Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Krimpen aan den IJssel

Ondermandaatbesluit directeur DCMR Milieudienst Rijnmond gemeente Krimpen aan den IJssel 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKrimpen aan den IJssel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOndermandaatbesluit directeur DCMR Milieudienst Rijnmond gemeente Krimpen aan den IJssel 2024
CiteertitelOndermandaatbesluit directeur DCMR Milieudienst Rijnmond gemeente Krimpen aan den IJssel 2024
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Mandaatbesluit gemeente Krimpen aan den IJssel voor de directeur DCMR Milieudienst Rijnmond 2023
  2. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-04-2024nieuwe regeling

21-03-2024

gmb-2024-140509

22361348

Tekst van de regeling

Intitulé

Ondermandaatbesluit directeur DCMR Milieudienst Rijnmond gemeente Krimpen aan den IJssel 2024

De directeur van de DCMR Milieudienst Rijnmond,

 

Gelet op het Mandaatbesluit gemeente Krimpen aan den IJssel voor de directeur DCMR Milieudienst Rijnmond 2023. (Gemeenteblad 2023 nr. 567982)

 

Gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 4, zevende lid van de Instructie taken en bevoegdheden directeur DCMR Milieudienst Rijnmond 2019;

 

BESLUIT

 

Vast te stellen het Ondermandaatbesluit directeur DCMR Milieudienst Rijnmond gemeente Krimpen aan den IJssel 2024

Artikel 1: Ondermandaat

  • 1.

    Aan de leidinggevenden van DCMR wordt ondermandaat verleend overeenkomstig de bij dit besluit behorende ondermandaatlijst.

  • 2.

    Het ondermandaat heeft uitsluitend betrekking op taken, genoemd in de ondermandaatlijst behorende bij dit besluit, voor zover deze bevoegdheden vallen binnen het takenpakket van DCMR.

  • 3.

    Het ondermandaat omvat zowel het nemen van (procedurele) besluiten als volmacht voor het verrichten van privaatrechtelijke handelingen en machtiging voor het verrichten van feitelijke handelingen, die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandelingen zijn en die worden genomen ter voorbereiding of uitvoering van gemandateerde bevoegdheden, behalve voor zover deze uitdrukkelijk in de ondermandaatlijst zijn uitgezonderd. De volmacht en machtiging hebben betrekking op alle handelingen verbonden aan de aan DCMR opgedragen taken dan wel gemandateerde bevoegdheden.

  • 4.

    Indien een ondermandaat in de bij dit besluit behorende ondermandaatlijst de bevoegdheid verstrekt tot het nemen van een besluit behelst dit mandaat tevens de bevoegdheid om dit besluit geheel of gedeeltelijk in te trekken, tenzij op de ondermandaatlijst anders is vermeld.

  • 5.

    Aan medewerkers van DCMR wordt ondermachtiging verleend voor het verrichten van handelingen, voor zover het standaardbieven betreft, zoals ontvangstbevestigingen en procedurebrieven.

Artikel 2: Ondertekening

  • 1.

    Het ondermandaat omvat zowel de bevoegdheid tot het nemen van besluiten als het ondertekenen van deze besluiten. Bij de ondertekening van een in ondermandaat genomen besluit wordt aangegeven dat het besluit namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel is genomen, alsmede de functie van de functionaris die in mandaat handelt of besluit.

  • 2.

    Besluiten worden ondertekend door de functionaris die het besluit in ondermandaat genomen heeft.

  • 3.

    In geval van digitale vaststelling van een besluit of brief kan een handtekening achterwege worden gelaten. Het besluit of de brief wordt dan voorzien van de mededeling dat het besluit of de brief digitaal is vastgesteld en om die reden niet is ondertekend.

Artikel 3: Beleidsgevoelige zaken

  • 1.

    Het ondermandaat wordt in beleidsgevoelige zaken slechts gebruikt met instemming van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel.

  • 2.

