Organisatie | Oostzaan |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemeen mandaat-, en machtigingsbesluit plustaken en milieutakenpakket Oostzaan - Omgevingsdienst IJmond 2024 |
Citeertitel | Algemeen mandaat-, en machtigingsbesluit plustaken en milieutakenpakket Oostzaan- Omgevingsdienst IJmond 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Mandaat- en machtigingsbesluit milieudienst IJmond Drank- en Horecawet en het Mandaat – en machtigingsbesluit brandveilig gebruik bouwwerken Oostzaan.
Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgermeester.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-03-2024 | 01-01-2024 | nieuwe regeling | 05-03-2024 |
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Oostzaan, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft,
artikel 16 en 17 van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJmond
de tussen het college en Omgevingsdienst IJmond gesloten dienstverleningsovereenkomsten
afdeling 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
gekozen wordt voor een algemeen geformuleerd mandaatbesluit, inhoudende dat – tenzij in dit mandaatbesluit uitzonderingen zijn beschreven – aan de Omgevingsdienst IJmond de bevoegdheid wordt verleend om alle besluiten te nemen en overige handelingen te verrichten die voor een goede uitvoering van de taken en bevoegdheden nodig zijn;
Gezien de op voorhand gegeven schriftelijke instemming, bedoeld in artikel 10:4, eerste lid, Algemene wet bestuursrecht, van de directeur van de Omgevingsdienst IJmond;
Algemeen mandaat-, en machtigingsbesluit plustaken en milieutakenpakket Oostzaan- Omgevingsdienst IJmond 2024
In dit besluit wordt verstaan onder:
milieutakenpakket: adviserende en ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden op het gebied van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving en goede omgevingskwaliteit, waaronder alle vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavingstaken in het kader van de Omgevingswet en Wet milieubeheer en daaruit voortvloeiende regelgeving en taken en advisering op het gebied van klimaat, duurzaamheid, lucht, geluid, externe veiligheid, bodem, water, natuur en biodiversiteit bij omgevingsvisies, omgevingsplannen, regelgeving, programma’s en projectbesluiten;
De omgevingsdienst voert op grond van de artikelen 16 en 18 van de gemeenschappelijke regeling omgevingsdienst IJmond, de dienstverleningsovereenkomsten en het uitvoeringsprogramma de onderstaande plustaken uit.
De burgemeester verleent aan de directeur van Omgevingsdienst IJmond mandaat om in zijn naam en onder zijn verantwoordelijkheid in het algemeen zorg te dragen voor de bestuursrechtelijke handhaving van de Alcoholwet. De bestuursrechtelijke handhaving ziet in het bijzonder op en in het bijzonder van de artikelen genoemd in artikel 44a van de Alcoholwet en de bestuursrechtelijke handhaving bij of krachtens artikel 10 van de Alcoholwet.
2.2 Brandveilig gebruik bouwwerken
Het college verleent aan de directeur mandaat tot het namens het college afhandelen van meldingen die op grond van hoofdstuk 6 van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Gebruik van bouwwerken) worden gedaan.
Het college belast de directeur op grond van artikel 5:11 van de Algemene wet bestuursrecht met het houden van toezicht op de naleving van het gestelde bij of krachtens:
Artikel 3 Het milieutakenpakket
Met inachtneming van het eerste lid verleent het college aan de directeur mandaat tot het namens het college nemen van alle besluiten over milieubelastende activiteiten die vallen onder de bevoegdheid van het college en die voortvloeien uit onder meer de Omgevingswet, de Wet milieubeheer, het Besluit activiteiten leefomgeving, het Omgevingsplan en gemeentelijke verordeningen en die niet voortvloeien uit het basistakenpakket zoals genoemd in artikel 13.12 en bijlage VI van het Omgevingsbesluit.
Artikel 4 Nadere bepalingen over het mandaat
De directeur neemt bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden algemene instructies en instructies per geval van de mandaatgever in acht, bedoeld in artikel 10:6, eerste lid, Algemene wet bestuursrecht.
De directeur geeft in het jaarverslag informatie over de uitoefening van de in dit besluit bedoelde bevoegdheden.