Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Purmerend

Nadere regels amateurkunst Purmerend 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePurmerend
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels amateurkunst Purmerend 2024
CiteertitelNadere regels amateurkunst Purmerend 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp
Externe bijlageAanvraagformulier

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Verordening amateurkunst Purmerend 2009

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-04-202401-01-2025nieuwe regeling

26-03-2024

gmb-2024-155911

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels amateurkunst Purmerend 2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Purmerend;

 

Gelet op de artikelen 2, 6 en 8 van de Verordening amateurkunst Purmerend 2009;

 

BESLUITEN:

 

vast te stellen

  • 1.

    de Nadere regels amateurkunst Purmerend 2024;

  • 2.

    het subsidieplafond amateurkunst 2024 en de bijbehorende verdelingsmaatstaven

  • 3.

    het aanvraagformulier subsidie amateurkunst 2024

1. Nadere regels amateurkunst Purmerend 2024

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze nadere regels wordt verstaan onder:

  • a.

    artistiek leider:

  • een dirigent, instructeur, regisseur, tentoonstellingsmaker, choreograaf en dergelijke. Voor zover deze in het bezit is van een diploma van een officieel erkende beroepsopleiding is sprake van een beroeps-artistiek leider;

  • b.

    opleiding:

  • een opleiding, niet zijnde een beroepsopleiding, gevolgd door een kaderlid of een actief lid bij een regionaal of landelijke organisatie op het gebied van de amateurkunst;

  • c.

    kaderlid:

  • een persoon, verbonden aan een instelling, die de artistieke en bestuurlijke activiteiten van die instelling mede mogelijk maakt;

  • d.

    categorie A:

  • een muziekvereniging in de vorm van een symfonieorkest, harmonie- en fanfarekorps, brassband of drumfanfare;

  • e.

    categorie B:

  • een muziekvereniging in de vorm van tamboer- en pijperkorps, trompetter-, hoornblazers- of majorettekorps;

  • f.

    categorie C:

  • een muziekensemble, niet vallend onder de categorieën A of B;

  • g.

    categorie D:

  • een oratoriumvereniging, opera- en operettevereniging of musicalvereniging;

  • h.

    categorie E:

  • een zangvereniging;

  • i.

    categorie F:

  • een toneel- en cabaretvereniging of schrijvers- en poëzievereniging;

  • j.

    categorie G:

  • een dansvereniging;

  • k.

    categorie H:

  • een foto- en film-/videovereniging alsmede een beeldende kunst vereniging (twee- en driedimensionaal);

  • l.

    verordening:

  • de Verordening amateurkunst Purmerend 2009.

Artikel 2 Bestanddelen basissubsidie

  • 1.

    De hoogte van de basissubsidie wordt berekend door optelling van de subsidiebedragen die worden verstrekt:

    • a.

      per actief lid;

    • b.

      als bijdrage in de het salaris en de voor uitvoering(en) noodzakelijke onkosten van een artistiek leider;

    • c.

      als bijdrage voor huur voor repetitieruimten;

    • d.

      als bijdrage voor zaalhuur ten behoeve van voorstellingen en uitvoeringen;

    • e.

      als bijdrage voor inschakeling van een orkest of solist;

    • f.

      als bijdrage in de kosten van onderhoud van instrumenten.

  • 2.

     

  • a.

    De subsidiebedragen ten behoeve van de exploitatiekosten van de instelling, gebaseerd op het aantal actieve leden in 2024, zijn als volgt:

     

    Categorie A:

    voor instellingen tot

    25 leden

    587,00

    voor instellingen tot

    50 leden

    611,00

    voor instellingen tot

    75 leden

    635,00

    voor instellingen tot

    100 leden

    662,00

    voor instellingen met

    100 of meer leden

    686,00

     

    Categorie B:

    voor instellingen tot

    25 leden

    440,00

    voor instellingen tot

    50 leden

    465,00

    voor instellingen tot

    75 leden

    489,00

    voor instellingen tot

    100 leden

    512,00

    voor instellingen met

    100 of meer leden

    536,00

     

    Categorie D:

    voor instellingen tot

    25 leden

    244,00

    voor instellingen tot

    50 leden

    269,00

    voor instellingen tot

    75 leden

    292,00

    voor instellingen tot

    100 leden

    316,00

    voor instellingen tot

    100 of meer leden

    342,00

     

    Categorieën C, E, F, G en H:

    voor instellingen tot

    25 leden

    99,00

    voor instellingen tot

    50 leden

    122,00

    voor instellingen tot

    75 leden

    146,00

    voor instellingen tot

    100 leden

    170,00

    voor instellingen met

    100 of meer leden

    196,00

  • b.

