Organisatie | Kampen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Bibob gemeente Kampen 2024 |
Citeertitel | Beleidsregel Bibob gemeente Kampen 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-03-2024 | nieuwe regeling | 12-03-2024 | 11317-2024 |
De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen, ieder voor zover het hun eigen bevoegdheden betreft;
gelezen het voorstel met kenmerk 11317-2024
overwegende, dat de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur hen beleidsruimte verschaft bij de besluitvorming omtrent het toepassen van de uit deze Wet voortvloeiende bevoegdheden en gemeente Kampen alleen zaken wilt doen met integere en bonafide partijen,
alsook de relevante bepalingen in de Alcoholwet, de Omgevingswet, de Huisvestingswet, de Algemene plaatselijke verordening Kampen 2001 (m.b.t. gemeentelijke vergunningen), de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de gemeentelijke subsidieverordening(en), de Aanbestedingswet 2012 en het Burgerlijk Wetboek.
besluiten vast te stellen de navolgende:
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
betrokkene: de aanvrager van een beschikking, de subsidie-ontvanger, de vergunninghouder, de gegadigde, de natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie een overheidsopdracht is of zal worden gegund, de onderaannemer, de natuurlijke persoon of rechtspersoon met wie een vastgoedtransactie is of zal worden aangegaan of met wie wordt onderhandeld over een dergelijke transactie, de beoogd verkrijger van de erfpacht of de opstal waarvoor toestemming is gevraagd als bedoeld in de begripsbepaling “vastgoedtransactie”, zoals bedoeld in artikel 1, eerste lid sub 2 van de Wet Bibob.
eigen onderzoek: de wijze waarop de gemeente Kampen in beginsel toepassing geeft aan artikel 7a van de Wet. Het eigen onderzoek naar feiten en omstandigheden als bedoeld in artikel 3, eerste lid tot en met 6 en artikel 9, tweede en derde lid van de Wet is nader omschreven in de toelichting van deze beleidsregel;
Hoofdstuk 2 Publiekrechtelijke beschikkingen
Artikel 3 Toepassingsbereik bij aanvragen om een beschikking
De gemeente start, met inachtneming van hetgeen in deze beleidsregels daarover is bepaald, bij de volgende aanvragen om een beschikking een eigen onderzoek:
artikel 3 van de Alcoholwet (Alcoholwetvergunning), bijvoorbeeld indien sprake is van vestiging van een nieuw bedrijf, de overname van een bestaand bedrijf, de overname van (de meerderheid) van de aandelen van een bestaand bedrijf, de wijziging in het bestuur van een bestaand bedrijf, de wijziging van rechtsvorm van de onderneming of de wijziging van de openbare inrichting;
Indien er sprake is van eigen of ambtelijke informatie, informatie afkomstig van één van de partners van het RIEC, een tip van het Landelijk Bureau Bibob (artikel 11 van de Wet), een tip van de officier van justitie dan wel een tip van een ander bestuursorgaan of rechtspersoon met een overheidstaak (artikel 26 van de Wet) wordt door de gemeente een eigen onderzoek gestart bij de navolgende aanvragen:
Artikel 4 Toepassingsbereik bij verleende beschikkingen
De gemeente kan een eigen onderzoek starten bij een verleende beschikking indien de verstrekte beschikking betrekking heeft op een activiteit en/of gelegen is in een concreet bepaald gebied, dat op basis van een daartoe genomen besluit van de gemeente na de verstrekking van de beschikking, in Bijlage 1 is aangewezen als een risicocategorie en/of valt binnen een in Bijlage 2 genoemd risicogebied.
Artikel 5 Toepassingsbereik bij subsidies
De gemeente kan een eigen onderzoek starten met betrekking tot een aanvraag om een subsidie dan
wel een reeds vastgestelde of verleende subsidie zoals bedoeld in de algemene subsidieverordening,
Hoofdstuk 3 Privaatrechtelijke transacties
Artikel 8 Reeds aangegane vastgoedtransacties
Het bestuursorgaan zal, nadat de vastgoedtransactie tot stand is gekomen, in ieder geval een Bibob-
toets uitvoeren indien er signalen zijn op grond van:
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 12 maart 2024.
Het college van burgemeester en wethouders,
N.J. Middelbos,
secretaris
S. de Rouwe,
burgemeester
De burgemeester,
S. de Rouwe
In deze bijlage zijn activiteiten opgenomen, waarbij er een risico aanwezig is dat met die activiteiten strafbare feiten worden gepleegd, dan wel dat die activiteiten worden gebruikt om onrechtmatig verkregen voordelen te benutten.
De Wet kan enkel worden toegepast indien er sprake is van een (aanvraag voor een) verleende beschikking (bijvoorbeeld een vergunning of subsidie) of een privaatrechtelijke rechtshandeling (overheidsopdracht of vastgoedtransactie).
De beleidsregel met de bijbehorende lijst van risicocategorieën is zo opgesteld om in een zo vroeg mogelijk stadium de Wet te kunnen inzetten, dit voorkomt dat een initiatiefnemer te maken krijgt met meerdere Bibob-toetsen en/of dat pas in een laat stadium de integriteit van de initiatiefnemer wordt getoetst.
Wanneer door een initiatiefnemer een (voorgenomen) project wordt ingediend, waarbij één of meerdere activiteiten behorende tot de risico-categorieën gaan plaatsvinden, zal beoordeeld worden voor welke activiteit een beschikking dient te worden verleend (die onder de werking van de Wet valt) of dat er een vastgoedtransactie of overheidsopdracht zal worden aangegaan.
Belangrijk hierbij wel is dat inzichtelijk is wie (uiteindelijk) zeggenschap heeft over de activiteiten (eindgebruiker) en hoe de financiering van het volledige project gaat plaatsvinden.
Wanneer de initiatiefnemer niet de uiteindelijke eindgebruiker/betrokkene is, of wanneer de financiering nog niet (volledig) bekend is, kan het zijn dat er op grond van de Wet meerdere toetsmomenten zijn. Bijvoorbeeld wanneer de eigenaar van het hotel een vastgoedtransactie aangaat en het bouwwerk realiseert waarbij een andere partij de gebruiker van het hotel wordt die de Alcoholwetvergunning aanvraagt. Een ander voorbeeld is wanneer projecten na realisatie in delen worden verkocht waarbij vooraf nog niet alle kopers bekend zijn.
De lijst met risicocategorieën is tot stand gekomen vanwege het feit dat deze activiteiten specifiek zijn aangewezen om de Wet op toe te passen (zoals bijvoorbeeld de Alcoholwetvergunning en bepaalde omgevingswetvergunningen), als voorbeeld zijn genoemd ter onderbouwing van de wetswijziging (o.a. bij vastgoed en overheidsopdrachten) en op basis van ervaringen die gemeenten in de afgelopen jaren hebben opgedaan bij het toepassen van de wet.
Risicocategorieën waarbij de gemeente in beginsel de Wet zal toepassen:
De gemeente kan bepaalde gebieden aanwijzen waarbij het wenselijk is dat in dat gebied een eigen onderzoek wordt gestart indien sprake is van een aanvraag om een beschikking (of een verleende vergunning), een vastgoedtransactie wordt aangegaan of een overheidsopdracht wordt gegund.
Hiervan kan bijvoorbeeld sprake zijn bij nieuw te ontwikkelen bedrijventerreinen, revitalisatie van gebieden of bepaalde gebieden waar sprake is van (vermoedens van) ondermijnende activiteiten.
Als risicogebieden als bedoeld in deze Beleidsregel worden aangewezen: