Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hendrik-Ido-Ambacht

Subsidieregeling Energiebesparende Maatregelen Bestaande Koopwoningen 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHendrik-Ido-Ambacht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Energiebesparende Maatregelen Bestaande Koopwoningen 2024
CiteertitelSubsidieregeling Energiebesparende Maatregelen Bestaande Koopwoningen 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. ALGEMENE SUBSIDIEVERORDENING GEMEENTE HENDRIK-IDO-AMBACHT 2016
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-03-2024nieuwe regeling

05-03-2024

gmb-2024-127072

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Energiebesparende Maatregelen Bestaande Koopwoningen 2024

Vastgesteld door het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht.

 

Wettelijke grondslagen waarop de regeling is gebaseerd:

  • 1.

    Artikel 4:23 Algemene wet bestuursrecht

  • 2.

    Artikel 2 Algemene Subsidieverordening Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht 2016

Artikel 1. Begripsbepalingen

In aanvulling op de begripsomschrijvingen in de Verordening wordt in deze subsidieregeling verstaan onder:

  • a.

    NIP-regeling: De Rijksregeling Nationaal Isolatie Programma (NIP), zoals gepubliceerd in de Staatscourant inclusief gepubliceerde wijzigingen en beantwoordingen vragen over de regeling.

  • b.

    Bestaande koopwoning: een bewoonbare woning die is opgeleverd aan Eigenaar-bewoner vóór de aanvraag in het kader van onderhavige subsidieregeling. Dit kan een grondgebonden particuliere woning dan wel een appartement in een Vereniging van Eigenaren (VvE) zijn;

  • c.

    Slecht geïsoleerde koopwoning: Een Slecht geïsoleerde koopwoning is een Bestaande koopwoning met energielabel D, E, F of G. Heeft een Bestaande koopwoning geen geldig energielabel? Dan is de Bestaande koopwoning een Slecht geïsoleerde koopwoning als minimaal 2 van de volgende bestaande bouwdelen niet of slecht zijn geïsoleerd (zie ook verder de uitwerking NIP-regeling):

    • i.

      De vloer en de bodem

    • ii.

      De gevel, waaronder de spouwmuur

    • iii.

      Het dak en de zolder/vliervloer

    • iv.

      De ramen en deuren

  • d.

    WOZ-grens: Vanuit de NIP-regeling geldt de gemiddelde WOZ-waarde in de gemeente dan wel de vastgestelde grens Nationale Hypotheek Garantie (NHG) als bovengrens. In de uitvoering kan hierin een keuze gemaakt worden. De gemeente Hendrik-Ido-Ambacht kiest de vastgestelde grens NHG als bovengrens (hierna WOZ-grens) te hanteren voor de uitvoering NIP-regeling (zie voor verdere details NIP-regeling).

  • e.

    Eigenaar-bewoner: de natuurlijke persoon die volgens de kadastrale gegevens eigenaar is van de Bestaande koopwoning én volgens de gemeentelijke basisregistratie staat ingeschreven op het adres van de Bestaande koopwoning.

  • f.

    Huishouden met Energiearmoede: Eigenaar-bewoner met een huishouden in een kwetsbare positie vanwege de hoge energielasten, die met onderhavige subsidieregeling ondersteund wordt bij het nemen van maatregelen om het energieverbruik te verminderen.

  • g.

    Energiebesparende maatregel(en): één (of meer) maatregel(en) in, op of aan een Slecht geïsoleerde koopwoning, waarvan de Eigenaar-bewoner beoogt energie te besparen.

  • h.

    Subsidieregeling en Subsidie: de subsidie in het kader van de in dit document omschreven ‘Subsidieregeling Energiebesparende Maatregelen koopwoningen 2024’;

  • i.

    Verordening: Algemene Subsidieverordening Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht 2016.

  • j.

    Gemeente: het grondgebied van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, die met deze subsidieregeling en de lokale aanpak isolatie invulling geeft aan de NIP-regeling.

  • k.

    College: College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht als bevoegd orgaan.

  • l.

    Intermediair: de uitvoeringsorganisatie, die door de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht is geselecteerd om de lokale aanpak isolatie uit te voeren; te weten:

    • i.

