegemoetkoming. Hieronder wordt in ieder geval verstaan:
Artikel 12 - Hardheidsclausule
Het college handelt overeenkomstig deze beleidsregels tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregels te dienen doelen.
Aldus vastgesteld op 16 januari 2024
burgemeester en wethouders van Heerenveen.
De gemeentesecretaris, De burgemeester,
De regeling voor een sociaal medische indicatie biedt ouders de mogelijkheid om tijdelijk kinderopvang mogelijk te maken en hiervoor een financiële tegemoetkoming te ontvangen. Er zijn ouders die geen gebruik kunnen maken van kinderopvangtoeslag, terwijl dat wel nodig is. Dit zijn (alleenstaande) ouders die, als gevolg van sociaal-medische redenen, geen of beperkt recht hebben op kinderopvangtoeslag. Voor deze kinderen is opvang via een sociaal medische indicatie mogelijk om de ouder(s) (tijdelijk) te ontlasten of het ondersteunen bij de ontwikkeling van het kind. De SMI levert dan een bijdrage aan het herstellen van de balans in het gezin en kan toegewerkt worden naar een structurele oplossing voor het gezin.
De doelgroep die voor deze regeling in aanmerking komen zijn gezinnen waarvan de ouders (tijdelijk) geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en waarbij is vastgesteld dat er sprake is van een sociaal-medische beperking bij de ouder zelf of het kind. Eén of meerdere van deze beperkingen maken het noodzakelijk dat kinderopvang nodig is, omdat de ouder bijvoorbeeld niet voor het kind kan zorgen of omdat anders de ontwikkeling van het kind gevaar loopt.
De doelgroep is gericht op de situatie van de ouders
Er is vaak sprake van een bepaalde mate van problematiek bij ouders, waardoor de SMI ingezet wordt om de ouders te ontlasten. Doordat kinderen dan een aantal dagdelen van huis zijn, krijgen ouders de mogelijkheid om met de eigen problematiek aan de slag te gaan of om juist ontzorgd te worden. Ouders hebben dan de mogelijkheid om in de periode dat SMI wordt ingezet, toe te werken naar een structurele, duurzame oplossing, waardoor SMI overbodig wordt.
De doelgroep is gericht op de situatie van het kind (of kinderen)
Opvang kan noodzakelijk zijn, wanneer de ontwikkeling van het kind in gevaar dreigt te komen of wanneer het voor het kind beter kan zijn om af en toe uit de thuissituatie te zijn. Voor kinderen die zich door gezinsproblematiek niet kunnen ontwikkelen, biedt de kinderopvang een mogelijkheid om zich wel te kunnen ontwikkelen. Het is mogelijk om SMI preventief in te zetten, zodat eventuele inzet van (duurdere) jeugdhulp in de toekomst voorkomen kan worden.
Verblijf toeslagpartner in het buitenland
Er kan voortvloeiend uit de wet geen aanspraak gemaakt worden op KOT als een toeslagpartner in een land buiten de EU verblijft (binnen de EU/EER kan dit wel). Dit kan bij inburgeringsplichtigen spelen als een van de ouders met kinderen naar Nederland is gekomen en de partner nog in het land van herkomst is. Er is dan geen recht op KOT. Deze ouders kunnen voor de bekostiging van kinderopvang ondersteund worden vanuit de SMI-regeling.
Om voor een vergoeding van de kosten van kinderopvang in aanmerking te komen, dient de ouder(s) van het kind (of kinderen) een aanvraag in te dienen bij de gemeente. Hier is een aanvraagformulier voor beschikbaar. Dit aanvraagformulier dient samen met de gevraagde bewijsstukken ingeleverd te worden. De aanvraag zal vervolgens beoordeeld worden en de ouder(s) ontvangt hiervan een schriftelijke beslissing.