    1 januari van de subsidieperiode waarop de subsidie betrekking heeft, wordt gehanteerd als peildatum bij de bepaling van het aantal actieve leden van een instelling.

  • 3.

    Het subsidiebedrag als bijdrage in het salaris en de noodzakelijke onkosten voor de uitvoering(en) van een artistiek leider bedraagt in 2024 50% van die kosten tot een maximum van:

    • a.

      € 2.515,- voor een beroepsdirigent, -instructeur of -regisseur; of

    • b.

      € 1.220,- voor een niet beroepsdirigent, - instructeur, of -regisseur.

    In de in dit lid genoemde bedragen is 0% looncorrectie inbegrepen.

     

    Indien bij een instelling meerdere soorten artistiek leiders betrokken zijn (bijvoorbeeld een regisseur en een dirigent), dan kan voor de tweede soort artistiek leider een bijdrage in de kosten van 25% van de kosten van 2023 worden verstrekt, met een maximum van € 1.220,-. Dit geldt uitsluitend voor een beroepsdirigent, -instructeur, of –regisseur. Deze regel is niet van toepassing op meerdere artistiek leiders van dezelfde categorie (bijvoorbeeld meerdere regisseurs of dirigenten).

  • 4.

     

    • a.

      Het subsidiebedrag als bijdrage in de kosten van huur voor repetitieruimten bedraagt in 2024 50% van die kosten in 2023.

    • b.

      In afwijking van het gestelde onder a. wordt ten aanzien van de volgende instellingen met betrekking tot de huur van repetitieruimte in P3, in 2024, een ander percentage gehanteerd:

      • Stedelijk Orkest 57%;

      • Harmonie Crescendo 58%;

      • Kunst na Arbeid 59%;

      • Symfonisch Orkest Purmerend en Omstreken 71%.

  • 5.

    Het subsidiebedrag als bijdrage in de kosten van zaalhuur ten behoeve van voorstellingen en uitvoeringen bedraagt in 2024, 50% van die kosten in 2023 tot een maximum van € 1.500,-.

  • 6.

     

    • a.

      Het subsidiebedrag als bijdrage in de kosten van inschakeling van een orkest respectievelijk een solist bedraagt in 2024, 30% van die kosten in 2023 tot een maximum van € 1.502,-.

    • b.

      Tot de onder a. bedoelde kosten behoren tevens de reiskosten van de orkestleden of de solist voor één repetitie en één generale repetitie en voor de daarop volgende koor-, musical-, opera- of operette-uitvoering(en).

  • 7.

     

    • a.

      aHet subsidiebedrag als bijdrage in de kosten van onderhoud van instrumenten bedraagt in 2024 € 24,25 per bespeeld instrument.

    • b.

      1 januari van de subsidieperiode waarop de subsidie betrekking heeft, wordt gehanteerd als peildatum bij de bepaling van het aantal bespeelde instrumenten bij een instelling.

Artikel 4 Hardheidsclausule

Het college kan de nadere regels buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing van deze nadere regels leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 5 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze nadere regels treden in werking op de datum na die waarop ze zijn bekend gemaakt.

  • 2.

    en vervallen op 1 januari 2025.

  • 3.

    Subsidieaanvragen kunnen vanaf de in het eerste lid genoemde datum en tot uiterlijk 1 oktober worden ingediend.

Artikel 6 Citeertitel

Deze nadere regels worden aangehaald als: Nadere regels amateurkunst Purmerend 2024.

2. Subsidieplafond amateurkunst 2024

  • 1.

    Het subsidieplafond amateurkunst bedraagt voor 2024: €96.312

  • 2.

    De subsidieaanvragen amateurkunst worden behandeld op volgorde van de datum van ontvangst van een volledige subsidieaanvraag.

  • 3.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na die waarop het is bekendgemaakt.

3. Aanvraagformulier subsidie amateurkunst 2024

  • 1.

    Vaststellen van het bijgaande aanvraagformulier subsidie amateurkunst 2024

Purmerend, 26 maart 2024

Burgemeester en wethouders voornoemd,

De secretaris,

A. Heiner

de burgemeester,

E. van Selm

Bijlage 1 Aanvraagformulier subsidie amateurkunst 2024

 

Waarom dit formulier?

Met behulp van dit aanvraagformulier kunt u een aanvraag indienen voor subsidie voor amateurkunst.

 

De gegevens zoals ze in dit formulier gevraagd worden zijn noodzakelijk om tot een gedegen besluit te komen betreffende het al dan niet verlenen van de subsidie. Bij onvolledig en/of onjuist ingevulde aanvragen kan besloten worden de aanvraag niet in behandeling nemen.

