Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Heerenveen

Verordening op de heffing en de invordering van een reclamebelasting 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Heerenveen
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van een reclamebelasting 2012
CiteertitelVerordening reclamebelasting Heerenveen 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 227

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201201-01-2013gewijzigde regeling

08-12-2011

Heerenveense Courant (Crackstate Nijs), 15-12-2011

GF11.20104
01-01-201101-01-2012nieuwe regeling

13-12-2010

Heerenveense Courant (Crackstate Nijs), 22-12-2010

GF10.20109

Tekst van de regeling

Gemeenteraad

Onderwerp: Tarieven gemeentelijke belastingen en heffingen 2012

Registratienummer: GF11.20104

De raad der gemeente Heerenveen;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders

van 8 november 2011;

gelet op artikel 227 van de Gemeentewet;

BESLUIT:

vast te stellen

de Verordening op de heffing en de invordering van een reclamebelasting 2012.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a)

    reclameobject: een openbare aankondiging in letters, symbolen of kleuren, of een

    combinatie daarvan, of een reclamevoorwerp, zichtbaar vanaf de openbare weg;

  • b)

    reclamevoorwerp: een aankondigingsvoorwerp, waarmee beoogd wordt reclame te

    maken dan wel aandacht te trekken voor een product, een dienst of een bedrijf. Hieronder wordt in elk geval verstaan de gaper en de namaakversies van de ijsco, de patatzak en het gebak;

  • c)

    bouwwerk: elke constructie van enige omvang van hout, steen, metaal of ander

    materiaal, welke op de plaats van bestemming hetzij direct of indirect met de grond verbonden is, hetzij directe of indirecte steun vindt in of op de grond;

  • d)

    vestiging: een gebouw, of deel daarvan, dat door één organisatie of bedrijf wordt

    gebruikt;

  • e)

    tussenpersoon: een natuurlijke persoon of rechtspersoon die zijn bedrijf maakt van

    het verlenen van bemiddeling bij het tot stand brengen en sluiten van overeenkomsten in opdracht en op naam van personen tot wie hij niet in vaste betrekking staat;

  • f)

    exploitant: een natuurlijke persoon of rechtspersoon die zijn bedrijf maakt van het ten

    behoeve van derden tegen vergoeding aanbrengen van reclameobjecten op door hem daartoe beschikbaar gestelde oppervlakten;

  • g)

    jaar of maand: een kalenderjaar of –maand of een gedeelte van een van die

    kalenderperioden;

  • h)

    etalage: de ruimte tot 2 meter uit de gevel of uit het raam.

Artikel 2 Gebiedsomschrijving

Deze verordening is van toepassing binnen het centrumgebied van de gemeente Heerenveen zoals aangegeven op de bij deze verordening behorende en als zodanig gewaarmerkte kaart.

Artikel 3 Belastbaar feit

Onder de naam ‘reclamebelasting’ wordt binnen het gebied als bedoeld in artikel 2 een belasting geheven ter zake van reclameobjecten zichtbaar vanaf de openbare weg.

Artikel 4 Belastingplicht

  • 1.

    De reclamebelasting wordt geheven van degene van wie, dan wel ten behoeve van wie, al dan niet met vergunning, de reclameobjecten worden aangetroffen.

  • 2.

    In afwijking van het bepaalde in het eerste lid wordt de reclamebelasting ter zake van reclameobjecten die door tussenkomst van een exploitant zijn aangebracht, geheven van die exploitant.

Artikel 5 Maatstaf van heffing

  • 1.

    De reclamebelasting wordt geheven naar de oppervlakte van een reclameobject, met

    inachtneming van het overige in deze verordening bepaalde.

  • 2.

    De oppervlakten van reclameobjecten, die bij één vestiging behoren, worden bij

    elkaar opgeteld. Indien een vestiging tezamen met een bouwwerk of deel daarvan wordt gebruikt door één belastingplichtige, worden de oppervlakten van alle reclameobjecten die bij de vestiging en deze bouwwerken of delen daarvan behoren bij elkaar opgeteld.

  • 3.

    Reclameobjecten en reclamevoorwerpen behoren in elk geval tot één bouwwerk en

    daarmee tot een vestiging indien zij daarmee fysiek zijn verbonden of daarmee tezamen worden gebruikt.

  • 4.

    Onder een vestiging wordt tevens verstaan een bouwwerk dat uitsluitend dient voor

    het hebben van een of meer reclameobjecten.

Artikel 6 Vrijstellingen

De reclamebelasting wordt niet geheven voor reclameobjecten:

  • a)

    waarvoor op grond van een privaatrechtelijke overeenkomst betaling aan de gemeente moet geschieden onderscheidenlijk een vergoeding aan de gemeente verschuldigd is;

  • b)

    die als algemene bewegwijzering waarmee een algemeen belang wordt gediend, kunnen worden aangemerkt;

  • c)

    die door de gemeente of in opdracht van de gemeente is geplaatst of aangebracht, indien en voor zover de openbare aankondiging geschiedt ter uitvoering van de publieke taak;

  • d)

    die door (semi) overheden of maatschappelijke instellingen of -verenigingen zijn aangebracht en die een charitatief of ideëel belang dienen;

  • e)

    die zijn aangebracht door of namens winkeliersverenigingen of wijkorganen, waarbij het reclameobject uitsluitend bestaat uit een afbeelding met naam van de winkeliersvereniging of het wijkorgaan;

  • f)

    die uitsluitend landen-, provincie-, gemeente- of streekvlag inhouden;

