Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Soest

Inkoopbeleid gemeente Soest 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSoest
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInkoopbeleid gemeente Soest 2024
CiteertitelInkoopbeleid gemeente Soest 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-03-2024nieuwe regeling

01-02-2024

gmb-2024-129158

314888

Tekst van de regeling

Intitulé

Inkoopbeleid gemeente Soest 2024

De raad der gemeente Soest;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 23 januari 2024;

 

b e s l u i t:

  • 1.

    De raad wordt gevraagd de nota Inkoopbeleid 2024 vast te stellen.

Inleiding

 

Op een goede wijze inkopen is van groot belang voor gemeenten. Een professioneel Inkoopbeleid legt de doelen vast die de gemeente met inkoop wil nastreven. Inkoop draagt niet alleen bij aan mogelijke besparingen, maar geeft tevens zichtbare verbetering van de kwaliteit van opdrachten. Denk daarbij ook aan efficiënte, innovatieve en duurzame oplossingen.

 

Het VNG model Inkoopbeleid biedt een raamwerk van verschillende beleidsmaatregelen, waarbij gemeenten op basis van lokale beleidskeuzes eigen accenten kunnen leggen. Het VNG model is bedoeld voor burgemeesters, wethouders, raadsleden en gemeenteambtenaren die op welke manier dan ook (beleidsmatig, beheermatig, controlematig) te maken hebben met inkoop. Daarnaast zorgt het ervoor dat derden op de hoogte zijn van de doelstellingen, uitgangspunten en procedures die de gemeente bij haar Inkopen hanteert. Het zorgt derhalve voor meer transparantie.

De Gemeente heeft het model Inkoopbeleid als frame gebruikt, maar het handzamer en eigen gemaakt. Zaken die al in de wet en in lokale regelgeving zijn geregeld, zijn omwille van de leesbaarheid niet hierin opgenomen. Begrippen die toelichting behoeven, zijn in het blauw weergegeven en gedefinieerd in de bijlage. Dit inkoopbeleid sluit aan op het algemene beleid van de Gemeente, bestaande (lokale) regelingen en het vigerende collegeakkoord.

 

In dit Inkoopbeleid wordt het inkoopproces inzichtelijk en transparant gemaakt door de doelstellingen, uitgangspunten en kaders te schetsen waarbinnen Inkopen in de gemeente plaatsvindt. De gemeente streeft daarbij een aantal centrale doelstellingen na (zie hoofdstuk 1).

Daarnaast gaat de gemeente bij het Inkopen van Werken, Leveringen of Diensten uit van de volgende inkoopuitgangspunten in de volgende hoofdstukken:

 

 

1 Gemeentelijke doelstellingen

De gemeente wil met dit Inkoopbeleid de volgende doelstellingen realiseren:

 

a Effectief, efficiënt en rechtmatig inkopen.

De gemeente leeft bestaande wet- en regelgeving en de bepalingen van haar Inkoopbeleid na. De gemeente poogt doeltreffend in te kopend, op de meest economische manier. Het beheersen en verlagen van de inkoopuitgaven staat centraal. We kunnen de inkoopuitgaven verantwoorden.

b Een integere, betrouwbare, zakelijke en professionele inkoper en opdrachtgever zijn.

We kopen in op een bewuste en zakelijke wijze. We actualiseren onze inhoudelijke kennis over de in te kopen Werken, Leveringen en Diensten, de marktomstandigheden en de relevante wet- en regelgeving. De gemeente heeft, vertrouwen in de contractant en zet zich in voor wederzijds respect tussen de gemeente en de contractant. De gemeente verstrekt alle inlichtingen en gegevens aan de ondernemer voor zover die nodig zijn in het kader van het inkoopproces.

c Zoveel mogelijk maatschappelijke waarde voor de publieke middelen.

Naast de uitgaven en de kwaliteit van de in te kopen Werken, Leveringen en Diensten, letten we bij het inkopen op het bijdragen aan onze ecologische en sociale doelstellingen. We zijn er alert op dat lokale en regionale ondernemers toegang krijgen tot onze inkoopopdrachten.

d Administratieve lastenverlichting voor zowel de gemeente als voor ondernemers.

Zowel de gemeente als ondernemers verrichten veel administratieve handelingen tijdens het inkoopproces. De gemeente verlicht deze lasten door bijvoorbeeld proportionele eisen en criteria te stellen en door een efficiënt inkoopproces uit te voeren.

2 Juridische uitgangspunten

2.1 Algemeen juridisch kader

De gemeente leeft de relevante wet- en regelgeving na.

De wet laat op sommige plekken ruimte voor uitzonderingen. De gemeente maakt alleen in noodzakelijke situaties en bij zwaar wegende argumenten gebruik van de uitzonderingen.

De voor dit Inkoopbeleid meest relevante wet- en regelgeving volgt uit:

 

Burgerlijk Wetboek

Het wettelijke kader voor overeenkomsten.

Gemeentewet

Het wettelijke kader voor gemeenten.

Algemene wet bestuursrecht

Het kader dat vermeldt hoe de overheid besluiten moet voorbereiden en bekendmaken.

Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG)

De privacywet.

Aanbestedingswet

Dit is de Nederlandse implementatie van de Europese aanbestedingswet. Het wettelijk kader voor overheids- en concessieopdrachten boven en – beperkt – onder de (Europese) drempelwaarden en de rechtsbescherming bij (Europese) aanbestedingen.

Gids Proportionaliteit

Het handvat voor wat als proportioneel wordt geacht.

Aanbestedingsreglement Werken

Procedurevoorschriften voor aanbestedingen voor Werken onder de Europese drempelbedragen.

 

2.2 Algemene beginselen bij Inkopen

De gemeente neemt bij haar Inkopen de algemene beginselen van het aanbestedingsrecht in acht, ongeacht de waarde van de inkoop.

 

Gelijke behandeling

Iedereen moet objectief en op dezelfde wijze behandeld worden en iedereen moet dezelfde informatie krijgen.

Non-discriminatie

Er mogen geen discriminerende factoren aanwezig zijn bij een aanbesteding waardoor de één meer kansen krijgt dan de ander.

Transparantie

Met een voor iedereen leesbare beschrijving moet duidelijk zijn wat er verwacht wordt. Beslissingen moeten duidelijk worden gemotiveerd.

Proportionaliteit (evenredigheid)

Alle eisen, wensen en voorwaarden die de gemeente stelt bij haar Inkopen, zijn relevant en staan in verhouding tot de aard en omvang van de opdracht.

 

2.3 Uniforme documenten

De gemeente streeft ernaar om uniforme documenten te hanteren, tenzij een concrete inkoopbehoefte dit niet toelaat. Uniformiteit in de documenten draagt eraan bij dat ondernemers weten waar ze aan toe zijn en landelijk gezien niet steeds met verschillende procedureregelingen worden geconfronteerd.

De gemeente past bij de betreffende Inkopen in ieder geval toe:

  • Algemene Inkoopvoorwaarden voor Leveringen en Diensten gemeente Soest, 2020

  • Landelijk gangbare standaardregelingen zoals:

    • De Nieuwe Richtlijn (DNR) 2011 voor ingenieurs- en architectdiensten en de standaard afwijkingen DNR van de gemeente Soest

    • gemeentelijke inkoopvoorwaarden voor ICT opdrachten GIBIT 2020 en Kwaliteitsnormen IT, bijlage bij GIBIT

    • Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken UAV, 2012

    • Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken voor geïntegreerde Contracten UAV-GC, 2020

    • RAW bestek (Rationalisatie en Automatisering Grond-, Water- en Wegenbouw).

2.4 Mandaat en volmacht

Inkopen vindt plaats met inachtneming van het vastgestelde mandaatbesluit van de gemeente.

De gemeente wil slechts gebonden zijn aan verbintenissen en verplichtingen op basis van rechtsgeldige besluitvorming en civielrechtelijke vertegenwoordiging.