      Intermediair eerste tranche NIP-regeling: Winst uit je woning.

    • ii.

      Intermediair tweede tranche NIP-regeling: nader te bepalen.

    • iii.

      Intermediair derde tranche NIP-regeling: nader te bepalen.

Artikel 2. Doel van de regeling

Met deze subsidieregeling wil het College stimuleren dat Eigenaar-bewoners van Slecht geïsoleerde koopwoningen energiebesparende maatregelen treffen.

Artikel 3. Reikwijdte

Deze subsidieregeling is van toepassing op het aanbrengen van energiebesparende maatregelen aan of op Slecht geïsoleerde koopwoningen binnen het grondgebied van de Gemeente.

Artikel 4. Aanvragers

  • 1.

    Subsidie kan worden aangevraagd door een natuurlijk persoon, die Eigenaar-bewoner is van een Slecht geïsoleerde koopwoning binnen het grondgebied van de Gemeente en die op basis van een voorselectie het subsidieaanbod heeft gekregen.

  • 2.

    Subsidie kan tevens aangevraagd worden door een benoemd vertegenwoordiger van een VvE, die gemandateerd dan wel gemachtigd is namens de Eigenaar-bewoners van Slecht geïsoleerde koopwoningen binnen het grondgebied van de Gemeente en die op basis van een voorselectie subsidieaanbod hebben gekregen.

Artikel 5. Subsidievoorwaarden

  • 1.

    De Subsidieregeling geldt voor het nemen van de volgende energiebesparende maatregelen: vloer- en bodemisolatie, zolder- en vliervloerisolatie, schuindakisolatie binnen en buiten, HR++ of triple glas en isolatie gevels (spouw, binnen- of buitenzijde). Hierbij zijn isolatiemaatregelen aan de buitenzijde en spouwen Bestaande koopwoning alleen subsidiabel met een ecologisch onderzoek soortenbescherming Bestaande koopwoning(en) dan wel het gemeentelijk (pre)soortenmanagementplan in combinatie met een gebiedsontheffing natuurbescherming conform regels Omgevingswet.

  • 2.

    Om voor subsidie in aanmerking te komen dient te worden voldaan aan de bij de betreffende maatregel gestelde eisen. Hierbij dient de Bestaande koopwoning te voldoen aan de criteria vanuit de NIP-regeling, zoals van een Slecht geïsoleerde woning en de waarde van de Bestaande koopwoning dient onder de gestelde WOZ-grens te vallen.

  • 3.

    De aanvrager moet verklaren dat de energiebesparende maatregel(en) en/of diensten worden uitgevoerd/toegepast in, aan of op de Bestaande koopwoning van de aanvrager. Indien de aanvrager een benoemde vertegenwoordiger van een VvE betreft, dient een dergelijke verklaring namens Eigenaar-bewoners van de VvE gedaan te worden.

  • 4.

    De aanvrager mag slechts éénmaal subsidie aanvragen voor de Bestaande koopwoning van de aanvrager. Indien de aanvrager een benoemd vertegenwoordiger van een VvE betreft, dan kan die slechts éénmaal subsidie aanvragen namens desbetreffende Eigenaar-bewoners van de VvE.

Artikel 6. Hoogte subsidie

  • 1.

    De aangeschafte maatregel(-en) en of diensten kunnen voor maximaal 100% gesubsidieerd worden per Slecht geïsoleerde koopwoning.

  • 2.

    Een subsidieaanvraag kan meerdere maatregelen en/of diensten bevatten.

  • 3.

    De subsidie, als bedoeld in deze Subsidieregeling, bedraagt maximaal € 900,- inclusief BTW voor isolerende maatregelen per Slecht geïsoleerde koopwoning.

  • 4.

    Indien subsidieaanvraag een Huishouden met Energie-armoede betreft kan het subsidiebedrag uit Artikel 6.3 met maximaal € 900,- per Bestaande koopwoning worden opgehoogd.

Artikel 7. Aanvragen subsidie en procedure toekenning

  • 1.