Artikel 4: Voorwaarden om voor een tegemoetkoming in aanmerking te komen
De doelgroep die voor deze regeling in aanmerking komt zijn gezinnen waarvan de ouders (tijdelijk) geen recht hebben op kinderopvangtoeslag en waarbij is vastgesteld dat er sprake is van een sociaal-medische beperking bij de ouder zelf of het kind. Eén of meerdere van deze beperkingen maken het noodzakelijk dat kinderopvang nodig is, omdat de ouder bijvoorbeeld niet voor het kind kan zorgen of omdat anders de ontwikkeling van het kind gevaar loopt.
Ouder(s) is tijdelijk niet in staat om voor hun kind te zorgen
Bij de ouder kan onder andere mogelijk sprake zijn van overbelasting of gedeeltelijke onmacht door een lichamelijke, (licht) verstandelijke of psychische beperking en/of verslavingsproblematiek waarbij al maximale hulp is of wordt ingezet. Hulp kan dan bijvoorbeeld worden verkregen vanuit de GGZ en/of de Wmo. De kinderopvang SMI kan bijvoorbeeld worden ingezet tijdens het opstarten van het hulpverleningstraject, dan wel als blijkt dat de geboden hulpverlening (nog) niet voldoende is.
Veiligheid en ontwikkeling kind
Lid b en c van artikel 4 legt zich toe op de situatie dat de sociaal-medische indicatie wordt verleend op basis van kindfactoren. De kinderopvang is nodig voor een veilige, goede en gezonde ontwikkeling van het kind. Bij het indiceren vanuit het kind gezien, dient allereerst de medische en sociale situatie in kaart te zijn gebracht door deskundige hulpverleners. Vanuit die situatie kan aanvullende kinderdagopvang een deel van de oplossing van de verzorgingsproblematiek zijn. Ook kan in pedagogische noodsituaties kinderopvang een aanvullende plaats hebben.
Er kan zich een crisissituatie voordoen binnen een gezin, waarbij er dringend opvang noodzakelijk is voor het kind of de kinderen. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld een ongeval waarbij een ouder gewond is geraakt en hierdoor niet voor hun kind kan zorgen. Door deze medische reden kan er direct kinderopvang noodzakelijk zijn.
Opvang via eigen sociale netwerk
Het eigen sociale netwerk zien wij als een voorliggende voorziening op de kinderopvang. Het sociale netwerk is een groep mensen met wie de cliënt een sociale relatie onderhoudt. Daarbij horen mantelzorgers, net als (andere) familieleden, vrienden, buren en collega’s. Bij de aanvraag wordt besproken of de ouder een beroep kan doen op ondersteuning vanuit het sociale netwerk en in welke mate hiervan sprake kan zijn.
Artikel 5: Aanspraak op tegemoetkoming
De noodzaak voor een SMI dient gebaseerd te zijn op een advies van een onafhankelijke instantie zoals:
Vaststelling aantal opvanguren en plan van aanpak
Het advies bevat naast de vaststelling van de medische of sociale noodzaak het aantal uren voor kinderopvang. Daarnaast dient er een plan van aanpak opgesteld te worden. Hierin staat beschreven hoe de problemen die zijn ontstaan aangepakt worden.
Artikel 6: Voorliggende voorziening
De tegemoetkoming is bedoeld als een vangnet. Als de informele kinderopvang (opvang door buurt, familie, mantelzorger etc.) of andere voorliggende voorzieningen uitkomst kunnen bieden voor de opvangvraag, dan moet daarvan gebruik worden gemaakt.
Wel zal altijd getoetst moeten worden of de voorliggende voorziening toereikend en passend is gelet op het doel waar deze voor bestemd is. In sommige situaties kan de tegemoetkoming voor de kinderopvang ingezet worden ter aanvulling op de voorliggende voorziening.
Onder een voorliggende voorziening verstaan we in de gemeente Heerenveen:
Opvang via de Zorgverzekeringswet
Vanuit de aanvullende verzekering kan de zorgverzekeraar een vergoeding verstrekken voor de kinderopvang. Dit kan per verzekeraar verschillen. Bijvoorbeeld wanneer de ouder, partner of een ander kind binnen het gezin wordt opgenomen in het ziekenhuis. Mogelijk kan er ook aanspraak worden gemaakt op vergoeding van onder andere speltherapie of psychosociale therapie die bijdragen aan het verbeteren van de gezinssituatie.