Het uitgangspunt van de budgethoudersregeling van de Gemeente is het toepassen van het vier-ogen-principe. Bij de taken van het geven van een opdracht en het goedkeuren van de factuur geldt het 4-ogen principe, ongeacht de waarde van de factuur.

De gemeente controleert de vertegenwoordigingsbevoegdheid van Ondernemers aan de hand van het uittreksel van de Kamer van Koophandel.

 

2.5 Afwijkingsbevoegdheid

Afwijkingen van dit inkoopbeleid en de uitvoeringsregels zijn slechts mogelijk en toegestaan op basis van een deugdelijk gemotiveerd besluit genomen door de daartoe bevoegde persoon / orgaan, overeenkomstig het vigerende mandaatbesluit.

 

2.6 Klachtenregeling

Gestimuleerd wordt dat de gemeente en ondernemers geschillen in onderling overleg oplossen en niet onnodig aan de rechter voorleggen. In de aanbestedingsdocumenten is beschreven hoe een ondernemer een klacht kan indienen en op welke wijze de gemeente de klacht vervolgens behandelt.

3 Ethische en ideële uitgangspunten

3.1 Integriteit

De gemeente stelt bestuurlijke en ambtelijke integriteit voorop.

De gemeente heeft hoog in het vaandel dat haar bestuurders en ambtenaren integer handelen.

De bestuurders en ambtenaren houden zich aan de vastgestelde gedragscode en de ondertekende geheimhoudingsverklaring. Zij handelen zakelijk en objectief, waardoor bijvoorbeeld belangenverstrengeling wordt voorkomen.

 

De gemeente contracteert enkel integere Ondernemers.

De gemeente wil enkel zakendoen met integere ondernemers die zich niet bezighouden met criminele of illegale praktijken. Een toetsing van de integriteit van ondernemers is bij inkoopprocedures in beginsel mogelijk, bijvoorbeeld door de toepassing van uitsluitingsgronden of het hanteren van de Gedragsverklaring Aanbesteden.

De gemeente kan bij twijfel over de integriteit ook het Bureau Bibob om advies vragen.

 

3.2 Professioneel samenwerken

Gedragscode Better Performance

De Gemeente hecht grote waarde aan een goede en professionele uitvoering van de opdracht. Daarom past zij bij de uitvoering van repeterende civiele werken de Better Performance systematiek van CROW toe. Better Performance zet in op het verbeteren en verder professionaliseren van de samenwerking tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers in de Grond-Weg en Waterbouw. Bij Better Performance worden de wederzijdse prestaties en de onderlinge samenwerking gemeten en besproken, waarbij de focus ligt op houding en gedrag. De gemeente Soest houdt zich bij het meten van de Better Performance aan de gedragscode die het CROW hiervoor heeft opgesteld.

 

3.3 Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen

Bij Inkopen neemt de gemeente sociale en ecologische aspecten in acht.

Als Gemeente zijn we bewust bezig met onze bijdrage aan de leefomgeving.

Onze gemeentelijke doelstellingen voor energietransitie en circulaire economie sluiten aan bij de landelijke lijn; in 2050 nagenoeg CO2-neutraal én circulair zijn; 50% minder grondstoffen gebruiken in 2030.

In het Programma Energietransitie 2020-2025 zijn verschillende plannen beschreven om de bedrijfsvoering van onze organisatie CO2-neutraal te maken. Zo verduurzamen we ons vastgoed door middel van een routekaart gericht op de gebouwen. We gaan aan de slag met CO2-reductie door de gemeentelijke mobiliteit te verduurzamen.

Om concrete stappen te zetten en meetbare resultaten te behalen binnen het programma, koos de Gemeente al in 2020 (als één van de eerste gemeenten in Nederland) voor deelname aan de CO2-Prestatieladder, trede 3 In de toekomst wil de gemeente groeien op de ladder richting niveau 4; in deze trede wordt ook de inkoop van de gemeente betrokken.

