Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Midden-Delfland

Regeling gegevensverstrekking BRP en aangehaakte gegevens gemeente Midden-Delfland 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMidden-Delfland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling gegevensverstrekking BRP en aangehaakte gegevens gemeente Midden-Delfland 2024
CiteertitelRegeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Midden-Delfland 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Regeling gegevensverstrekking BRP Midden-Delfland 2014.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen
  2. artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen
  3. artikel 156 van de Gemeentewet
  4. Algemene verordening gegevensbescherming
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-04-2024nieuwe regeling

09-01-2024

gmb-2024-142451

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling gegevensverstrekking BRP en aangehaakte gegevens gemeente Midden-Delfland 2024

Burgemeester en wethouders van gemeente Midden-Delfland

 

Gelet op:

  • Artikel 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP);

  • de Algemene verordening gegevensbescherming (Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG);

  • artikel 156 van de Gemeentewet;

  • Verordening gegevensverstrekking BRP Midden-Delfland 2024.

BESLUIT:

 

Vast te stellen de volgende:

 

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Midden-Delfland 2024

Artikel 1 Binnengemeentelijke verstrekkingen

  • 1.

    Gelet op art. 3.8 Wet BRP en gelet op art. 6 lid 1 sub e Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), kunnen gegevens uit de basisregistratie personen van de gemeente Midden-Delfland aan medewerkers van de gemeente Midden-Delfland worden verstrekt, voor zover deze medewerkers deze informatie nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen wettelijke taken;

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1 kunnen, al dan niet door tussenkomst van een datadistributiesysteem, plaatsvinden door middel van:

    • rechtstreekse raadpleging van de BRP (ad hoc verstrekkingen);

    • door systematische (spontane) verstrekkingen;

    • door selectie verstrekkingen.

  • 3.

    De organen of medewerkers van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1, 2, en 3. Eveneens zijn in dit besluit ook de gegevens die worden verstrekt aan de organen vermeld.

Artikel 2 Verstrekkingen aan derden

  • 1.

    Op grond van art. 3.9 Wet BRP kunnen gegevens worden verstrekt uit de basisregistratie over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Midden-Delfland en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene was van de gemeente Midden-Delfland aan derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Midden-Delfland.

    • a.

      Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 4 van dit reglement;

    • b.

      Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 4 van dit reglement.

  • 2.

    De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 3 Terugmeldplicht

  • 1.

    Een medewerker/orgaan van de eigen gemeente die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de BRP, doet hiervan mededeling aan de gegevensbeheerder BRP.

  • 2.

    De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop terugmeldingen door organen van de gemeente plaatsvinden en de wijze waarop deze meldingen worden afgehandeld. Hierbij wordt rekening gehouden met het bepaalde in art. 2.34 Wet BRP en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.

Artikel 4 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan een medewerker van de gemeente wordt slechts telefonisch gegevens verstrekt nadat de identiteit van de verzoeker is vastgesteld en is gecontroleerd dat het verzoek in overeenstemming is met het doel waarvoor de informatie wordt verzocht.

Artikel 5 Protocolplicht

  • 1.

    De gegevensbeheerder houdt gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking aantekening van de verstrekking in overeenstemming met art. 3.11 Wet BRP.

  • 2.

    De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de protocolplicht worden uitgevoerd.

Artikel 6 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling of de AVG niet voorziet beslist de informatiebeheerder. Deze bevoegdheid is tevens vastgelegd in de Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen Midden-Delfland 2024.

Artikel 7 Inwerkingtreding, intrekken oude regeling en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking;

  • 2.

    De Regeling gegevensverstrekking BRP Midden-Delfland 2014 wordt ingetrokken;

  • 3.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Midden-Delfland 2024.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 9 januari 2024.

De burgemeester,

De secretaris,

Toelichting

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Midden-Delfland) 2024

 

Algemeen

Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.