    Een zaak is beleidsgevoelig, indien:

    • a.

      door de uitoefening van de bevoegdheid strijd met een beleidslijn ontstaat;

    • b.

      wordt afgeweken van een verplicht voorgeschreven advies; of

    • c.

      de zaak als zodanig is aangewezen door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel.

Artikel 4: Kaders uitoefening bevoegdheden

  • 1.

    Bij de uitoefening van de bevoegdheden waarvoor in dit besluit ondermandaat is verleend, worden de volgende kaders in acht genomen:

    • a.

      algemene instructies en instructies per geval van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel als bedoeld in artikel 10:6, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht; en

    • b.

      de relevante beleidskaders die door het gemeentebestuur zijn vastgesteld.

  • 2.

    Voorafgaand aan de uitoefening van een bevoegdheid waarvoor in dit besluit ondermandaat is verleend, wordt overlegd met het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel, indien:

    • a.

      de uitoefening in afwijking zou zijn van het bepaalde in het eerste lid;

    • b.

      de uitoefening naar verwachting politieke of maatschappelijke gevolgen kan hebben; of

    • c.

      voorzien wordt dat zij tot aansprakelijkstelling of anderszins aanspreken van de gemeente Krimpen aan den IJssel zal leiden.

Artikel 5: Informatievoorziening

De directeur van DCMR zendt het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel afschriften van de besluiten die krachtens het in dit besluit verleende ondermandaat zijn genomen. Tevens zal per half jaar een overzicht worden opgemaakt van de eerder geleverde prestatie, aangaande het aantal gevoerde bestuursrechtelijke procedures en de inzet van toezichthouders op APV-taken. Het overzicht wordt geagendeerd voor het trimesteroverleg.

Artikel 6: Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als: Ondermandaatbesluit directeur DCMR Milieudienst Rijnmond gemeente Krimpen aan den IJssel 2024.

Artikel 7: Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag dat de Omgevingswet in werking treedt.

Schiedam, 21 maart 2024

Mr. R.M. Thé

Directeur DCMR Milieudienst Rijnmond

Ondermandaatlijst

 

In deze ondermandaatlijst wordt verstaan onder:

  • APV: Algemene Plaatselijke verordening gemeente Krimpen aan den IJssel 2023

  • Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • Bal: Besluit activiteiten leefomgeving;

  • Bbl: Besluit bouwwerken leefomgeving;

  • Bkl: Besluit kwaliteit leefomgeving;

  • Ow: Omgevingswet;

  • Ob: Omgevingsbesluit;

  • Wet Bibob: Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur;

  • Wm: Wet milieubeheer.

Algemeen

Nr.

Omschrijving

Grondslag

Specifieke bepalingen

Ondermandaat:

A1

Besluiten over dwangsommen bij niet tijdig beslissen, voor zover de aanvraag waarop de dwangsom betrekking heeft ook in mandaat wordt afgewikkeld.

art. 4:18 Awb

Teammanager

A2

Het verrichten van onderzoek en vragen van advies i.h.k.v. de Wet Bibob en het aanwijzen van medewerkers van de DCMR die kennis kunnen nemen van de krachtens de Wet Bibob verstrekte gegevens.

Art.7 lid 2 Wet Bibob

 

art. 7a-7b Wet Bibob

Dit geldt alleen voor omgevingsvergunningen waarvoor het mandaat bij DCMR ligt.

Teammanager, met uitzondering van het verrichten van onderzoek en het aanwijzen van medewerkers die kennis kunnen nemen van de krachtens de Wet Bibob verstrekte gegevens, dan directeur.

A3

Het in rechte vertegenwoordigen van het college en het nemen van besluiten inzake bestuursrechtelijke procedures, zoals het vaststellen en indienen van verweerschriften en andere stukken in het kader van bezwaar, beroep of hoger beroep, het voeren van verweer, handelingen of besluiten in het kader van een tussenuitspraak of bestuurlijke lus en het instellen van pro forma (incidenteel) hoger beroep.

hoofdstuk 6-8 Awb

Het instellen van (incidenteel) hoger beroep vindt plaats in overleg met de gemeente.