Ook ondertekende de Gemeente in 2022 het convenant Duurzame Woningbouw provincie Utrecht. Tenslotte heeft de Gemeente Soest in 2022 uitgesproken de Strategic Development Goals (‘Global Goals’) te omarmen.

 

Al deze maatschappelijke doelstellingen komen samen in de bedrijfsvoering van de gemeente, maar ook in haar Inkopen. Door maatschappelijk verantwoord in te kopen, dragen we bij aan het realiseren van deze doelstellingen en stimuleren we marktpartijen om steeds meer duurzame en sociale producten en diensten te ontwikkelen en te leveren.

Hiermee dragen we bij aan onze maatschappelijke ambities (o.a. participatie door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt), onze ambities op het gebied van circulaire economie en de energietransitie, het verkleinen van onze CO2-voetafdruk en geven we het goede voorbeeld.

Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen betekent dat de gemeente bij haar inkopen, naast op de prijs en de kwaliteit van de leveringen, diensten of werken ook let op het milieu en sociale aspecten.

De basis hiervan wordt met name gelegd in de voorbereiding van een inkooptraject, door vroegtijdig in de besluitvorming duurzame en sociale aspecten te betrekken en door de uitvoerbaarheid te toetsen. In alle stappen van het inkoopproces worden weloverwogen keuzes gemaakt ten aanzien van de balans tussen de sociale, ecologische en economische aspecten.

 

Door maatschappelijk verantwoord in te kopen draagt de Gemeente ook bij aan het verwezenlijken van haar eigen maatschappelijke doelstellingen en de Global Goals 2030 van de Verenigde Naties.

 

De Gemeente wil zoveel mogelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk helpen en hen ondersteunen op de weg daar naartoe. Daarom nemen wij in onze inkoopprocedures met een waarde vanaf de Europese drempel voor Diensten en Leveringen een uitvoeringsvoorwaarde Social Return op. Dit houdt in dat we onze opdrachtnemers vragen bij de uitvoering van een opdracht een percentage van de opdrachtwaarde in te vullen door kansen te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

 

De gemeente maakt jaarlijks een Uitvoeringsplan Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI) waarin de werkwijze is beschreven hoe de gemeente Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (MVOI) uitvoert.

 

De relatie tussen de maatschappelijke thema’s van Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen en de Global Goals is hieronder weergegeven.

 

 

4 Economische uitgangspunten

4.1 Inkoopstrategie

Inkoop vindt doordacht plaats op basis van een inkoopstrategie.

De gemeente acht het van belang om juiste en goede afwegingen te maken om te komen tot de beste wijze van Inkopen. Hiertoe maakt het -voor Inkopen waar concurrentie voor wordt gesteld- een inkoopstrategie. Een marktconsultatie met ondernemers kan onderdeel uitmaken van de voorbereiding van die strategie.

 

4.2 Gezonde relatie Gemeente en haar opdrachtnemers

De gemeente kiest voor de meest aangewezen ondernemersrelatie.

De gemeente streeft naar een gezonde relatie met haar opdrachtnemers, waarbij de wederzijdse afhankelijkheid voor beide partijen niet te groot is. De mate van afhankelijkheid in een ondernemersrelatie wordt onder andere bepaald door de financiële waarde van de opdracht, switchkosten, mate van concurrentie in de sector (concentratiegraad) en beschikbaarheid van alternatieve Ondernemers.

 

4.3 Lokale economie, MKB en sociale ondernemingen

De gemeente heeft oog voor de lokale en regionale economie, zonder dat dit tot enigerlei vorm van discriminatie van ondernemers leidt.

In gevallen waar een enkelvoudig en/of een meervoudig onderhandse offerteaanvraag is toegestaan, nodigt de gemeente ook lokale en regionale ondernemers uit, mits die er zijn.

Door gebruik te maken van de methodiek van groslijsten en roulatie biedt de gemeente regionale ondernemers meer kans om mee te dingen naar repeterende opdrachten van civiele Werken.

 

De gemeente heeft oog voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) en zelfstandigen (ZZP).