 

Wetgeving

Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA vervangen door de Wet BRP. In deze wet wordt het verwerken en de bescherming van persoonsgegevens (privacy) geregeld. Dit betreft alleen de gegevens, die juridisch deel uitmaken van de zogenaamde persoonslijst volgens de Wet BRP. De Uitvoeringswet AVG is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens voor zover daarop de Wet BRP, de Kieswet of de Wet raadgevend referendum van toepassing is. De persoonsgegevens van de BRP vallen zowel onder de werking van de Wet BRP als onder de werking van de Europese algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

 

De gemeente verwerkt naast persoonsgegevens van de BRP in hetzelfde systeem zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’.

  • binnengemeentelijke afnemersindicaties

  • adreshistorie

  • voogdijgegevens

  • onderzoeksgegevens

  • gegevens betreffende systeembeheer en autorisaties

  • burgerlijke staat

  • stemdistricten

  • pl’en van vertrokken personen (m.u.v. de verwijsgegevens)

  • interne aantekeningen

De rechtmatigheid van het verwerken en de bescherming van persoonsgegevens (privacy) van deze aangehaakte gegevens wordt geregeld in de AVG en Uitvoeringswet AVG, maar vallen niet onder de werking van de Wet BRP.

 

Deze regeling gaat ook over de gegevensverstrekking door het college waarop de AVG van toepassing is, zoals de gegevensverstrekking vanuit een gemeentelijke gegevensbank of gegevensmagazijn.

 

Bevoegdheid college B&W

De wetgever laat het volgens art. 3.8 Wet BRP aan het inzicht van de gemeenteraad over, om dit al dan niet voor het binnengemeentelijke gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de gemeenteraad meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt.

 

De gemeenteraad van Midden-Delfland heeft in de “Verordening gegevensverstrekking BRP gemeente Midden-Delfland 2024” geregeld dat zowel de verstrekkingen aan derden als de verstrekkingen aan organen van de gemeente Midden-Delfland over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De Verordening BRP is in werking getreden op de datum waarop de AVG van kracht werd, namelijk 25 mei 2018.

 

Persoonsgegevens van ‘eigen inwoners’

De verstrekking van persoonsgegevens uit de BRP van de inwoners van Midden-Delfland aan derden en aan de organen (medewerkers/afdelingen/domeinen/teams) van de Gemeente Midden-Delfland wordt geregeld in deze regeling. Deze bevoegdheid vloeit voort uit art. 3.8 Wet BRP. De grondslag voor het verwerken van zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’ is te vinden in art. 6 lid 1 sub e AVG. Deze verordening regelt alleen het verstrekken van gegevens van personen die in deze gemeente ingeschreven zijn of die tot hun overlijden in deze gemeente ingeschreven waren.

 

Deze regeling gaat niet over gegevensverstrekking door het college die al is geregeld in de Wet BRP zelf, zoals bedoeld in Hoofdstuk 3, Paragraaf 2, van de Wet BRP.

 

Gegevens van ‘niet- inwoners’

De minister van BZK verstrekt de gemeente, voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Midden-Delfland woonachtig zijn. Dit zijn dus personen die in een andere gemeente in Nederland wonen of zijn ingeschreven in het Register Niet Ingezetenen (RNI). Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Midden-Delfland op grond van art. 3.2 Wet BRP (meest recente besluit van 1 oktober 2019, kenmerk 2019-0000416771). Dit is een zogenaamde GABA-aansluiting op de landelijke basisregistratie personen. GABA betekent: Gemeente Als Buitengewoon Afnemer. De gegevens die ontvangen worden via deze GABA-aansluiting worden opgeslagen in het gemeentelijke zaaksysteem/gegevensmagazijn.

 

Distributie van persoonsgegevens

De medewerkers van de gemeente raadplegen of gebruiken persoonsgegevens van personen die niet in de gemeente ingeschreven zijn via GBA-V. Voor personen die wel in deze gemeente ingeschreven zijn raadplegen of gebruiken zij de BRP.

