Organisatie | Rotterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Controleverordening Rotterdam 2023 |
Citeertitel | Controleverordening Rotterdam 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Controleverordening Rotterdam 2017.
artikel 213 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-03-2024 | 01-01-2023 | nieuwe regeling | 14-03-2024 | 2024, nummer 56 |
De Raad van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 23 januari 2024
(raadsvoorstel nr. 24bb000405/24bo002739);
gelet op artikel 213 van de Gemeentewet;
het controlebeleid mede steunt op het Besluit accountantscontrole decentrale overheden en de Verordening financiën Rotterdam 2021, zodat een heldere en evenwichtige verhouding tussen de regelgeving gewenst is;
Artikel 3 lnformatieverstrekking door het college
Het college is verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarstukken met de verplichte bijlagen en overlegt deze aan de accountant voor controle. Het college baseert zich voor de samenstelling van de jaarrekening van de gemeente op de lijst relevante wet- en regelgeving, die jaarlijks door het college ter vaststelling aan de raad wordt aangeboden;
Artikel 4 lnrichting accountantscontrole
Jaarlijks wordt samen met de ambtelijke organisatie een startnotitie opgesteld waarin de planning, begrippen en toetsingskaders voor de accountantscontrole tussen de ambtelijke organisatie, de afdeling Financial Audit en externe accountant worden vastgelegd. Daarnaast geven de afdeling Financial Audit en de externe accountant in de startnotitie de controle-aanpak aan.
Artikel 5 Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd om van alle collegeleden en ambtenaren zowel mondelinge als schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen, indien hij die voor de uitvoering van zijn opdracht nodig acht. Het college draagt er zorg voor dat de collegeleden en de desbetreffende ambtenaren hieraan hun medewerking verlenen.
Het college draagt er zorg voor dat alle clusters en organisatieonderdelen de accountant alle informatie verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over het gevoerde financiële beheer en de getrouwheid van zowel het financiële beeld als de verklaring omtrent de rechtmatige totstandkoming van de baten en lasten.
Direct na afronding van de controle legt de accountant het concept verslag van bevindingen en de concept controleverklaring voor aan de wethouder financiën en bespreekt deze met voornoemde wethouder. Het verslag van bevindingen bevat in ieder geval bevindingen over de vraag of de inrichting van het financiële beheer en de inrichting van de financiële organisatie een getrouwe verantwoording mogelijk maken.
Het college kan de accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de getrouwheid, rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten. Indien de opdracht een waarde heeft die meer dan € 15.000 bedraagt, behoeft die opdracht de goedkeuring van de raad. De raad verleent binnen vijf dagen al dan niet zijn goedkeuring.
Het college draagt zorg voor de verantwoording aan derden en neemt hierbij de gestelde eisen in acht, bedoeld in artikel 71 van het Besluit begroting en verantwoordingen provincies en gemeenten. Als een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad aangewezen accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
Artikel 8 Afdeling Financial Audit
De afdeling Financial Audit is bevoegd om van alle collegeleden en ambtenaren zowel mondelinge als schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen, indien hij die voor de uitvoering van zijn opdracht nodig acht. Het college draagt er zorg voor dat de desbetreffende ambtenaren hieraan hun medewerking verlenen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 14 maart 2024.
De griffier,
I.C.M. Broeders
De voorzitter,
A. Aboutaleb
Deze verordening is gegrond op artikel 213 van de Gemeentewet. In dit artikel is de verplichting opgenomen voor de raad om bij verordening regels vast te stellen voor de controle op het financiële beheer en op de inrichting van de financiële organisatie. Deze verordening waarborgt dat de getrouwheid van het financiële beheer en van de inrichting van de financiële organisatie wordt getoetst.
Bij het opstellen van deze verordening zijn de bepalingen in hogere regelgeving, voor zover in dit kader relevant, als uitgangspunt genomen. Hierbij moet met name worden gedacht aan het Besluit accountantscontrole decentrale overheden. Daarnaast zijn geen regels opgenomen inzake de beroepsuitoefening van de accountant, omdat dit in andere regelgeving geregeld is. De accountant die de raad aanwijst moet voldoen aan de vereisten genoemd in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Op deze accountant is de Wet toezicht accountantsorganisaties (Wta) en het Besluit toezicht accountantsorganisaties (Bta) van toepassing.
