Organisatie | Krimpenerwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling preventief domein gemeente Krimpenerwaard 2025 |
Citeertitel | Subsidieregeling preventief domein gemeente Krimpenerwaard 2025 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Subsidieregeling Preventief domein 2024.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-03-2024 | nieuwe regeling | 19-03-2024 |
Deze subsidieregeling vindt zijn grondslag in artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Krimpenerwaard 2023. De ASV geldt onverkort, tenzij daarvan expliciet wordt afgeweken.
Deze subsidieregeling heeft betrekking op de in artikel 1 lid h lid 1 ASV vermelde jaarlijkse subsidies.
Artikel 3 Begripsomschrijvingen
In het bij of krachtens deze subsidieregeling bepaalde wordt verstaan onder:
positieve gezondheid: dit is een bredere kijk op gezondheid, uitgewerkt in zes dimensies. Die bredere benadering draagt bij aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. De nadruk ligt op de veerkracht, eigen regie en het aanpassingsvermogen van de mens en niet op de beperkingen of ziekte zelf. Hierbij wordt niet de ziekte, maar een betekenisvol leven van mensen centraal gesteld;
preventie in het sociaal domein: het voorkomen of verminderen van problemen bij inwoners in het opgroeien of (zelf)redzaam zijn en normaliseren van problemen in een vroeg stadium. Investeren in preventie loont, doordat maatschappelijke doelen behaald worden, maar ook bespaard wordt op zwaardere zorg;
preventieteam: de sociaal professionals die, in samenwerking met de consulenten van gemeentelijke afdeling Sociaal Domein en andere partners binnen het preventief domein, ervoor zorgen dat er een breed en sluitend voorzieningenaanbod in de Krimpenerwaard ontstaat, waardoor mensen laagdrempelig en dichtbij huis hun zorg- en ondersteuningsvragen kunnen oplossen;
sociale cohesie: sociale samenhang in de samenleving, bijvoorbeeld de wijze waarop mensen uit verschillende groepen binnen een wijk met elkaar omgaan. Sociale cohesie werkt op meerdere niveaus. Men kan zich bijvoorbeeld afvragen wat de leden van een gezin, de werknemers van een bedrijf of de leden van een vereniging met elkaar verbindt. Sociale cohesie kan onder andere tot stand komen door wederzijdse afhankelijkheid, eigenbelang, macht of gedeelde normen en waarden;
Artikel 4 Maatschappelijk effecten
Deze subsidieregeling is gericht op het ondersteunen en/of stimuleren van de in paragraaf 6 van bijlage 1 IBK opgenomen maatschappelijke effecten, die er toe bijdragen:
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten waarvan het beoogde resultaat aantoonbaar en/of meetbaar bijdraagt aan het realiseren van één of meerdere doelstellingen zoals verwoord in de beleidsraderen (zie toelichting artikel 5 onderaan deze regeling).
Artikel 8 Subsidieplafond en begrotingsvoorbehoud
Artikel 9 De beoordeling van de subsidieaanvraag
Het recht op subsidie wordt als volgt vastgesteld:
Bij de inhoudelijke beoordeling wordt de subsidieaanvraag beoordeeld op basis van het in de Toelichting opgenomen beoordelingsformulier. (zie toelichting artikel 9 onderaan deze regeling) De subsidie wordt verleend:
Artikel 12 Subsidiabele kosten
Alleen die kosten komen voor subsidie in aanmerking die rechtstreeks verband houden met de te subsidiëren activiteiten.
Artikel 13 Wijze van uitbetalen
Voor subsidies met een hoogte van een bedrag tot en met 10.000 euro geldt dat het bedrag in één termijn wordt uitgekeerd.
Voor subsidies met een hoogte van een bedrag vanaf 10.000 euro tot 50.000 euro geldt dat het bedrag in twee termijnen wordt uitgekeerd.
Voor subsidies met een hoogte van een bedrag boven de 50.000 euro geldt dat het bedrag in vier termijnen wordt uitgekeerd.
Naast de in artikel 11 ASV genoemde weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden wordt de subsidie geweigerd (en/of):
Artikel 15 Verplichtingen van de aanvrager
Aanvullend op het in bepaalde in hoofdstuk 4 ASV
Indien bijzondere maatschappelijke omstandigheden1 de uitvoering belemmeren, doet de aanvrager hiervan onverwijld, maar uiterlijk bij zijn aanvraag tot vaststelling van de subsidie melding aan de gemeente.
Burgemeester en wethouders kunnen de artikelen 6 lid 1, artikel 9, artikel 13 b, c, en g en artikel 14 van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Krimpenerwaard, 19 maart 2024,
Burgemeester en wethouders van Krimpenerwaard,
De secretaris,
J. Hennip
De burgemeester,
J. Beenakker
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Activiteiten richten zich op het ondersteunen van inwoners bij het :
| ||
Activiteiten richten zich op het ontwikkelen, stimuleren en behouden van een gezonde leefstijl:
| ||
Mentale gezondheid2 | Activiteiten richten zich er op dat meer mensen een goede mentale gezondheid hebben en zich gelukkig en minder eenzaam voelen door:
| |
Activiteiten richten zich op sociale veiligheid en emotionele en sociale eenzaamheid:
| ||
Activiteiten leveren een bijdrage aan de prettige leefomgeving, het nieuwe wonen en aan het realiseren van multifunctionele sport- en cultuurvoorzieningen. Daarbij wordt ingespeeld op de trends zoals extramuralisering, langer zelfstandig thuis wonen en uitstroom uit opvang en zorginstelling. Doel:
| ||
Activiteiten richten zich er op dat iedereen naar vermogen aan de slag is/gaat. De activiteit is er op gericht dat:
| ||
De gemeente zet in op het faciliteren van een gezonde leefstijl door sport en bewegen laagdrempelig toegankelijk te maken voor alle inwoners. Activiteiten richten zich op het versterken van de eigen verantwoordelijkheid van de inwoner. Doel is:
| ||
Zorggebruik richt zich op het gebruik van Jeugdhulp, Wmo, Participatiewet, Schuldhulpverlening en op de mate waarin inwoners ervaren dat de geboden zorg het gewenste effect heeft. Voornaamste doel binnen deze beleidsregel is dat meer inwoners gebruik maken van alternatieven voor professionele ondersteuning:
|
Artikel 7 Specifieke toekenningscriteria
Bij de afweging wordt in ieder geval gekeken naar:
Is het project gericht op het realiseren of versterken van voorzieningen voor alle leeftijden, bijvoorbeeld op het gebied van laagdrempelige gezondheidsbevordering) of op het vergroten van de zelf/samenredzaamheid en participatie die er toe bijdragen dat inwoners, van jong tot oud, gezond en betrokken blijven en elkaar kunnen ontmoeten?
Artikel 7 lid 1 onder d eigen bijdrage
Deze bijdrage kan financieel zijn, een bijdrage in materialen of een bijdrage door mee te helpen of iets voor een ander te doen. De aanvrager beschrijft op welke wijze deelnemers naar vermogen een bijdrage leveren. Dit betekent wel dat als deelnemers niet in staat zijn om een bijdrage te leveren, de aanvrager toch hoog kan scoren op het onderdeel Samenwerking.
Artikel 8 Subsidieplafond en begrotingsvoorbehoud
Artikel 9 De beoordeling van de subsidieaanvraag
Deze aanvragen kunnen vanaf 2023 worden ingediend bij het Initiatievenbudget, via WelZijn Krimpenerwaard.
De financiële positie van de aanvrager is nooit aanleiding voor het toepassen van de hardheidsclausule. Deze is alleen op inhoud gericht.