  • g)

    die door politieke partijen zijn aangebracht en die een ideëel belang dienen;

  • h)

    die zijn aangebracht op scholen, zorginstellingen, ziekenhuizen, kerken en moskeeën, en die betrekking hebben op de functie van het gebouw;

  • i)

    die nostalgische uitingen aan de gevel zijn ouder dan 50 jaar en die geen relatie hebben met de uitoefening van het bedrijf;

  • j)

    die korter dan 13 weken aanwezig zijn;

  • k)

    die onderdeel uitmaken van voor de verkoop of verhuur bestemde artikelen en producten in een etalage of in de winkel;

  • l)

    die zijn aangebracht op bouwterreinen, voor zover deze opschriften rechtstreeks betrekking hebben op de op dat terrein in uitvoering zijnde bouwwerkzaamheden;

  • m)

    die zijn aangebracht door een tussenpersoon in verband met de verkoop of verhuur van onroerende zaken, indien deze aanwezig zijn in de onmiddellijke nabijheid van de te verkopen of de te verhuren zaak.

Artikel 7 Tarief

  • 1.

    Het tarief voor het hebben van reclameobjecten, per vestiging, per jaar bedraagt

    • a.

      indien de oppervlakte van de reclameobjecten minder is dan 0,1 m²: € nihil

    • b.

      indien de oppervlakte van de reclameobjecten bedraagt 0,1 m² of meer:

      € 408,00.

  • 2.

    Het maandtarief voor het hebben van reclameobjecten, per vestiging, bedraagt 1/12

    van het jaartarief.

Artikel 8 Berekening van de reclamebelasting

1. De oppervlakte van een reclameobject wordt vastgesteld als volgt:

  • a.

    als de openbare aankondiging wordt gedaan op een zuil, bord, poster of soortgelijk aankondigingsvoorwerp, wordt de oppervlakte van de aankondiging bepaald op de oppervlakte van de zijde van het voorwerp waarop de aankondiging wordt gedaan. Indien het voorwerp niet rechthoekig is, wordt de oppervlakte van het aankondigingsvoorwerp bepaald door de lengte, de hoogte en de breedte van de denkbeeldige rechthoek die het voorwerp omsluit;

  • b.

    als de openbare aankondiging wordt gedaan op een vlag, banier, (span)doek of soortgelijk voorwerp, wordt de oppervlakte van de aankondiging bepaald op de oppervlakte van één zijde van het voorwerp waarop de aankondiging wordt gedaan;

  • c.

    als het reclameobject bestaat uit het reclamevoorwerp zelf, wordt de oppervlakte van de aankondiging bepaald op de oppervlakte van het voorwerp. Indien het voorwerp niet rechthoekig is, wordt de oppervlakte bepaald door de lengte, de hoogte en de breedte van de denkbeeldige rechthoek die het voorwerp aan 2 zijden omsluit;

  • d.

    als de openbare aankondiging wordt gedaan door middel van een combinatie van verschillende losse voorwerpen of een opschrift met losse letters of symbolen, wordt de oppervlakte van het reclameobject bepaald door de lengte, de hoogte en de breedte van de denkbeeldige rechthoek die de voorwerpen of het opschrift omsluit.

    2. Als het reclameobject slechts voor een deel zichtbaar is vanaf de openbare weg wordt de oppervlakte van het reclameobject bepaald op het van de openbare weg zichtbare gedeelte van het reclameobject.

Artikel 9 Belastingtijdvak

Het belastingtijdvak is gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 10 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang

  • 1.

    De belastingschuld ontstaat bij het begin van het belastingtijdvak.

  • 2.

    Als de belastingplicht na het begin van het belastingtijdvak aanvangt, ontstaat de belastingschuld bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 3.

    Als de belastingplicht in de loop van het belastingtijdvak aanvangt, is de reclamebelasting verschuldigd naar het maandtarief voor zoveel maanden als er in dat jaar, na het tijdstip van de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 4.

    Als een toename van de oppervlakte van het reclameobject gedurende de rest van het belastingtijdvak leidt tot indeling in een hogere tariefklasse, leidt dat tot een nieuw belastbaar feit en wordt een aanslag opgelegd voor het verschil tussen de respectievelijke maandtarieven gedurende het resterende aantal volle kalendermaanden in het belastingtijdvak.

  • 5.

    Als de belastingplicht in de loop van het belastingtijdvak eindigt, wordt de aanslag op verzoek van belastingplichtige verminderd met het resterende aantal volle kalendermaanden in het kalenderjaar vermenigvuldigd met het maandtarief.

  • 6.

    Als vermindering van de oppervlakte van de reclameobjecten gedurende de rest van het belastingtijdvak leidt tot indeling in een andere tariefklasse, wordt de aanslag op verzoek van belastingplichtige verminderd met het verschil tussen de respectievelijke maandtarieven gedurende het resterende aantal volle kalendermaanden in het belastingtijdvak.

Artikel 11 Wijze van heffing

De reclamebelasting wordt geheven bij wege van aanslag.

Artikel 12 Betalingstermijn

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen worden betaald in twee gelijke termijnen waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede twee maanden later.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen

Artikel 13 Kwijtschelding

Van deze belasting wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 14 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels stellen met betrekking tot de heffing en invordering van de reclamebelasting.

Artikel 15 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

Artikel 16 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening reclamebelasting Heerenveen 2012’.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 8 december 2012.

De griffier, De voorzitter,