 

Wat moet u meesturen?

Bij de aanvraag dient u nog specifieke informatie te verstrekken. Zie onderdeel 6 van dit formulier welke informatie dit betreft.

 

Wanneer terugsturen?

Het ingevulde en ondertekende formulier, inclusief bijhorende stukken, kan tijdens het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd ingezonden worden.

Terugsturen (digitaal) naar

Stuur het volledig ingevulde en ondertekende aanvraagformulier inclusief bijhorende stukken bij voorkeur per mail naar: subsidie@purmerend.nl

 

Kunt u niet mailen? Stuur dan de stukken naar

  • Gemeente Purmerend

    T.a.v. Subsidie Coördinatiepunt

    Postbus 15

    1440 AA Purmerend

Wijzigingen op tijd doorgeven

Veranderingen, zowel organisatorische als financiële, die leiden tot wijzigingen van de in dit aanvraagformulier verstrekte gegevens, inclusief bijhorende stukken, dienen zo spoedig mogelijk schriftelijk te worden doorgegeven aan het Subsidie Coördinatiepunt.

 

Meer informatie?

Voor een nadere toelichting op de procedure kunt u contact opnemen met het Subsidie Coördinatiepunt via 0299-452655 of mailen naar subsidie@purmerend.nl.

 

1. ONDERTEKENING

 

De ondertekening dient plaats te vinden door een, in de statuten of bij volmacht vastgelegd, tekenbevoegd persoon.

 

Naam

 

Functie

 

Datum

 

Handtekening

 

 

2. ALGEMENE INFORMATIE

 

2.1 Algemene gegevens Vereniging

Statutaire naam

 

Adres

 

Postcode en plaats

 

Postadres

 

Postcode en plaats

 

Emailadres

 

Bank/giro nummer

 

T.n.v.

 

KVK-nummer

 

 

2.2 Gegevens contactpersoon

Naam

 

Functie

Telefoonnummer

Emailadres

 

2.3 Samenwerkingspartners

Met welke partners wordt samengewerkt en wat is het doel van de samenwerking?

Partner

Doel

 

 

 

Indien u niet alle informatie in bovenstaand schema kwijt kan, kunt u of de aanvullende gegevens in onderdeel 5 noteren of een separate opgave doen.

 

2.4 Overige subsidie aanvragen

Bij welke andere bestuursorganen of organisaties heeft u aanvragen ingediend of gaat u aanvragen indienen t.b.v. dezelfde activiteiten?

Organisatie

Status van de aanvraag

Hoogte subsidiebedrag

 

 

 

 

Indien u niet alle informatie in bovenstaand schema kwijt kan, kunt u of de aanvullende gegevens in onderdeel 5 noteren of een separate opgave doen.

 

3. ACTIVITEITENPLAN

 

Het activiteitenplan dient een overzicht te bevatten van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd. Mogelijk dat u de activiteiten reeds in een plan hebt beschreven. In dat geval verzoeken wij u een afschrift van dit plan mee te sturen. U hoeft onderdeel 3.1 dan niet in te vullen. Indien u echter niet over een dergelijk plan beschikt, vragen wij u onderdeel 3.1 zo volledig mogelijk in te vullen.

 

3.1 Activiteiten

Activiteiten

 

 

 

 

 

 

Indien u niet alle informatie in bovenstaand schema kwijt kan, kunt u of de aanvullende gegevens in onderdeel 5 noteren of een separate opgave doen.

 

4. FINANCIЁLE GEGEVENS

 

U dient bij dit aanvraagformulier separaat de begroting, voor het jaar waarin de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd plaatsvinden, in te dienen. De begroting dient te bestaan uit een overzicht van de geraamde inkomsten en uitgaven. De begroting moet inzicht geven in de manier waarop het gevraagde subsidiebedrag en de daarbij behorende kosten zijn verwerkt.

NB. in het financiële overzicht verzoeken wij u om ook de bedragen van de jaarrekening 2023 te vermelden, inclusief de hoogte van het eigen vermogen van de instelling.

 

4.1 Subsidiegegevens

Totaal gevraagd subsidiebedrag

 

Opbouw subsidiebedrag

 

Indien er in de aanvraag rekening wordt gehouden met een loonstijging, dan aangeven welk % dit betreft over welk deel.

 

 

Tijdvak subsidie

 

 

5. BIJDRAGEN VOOR DE BASISSUBSIDIE

 

5.1 Bijdrage per actief lid

Hoeveel bedraagt het aantal actieve leden per 1 januari 2024?

volwassenen

……………

jeugd

……………

 

_________+

totaal

……………

b. Hoeveel leden zijn woonachtig in Purmerend?