Opvang via de Wet kinderopvang
Als de (vergoeding van de) opvang vanuit de Wet kinderopvang kan worden ingezet, gaat dit boven de SMI-regeling. Hiervoor gelden andere voorwaarden en spelregels. De ouder kan dan in aanmerking komen voor een kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst. Deze toeslag dekt niet alle kosten voor de kinderopvang.
Voorzieningen op basis van de subsidieregeling Peuteropvang en VE van de Gemeente Heerenveen
Ouders van kinderen die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag kunnen een beroep doen op de subsidieregeling Peuteropvang en VE Gemeente Heereveen. Vanuit deze regeling wordt een deel vergoed door de gemeente en er blijft een deel over die ouder zelf betaald, de ouderbijdrage. Voor doelgroeppeuters is er een gesubsidieerd aanbod van een VE-programma met als doel om doelgroeppeuters beter voor te bereiden op de basisschool en onderwijsachterstanden zoveel mogelijk te voorkomen en in te lopen.
Een vergoeding op basis van een sociaal medische indicatie is bedoeld om tijdelijke ondersteuning te bieden in de vorm van kinderopvang. Om het probleem verder aan te pakken waardoor er kinderopvang noodzakelijk is, wordt er een plan van aanpak opgesteld samen met de ouder(s). In dit Plan van Aanpak staat hoe er tijdens de periode van SMI een oplossing gevonden kan worden voor de opvoedsituatie van het kind. Hierbij valt te denken aan de hulpverlening die zal worden ingezet of bijvoorbeeld de begeleiding van een arts. De betrokken professional van de gemeente bewaakt de voortgang van het Plan van Aanpak. In het plan staat in ieder geval opgenomen:
De professional van de gemeente heeft in ieder geval een halfjaarlijkse evaluatie met de ouders van het kind over de gang van zaken en de ontwikkeling. Hoe gaat het met het kind op de opvang? Voldoet het aantal uren opvang of is juist meer of minder nodig? Aanspreekpunt voor ouders m.b.t. het wijzigen, uitbreiden of minderen van het aantal uren opvang. Dit wordt overlegd met de contactpersoon van de opvangorganisatie. De medewerker maakt op basis hiervan een nieuwe beschikking.
Stimuleren van ouders om aan hun eigen problematiek te werken
Het is belangrijk dat ouder(s) gestimuleerd worden om aan hun eigen problematiek te werken om deze te verhelpen en/of te verminderen. Op deze wijze kan toegewerkt worden naar een betere gezinssituatie en een hoopvolle toekomst.
Als de ouder(s) zich niet aan de gemaakte afspraken van het Plan van Aanpak houdt. Dan kan de vergoeding voor de kinderopvang stopgezet worden
Er wordt verwacht van de ouder(s) dat zij zich helemaal inzetten om het probleem op te lossen of te verbeteren. Dit is een verplichting voor de ouder en/of diens partner om te werken aan de vermindering en/of verbetering van het onderliggende probleem (bijvoorbeeld het zoeken naar hulp in verband met een alcoholverslaving om uiteindelijk van deze verslaving af te komen), waardoor een tegemoetkoming voor de kosten van kinderopvang op den duur niet meer noodzakelijk is. De tegemoetkoming kan worden ingetrokken als een ouder na één of meerdere waarschuwingen geen medewerking verleent aan de verbetering en/of vermindering van zijn of haar situatie.
Artikel 8: Omvang, duur van de tegemoetkoming
Aantal uren kinderopvang is maatwerk
Het aantal uren van de kinderopvang wordt door de gemeente vastgesteld. Het betreft maatwerk: de betrokken professional van de gemeente maakt hier, in overleg met de ouders, een afweging die passend is voor iedere afzonderlijke situatie en aansluit op de behoeften van het kind en ouder(s).
Het maximum aantal uren kinderopvang is gelijkgesteld aan het Besluit Kinderopvangtoeslag
Het aantal uren kinderopvang in kader van sociaal medische indicatie is gelijkgesteld aan het maximumaantal uren bij de Belastingdienst. Het maximum aantal uren staat beschreven in het Besluit kinderopvangtoeslag.
