Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Westerwolde

Publiek cameratoezicht Ter Apel en Ter Apelervenen 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWesterwolde
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingPubliek cameratoezicht Ter Apel en Ter Apelervenen 2024
CiteertitelPubliek cameratoezicht Ter Apel en Ter Apelervenen 2024
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 151c van de Gemeentewet
  2. Algemene Plaatselijke Verordening Westerwolde 2023
  3. artikel 3 van de Politiewet 2012
  4. artikel 13 van de Politiewet 2012
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-04-202401-04-2025nieuwe regeling

21-03-2024

gmb-2024-142589

Tekst van de regeling

Intitulé

Publiek cameratoezicht Ter Apel en Ter Apelervenen 2024

De burgemeester van Westerwolde;

 

Gelet op:

het bepaalde in artikel 151c van de Gemeentewet, artikel 2:77 van de Algemene Plaatselijke Verordening Westerwolde 2023 en artikel 3 en artikel 13 van de Politiewet 2012;

 

Overwegende dat:

  • Op 10 mei 2017 het cameratoezicht in de bebouwde kom van Ter Apel is overgenomen van de politie en is voortgezet;

  • Ter handhaving van de openbare orde in de bebouwde kom van Ter Apel negen camera’s zijn geplaatst;

  • Op 14 mei 2023 het publiek cameratoezicht in de bebouwde kom van Ter Apel opnieuw met een jaar is verlengd;

  • In het aanmeldcentrum van de Immigratie- en Naturalisatiedienst in Ter Apel (hierna: aanmeldcentrum) en in het opvangcentrum van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers in Ter Apel (hierna opvangcentrum) sprake is van een bovengemiddelde instroom en een stagnerende uitstroom van asielzoekers, waardoor het aantal asielzoekers dat maximaal op het terrein mag verblijven of per modaliteit wordt overschreden;

  • De te hoge bezetting en de onduidelijkheid over de verdere asielprocedure hebben geleid tot irritaties en spanningen richting het COA en de IND en tussen asielzoekers onderling.

  • Al meerdere malen sprake is geweest van gevaarlijke situaties op de N366, conflicten, confrontaties, fikse vechtpartijen met steekwapens en gewonden en aanhoudingen op het terrein zelf en op het terrein aan de Ter Apelervenen aan de voorzijde van het opvang- en aanmeldcentrum in Ter Apel;

  • De sfeer binnen en buiten het terrein en in het dorp grimmig en gespannen is, geregeld vinden er incidenten plaats binnen en buiten het terrein;

  • Door het niet meer kunnen bieden van opvangplekken en het laten overnachten van asielzoeker op het terrein aan de Ter Apelervenen aan de voorzijde van het opvang- en aanmeldcentrum de openbare orde is verstoord;

  • Regelmatig inzet van de politie of medewerkers toezicht en handhaving van de gemeente nodig is dan wel ingrijpen door andere organisaties;

  • Gezien het actuele beeld over de opvang en de onzekere prognose er ernstige zorgen zijn of het de Nederlandse Staat en het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) gaat lukken om voldoende opvangplekken te realiseren;

  • Bij de staatssecretaris is aangedrongen op een betere spreiding van asielzoekers en van overlastgevende asielzoekers en dit structureel te doen;

  • Op basis van de onzekere instroomprognose en uitstroom mogelijkheden en de eerdere negatieve ervaring hiermee er sprake is van vrees voor verstoring van de openbare orde op het terrein aan de Ter Apelervenen aan de voorzijde van het opvang- en aanmeldcentrum in Ter Apel waardoor ingrijpen noodzakelijk is;

  • Het cameratoezicht in Ter Apel en de Ter Apelervenen nog steeds nuttig en bruikbaar is voor de politie bij de handhaving van de openbare orde;

  • De burgemeester overeenkomstig artikel 151c van de Gemeentewet en artikel 2:77 Algemene Plaatselijke Verordening Westerwolde 2020 kan besluiten tot plaatsing van camera's voor een bepaalde duur ten behoeve van het toezicht op een openbare plaats in het kader van de handhaving van de openbare orde;