    Een Eigenaar-bewoner, die het aanbod heeft ontvangen, kan zich aanmelden voor de inkoopactie van de Intermediair voor een advies aan huis van een professioneel onafhankelijk energieadviseur. Indien Eigenaar-bewoner onderdeel uitmaakt van een Vereniging van Eigenaren (VvE), dan mag een benoemde vertegenwoordiger van de VvE namens de Bewoner-eigenaren van de desbetreffende VvE zich aanmelden voor een advies.

  • 2.

    Na het huisbezoek ontvangt de Eigenaar-bewoner respectievelijk benoemde VvE-vertegenwoordiger een bespaarplan met offertes respectievelijk offertes op maat van de meest rendabele maatregelen, met daarbij de maatregel(en) waarvoor subsidie verkregen kan worden.

  • 3.

    De door de Eigenaar-bewoner dan wel de benoemde VvE-vertegenwoordiger getekende offerte(s), ontvangen via de Intermediair, van de maatregel(en) die voor subsidie in aanmerking komt dan wel komen, is het moment van de daadwerkelijke subsidieaanvraag.

  • 4.

    De Intermediair zal vervolgens namens het College de subsidie toekennen op het moment dat aan alle vereisten wordt voldaan.

  • 5.

    De toegekende subsidiegelden worden vervolgens gereserveerd voor Eigenaar-bewoner dan wel de Eigenaar-bewoners van een VvE en na succesvolle uitvoering van de werkzaamheden uitbetaald dan wel gebruikt kan worden om de factuur van de uitvoerende partij mee te bekostigen. Indien Eigenaar-bewoner dan wel benoemde VvE-vertegenwoordiger hiervoor kiest, dan hoeft Eigenaar-bewoner respectievelijk benoemde VvE-vertegenwoordiger de kosten zodoende niet voor te schieten. Indien de kosten in dit geval hoger zijn dan het gestelde maximale subsidiebedrag a € 900,- per Slecht geïsoleerde koopwoning krijgt Eigenaar-bewoner dan wel benoemde VvE-vertegenwoordiger een restfactuur.

  • 6.

    Het extra maximale subsidiebedrag à € 900,- per Huishouden met Energie-armoede uit artikel 6.4 wordt na subsidieaanvraag uit Artikel 7.3 en toekenning Artikel 7.4 aanvullend gereserveerd voor Eigenaar-bewoner. De verdere afhandeling voor desbetreffende Eigenaar-bewoner gaat vervolgens conform Artikel 7.5, waarbij in het geval van Eigenaar-bewoner een appartement heeft binnen een VvE zal het aanvullende subsidiebedrag rechtstreeks aan de Eigenaar-bewoner wordt overgemaakt zonder tussenkomst van VvE-bestuur. Dit om anonimiteit van deze doelgroep te waarborgen.

Artikel 8. Subsidiabele periode eerste tranche NIP-regeling

  • 1.

    Subsidie kan worden aangevraagd vanaf de dag na bekendmaking van deze Subsidieregeling.

  • 2.

    Subsidie kan worden aangevraagd tot en met 31 december 2026 of tot het moment dat het beschikbare Subsidieplafond is bereikt in de Gemeente.

  • 3.

    Aanvragen die na 31 december 2026 worden ingediend worden niet in behandeling genomen. Het College behoudt zich het recht voor de subsidiabele periode met enkele maanden te verlengen indien daar aanleiding toe is.

Artikel 9. Subsidiabele periode tweede tranche NIP-regeling

Nader uit te werken.

Artikel 10. Subsidiabele periode derde tranche NIP-regeling

Nader uit te werken.

Artikel 11. Subsidieplafond en wijze van verdeling eerste tranche NIP-regeling

  • 1.

    Voor de toekenning van subsidies eerste tranche NIP-regeling geldt een subsidieplafond van €281.700,-. Als het subsidieplafond bereikt is, worden geen subsidieaanvragen meer in behandeling genomen en geen subsidies meer toegekend.

  • 2.

    Het nemen van besluiten op de aanvragen van subsidie vindt plaats in volgorde van ontvangst van de volledige aanvragen. Met dien verstande dat wanneer de aanvrager in de gelegenheid is gesteld de aanvraag om subsidie aan te vullen, de dag waarop die aanvraag is aangevuld -zodat sprake is van een volledig ingevulde, gedagtekende en ondertekende aanvraag - voor die beslissing als datum (en tijdstip) van ontvangst van die aanvraag geldt.