Uitgangspunt is dat alle ondernemers gelijke kansen moeten krijgen. De gemeente houdt bij haar Inkoop de mogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf in het oog. Dit doet de gemeente door gebruik te maken van percelen in aanbestedingen, het toestaan van het aangaan van combinaties en onderaanneming, het verminderen van de administratieve lasten, opdrachten niet onnodig samen te voegen en het voorkomen van het hanteren van onnodig zware geschiktheidseisen en gunningscriteria.

 

De gemeente heeft oog voor sociale ondernemingen.

Bij Inkopen kan de gemeente opdrachten voorbehouden aan sociale werkplaatsen of sociale ondernemingen die werk bieden aan kwetsbare doelgroepen en die de maatschappelijke en professionele integratie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt als belangrijkste doel hebben.

 

De Gemeente neemt deel in een Gemeenschappelijke Regeling (GR): het Regionaal sociaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en omgeving (RWA). Om haar doelstellingen te verwezenlijken heeft het RWA een bedrijvengroep Amfors, waaronder diverse werkmaatschappijen hangen. Omdat de gemeente deelneemt in deze regeling, draagt de gemeente mede verantwoordelijkheid voor de financiële resultaten van RWA. Deelnemende gemeenten zuiveren eventuele tekorten aan in verhouding van hun deelname.

RWA voldoet aan de eisen, die de wetgever stelt t.a.v. het direct kunnen gunnen van opdrachten door deelnemende gemeenten aan een GR (quasi-inbesteden).

Uitgangspunt bij alle aanbestedingen is dan ook, dat als een opdracht kan worden uitgevoerd door één van de bedrijven binnen de Amfors groep, dan doen we dit. Er volgt dan geen reguliere aanbesteding. De opdracht wordt in dat geval direct een-op-een gegund aan Amfors of één van haar onderliggende bedrijven. Dit onder de voorwaarde, dat het Amfors bedrijf kan aantonen dat zij marktconforme tarieven hanteert.

 

4.4 Innovatie

De gemeente kan haar inkoopbeleid gebruiken om innovatieve oplossingen te stimuleren voor maatschappelijke opgaven. De gemeente stimuleert het over deze mogelijkheden na te denken en hierover beargumenteerd beslissingen te nemen.

Ook worden ondernemers opgeroepen hun creativiteit en innovatie aan te wenden voor deze uitdagingen.

 

4.5 Samenwerkingsverbanden

De gemeente heeft oog voor samenwerking bij haar Inkopen. Dit geldt zowel voor samenwerkingen binnen de eigen organisatie als voor samenwerkingen met andere gemeenten of aanbestedende diensten. Uitgangspunt bij alle relevante Inkopen is dan ook, dat als een opdracht samen (beter) kan, we dit ook samen doen.

Naast de genoemde gemeenschappelijke regeling RWA, werkt de gemeente (onder andere) samen in de gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) regio Utrecht, de Veiligheidsregio Utrecht (VRU), de Uitvoeringsorganisatie Baarn, Bunschoten en Soest (BBS) en de Regionale ICT Dienst (RID).

De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Nijkerk, Soest, Veenendaal, Woudenberg en Eemnes kopen samen de hulp en ondersteuning in die nodig is voor de uitvoering van de Wmo en de Jeugdwet. Samen vormen zij de regio Amersfoort.

 

4.6 Bepalen van de passende inkoopprocedure

De Gemeente heeft de vrijheid om zelf zorg te dragen voor haar taken of deze taken uit te besteden aan de markt. De Gemeente beziet per opdracht welke inkoopprocedure geschikt en proportioneel is.

Daarbij slaat hij in ieder geval acht op de volgende aspecten:

  • omvang van de opdracht;

  • transactiekosten voor de aanbestedende dienst en de inschrijvers;

  • aantal potentiële inschrijvers;

  • gewenst eindresultaat;

    • *

      mogelijkheden voor innovatieve oplossingen;

    • *

      mogelijkheden voor maatschappelijk verantwoord inkopen;

  • complexiteit van de opdracht;

  • type van de opdracht en het karakter van de markt.