  • Het cameratoezicht moet worden gezien in samenhang met andere maatregelen in het kader van de handhaving van de openbare orde;

  • De burgemeester, na overleg met de officier van justitie in het overleg, bedoeld in artikel 13, eerste lid, van de Politiewet 2012, de periode vast stelt waarin in het belang van de handhaving van de openbare orde daadwerkelijk gebruik van de camera’s plaatsvindt en de met de camera’s gemaakte beelden in elk geval rechtstreeks worden bekeken;

  • Op basis van de Wet politiegegevens de korpschef van de politie de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van de camerabeelden is;

  • De verwerking van de beelden moet voldoen aan de eisen van de Wet politiegegevens;

  • De camerabeelden worden bekeken door daarvoor bevoegde personen;

  • Het belang van handhaving van de openbare orde zwaarder weegt dan het individuele belang;

  • De duur van deze aanwijzing en de omvang van het gebied proportioneel moet zijn in relatie tot het beoogde legitieme doel;

  • Het cameratoezicht bijdraagt aan het verhogen van de veiligheid van gebruikers van het gebied en van medewerkers met een publieke functie die werkzaam zijn in het gebied;

  • Het cameratoezicht eerder kan worden beëindigd als het cameratoezicht niet langer noodzakelijk is in het belang van de handhaving van de openbare orde.

Besluit het volgende:

Na overleg met de officier van justitie en gehoord hebbende de politie, als bedoeld in artikel 13 van de Politiewet 2012, op 19 maart 2024;

 

  • Het besluit: publiek cameratoezicht Ter Apel en Ter Apelervenen 2024 vast te stellen onder de navolgende artikelen;

Artikel 1  

Voor het publiek cameratoezicht de volgende gebieden aan te wijzen:

  • 1:

    Hoofdstraat, Marktstraat, Sint Luciastraat, Nederveen Cappelstraat, De Kruier en Molenplein;

  • 2:

    Westerstraat;

  • 3:

    De Ter Apelervenen, specifiek voor het opvang- en aanmeldcentrum.

Artikel 2  

  • 1:

    De camera’s 7 dagen in de week en 24 uur per dag in gebruik zijn.

  • 2:

    Camerabeelden die zijn opgenomen worden bekeken en gebruikt als er calamiteiten of incidenten hebben plaatsgevonden.

  • 3:

    De opgenomen beelden ten hoogste 28 dagen worden bewaard.

Artikel 3  

  • 1:

    Dit besluit treedt op 1 april 2024 in werking en is geldig tot 1 april 2025.

  • 2:

    Dit besluit wordt aangehaald als: publiek cameratoezicht Ter Apel en Ter Apelervenen 2024

Dagtekening: 21 maart 2024

Mr. L.J. Klaassen

Burgemeester (wnd)

Bezwaar

Wanneer u het niet eens bent met deze beslissing, dan kunt u een bezwaarschrift indienen. In een bezwaarschrift moet in ieder geval het volgende staan:

  • uw naam en uw adres;

  • de datum waarop u uw bezwaarschrift hebt geschreven;

  • de datum van het besluit waar u bezwaar tegen maakt en een omschrijving van het besluit. Wilt u het kenmerk boven deze brief vermelden?

  • de motivering waarom u het niet eens bent met het besluit;

  • uw handtekening.

Uw bezwaarschrift stuurt u, binnen zes weken na publicatie van dit besluit, naar de burgemeester van de gemeente Westerwolde, Postbus 14, 9550 AA Sellingen.

 

Wanneer uw bezwaarschrift zo veel spoed heeft dat het besluit op bezwaar niet kan worden afgewacht dan kunt u de rechtbank vragen om een voorlopige voorziening. U stuurt uw verzoekschrift naar de Rechtbank Noord Nederland, Locatie Groningen, Postbus 150, 9700 AD Groningen.

 

Als u beschikt over een DigiD dan kunt u dat in sommige gevallen ook digitaal doen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.