Organisatie | Zandvoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemeen mandaat-, en machtigingsbesluit plustaken en milieutaken Zandvoort- Omgevingsdienst IJmond 2024 |
Citeertitel | Algemeen mandaat-, en machtigingsbesluit plustaken en milieutaken Zandvoort- Omgevingsdienst IJmond 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Mandaatbesluit secretaris/directeur omgevingsdienst IJmond bijzondere toestemming ADR.
Deze regeling vervangt het Mandaat- en machtigingsbesluit naar aanleiding van het beleid “Versterken handhavingsinstrumentarium toeristische verhuur''.
Deze regeling vervangt het Mandaat- en machtigingsbesluit secretaris/directeur omgevingsdienst IJmond (Wabo).
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-04-2024 | 01-01-2024 | nieuwe regeling | 20-02-2024 |
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Zandvoort, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft,
artikel 16 en 17 van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJmond
de tussen het college en Omgevingsdienst IJmond gesloten dienstverleningsovereenkomsten
afdeling 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
gekozen wordt voor een algemeen geformuleerd mandaatbesluit, inhoudende dat – tenzij in dit mandaatbesluit uitzonderingen zijn beschreven – aan de Omgevingsdienst IJmond de bevoegdheid wordt verleend om alle besluiten te nemen en overige handelingen te verrichten die voor een goede uitvoering van de taken en bevoegdheden nodig zijn;
Gezien de op voorhand gegeven schriftelijke instemming, bedoeld in artikel 10:4, eerste lid, Algemene wet bestuursrecht, van de directeur van de Omgevingsdienst IJmond;
Algemeen mandaat-, en machtigingsbesluit plustaken en milieutaken Zandvoort- Omgevingsdienst IJmond 2024
In dit besluit wordt verstaan onder:
milieutakenpakket: adviserende en ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden op het gebied van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en goede omgevingskwaliteit, waaronder alle vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavingstaken in het kader van de Omgevingswet en Wet milieubeheer en daaruit voortvloeiende regelgeving en taken en advisering op het gebied van klimaat, duurzaamheid, lucht, geluid, externe veiligheid, bodem, water, natuur en biodiversiteit bij omgevingsvisies, omgevingsplannen, regelgeving, programma’s en projectbesluiten;
De omgevingsdienst voert op grond van de artikelen 16 en 18 van de gemeenschappelijke regeling omgevingsdienst IJmond, de dienstverleningsovereenkomsten en het uitvoeringsprogramma de onderstaande plustaken uit.
De burgemeester verleent aan de directeur van de omgevingsdienst mandaat om te besluiten op verzoeken om bijzondere toestemming voor het laden en lossen van gevaarlijke stoffen (waaronder vuurwerk) als bedoeld in hoofdstuk 7.5. voorschrift 7.5.1.1- CV1 en hoofdstuk 8.5, voorschrift S1-(4 onder a) van het ADR (Europese overeenkomst voor het internationale vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg).
Het college verleent aan de directeur mandaat tot het nemen van besluiten over enkelvoudige en meervoudige omgevingsvergunningaanvragen voor de activiteit bouwen en het afhandelen van meldingen op grond van:
Het college verleent aan de directeur mandaat tot het uitvoeren van het toezicht en de handhaving van regelgeving naar aanleiding van het besluit “Versterken handhavingsinstrumentarium toeristische verhuur” van 29 januari 2019 van de gemeenteraad van Zandvoort.
Artikel 3 Het milieutakenpakket
Met inachtneming van het eerste lid verleent het college aan de directeur mandaat tot het namens het college nemen van alle besluiten over milieubelastende activiteiten die vallen onder de bevoegdheid van het college en die voortvloeien uit onder meer de Omgevingswet, de Wet milieubeheer, het Besluit activiteiten leefomgeving, het Omgevingsplan en gemeentelijke verordeningen en die niet voortvloeien uit het basistakenpakket zoals genoemd in artikel 13.12 en bijlage VI van het Omgevingsbesluit.
De directeur neemt bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden algemene instructies en instructies per geval van de mandaatgever in acht, bedoeld in artikel 10:6, eerste lid, Algemene wet bestuursrecht.
De directeur geeft in het jaarverslag informatie over de uitoefening van de in dit besluit bedoelde bevoegdheden.