Besluiten: Teammanager.

Feitelijke handelingen: medewerker.

A4

Het machtigen van externe adviseurs om het bevoegd gezag te vertegenwoordigen in bestuursrechtelijke procedures.

Teammanager

A5

Het uitoefenen van bevoegdheden op grond van de Wet open overheid en de Wet hergebruik overheidsinformatie.

Dit heeft alleen betrekking op bevoegdheden waarvoor het mandaat bij DCMR ligt.

Teammanager

A6

Het aanwijzen van functionarissen om gesprekken onder leiding van een mediator te voeren, het voeren van mediationgesprekken of meewerken aan informele aanpak, het doen van toezeggingen binnen de grenzen van het geschil en het aangaan en ondertekenen van mediationovereenkomsten met uitzondering van de vaststellingsovereenkomsten.

Directeur

A7

Het registreren en verwerken van gegevens of documenten in (verplichte) registers of applicaties,

Het registreren, verwerken en/of monitoren van geluidsemissies, van verkeers- en milieudata, bodeminformatie en data met betrekking tot klimaatadaptatie.

Bkl, Hfdst. 11

Het betreft op dit moment:

Inspectieview, het Register externe veiligheidsrisico’s, het geluidregister, de Centrale Voorziening Geluidgegevens de e-MJV website met daaronder de IPPC applicatie, EEP-rapportages en het Kadaster in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen.

Medewerker

A8

Het nemen van beslissingen en verrichten van handelingen in het kader van archiefbeheer zoals bedoeld in de Archiefwet.

Nemen van beslissingen: teammanager.

Handelingen: medewerker.

 

Vergunningen

Nr.

Omschrijving

Grondslag

Specifieke bepalingen

Ondermandaat:

V1

Besluiten inzake omgevingsvergunningen over:

  • milieubelastende en lozingsactiviteiten;

  • omgevingsplan-activiteiten die een milieubelastende activiteit (inclusief lozen) inhouden, zoals opgenomen in het omgevingsplan;

  • activiteiten die op grond van de Omgevingsverordening vergunningplichtig zijn.

art. 5.8 en 5.12 Ow, voor zover het betreft:

  • art. 5.1 lid 1 onder a Ow in verbinding met het omgevings­plan;

  • art. 5.1 lid 2 onder b en c Ow; of

  • art. 5.4 Ow

Omvat onder andere besluiten op aanvraag en ambtshalve besluiten en goedkeuringsbesluiten.

Brieven inzake procedure, niet zijnde besluiten:

Medewerker.

Besluiten: teammanager.

V2

Het toestaan van gelijkwaardige maatregelen, stellen van maatwerkvoorschriften.

art. 4.5 en 4.7 Ow

Uitsluitend voor zover het betreft milieubelastende en lozingsactiviteiten, omgevingsplanactiviteiten die een milieubelastende activiteit (inclusief lozen) inhouden, zoals opgenomen in afd. 22.3 van het omgevingsplan, of activiteiten die op grond van de Omgevingsverordening vergunningplichtig zijn.

Teammanager

V3

Het verzoeken om gegevens en bescheiden op grond van artikel 2.20 Bal.

Teammanager

V4

Het besluiten over milieueffectrapportages voor projecten als bedoeld in paragraaf 16.4.2 van de Omgevingswet, voor zover betrekking hebbend op omgevingsvergunningen voor milieubelastende activiteiten.

Afd. 16.4 Ow

Teammanager

V5

Het uitoefenen van de bevoegdheden en verplichtingen met betrekking tot PRTR-verslagen.

paragraaf 11.2.6 Bkl, paragraaf 10.8.6 Ob

Besluiten: teammanager.

Feitelijke handelingen: medewerker.

V6

Het uitvoeren van taken en nemen van besluiten bij of krachtens de hoofdstukken 8, 9, 10, 13, 17, 18 en 19 van de Wm.