Aanbestedende diensten zijn verplicht om opdrachten met een waarde boven de Europese drempelbedragen Europees aan te besteden. De Europese Commissie stelt elke 2 jaar de Europese drempelbedragen vast.

Boven de Europese drempelbedragen mag niet afgeweken worden. Indien het College instemt met een dergelijke afwijking, accepteert het daarmee een onrechtmatigheid.

 

Onder de Europese drempelbedragen

Ook bij Inkopen met waarden onder de Europese drempelbedragen past de Gemeente inkoopprocedures toe. Welke dit zijn, is opgenomen in de uitvoeringsregels.

Onder de Europese drempelbedragen mag de Gemeente gemotiveerd kiezen voor een minder zware inkoopprocedure.

 

4.7 Raming en financieel budget

Inkopen vindt plaats op basis van een deugdelijke en objectieve voorafgaande schriftelijke raming van de opdracht. De raming is ook van belang om de financiële haalbaarheid van de opdracht te bepalen. De Gemeente wil immers niet het risico lopen dat zij verplichtingen aangaat die zij niet kan nakomen.

 

4.8 Eerlijke mededinging en commerciële belangen

De Gemeente bevordert eerlijke mededinging. De betrokken ondernemers moeten een eerlijke kans krijgen om de opdracht gegund te krijgen. Door objectief, transparant en non-discriminerend te handelen, bevordert de Gemeente een eerlijke mededinging. Dit zal bijdragen aan het in standhouden van een gezonde marktwerking (ook op de lange termijn). De Gemeente wenst geen ondernemers te betrekken in haar inkoopproces die de mededinging vervalsen.

Soest, 1 februari 2024

de raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

drs. M.A.C. van Esterik R.T. Metz

Begrippen

 

Aanbesteden

Aanbesteden is een afgewogen wijze om te komen tot contractering van een geschikte contractpartner met het meest geschikte product (dienst/werk) tegen de meest gunstige prijs, waarbij de prijs/kwaliteit verhouding een belangrijke factor is.

Aanbestedingswet

De gewijzigde Aanbestedingswet 2012 implementeert sinds 1 juli 2016 de Europese Richtlijnen 2014/24/EU en 2014/25/EU (‘Aanbestedingsrichtlijnen’), Concessierichtlijnen 2014/23/EU en Richtlijn 2007/66/EU (‘Rechtsbeschermingsrichtlijn’). Deze wet biedt één kader voor overheids- en concessie-opdrachten boven en onder de (Europese) drempelbedragen en de rechtsbescherming bij (Europese) aanbestedingen.

Budgethoudersregeling

Regels ten aanzien van budgethouderschap zijn vastgelegd in de Budgethoudersregeling van de Gemeente.

Concessie

Een concessie is een overeenkomst met een leverancier voor de uitvoering van een werk of dienst, waarbij de tegenprestatie voor de uitvoering van het werk of de dienst bestaat uit het verlenen van een exploitatierecht, waarbij het exploitatierisico ligt bij de exploitant. Denk bijvoorbeeld aan de exploitatie van een gemeentelijke parkeergarage, zwembaden, buitenreclame en afvalverwerking door een onderneming, of het uitvoeren van de catering bij een overheidsdienst.

Contractant / opdrachtnemer

De in de overeenkomst genoemde wederpartij van de Gemeente.

Diensten

Alle opdrachten die niet onder Werken of Leveringen vallen.

Europese drempelbedragen

Als de Gemeente een overheidsopdracht heeft met een waarde gelijk aan of meer dan het Europese drempelbedrag, moet er een Europese aanbesteding plaatsvinden op basis van de Aanbestedingswet. De drempelbedragen voor Werken, resp. Leveringen/Diensten, Concessies en SaS diensten verschillen. Deze bedragen zijn in euro's en exclusief btw. De Europese Commissie stelt deze drempelbedragen elke 2 jaar vast.

Gedragscode

Integriteitbeleid van de Gemeente. In deze gedragscode worden de normen en waarden van de medewerkers van de Gemeente benadrukt, overgedragen en gehandhaafd.

