Organisatie | Werk en Inkomen Lekstroom |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Nadere Regel Participatie- en Re-integratievoorzieningen WIL 2023 |
Citeertitel | Nadere Regel Participatie- en Re-integratievoorzieningen WIL 2023 |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Nadere Regel jobcoaching en werkbegeleiding WIL 2022.
Deze regeling vervangt het Besluit Participatievoorzieningen WIL 2015.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-04-2024 | 01-07-2023 | nieuwe regeling | 14-03-2024 |
Het dagelijks bestuur van Werk en Inkomen Lekstroom (WIL);
artikelen 14, 21 en 24 van de Participatie- en re-integratieverordening Werk en Inkomen Lekstroom 2023, zoals vastgesteld in het AB van 6 december 2023, in de raad van Nieuwegein van 12 oktober 2023 en in de raad van Houten van 24 oktober 2023;
besluit vast te stellen de volgende nadere regels:
Nadere Regel Participatie- en Re-integratievoorzieningen WIL 2023
Hoofstuk 1 Algemene bepalingen
In deze Nadere Regel wordt verstaan onder:
Jobcoaching: begeleiding gericht op baanbehoud en zelfstandig functioneren van een kandidaat. Daarnaast kan jobcoaching gericht zijn op begeleiding van de werkgever met als doel de directe collega’s van de kandidaat en zijn directe leidinggevende zodanig te coachen dat zij na afloop zelfstandig de begeleiding kunnen verzorgen;
Werkbegeleiding: begeleiding op de werkplek door een collega die getraind is in het begeleiden van de werknemers met een arbeidsbeperking. De focus ligt alleen op de werkplek en niet ook op andere leefgebieden, zoals bij jobcoaching. Deze vorm wordt ingezet als er vooral behoefte is aan begeleiding op de werkplek en minder aan ondersteuning op de andere leefgebieden;
Hoofdstuk 3 Voorzieningen persoonlijke ondersteuning
Artikel 4 Eisen aan de werkbegeleider
De werkbegeleider dient een opleidingsmodule voor werkbegeleider te hebben afgerond, gericht op het begeleiden van werknemers uit de doelgroep.
Artikel 5 Voorwaarden met betrekking tot jobcoaching en werkbegeleiding
Het DB beoordeelt of jobcoaching of werkbegeleiding noodzakelijk is: de noodzaak is aanwezig wanneer zonder tijdelijke begeleiding door een jobcoach of werkbegeleider de werknemer niet naar een situatie kan toegroeien waarin hij/zij zonder begeleiding van een jobcoach of werkbegeleider bij een reguliere werkgever werkzaam kan zijn.
Artikel 6 Duur, intensiteit en kosten van jobcoaching
Van de in lid 6 genoemde periode van een half jaar kan afgeweken worden door de toekenningsperiode gelijk te stellen aan de looptijd van het contract als dit in het belang van werkgever en/of werknemer is of wanneer het jobcoaching betreft uitgevoerd door een WIL jobcoach/Jobcoach in dienst van de gemeente of GR. Een maximale totale duur van twee jaar blijft gelden.
Artikel 8 Aanvragen jobcoaching of werkbegeleiding
In de aanvraag voor de vergoeding van interne jobcoaching of werkbegeleiding wordt het benodigde regime zoals bedoeld in artikel 6 lid 2 en artikel 7 lid 2 vermeld en gemotiveerd.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke regeling Werk en Inkomen Lekstroom, gehouden op 14 maart 2024.
De voorzitter,
W. Eggengoor
De secretaris,
R.H. Esser
Omdat de begeleidingsbehoefte en omstandigheden verschillen per werknemer en werkgever, worden er verschillende vormen van jobcoaching en werkbegeleiding aangeboden.
Kerntaken en verantwoordelijkheden van de interne jobcoach en externe jobcoach zijn:
Kerntaken en verantwoordelijkheden van de werkbegeleider zijn:
Een opleidingsmodule voor werkbegeleider zoals bedoeld in artikel 4 kan bijvoorbeeld een HARRIE-training, Mentorwijs of soortgelijke training zijn.
All-in wil zeggen inclusief administratiekosten, reiskosten, reistijd, etc. De vergoeding voor werkbegeleiding is bedoeld als compensatie voor het productieverlies van de begeleidende medewerker.
De in lid 2 genoemde Nadere Regel is wel vastgesteld door het DB, maar nooit bekend gemaakt en ook niet toegepast.