Teammanager

V7

Het adviseren namens het college in gevallen waarin het college als adviseur is aangewezen op grond van afdeling 16.2 van de Ow en het verzoeken om advies in verband met de uitoefening van gemandateerde en gemachtigde taken.

Uitsluitend voor zover het gaat om een onder V1 gemandateerde bevoegdheid.

Teammanager

 

Toezicht en handhaving

Nr.

Omschrijving

Grondslag

Specifieke bepalingen

Ondermandaat:

H1

Het aanwijzen van toezichthouders en het voordragen van buitengewone opsporingsambtenaren.

art. 18.6 Ow

 

art.4:5, 4:5a en 4:6 APV

Directeur

(niet ondergemandateerd)

H2

Het uitoefenen van toezicht op de naleving van het bij of krachtens de Wm en Ow en APV gestelde.

art. 18.1 t/m 18.3 Ow

 

art.4:5, 4:5a en 4:6 APV

Toezichthouder

H3

Het behandelen van meldingen, informatieplichten en uitgangspuntendocumenten voor milieubelastende activiteiten en omgevingsplanactiviteiten die een milieubelastende activiteit (inclusief lozen) inhouden, zoals opgenomen in het omgevingsplan.

Ow, Bal, omgevings­plan

Feitelijke handelingen: medewerker.

Besluiten: Teammanager.

H4

Het uitoefenen van de bevoegdheden inzake sloopwerkzaamheden voor zover deze betrekking hebben op asbestverwijdering.

afd. 7.1 Bbl

Feitelijke handelingen: medewerker.

Besluiten: Teammanager.

H5

Het uitoefenen van de bevoegdheden inzake het mobiel breken van bouw- en sloopafval (mobiel puinbreken).

afd. 7.2 Bbl

Feitelijke handelingen: medewerker.

Besluiten: Teammanager.

H6

Het uitoefenen van de bevoegdheden met betrekking tot de energiebesparende maatregelen op grond van hetgeen is bepaald bij of krachtens de Ow. Dit betreft mede de informatieplicht met betrekking tot de energiebesparingsplicht.

afd. 3.4, 4.4, 6.4 en 6.5 (m.u.v. paragraaf 6.5.1) Bbl

Het betreft o.a. duurzaamheid, installatie keuringen, energielabels voor kantoorgebouwen (behoudens categorie Kantoren Label C), laadinfrastructuur en gebouwautomatisering.

Feitelijke handelingen: medewerker.

Besluiten: Teammanager.

H7

Het al dan niet besluiten omtrent opleggen, wijzigen, opschorten en intrekken van herstelsancties in verband met overtredingen van besluiten en regelgeving waarvoor mandaat is verleend , zoals het bepaalde bij of krachtens de Wm, de Ow en de APV

Titel 5.3 Awb, art 18.1 Ow

Teammanager

H8

Het nemen van besluiten en het verrichten van overige handelingen welke zijn benodigd ten behoeve van de toepassing en uitvoering van bestuursdwang

Art. 5:27 tot en met 5:30 Awb

Uitsluitend voor zover dit gebeurt met betrekking tot de onder H9 gemandateerde bevoegdheid

Teammanager

H9

Het nemen van besluiten inzake maatregelen bij een ongewoon voorval

Art. 17.4 Wm, afd.19.1 Ow

Teammanager

H10

Het nemen van besluiten over het treffen van tijdelijke beschermingsmaat-regelen bij toevalsvondsten van verontreiniging op of in de bodem en/of het zelf of door derden laten treffen van maatregelen indien de eigenaar of erfpachter niet of niet tijdig beschermingsmaat-regelen treft.

Art. 19.9c Ow

Teammanager

H11

Het opleggen van gedoogplichten inzake het verrichten van bodemverontreiniging en het uitvoeren van maatregelen voor bodembescherming en nazorg

Art. 19.9c Ow

Teammanager