Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deventer

Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDeventer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer
CiteertitelRegeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.

Deze regeling vervangt de Regeling tot verlening van bevoegdheden.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-04-202401-01-2024nieuwe regeling

19-03-2024

gmb-2024-147643

2024-115

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Deventer;

ieder voor zover bevoegd,

 

Gelet op de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht, het Burgerlijk Wetboek en het organisatiebesluit gemeente Deventer;

 

Besluiten:

 

Op 19 maart 2024, kenmerk 2024-115, vast te stellen de volgende:

 

REGELING TOT VERLENING VAN BEVOEGDHEDEN GEMEENTE DEVENTER

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Bestuursorgaan: de raad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de ambtenaar als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder b van de Gemeentewet (heffingsambtenaar) en de ambtenaar als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de Gemeentewet (ontvanger).

  • b.

    Besluit: een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • c.

    Delegatie: het overdragen door een bestuursorgaan van zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten aan een ander bestuursorgaan, die deze bevoegdheid onder eigen verantwoordelijkheid uitoefent, zoals is bepaald in de Algemene wet bestuursrecht

  • d.

    Lijst van bevoegdheden: de bij deze regeling behorende lijst, waarin alle door de gemeentelijke bestuursorganen en functionarissen genomen en nog te nemen besluiten ten aanzien van delegatie, mandaat, ondermandaat, volmacht en machtiging zijn geregistreerd.

  • e.

    Machtiging: het door een bestuursorgaan aan een functionaris opdragen van zijn bevoegdheid tot het verrichten van feitelijke handelingen of proceshandeling.

  • f.

    Mandaat: het door een bestuursorgaan aan een functionaris opdragen van zijn bevoegdheid om in zijn naam besluiten te nemen, zoals is bepaald in de Algemene wet bestuursrecht

  • g.

    Ondermandaat: het door een gemandateerde verder mandateren van een bevoegdheid aan een andere functionaris.

  • h.

    Volmacht: het opdragen van de bevoegdheid aan een functionaris om de gemeente bij privaatrechtelijke rechtshandelingen te vertegenwoordigen.

Artikel 2 Reikwijdte

Deze regeling is van toepassing op de verlening van bevoegdheden door het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de ontvanger.

Artikel 3 Lijst van bevoegdheden

De door de bestuursorganen en functionarissen genomen besluiten tot verlening van bevoegdheden worden geregistreerd in de Lijst van bevoegdheden. Indien van toepassing worden daarbij vermeld de in artikel 8 onder a genoemde bijzondere voorschriften, voorwaarden en beperkingen.

Artikel 4 Reikwijdte bevoegdheidsuitoefening

De uitoefening van bevoegdheden omvat tevens de bevoegdheid tot het verrichten van feitelijke, procedurele en administratieve handelingen ter voorbereiding en uitvoering van besluiten en het verrichten van procedurele en administratieve handelingen anderszins, zoals onder andere:

  • a.

    het voeren van correspondentie;

  • b.

    het gevraagd en ongevraagd verstrekken of inwinnen van inlichtingen;

  • c.

    het vragen van (nader) advies;

  • d.

    het verstrekken van ontvangstbevestigingen;

  • e.

    het in ontvangst nemen van aangetekende stukken, deurwaardersexploten, expressestukken;

  • f.

    het verzoeken om (aanvullende) gegevens, bescheiden, bewijsstukken en machtigingen;

  • g.

    het horen van belanghebbenden en andere personen;

  • h.

    het ter goedkeuring inzenden van aanvragen, (ontwerp)besluiten en documenten;

  • i.

    het doorzenden van onjuist geadresseerde geschriften;

  • j.

    het verdagen van beslistermijnen en het verzenden van voortgangsberichten;

  • k.

    het publiceren en ter inzage leggen van (voorgenomen) besluiten en andere documenten;

  • l.

    het bekendmaken en mededelen van besluiten.

Artikel 5 Vorm en omvang bevoegdheidsverlening

  • 1.

    De verlening van bevoegdheden geschiedt schriftelijk.

  • 2.