………………

 

 

5.2 Bijdrage in de kosten voor een dirigent of instructeur of regisseur

a. Hoeveel bedroegen de kosten voor uw dirigent of instructeur of regisseur in 2023?

€ ……………

 

(50% is subsidiabel met een maximum van € 2.515,00 voor beroeps of € 1.220,00 voor niet-beroeps)

specificatie:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

b. Heeft de dirigent of instructeur of regisseur een relevante HBO-opleiding gevolgd?

(het maakt geen verschil of een dirigent of instructeur of regisseur zijn functie als hoofd- dan wel nevenberoep uitoefent. Het uitgangspunt is vakbekwaamheid).

JA / NEE

 

 

c. Indien uw vereniging twee soorten artistiek leiders in dienst heeft, hoeveel bedroegen de kosten voor de tweede artistiek leider in 2023?

€ …………

(25% is subsidiabel met een maximum van €1.220,-)

N.B. lid c geldt alleen voor een tweede soort artistiek leider en niet voor meerdere dirigenten of regisseurs bij één vereniging. Bovendien is dit lid alleen van toepassing op beroepskrachten.

 

 

5.3 Bijdrage in de kosten van huisvesting

a. De kosten van huur van repetitieruimte(n) in 2023 bedroegen:

(50% is subsidiabel)

 

€ ……………

b. De zaalhuur t.b.v. voorstellingen/uitvoeringen bedroeg in 2023:

(50% is subsidiabel, met een maximum van € 1.500,--)

specificeren (o.a. aangeven: locatie, aantal voorstellingen, middag/avondvoorstelling(en), incl./excl. generale repetitie, e.d.):

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

€ ……………

 

5.4 Bijdrage in de onderhoudskosten van instrumenten

Hoeveel bedraagt het aantal bespeelde, door de vereniging aangekocht instrumenten per 1 januari 2024

…………………………… instrumenten

(subsidie per instrument bedraagt € 24,25)

 

5.5 Bijdrage in de kosten van de inschakeling van een orkest of solist

Indien u ten behoeve van een uitvoering in 2023 een orkest of een solist heeft ingeschakeld, wat waren de kosten van inschakeling van het orkest of de solist?

(30% is subsidiabel, met een maximum van € 1.502,00)

€ ……………

Naam orkest/solist:

………………………………………………………………………………

Amateur orkest:

ja/nee

 

6. CONTRIBUTIE

 

Hoeveel bedroeg de contributie per 1 januari 2024?

volwassenen

€ …………… per jaar/per kwartaal/per maand*

jeugd

€ …………… per jaar/per kwartaal/per maand*

*doorhalen wat niet van toepassing is.

 

7. SUBSIDIEGEGEVENS 2024

 

(zie ‘Nadere regels amateurkunst Purmerend 2024’ voor een overzicht van de diverse bijdragen)

 

 

AANVRAAG INVULLEN

NIET INVULLENin te vullen door de Domein Maatschappelijk van de gemeente

  • 1.

    Bijdrage per actief lid

€ ……………

€ ……………

  • 2.

    Bijdrage kosten dirigent of instructeur of regisseur

Indien er in de aanvraag rekening wordt gehouden met een loonstijging, dan aangeven welk % dit betreft over welk deel.

€ ……………

€ ……………

  • 3.

    Bijdrage kosten tweede artistieke leider

€ ……………

€ ……………

  • 4.

    Huisvestingsbijdrage

    • a.

      huur repetitieruimten

    • b.

      zaalhuur t.b.v. optreden

 

€ ……………

€ ……………

 

€ ……………

€ ……………

  • 5.

    Instrumentbijdrage

€ ……………

€ ……………

  • 6.

    Orkest/solist bijdrage

€ ……………

€ ……………

TOTAAL

€ ……………

€ ……………

 

8 BIJZONDERHEDEN OF OPMERKINGEN

 

 

 

 

 

 

 

9 TE VERSTREKKEN GEGEVENS

 

De volgende gegevens dienen samen met het aanvraagformulier ingediend te worden:

 

  • Indien u voor de eerste maal een aanvraag indient, dan vragen wij u een afschrift van de meest actuele statuten mee te sturen.

  • Indien u voor de eerste maal een aanvraag indient, dan vragen wij u een Uittreksel uit het handelsregister mee te sturen.

  • Een jaarverslag, inclusief de jaarrekening van het laatst vastgestelde subsidiejaar dan wel enig ander afschrift waaruit de financiële situatie blijkt, mee te sturen.

  • Een activiteitenplan met de beschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

  • Een begroting voor de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, bestaande uit een overzicht van de geraamde inkomsten en uitgaven.

!!! Let op, u dient het formulier op het voorblad te ondertekenen !!!