Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zaanstad

Aanwijsbesluit Dienst van algemeen economisch belang (DAEB) fysiek energieloket voor inwoners

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZaanstad
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAanwijsbesluit Dienst van algemeen economisch belang (DAEB) fysiek energieloket voor inwoners
CiteertitelAanwijsbesluit Dienst van algemeen economisch belang (DAEB) fysiek energieloket voor inwoners
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Artikel 14, artikel 106, tweede lid en artikel 107 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie
  2. Vrijstellingsbesluit van de Europese Commissie voor diensten van algemeen economisch belang
  3. artikel 160 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-04-2024Nieuwe regeling

23-01-2024

gmb-2024-150665

z8114816 / d531

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanwijsbesluit Dienst van algemeen economisch belang (DAEB) fysiek energieloket voor inwoners

Burgemeester en wethouders van de gemeenten Zaanstad, gelet op het bepaalde in:

 

  • -

    Artikel 14, artikel 106, tweede lid en artikel 107 van het VWEU;

  • -

    Vrijstellingsbesluit van de Europese Commissie voor diensten van algemeen economisch belang (2012/21/EU, Pb EU 2012, L7) (“DAEB Vrijstellingsbesluit”);

  • -

    Artikel 160, eerste lid, onderdeel a, van de Gemeentewet.

 

overwegende dat:

 

  • -

    Diensten van algemeen economisch belang (hierna “DAEB”) hun bestaansrecht ontlenen aan de artikelen 14 en 106, tweede lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie;

  • -

    Om gebruik te kunnen maken van de bijzondere positie die een DAEB inneemt binnen de Europese regelgeving, het gemeentelijk fysiek energieloket specifiek met het beheer van een bepaalde DAEB moet worden belast;

  • -

    Het naar mening van burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad noodzakelijk is om deze diensten aan een fysiek energieloket toe te vertrouwen, omdat daarmee in hoge mate wordt voldaan aan de doelstelling van het Parijs- en Nationale Klimaatakkoord, de Transitievisie Warmte en de algemene ambitie van de gemeente Zaanstad om in 2030-2040 klimaatneutraal te zijn;

  • -

    De gemeente Zaanstad onder meer tot doel heeft om binnen haar grondgebied het algemeen belang van de energiebesparing, gebruik van duurzame energie en het verduurzamen van de gebouwde omgeving te stimuleren.

  • -

    De gemeente Zaanstad constateert dat inwoners momenteel al op digitale wijze met het energiezuiniger maken van hun woning worden ondersteund maar dat de digitale route voor sommige inwoners onvoldoende houvast biedt. Sommige inwoners hebben behoefte aan onafhankelijk, deskundig advies (in de vorm van een live-gesprek) over hoe zij het energiezuiniger maken van hun woning het beste kunnen aanpakken; waar ze op moeten letten, bij welke aanbieders zij terecht kunnen en hoe ze subsidie kunnen aanvragen. Dat is de reden dat Gemeente Zaanstad en Wormerland een fysieke locatie willen inrichten waar inwoners terecht kunnen met hun vragen over het energiezuiniger maken van hun woning.

  • -

    Het fysieke energieloket voor inwoners diensten verricht die zonder overheidsbijdrage onvoldoende door marktpartijen wordt ingevuld, omdat het loket inwoners adviseert en begeleidt zonder hiervoor een vergoeding te vragen met het doel particulieren concrete maatregelen te laten treffen voor verduurzaming van hun woning.

  • -

    Het fysieke energieloket voor inwoners tot doel heeft na een periode van 5 jaar zonder overheidssteun haar diensten aan te kunnen bieden;

  • -

    De gemeente Zaanstad ervan uitgaat dat voor zover de voorgenomen steunverlening aan het loket en de daarmee uitgevoerde diensten staatssteun oplevert deze rechtmatig wordt verstrekt in overeenstemming met het gemeenschapsrecht.

  • -

    Het college van B&W van de gemeente Zaanstad als uitgangspunt heeft dat partij die wordt geselecteerd om deze DAEB uit te voeren op transparante wijze financiële verantwoording aflegt en de publieke en (mogelijk) private inkomsten en uitgaven gescheiden zal verantwoorden.

 

Dit DAEB-besluit wordt vastgesteld onder de voorwaarde van geen of enkel instemmende inspraakreacties. Indien in de ter inzage periode van zes weken conform afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht wel ontvankelijke zienswijzen worden ingediend, zal opnieuw besluitvorming door het college van B&W plaatsvinden waarbij de zienswijzen worden overwogen.

 

besluit:

 

 

  • 1.

    Aangewezen als Dienst van Algemeen Economisch Belang conform artikel 4 van het DAEB Vrijstellingsbesluit, zijn de volgende diensten:

 

Opzetten, beheren en exploiteren van een fysiek energieloket voor inwoners, alsmede de activiteiten en voorwaarden op basis van de door de gemeente op te stellen Programma van Eisen, uit te voeren door de geselecteerde partij, zijnde:

 

I. Activiteiten

  • Beheer van het fysiek loket.