    Een verleend mandaat of ondermandaat omvat zowel de bevoegdheid tot het nemen van besluiten als de bevoegdheid tot het ondertekenen van deze besluiten.

  • 3.

    De uitoefening van bevoegdheden krachtens mandaat of ondermandaat omvat mede het geheel of gedeeltelijk weigeren, afwijzen, intrekken of overdragen van aanvragen en beslui¬ten, het niet in behandeling nemen van aanvragen en het aan besluiten verbinden van voorschriften, voorwaarden, beperkingen en verplichtingen, tenzij dit bij de verlening van het mandaat of ondermandaat uitdrukkelijk is beperkt of uitgesloten.

Artikel 6 Wijze van bevoegdheidsverlening

De verlening van bevoegdheden krachtens mandaat, volmacht en machtiging geschiedt langs de hiërarchische lijn (getrapt) en wel als volgt:

  • a.

    Een bestuursorgaan is bevoegd een hem toekomende bevoegdheid geheel of gedeeltelijk en onder voorwaarden te verlenen aan de Algemeen directeur. In een incidenteel geval kan het bestuursorgaan hiervan afwijken en de betreffende bevoegdheid zonder tussenkomst van de Algemeen directeur rechtstreeks verlenen aan een andere functionaris.

  • b.

    De Algemeen directeur is bevoegd een aan hem verleende bevoegdheid geheel of gedeeltelijk en onder voorwaarden te verlenen aan een directeur. De Algemeen directeur is bevoegd hier in incidentele gevallen van af te wijken.

  • c.

    Een directeur is bevoegd de aan hem verleende bevoegdheden geheel of gedeeltelijk en onder voorwaarden te verlenen aan een teammanager. De directeur is bevoegd hier in incidentele gevallen van af te wijken.

  • d.

    Een teammanager is bevoegd een aan hem verleende bevoegdheid geheel of gedeeltelijk en onder voorwaarden te verlenen aan een medewerker.

Artikel 7 Vervanging bevoegde functionaris

  • 1.

    Bij afwezigheid van een bevoegde functionaris mag de aan deze persoon verleende bevoegdheid worden uitgeoefend door zijn plaatsvervanger.

  • 2.

    De plaatsvervanger is bevoegd een besluit onder eigen naam te nemen en te ondertekenen met vermelding daarbij van: ‘plaatsvervangend’, gevolgd door de functieaanduiding van de persoon die wordt vervangen.

Artikel 8 Algemene voorwaarden

Bij de uitoefening van een bevoegdheid neemt de betrokken functionaris in acht:

  • a.

    de daaraan verbonden en in de Lijst van bevoegdheden vermelde bijzondere voorschriften, voorwaarden en beperkingen.

  • b.

    hetgeen daaromtrent is bepaald bij of krachtens wettelijk voorschrift, in beleidsregels, besluiten, verordeningen, nadere regels, circulaires en richtlijnen van rijks-, provinciale en gemeentelijke overheden of zelfstandige bestuursorganen.

  • c.

    de door de raad en het college vastgestelde of vast te stellen financiële- en beleidskaders.

  • d.

    dat de bevoegdheid passend is binnen de taken van de functionaris,

Artikel 9 Wijziging wettelijke voorschriften

  • 1.

    Ingeval wettelijke voorschriften, waarop een verleende bevoegdheid berust, wijzigen, wordt de bevoegdheid geacht te zijn verleend op grond van de corresponderende bepalingen in de gewijzigde wettelijke voorschriften, tenzij sprake is van een inhoudelijke wijziging, die leidt tot verruiming van de betreffende bevoegdheid.

  • 2.

    Wijzigingen bedoeld in het eerste lid worden zo spoedig mogelijk in de Lijst van bevoegdheden verwerkt.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met terugwerkende kracht per 1 januari 2024.

Artikel 10 Intrekking voorgaande besluiten

Bij de inwerkingtreding van deze regeling worden de eerder door de bestuursorganen vastgestelde ‘Regeling tot verlening van bevoegdheden’ ingetrokken.

Artikel 11 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als ‘Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer’.