 

Bij de toekenning van de autorisatieprofielen en de distributie aan de applicaties is in beginsel uitgegaan van de GABA profielen zoals opgenomen in het autorisatiebesluit van de minister. In een enkel geval zijn er een aantal profielen samengevoegd omdat medewerkers in een kleinere gemeente zoals Midden-Delfland vaak meerdere taken uitvoeren. Voor taken waarbij alleen gegevens van eigen inwoners nodig zijn, zoals schuldhulpverlening, wordt ook aangesloten bij de GABA-profielen.

Daarnaast kunnen sommige afdelingen ook zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’ inzien, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden.

 

Begripsbepalingen

De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van art. 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.

 

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale GBA-V door de gemeente beheerde BRP-voorzieningen.

 

Orgaan

Een onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Midden-Delfland. Dit kan een medewerker zijn, maar ook een groep personen (team, domein of afdeling).

 

Derde

Een derde volgens de Wet BRP is elk natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene zelf en elk rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Binnengemeentelijke verstrekkingen

Dit artikel regelt de verstrekking van persoonsgegevens van inwoners van gemeente Midden-Delfland aan medewerkers en/of teams/afdelingen van gemeente Midden-Delfland. Daarbij geldt de voorwaarde dat slechts gegevens worden verstrekt die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de gemeentelijke of wettelijke taak van de betreffende organen (zie art. 3.8 lid 2 Wet BRP).

De grondslag voor het verwerken van deze aangehaakte gegevens is art. 6 lid 1 sub e AVG.

 

Authentieke gegevens en verplicht gebruik

Wanneer een bestuursorgaan een persoonsgegeven gebruikt bij de uitvoering van zijn taken en dat gegeven is als authentiek gegeven opgenomen in de BRP, moet hij sinds 1 januari 2010, dat gegeven, uit de BRP betrekken. Deze regeling geldt ook voor medewerkers van de gemeente.

 

Rechtstreekse toegang tot de BRP

Met rechtstreekse toegang wordt gedoeld op de mogelijkheid dat geautoriseerde als raadpleger de beschikking krijgen over een inzagescherm. Hierop kunnen zij rechtstreeks de persoonsgegevens bekijken die zij nodig hebben voor de uitvoering van hun taken. De medewerker krijgt toegang, nadat hij/zij een geheimhoudingsverklaring heeft ondertekend als onderdeel van zijn autorisatieaanvraag. De mogelijkheid om persoonsgegevens te wijzigen, te corrigeren, te actualiseren of te muteren is hiervan uitdrukkelijk uitgesloten.

 

Deze regeling gaat ook over de gegevensverstrekking door het college waarop de AVG van toepassing is, zoals de gegevensverstrekking vanuit een gemeentelijke gegevensbank of gegevensmagazijn.

 

Selecties uit de BRP worden aan medewerkers van de gemeente Midden-Delfland verstrekt voor de uitoefening van hun publiekrechtelijke taak. In wetgeving of gemeentelijk beleid moet zijn vastgelegd dat het gebruik van BRP gegevens noodzakelijk is voor het te bereiken doel. Wanneer het doel ook kan worden bereikt op een andere manier die minder ingrijpt bijvoorbeeld in de privacy van betrokkene, dan moet hiervoor worden gekozen.

 

Artikel 2 Verstrekking aan derden

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al voorzien in de Wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is de gemeente bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Midden-Delfland.

 

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.

 

Beperkt set aan gegevens

Op grond van art. 3.9 lid 4 Wet BRP kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden. Het gegeven ‘Burgerlijke staat’ is een aangehaakt gegeven.

 

Geheimhouding

Er worden niet meteen gegevens verstrekt wanneer de betrokkene op grond van art. 3.21 Wet BRP verzocht heeft om verstrekkingsbeperking /geheimhouding. De burger wordt geïnformeerd betreffende de aanvraag van gegevensverstrekking en om toestemming gevraagd. Hierna zal de medewerker een belangenafweging maken voor het verstrekken van de gegevens.

