Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
IJsselstein

Reglement burgerlijke stand gemeente IJsselstein 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieIJsselstein
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand gemeente IJsselstein 2024
CiteertitelReglement burgerlijke stand gemeente IJsselstein 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement burgerlijke stand IJsselstein 2017.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  2. artikel 16c van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-03-2024nieuwe regeling

19-03-2024

gmb-2024-133092

160989

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand gemeente IJsselstein 2024

Het college van de gemeente IJsselstein;

 

gelet op het bepaalde in artikel 1:16 en 1:16c van het Burgerlijk Wetboek en het Besluit burgerlijke stand 1994;

 

besluit vast te stellen het volgende

 

Reglement burgerlijke stand gemeente IJsselstein 2024.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

 

  • a.

    Ambtenaar van de burgerlijke stand: Een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente die als zodanig is aangewezen op grond van artikel 1:16, eerste lid, van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: Een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is en als zodanig is aangewezen op grond van artikel 1:16, eerste lid, van het Burgerlijk Wetboek;

  • c.

    Gemeentehuis: Een locatie die door het bevoegde bestuursorgaan als zodanig is aangewezen;

  • d.

    Bureau van de burgerlijke stand: Onderdeel van de gemeentelijke organisatie waar zaken aangaande de burgerlijke stand gemeld moeten worden en waar een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand de wettelijk voorgeschreven werkzaamheden verricht;

  • e.

    Rechtsfeit: Een huwelijk, een geregistreerd partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 2 Aanwijzing ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een bepaalde periode aangewezen. Deze periode betreft maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar werkzaam is in gemeentedienst bij het organisatieonderdeel waar het bureau van de burgerlijke stand onder valt. Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een bepaalde periode aangewezen. Deze periode betreft maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar zijn functionele werkzaamheden zal uitoefenen.

  • 3.

    Een raadslid, een wethouder of burgemeester kan maximaal voor de periode dat hij/zij die functie bij de gemeente vervult, tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen. Bij tussentijds aftreden blijven zij tot drie maanden na hun aftreden bevoegd de al vóór hun aftreden geplande huwelijken te voltrekken.

  • 4.

    Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het tot stand brengen van slechts één enkel rechtsfeit kunnen worden aangewezen: (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die al in een andere gemeente als zodanig zijn aangewezen en van wie de aanwijzing en beëdiging nog niet is vervallen.

  • 5.

    De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 4 van dit artikel gebeurt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven de betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar te wensen. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiervoor gebeurt bij de ambtenaar van de burgerlijke stand, onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, minimaal zes weken vóór de beoogde totstandkoming van het rechtsfeit. Bij de aanvraag moeten afschriften van de geldende aanwijzing en beëdiging worden overgelegd.

  • 6.

    Aangewezen ambtenaren mogen pas rechtsfeiten tot stand brengen nadat ze door de rechtbank zijn beëdigd.

  • 7.

    Dit reglement heeft geen gevolgen voor al bestaande aanwijzingen.

Artikel 3 Locatie

De werkzaamheden van de aangewezen ambtenaren in verband met het tot stand brengen van rechtsfeiten mogen uitsluitend worden verricht in locaties die als gemeentehuis zijn aangewezen.

Artikel 4 Leiding

De teamleider van het team waaronder het bureau van de burgerlijke stand valt is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand en zorgt voor de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 5 Reserveringsperiode

Een datum voor het tot stand brengen van een rechtsfeit kan maximaal één jaar voor de voorgenomen datum worden gereserveerd.

Artikel 6 Kosteloze rechtsfeiten

De totstandkoming van kosteloze rechtsfeiten gebeurt door een ambtenaar van de burgerlijke stand van het team waaronder het bureau van de burgerlijke stand valt. Dit kan uitsluitend op het stadhuis op maandag om 9.00 uur en om 9.30 uur waarbij het tijdstip van 9.30 uur pas kan worden geboekt als die maandag er ook al een andere afspraak voor het tijdstip van 9.00 uur is vastgelegd. Verder geldt ook het bepaalde in artikel 7, derde lid.

Artikel 7 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend voor werkzaamheden met uitzondering van huwelijksvoltrekkingen, geopend maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 12.30 uur, op woensdag en vrijdag tussen 13.30 en 17.00 uur en woensdag tussen 18.00 en 20.00 uur. Tijdens deze openingstijden wordt er op afspraak gewerkt.

  • 2.

    Het bureau van de burgerlijke stand is geopend voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties:

    • a.

      in de raadzaal van het stadhuis op maandag tot en met vrijdag om 10.00, 11.00, 13.00, 14.00, 15.00 en 16.00 uur;

    • b.

      in de burgerzaal in het historisch stadhuis op maandag tot en met vrijdag om 10.00, 11.00, 13.00, 14.00, 15.00 en 16.00 uur en op zaterdag om 12.00, 13.00 en 14.00 uur;

    • c.

      op locaties als bedoeld in artikel 3 op de hele uren en elke dag, met uitzondering van de zondag, mits er een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand beschikbaar is;

  • 3.

    Het bureau is gesloten als de in lid 1 of 2 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 5.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 6.

    In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 8 Salaris (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand

  • 1.

    De afspraken over het salaris van de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2 van dit reglement, zijn vastgelegd in hun arbeidsovereenkomst.

  • 2.

    Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2, vierde lid, van dit reglement hebben geen recht op salaris van de gemeente omdat daarmee geen arbeidsovereenkomst wordt aangegaan.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op de dag volgend op de dag van bekendmaking daarvan.

  • 2.

    Het Reglement burgerlijke stand IJsselstein 2017 wordt ingetrokken.

  • 3.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand gemeente IJsselstein 2024.

Vastgesteld op 19 maart 2024

Het college van IJsselstein,

drs. W.M. van de Werken

secretaris

mr. P.J.M. van Domburg

burgemeester