Organisatie | Haaren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntparticipatie Sociale Zaken gemeente Haaren + toelichting |
Citeertitel | Verordening Cliëntparticipatie Sociale Zaken gemeente Haaren |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Verordening Cliëntparticipatie Sociale Zaken gemeente Haaren |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2005 | 15-10-2006 | Intrekking | 16-12-2004 De Meierij, 29-12-2004 | B&W voorstel 26-10-2004 |
De raad van de gemeente Haaren;in zijn vergadering van 16 december 2004;gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 26 oktober 2004;gelet op het advies van de commissie Burgerzaken van 22 november 2004;gelet op artikel 47 Wet Werk en bijstand (WWB), artikel 42 van de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), artikel 42 van de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz), de en artikel 150 van de Gemeentewet;.BESLUIT:Vast te stellen de volgende"Verordening Cliëntparticipatie Sociale Zaken gemeente Haaren"
In deze verordening wordt verstaan onder:
wet: De Wet Werk en bijstand. In deze verordening wordt onder wet tevens begrepen de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz), het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz) en de Wet Inkomensvoorziening kunstenaars (WIK);
cliëntparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente Haaren haar cliënten betrekt in de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de door de gemeente uit te voeren regelingen op het terrein van de sociale zekerheid, de wijze van dienstverlening en de wijze van communicatie met cliënten.
Artikel 5 Behandeling van advies
Van de uitgebrachte adviezen als bedoeld in artikel 4 lid 1 wordt door de medewerker van de afdeling Sociale Zaken verslag gedaan aan het college van burgemeester en wethouders. Betreft het advies een voorstel aan de gemeenteraad dan wordt het verslag van de adviezen ook aan de raad kenbaar gemaakt.
Artikel 7 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 16 december 2004.De raad van de gemeente Haaren,raadsgriffier, voorzitter,Drs. S.H.G.A. van der Schans-Jacobs. F.H.G.M. Ronnes.
TOELICHTING VERORDENING CLIENTPARTICPATIE GEMEENTE HAARENAlgemeenOp grond van de Wet Werk en bijstand is de gemeente verplicht om voor 1 januari 2005 een aantal verordeningen vast te stellen. Eén van die verordeningen betreft cliëntparticipatie. Gelet op de geringe omvang van het cliëntenbestand in de gemeente is niet gekozen voor het inrichten van een adviesraad. Het zou immers moeilijk zijn om een adviesraad te formeren welke een goede afspiegeling vormt van het cliëntenbestand. Ook vormt continuïteit van de bezetting in de raad een probleem bij een zo klein cliëntenbestand. De gemeente Haaren wil echter wel haar cliënten adviesrecht geven over het te voeren beleid. Daarnaast vindt de gemeente het belangrijk om periodiek te toetsen of het beleid, de dienstverlening van de afdeling en de uitvoering van de taken van sociale Zaken naar tevredenheid is van de cliënten. Daarom is gekozen voor een vorm van cliëntconsultatie en periodieke klanttevredenheidsonderzoeken. Door middel van cliëntconsultatie krijgen alle cliënten de gelegenheid om hun visie op beleidsregels en verordeningen voorafgaand aan de besluitvorming kenbaar te maken. De mening van de cliënten kan dan worden meegenomen bij de vaststelling van het beleid. Periodiek klanttevredenheidsonderzoek wordt ingezet om te meten hoe de dienstverlening wordt ervaren, waar eventueel de uitvoering kan worden verbeterd, of het beleid aansluit bij de wensen en behoeften, op welk gebied verbeteringen nodig zijn. Op deze wijze wordt gestalte gegeven aan cliëntparticipatie.Artikelsgewijze toelichtingArtikel 1 BegripsomschrijvingDe begrippen die in de verordening worden gebruikt hebben een gelijkluidende betekenis als de omschrijving in de WWB. Artikel 2 Doel cliëntparticipatie Het doel van cliëntparticipatie is tweeërlei, n.l. advisering betreffende nieuw vast te stellen beleid en evaluatie oud beleid, wijze van dienstverlening en uitvoering van de taken die opgelegd zijn aan de afdeling Sociale Zaken. Artikel 3 Verzoeken om advies aan cliënten In lid 1 wordt beschreven over welke zaken cliënten om advies wordt gevraagd. Het betreft alle vast te stellen beleidsregels, die behoren tot de bevoegdheid van het college, alsmede alle verordeningen welke behoren tot de bevoegdheid van de raad. Het college zal door middel van een publicatie in de Weekkrant de Meijerij de cliënten uitnodigen om advies uit te brengen. Cliënten krijgen hierna drie weken de tijd om de stukken te komen inzien en om advies uit te brengen. De periode is zodanig gekozen dat voldoende gelegenheid is om advies uit te kunnen brengen maar dat tevens voorkomen wordt de procesgang van besluitvorming ernstig wordt vertraagd.Artikel 4 Wijze van uitbrengen adviesDe cliënt kan zowel mondeling als schriftelijk zijn zienswijze kenbaar maken. Dit is zo geregeld omdat niet elke cliënt zich goed schriftelijk kan uitdrukken. Op deze wijze kunnen ook zij hun zienswijze kenbaar maken. Afhankelijk van het onderwerp wordt een medewerker op de afdeling aangewezen die een verslag maakt van het mondelinge advies. Hiervoor zal gewoonlijk de medewerker worden aangewezen die het voorstel heeft geschreven.
Artikel 5 Behandeling van adviesVan de adviezen die op de wijze als beschreven in artikel 4 zijn binnengekomen wordt een verslag gemaakt. Dit verslag wordt ter kennisname gebracht van burgemeester en wethouders of aan de raad, afhankelijk van de vraag wie over het voorstel moet beslissen. Wanneer besloten wordt om het advies niet of niet geheel op te volgen brengt het college de cliënt hiervan op de hoogte. De motivering waarom afgeweken wordt van het advies zal daarbij worden aangegeven.
Artikel 6 KlanttevredenheidsonderzoekenEen klanttevredenheidsonderzoek zal een maal per drie jaar worden uitgevoerd. Niet beschreven is door wie dit onderzoek zal worden uitgevoerd. Het is aan het college om daar telkens een besluit over te nemen. Een dergelijk onderzoek kan worden uitgevoerd door de eigen beleidsafdeling, door een extern bureau of door een collega Sociale dienst.
In lid 2 wordt omschreven op welke terreinen het onderzoek betrekking moet hebben. Het tevredenheidsonderzoek strekt zich dus niet alleen uit over de wijze waarop de afdeling haar taken uitvoert en hoe de dienstverlening is, maar moet ook gericht zijn op een evaluatie van het gevoerde beleid.
Artikel 7 Onvoorziene omstandighedenDit artikel spreekt voor zich.
Artikel 8 CiteertitelDit artikel spreekt voor zich.
De verordening is niet referendabel omdat hierdoor niet rechtstreeks de persoonlijke belangen worden getroffen. Daarom kan de verordening per 1 januari 2005 direct ingaan. Hiermee is voldaan aan de verplichting die is opgelegd op grond van artikel 47 WWB, artikel 42 Ioaw en artikel 42 Ioaz.