 

Artikel 3 Terugmeldplicht

Voor het functioneren van de overheid is de kwaliteit van de BRP van essentieel belang. Hoge kwaliteit kan alleen bereikt worden als bestuursorganen melding maken van onjuiste gegevens. Indien een orgaan van de gemeente is geautoriseerd om bepaalde BRP-gegevens te ontvangen, dan is hij verplicht om bij gerede twijfel aan de juistheid een terugmelding te doen. Dit is verplicht volgens in art. 2.34 Wet BRP.

 

Artikel 4 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Omdat altijd de identiteit van de verzoeker moet kunnen worden vastgesteld, is telefonische verstrekking aan derden niet gewenst. Natuurlijk moet er wel een mogelijkheid zijn om aan organen van de gemeente telefonisch gegevens te verstrekken. Ondanks dat de meeste medewerkers als raadpleger rechtstreekse toegang tot de BRP zullen hebben, is het in het belang van betrokkene en de gemeente, dat een mondelinge verificatie kan plaatsvinden. Hierbij moet de medewerker die gevraagd wordt gegevens te verstrekken wel eenduidig vaststellen met wie hij/zij te maken heeft en dat het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd overeenstemt met de autorisatie van de verzoeker. Met ander woorden: vooral bij telefonische verstrekking aan collega’s van andere afdelingen mogen niet meer gegevens worden verstrekt dan waar verzoeker recht op heeft. Bij twijfel kan de privacybeheerder BRP worden ingeschakeld.

 

Ook aan collega’s van andere gemeenten kan worden verstrekt. Voorwaarde is dat niet direct informatie wordt verstrekt, maar dat wordt teruggebeld via het algemene nummer van de verzoekende gemeente. Ook hier moet er zekerheid bestaan dat het een collega van Burgerzaken is en dat de gegevens noodzakelijk zijn voor de betreffende taak.

Indien de ingeschreven over wie gegevens gevraagd worden een verstrekkingsbeperking heeft, dan wordt extra zorgvuldigheid verlangd. Bij twijfel wordt geen informatie verstrekt.

 

Artikel 5 Protocolplicht

Protocollering is het houden van aantekening van een verstrekking. Protocolleren heeft tot doel om uitvoering te kunnen geven aan het in artikel 3.22 Wet BRP geregelde recht van de burger op mededeling betreffende de verstrekkingen die over hem zijn gedaan. Er wordt vastgelegd welke gegevens zijn verstrekt, aan wie de gegevens zijn verstrekt, waarom verstrekking heeft plaatsgevonden, door wie de gegevens zijn verstrekt, en de data waarop al deze handelingen werden verricht. Op deze wijze is altijd herleidbaar (en dus controleerbaar) hoe met verstrekking van deze gegevens wordt omgegaan.

 

Gegevensverstrekking in het kader van de veiligheid van staat of de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten worden niet geprotocolleerd.

 

Artikel 6 Onvoorziene gevallen

Als er situaties voordoen waarbij deze regeling of de AVG geen invullen voor heeft, zal de Informatiebeheerder hierover gaan. De taken en bevoegdheden van de informatiebeheerder zijn terug te vinden in de regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Midden-Delfland 2024.

 

Artikel 7 Inwerkingtreding en citeertitel

Het reglement treedt op dezelfde dag in werking als de verordening waar hij uit voortvloeit. Dit is de dag dat de Europese algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht werd: 25 mei 2018.

 

Bijlage 1 Lijst van organen van de gemeente met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie

 

De medewerkers van de volgende organisatie onderdelen van de gemeente Midden-Delfland hebbe nrechtstreekse toegang tot de basisregistratie en tot de GBA-V, voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatie besluit.

 

 

De verantwoordelijke, het college van burgemeester en wethouders, kan, indien noodzakelijk, nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

 

Alle binnen gemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte inzage.

 

Bijlage 2 Lijst van organen van de gemeente waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie

 

 

Bijlage 3 Lijst van gemeentelijke systemen waaraan, met het oog op met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoongegevens, gegevens worden verstrekt

 

 

Bijlage 4 Lijst van derden waaraan gegevens worden verstrekt