  • Online informatievoorziening met name gericht aan inwoners m.b.t. energietransitie en energiebesparing;

  • Voorzien in een helpdesk voor telefonische vragen over energietransitie en energiebesparingsthema’s in woon- en leefomgeving;

  • Een laagdrempelig energieconsult voor de klanten, door een geschoolde vrijwilliger of energiecoach;

  • Maatwerkadviesgesprekken voor de klanten, door goed opgeleide en bij voorkeur gecertificeerde energieadviseurs;

  • Website-onderhoud en -ontwikkeling;

  • Klantcontact en (onafhankelijk) advies over onder andere energiebesparing, aanpassingen aan de woning, subsidiemogelijkheden;

  • Monitoring van de inspanning en geleverde diensten. Tevens jaarplan, halfjaarlijkse evaluaties en jaarrapportage met daarin deze monitoring en een indicatie van de behaalde resultaten.

 

II. De aard en duur van de openbare dienstverplichtingen:

De opdracht tot exploitatie van het fysieke energieloket conform de activiteitenomschrijving onder I en de opdrachtverstrekking op basis van het programma van eisen, waarvan dit aanwijzingsbesluit deel zal gaan uitmaken, wordt verleend aan de geselecteerde partij, voor een periode van 5 jaren ingaande op 1 april 2024. Deze aanwijzing eindigt op 31 maart 2029.

 

III. Naam en het betrokken grondgebied:

De geselecteerde partij zal haar diensten aanbieden en uitvoeren ten aanzien van inwoners van de gemeenten Zaanstad.

 

IV. De parameters voor de berekening, de controle en de herziening van de compensatie:

De wijze van berekening, de controle op de DAEB-werkzaamheden en de mogelijkheid tot herziening van het subsidiebedrag van maximaal € 365.377,- (over de gehele DAEB periode in Zaanstad) van (dreigende) overcompensatie worden, conform artikel 5 van het DAEB Vrijstellingsbesluit, vastgesteld in de subsidiebeschikking waarvan dit aanwijzingsbesluit onderdeel zal uitmaken.

 

V. De regelingen om overcompensatie te vermijden en terug te betalen:

Deze worden door middel van een terugbetalingsregeling bij overcompensatie conform artikel 6 van het DAEB Vrijstellingsbesluit vastgelegd in de subsidieverleningsbeschikking waarvan dit aanwijzingsbesluit onderdeel uitmaakt, waarin in ieder geval het volgende is opgenomen:

 

  • -

    Minimaal jaarlijks en aan het einde van de duur van de DAEB controleert ons college of geen overcompensatie heeft plaatsgevonden. Overcompensatie kan bijvoorbeeld ontstaan door afhankelijkheid van vrijwilligers of overmacht zoals corona-maatregelen.

  • -

    Wanneer over het gemiddeld jaarcompensatiebedrag het bedrag aan overcompensatie niet meer dan 5% bedraagt, dan zal dit bedrag niet direct teruggevorderd worden, maar moet dit overschot verrekend worden over de aansluitende periode waarin de DAEB verricht wordt zien wij dit niet direct als overcompensatie en kan het besteed worden in de volgende periode van het bedrag van de gemiddelde jaarcompensatie bedraagt, mag deze overcompensatie naar de volgende jaarlijks periode worden overgedragen en wordt deze op het compensatiebedrag dat voor die periode zou worden betaald, in mindering gebracht.

  • -

    Ons college vordert betaalde overcompensatie (onderbesteding) terug. In geval de overcompensatie groter dan 5% wordt dat deel ingehouden bij de jaarlijkse vaststelling van de subsidie en dus terugbetaalt.

  • -

    Op grond van het besluit tot subsidieverstrekking waarvan dit aanwijzingsbesluit onderdeel zal uitmaken, verplicht de geselecteerde partij onverwijld schriftelijk aan het college mee te delen indien er te veel is gecompenseerd voor de verrichte DAEB.

  • -

    Bij vaststelling van de subsidie worden eventuele winsten uit niet gesubsidieerde activiteiten van de geselecteerde partij gerapporteerd én aangewend voor de doelstelling van de geselecteerde partij. Het subsidiebedrag kan bij vaststelling van de subsidie voor die activiteiten navenant worden verlaagd, behoudens redelijke winst.

 

 

Voorbereidingsprocedure

 

Het ontwerpbesluit en de bijbehorende stukken hebben zes weken ter inzage gelegen van 31 januari 2024 tot 13 maart 2024. Er zijn geen zienswijzen ontvangen.

 

Ingevolge het besluit van burgemeester en wethouders van Zaanstad 23 januari 2024 (8114816), wordt het onderhavig besluit definitief vastgesteld.

 

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Zaanstad,

namens deze,

B. van der Wal,

opgaveregisseur klimaat en energie

 

Beroep: bent u beroepsgerechtigd en bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen 6 weken, vanaf 6 april 2024, een beroepschrift indienen bij de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Het indienen van een beroepschrift schort de werking van het besluit niet op. Voor het behandelen van het beroep wordt griffierecht geheven.