Kinderopvang via een SMI is bedoeld als een tijdelijke oplossing en daarmee niet structureel van aard. Met de inzet van een SMI wordt er gewerkt aan een oplossing voor de langere termijn voor de desbetreffende ouders en/of het kind.
Artikel 9: Hoogte, eigen bijdrage en betaling van de tegemoetkoming
De hoogte van de tegemoetkoming betreft de feitelijke kosten die in rekening worden gebracht door de kinderopvang
De vergoeding kan per kinderopvang verschillend zijn, aangezien zij verschillende uurtarieven hanteren. We vergoeden alleen het uurtarief dat in rekening wordt gebracht door de kinderopvang. Indien het uurtarief van de kinderopvang goedkoper is dan het maximum uurtarief van de Belastingdienst, vergoeden we alleen het uurtarief dat in rekening wordt gebracht door de kinderopvang. De hoogte van het maximum uurtarief is afhankelijk van het soort kinderopvang (bijvoorbeeld een Kinderdagopvang of BSO). We vergoeden alleen de kinderopvang van een in het LRK geregistreerde kinderopvangorganisatie.
De ouder(s) betaalt een deel van de kinderopvang zelf, dit noemen we de eigen bijdrage. Hiermee wordt bereikt, dat ouder(s) eenzelfde bijdrage betalen voor zowel de reguliere kinderopvang met kinderopvangtoeslag, als voor de kinderopvang op basis van een sociaal medische indicatie. Voor de berekening van de ouderbijdrage wordt de kinderopvangtoeslagtabel van de Belastingdienst gebruikt. Deze tabel wordt jaarlijks vastgesteld door de rijksoverheid.
De hoogte van de ouderbijdrage is afhankelijk van de hoogte van het toetsingsinkomen. Het toetsingsinkomen wordt gebruikt bij het vaststellen van alle toeslagen, waaronder de kinderopvangtoeslag. Voor de berekening toetsingsinkomen kan gebruikt worden gemaakt van de volgende link:https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/wat-is-mijn-toetsingsinkomen
Wat is het inkomen voor mijn toeslag en hoe bereken ik dat? (belastingdienst.nl)
Geen eigen bijdrage in de volgende gevallen
Zowel ouder(s) van kinderen die een inkomen hebben ter hoogte van bijstandsniveau, als ouders die in een minnelijke of wettelijke schuldenregeling zitten, betalen geen eigen bijdrage. Zij krijgen het volledige bedrag van de kosten van kinderopvang vergoedt.
Artikel 10: Verplichtingen van ouders
De ouder(s) regelt zelf de kinderopvang
Ouders kunnen voor hun kind of kinderen een passende kinderopvang locatie zoeken. Voorwaarde is dat de kinderopvangorganisatie is ingeschreven in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK).
Veranderingen die van invloed kunnen zijn op het recht van de tegemoetkoming dienen door de ouder(s) doorgegeven worden aan de gemeente
Er kunnen zich situaties voordoen waardoor de hoogte en/of het recht op de tegemoetkoming opnieuw vastgesteld moet worden. Er is bijvoorbeeld een wijziging in het inkomen of er is sprake van herstel van de ziekte van de ouder of het kind. Hierdoor is het mogelijk dat er bijvoorbeeld minder of geen opvang meer noodzakelijk is. De ouder(s) zijn verplicht om de gemeente hiervan op de hoogte te stellen, aangezien dit van invloed op de tegemoetkoming kan zijn.
Artikel 11: Herziening, intrekking en terugvordering
Als de ouder(s) niet voldoet aan de verplichtingen van artikel 10, dan kan de tegemoetkoming lager worden vastgesteld of ingetrokken. Naast de verplichtingen van artikel 10 kunnen er ook verplichtingen opgenomen worden in de beschikking voor de toekenning van de vergoeding voor de kinderopvang. De reden hiervoor kan zijn dat:
Zodra er sprake is van één of meerdere bovenstaande redenen, dan kan het college besluiten het ten onrechte verkregen bedrag terug te vorderen.