Gedragsverklaring Aanbesteden (GVA)

Een GVA is een verklaring dat uit een onderzoek is gebleken dat er geen bezwaren zijn dat een natuurlijk persoon of rechtspersoon inschrijft op een overheidsopdracht, speciale-sectoropdracht, concessieovereenkomst voor openbare werken of prijsvraag. Justis verstrekt de GVA namens de minister van Justitie en Veiligheid.

Gemeente

De gemeente Soest, zetelend te Raadhuisplein 1 te Soest

Gemeenschappelijke regeling (GR)

Dit is een samenwerkingsverband tussen meerdere overheden.

Inkopen

(Rechts)handelingen van de Gemeente gericht op de verwerving van Werken, Leveringen of Diensten en die een of meerdere facturen van een Ondernemer met betrekking tot bedoelde Werken, Leveringen of Diensten tot gevolg hebben. Inkopen omvat meer stappen dan Aanbesteden.

Leveringen

Leveringen omvatten aankoop, huur, lease en huurkoop van producten.

Mandaatbesluit

Algemeen besluit mandaat, volmacht en machtiging Soest. In dit besluit is vastgelegd welke bevoegdheden bij de ambtelijke organisatie zijn belegd en wanneer daarvan gebruik mag worden gemaakt.

MVOI

Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen.

Dit betekent dat er bij het inkopen, naast op de prijs van de producten, diensten of werken ook gelet wordt op het milieu en sociale aspecten.

Offerteaanvraag

Een enkelvoudige of meervoudige aanvraag van de Gemeente aan 1, respectievelijk minimaal 3, maximaal 5 partijen voor te verrichten prestaties conform deel 1 van de Aanbestedingswet.

Ondernemer

Een ‘aannemer’, een ‘leverancier’ of een ‘dienstverlener’; een ieder die producten of diensten op de markt aanbiedt.

Quasi-inbesteden

Quasi-inbesteden is afgeleid van zuiver inbesteden en houdt in dat een aanbestedende dienst een opdracht gunt aan een verbonden instelling, die een separate rechtspersoon is.

Regionale ondernemer

Een ondernemer die gevestigd is binnen een afstand van 15 km van het gemeentehuis.

SAS dienst

Sociale of andere specifieke diensten. Bepaalde categorieën van diensten hebben vanwege hun aard een beperktere grensoverschrijdende dimensie, doordat de invulling van de diensten per lidstaat verschilt en afhankelijk is van ‘culturele tradities’. Het gaat hier onder meer om diensten op het gebied van gezondheidszorg, onderwijs, maatschappelijke en aanverwante dienstverlening, administratieve sociale diensten, uitkeringsdiensten, bepaalde juridische diensten en opsporings- en beveiligingsdiensten. Voor overheidsopdrachten voor SAS-diensten is een specifieke regeling ingevoerd met een drempelbedrag dat hoger is dan het reguliere drempelbedrag voor diensten.

Social Return (vaak afgekort tot SROI)

Dit houdt in dat u als opdrachtnemer bij de uitvoering van een opdracht een percentage van de opdrachtwaarde invult door kansen te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt door duurzaam betaald werk of stage aan te bieden, een opleiding te faciliteren, producten en/of diensten af te nemen bij sociale ondernemingen of sociale werkvoorzieningen die medewerkers in dienst hebben uit de doelgroep of door Initiatieven te ondersteunen van inwoners in Soest of Amersfoort die projecten ontwikkelen gericht op het versterken van de sociale basis. Het gaat om thema’s als talentontwikkeling, meedoen, gemeenschapskracht, veilige omgeving, werk, wonen, rondkomen, onderwijs en gezondheid.

Werken

Werken betreffen alle bouwkundige en civieltechnische werken. Hieronder valt de bouw van een brug, een kantoorgebouw of de aanleg van een weg. Onderhoudswerkzaamheden die verder gaan dan het enkel in stand houden van het werk en verbouwingswerkzaamheden vallen veelal ook onder Werken.