Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Harlingen

Mandaatbesluit griffiepersoneel gemeente Harlingen 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHarlingen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit griffiepersoneel gemeente Harlingen 2023
CiteertitelMandaatbesluit griffiepersoneel gemeente Harlingen 2023
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Verordening werkgeverscommissie gemeente Harlingen 2023
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-04-2024nieuwe regeling

02-11-2023

gmb-2024-137559

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit griffiepersoneel gemeente Harlingen 2023

De werkgeverscommissie van de gemeente Harlingen;

gelet op artikel 10.3 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 1, vierde lid van de Verordening werkgeverscommissie gemeente Harlingen 2023;

 

BESLUIT:

I  

  • 1.

    De bevoegdheid tot het nemen van personele besluiten ten aanzien van de op de griffie werkzame medewerkers, met uitzondering van de griffier, te mandateren aan de griffier.

  • 2.

    Tot het mandaat behoort mede het afdoen en voeren van correspondentie ter zake van de toegekende bevoegdheden, alsmede het (doen) treffen van voorbereidingshandelingen en uitvoeringshandelingen.

II  

  • 3.

    De in mandaat te nemen besluiten dienen in overeenstemming te zijn met alle ter zake geldende regelingen, het door de raad en werkgeverscommissie gevoerde beleid en mogen niet leiden tot een budgetoverschrijding.

  • 4.

    Indien redelijkerwijs te verwachten is dat een in mandaat te nemen besluit bestuurlijke of politieke implicaties kan hebben, wordt de mandaatgever in de gelegenheid gesteld zijn wensen of bedenkingen over een ontwerp van het te nemen besluit, vergezeld van een advies van de gemandateerde, naar voren te brengen.

III  

  • 5.

    Bij afwezigheid van de griffier oefent de plaatsvervangend griffier de in dit mandaatbesluit verleende bevoegdheden uit.

IV  

  • 6.

    Alle stukken verband houdende met de uitoefening van dit mandaat worden als volgt ondertekend,

  •  

  • De werkgeverscommissie van de gemeente Harlingen ,

  • Namens deze,

  • (handtekening)

  • griffier

  • 7.

    Dit besluit kan worden aangehaald als “Mandaatbesluit griffiepersoneel gemeente Harlingen 2023” en treedt in werking op de dag na bekendmaking.

 

Aldus besloten door de werkgeverscommissie in zijn vergadering van 2 november 2023.

De voorzitter,

Toelichting mandaatbesluit griffiepersoneel

De invulling van het werkgeverschap is door de raad gedelegeerd aan de werkgeverscommissie die is ingesteld op grond van artikel 83 Gemeentewet. De werkgeverscommissie kan ervoor kiezen om de te nemen personele besluiten ten aanzien van de griffiemedewerkers te mandateren aan de griffier. Dit ligt voor de hand aangezien de griffier de eindverantwoordelijke functionaris is van de griffie en dus hieraan leiding geeft. Om de griffie efficiënt en doelmatig te kunnen aansturen moet de griffier naar bevinden kunnen handelen en moet de griffier niet afhankelijk worden gemaakt van de werkgeverscommissie.

 

De formele bevoegdheid blijft bij de werkgeverscommissie en de werkgeverscommissie kan altijd besluiten om de uitoefening van de bevoegdheid aan zich te houden. De griffier is bovendien verantwoording schuldig aan de werkgeverscommissie over de besluiten die hij namens de werkgeverscommissie heeft genomen ten aanzien van de griffiemedewerkers. In dit mandaatbesluit is bovendien geregeld dat indien redelijkerwijs te verwachten is dat een in mandaat te nemen besluit bestuurlijke of politieke implicaties kan hebben, de werkgeverscommissie in de gelegenheid wordt gesteld zijn wensen of bedenkingen over een ontwerp van het te nemen besluit, vergezeld van een advies van de griffier, naar voren te brengen.

 

Wat voor personele besluiten betreft het?

 

Op de eerste plaats gaat het hierbij om besluiten die rechtstreeks voortvloeien uit de landelijke Cao gemeenten en personele besluiten die zijn opgenomen of voortvloeien uit regelingen zoals opgenomen in het personeelsboek van Harlingen. Daarbij gaat het om onder andere de volgende besluiten:

  • Het sluiten van (tijdelijke) arbeidsovereenkomsten naar burgerlijk recht;

  • Het aangaan van stage overeenkomsten;

  • Het aangaan van detacheringsovereenkomsten;

  • Het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken;

  • Het verlenen van buitengewoon verlof met behoud van salaris;

  • Het verlenen van studiefaciliteiten;

  • Het verlenen van zwangerschaps-en ouderschapsverlof, betaald ouderschapsverlof;

  • Het beëindigen van de arbeidsovereenkomst op eigen verzoek, vanwege bereiken pensioengerechtigde leeftijd, arbeidsongeschiktheid et cetera;

  • het toekennen van gratificatie;

  • besluiten met betrekking tot toelagen, reis-, verblijfs-, verplaatsingskosten, dan wel bijzondere vergoedingsregelingen;

  • besluiten met betrekking tot verlof, overwerkvergoedingen en andere besluiten in het kader van het IKB;

  • het toestaan van nevenactiviteiten.