  • 3.

    Subsidie wordt alleen toegekend voor maatregel(en) die zijn aangeschaft in de subsidiabele periode eventueel aangevuld met subsidie voor Huishouden met energie-armoede, zoals omschreven in Artikelen 7 en 8.

Artikel 12. Subsidieplafond en wijze van verdeling tweede tranche NIP-regeling

Nader uit te werken.

Artikel 13. Subsidieplafond en wijze van verdeling derde tranche NIP-regeling

Nader uit te werken.

Artikel 14. Weigeringsgronden

Naast de in Artikel 9 van de Verordening genoemde weigeringsgronden wordt de subsidie niet verleend indien:

  • 1.

    Niet voldaan is aan de eisen en criteria genoemd in deze regeling.

  • 2.

    Het subsidieplafond per tranche is bereikt.

  • 3.

    Reeds eerder dezelfde subsidie is verstrekt door het College.

Artikel 11. Verplichtingen subsidieontvanger

Naast de in de Artikelen 11 en 12 van de Verordening genoemde verplichtingen, gelden de volgende verplichtingen voor de subsidieontvanger:

  • 1.

    De subsidieontvanger is verplicht zelf zorg te dragen dat de maatregel(en) technisch uitvoerbaar is/zijn en, indien van toepassing, de benodigde publiekrechtelijke en/of privaatrechtelijke toestemmingen voor het uitvoeren van de maatregel(en) zijn verkregen.

  • 2.

    De aangeschafte maatregelen en/of diensten dienen uiterlijk 6 maanden na de subsidieverlening te zijn uitgevoerd (door een externe partij). Het College kan op een gemotiveerd verzoek van aanvrager deze periode met enkele maanden verlengen indien daar aanleiding toe is en past binnen de criteria van de NIP-regeling.

  • 3.

    De toegekende subsidie is enkel van toepassing op energiebesparende maatregelen, die via Intermediair worden aangevraagd en uitgevoerd dan wel via Intermediair is goedgekeurd.

Artikel 12. Verantwoording van de subsidie

Het College en/of de door het College gemandateerde partij voor controle van de ingediende subsidieaanvragen behouden zich het recht voor om ter plekke te controleren of de gesubsidieerde maatregelen daadwerkelijk zijn uitgevoerd dan wel aanvullend of de Bewoner-eigenaar valt onder Huishouden met Energie-armoede.

Artikel 13. Beslistermijn

  • 1.

    Na ontvangst van de volledige aanvraag beslist de door het College gemandateerde partij voor controle van de ingediende subsidieaanvragen uiterlijk binnen 8 weken over het verlenen van de subsidie. Zie ook het bepaalde in Artikel 7.4.

  • 2.

    De door het College gemandateerde partij voor controle van de ingediende subsidieaanvragen kan de beslistermijn met maximaal 8 weken verdagen. Zij doet hiervan voor afloop van de beslistermijn mededeling aan de aanvrager.

  • 3.

    In afwijking van artikel 17 van de Verordening wordt de vaststelling van de subsidie digitaal per e-mail beschikbaar gesteld aan de aanvrager van de Subsidie.

Artikel 14. Betaling van de subsidie

  • 1.

    Indien een beschikking tot subsidievaststelling is gegeven, vindt de betaling van de gehele subsidie in één bedrag plaats binnen 3 weken na vaststelling. Zie het bepaalde in artikel 7.5.

  • 2.

    Op de subsidie wordt geen voorschot verleend.

Artikel 15. Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, afwijken van het bepaalde in deze regeling, indien een strikte toepassing daarvan zal leiden tot een onevenredige benadeling van de aanvrager of subsidieontvanger.

Artikel 16. Slotbepalingen

Deze subsidieregeling treedt in werking op 6 maart 2024

Artikel 17. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: ‘Subsidieregeling Energiebesparende Maatregelen Bestaande Koopwoningen 2024’.

Aldus vastgesteld in zijn vergadering van 5 maart 2024

Het college van Burgemeester en Wethouders.

Secretaris

P.J.J. Kalkman

Burgemeester

P. van der Giessen