Dit betekent dat de organisatie van de accountant een vergunning moet hebben verkregen van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Door de AFM wordt toezicht uitgeoefend op naleving van de Wta door vergunninghoudende accountantsorganisaties. Via de beroepsorganisatie NBA is de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA) op de accountant van toepassing. Hierin zijn de integriteit, objectiviteit, deskundigheid, zorgvuldigheid, de geheimhouding en het professionele gedrag geregeld. Regels met betrekking tot de inhoud van de controle zijn opgenomen in de Nadere voorschriften controle en overige standaarden (NV COS).
Artikel 2 regelt de opdrachtverlening van de accountantscontrole van de jaarrekening. De raad wijst de accountant aan en bepaalt de eisen waaraan de accountant en zijn controle moeten voldoen. Op de accountantscontrole van de gemeente is het Besluit accountantscontrole decentrale overheden van toepassing. Hierin heeft de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties nadere regels gesteld met betrekking tot de reikwijdte van en de verslaggeving omtrent de accountantscontrole. Voor de reikwijdte zijn de hierin genoemde omvangsbasis en goedkeuringstoleranties voor de controleverklaring van belang. De omvangsbasis wordt in principe gevormd door de som van de lasten inclusief toevoegingen aan de reserves. De rapporteringstoleranties voor het verslag van bevindingen zijn de norm voor de verslaggeving. De raad stelt de hoogte van deze toleranties vast in de Kadernota accountantscontrole en rechtmatigheidsverantwoording. Deze toleranties zijn ook onderdeel van het programma van eisen bij de aanbesteding. Een aanscherping van de toleranties zal leiden tot een hogere prijsstelling door de accountant.
Dit artikel regelt de verantwoordelijkheid van informatieverstrekking door het college. In het tijdpad van opstellen en vaststellen van de jaarrekening moeten gunstige en ongunstige gebeurtenissen, die nadere informatie geven over de feitelijke situatie per balansdatum, altijd in de rekening worden verwerkt als deze onontbeerlijk zijn voor het inzicht van de gemeenteraad bij de vaststelling van de rekening. Het gaat dan om gebeurtenissen met materiële bedragen ten opzichte van het totaal van baten of lasten. Deze informatie kan leiden tot een andere verklaring van de accountant bij de rekening.
Artikel 4, tweede lid, regelt de onafhankelijkheid van de accountant in het bepalen van de wijze waarop hij zijn controle inricht.
Dit artikel geeft de accountant de bevoegdheid om onbelemmerd zijn onderzoek te kunnen doen. Dit natuurlijk binnen de opdracht die verstrekt is door de raad.
Het derde en vierde lid van artikel 213 Gemeentewet regelen de rapporteringen en de inhoud daarvan van de accountant aan de raad en het college. In het programma van eisen bij de aanbesteding kan de raad hieraan aanvullende eisen stellen.
Dit artikel regelt tevens de procedure van hoor en wederhoor. De rapportage van de accountant wordt eerst besproken met het college. Na de schriftelijke reactie van het college wordt de rapportage ter beschikking gesteld van de raad. In het derde en het negende lid is opgenomen dat de accountant zijn verslag van bevindingen en de strekking van de controleverklaring bespreekt met de Commissie tot Onderzoek van de Rekening. De Verordening Commissie tot Onderzoek van Rekening Rotterdam 2015 regelt de samenstelling en werkwijze van deze raadscommissie.
Naast de controle van de jaarrekening geeft de accountant ook assurance af bij verantwoordingen door het college.
Het aantal specifieke certificeringsopdrachten van de verantwoordingen over specifieke regelingen kan jaarlijks fluctueren. Door veranderende regelgeving kunnen onderzoeken van verantwoordingen over specifieke regelingen komen te vervallen, dan wel controles over verantwoordingen over specifieke regelingen worden toegevoegd.
In dit artikel is geregeld dat de accountant waar mogelijk gebruik maakt van de werkzaamheden die door de afdeling Financial Audit worden verricht. Daarnaast wordt met de leden twee en drie de onafhankelijke positie van deze afdeling geborgd ten opzichte van de organisatie. Het hoofd van de afdeling Financial Audit kan op grond van deze artikelleden opschalen naar een ander niveau dan de direct leidinggevende. Daarnaast wordt in dit artikel geregeld dat de afdeling Financial Audit onverwijld toegang krijgt tot alle bij de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden benodigde controle-informatie. Het college kan aan de afdeling Financial Audit de opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de getrouwheid en de rechtmatigheid.
Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl