Organisatie | Oudewater |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut gemeente Oudewater 2024 |
Citeertitel | Treasurystatuut gemeente Oudewater 2024 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-03-2024 | nieuwe regeling | 14-03-2024 | D/23/126917 Z/23/064854 |
De raad van de gemeente Oudewater;
gelezen het voorstel d.d. 23 november 2023 van:
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet;
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet, de Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido), de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (Ruddo) en de Regeling schatkistbankieren decentrale overheden;
het Treasurystatuut gemeente Oudewater 2024 vast te stellen;
HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN
In dit Treasurystatuut wordt verstaan onder:
Artikel 3. Uitgangspunten risicobeheer
Voor risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
Bij de uitvoering van alle treasuryactiviteiten dienen de regels en bepalingen van dit treasurystatuut, de Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido), de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (Ruddo), de Wet houdbare Overheidsfinanciën (Wet Hof) en de Regeling schatkistbankieren decentrale overheden in acht te worden genomen;
Uitzettingen in het kader van de treasuryfunctie hebben een prudent karakter en zijn niet gericht op het genereren van inkomsten door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd door de richtlijnen en limieten van de in lid 1 opgesomde wetten, regelingen en het treasurystatuut.
HOOFDSTUK 3: GEMEENTEFINANCIERING
Bij het aantrekken van financieringen gelden de volgende uitgangspunten:
Toegestane geldmarktinstrumenten zijn rekening-courant krediet bij banken, daggeld- en kasgeldleningen. Daggeld- en kasgeldleningen worden afhankelijk van de prijs rechtstreeks bij een bank of door inschakeling van een geldmakelaar afgesloten. Toegestane kapitaalmarktinstrumenten zijn onderhandse leningen.
Overtollige liquide middelen, die niet meteen nodig zijn voor de uitoefening van de publieke taak, worden conform de Regeling schatkistbankieren decentrale overheden aangehouden bij ‘s Rijksschatkist. De overtollige middelen aangehouden bij 's Rijksschatkist kunnen uitgezet worden op de rekening-courant en/of uitgezet worden in termijndeposito('s). In de Regeling schatkistbankieren decentrale overheden is vastgelegd tot welk drempelbedrag overtollige middelen buiten de schatkist mogen blijven.
De gemeente beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor financiële diensten. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:
Financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) dienen onder Nederlands of anderszins EER-toezicht (EER = lidstaten Europese Unie en Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) te vallen, zoals De Nederlandsche Bank en de Verzekeringskamer;
Artikel 8. Leningen en garanties aan derden
Bij het verstrekken van leningen en garanties aan derden dienen de regels en bepalingen van de geldende Financiële verordening in acht te worden genomen. De volgende aanvullende voorwaarden gelden bij het verstrekken van leningen en garanties aan derden:
HOOFDSTUK 5: ADMINISTRATIEVE ORGANISATIE EN INTERNE CONTROLE
Artikel 11. Verantwoordelijkheden
De taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
In onderstaande tabel staan de bevoegdheden met betrekking tot de treasury activiteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering. Indien de treasury activiteit bekrachtigd wordt met een handtekening, dan is een handtekening van uitvoerende en geautoriseerde een voorwaarde. Als er geen handtekening vereist is, kan de autorisatie vooraf schriftelijk verkregen worden.
Artikel 13. Informatievoorziening
Met betrekking tot de treasury-activiteiten dient tenminste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen:
Aldus besloten door de raad van de gemeente Oudewater in zijn openbare vergadering,
gehouden op 14 maart 2024,
mr. M.W. Bosma
griffier
drs. D.C. de Vries
voorzitter
Deze wet regelt de bevoegdheden van de raad en het college. Op grond van artikel 212 is de gemeente verplicht tot het opstellen van een financiële verordening. In deze verordening zijn onder andere de regels vastgelegd die betrekking hebben op de financieringsfunctie en het Treasurystatuut.
Wet Financiering Decentrale Overheden (Fido)
Naast de algemene bepalingen in de Gemeentewet dient de uitvoering van de financieringsfunctie bij gemeenten te voldoen aan specifieke kaders en eisen welke zijn vastgelegd in de Wet Fido. Hieruit vloeien ook een aantal uitvoeringsregelingen. Onderliggende regelingen van de Wet Fido zijn:
Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (RUDDO)
Ruddo is een nadere uitvoeringsregeling van de wet Fido en ziet op het gebruik van financiële derivaten en op het uitzetten van middelen.
Wet Houdbare overheidsfinanciën (Hof)
In de Wet Hof is de wijze vastgelegd waarop de Nederlandse overheid de afspraken nakomt die in Europees verband gemaakt zijn over de ontwikkeling van het EMU-tekort en de schuld van de overheid. De meeste nadruk gaat daarbij uit naar tekortreductie. De wet heeft als doel het EMU-saldo en de EMU-schuld te beheersen.
Besluit Begroting Verantwoording Provincies en Gemeenten (BBV)
In de BBV zijn verslaggevingsregels opgenomen waaraan de begroting en het jaarverslag van gemeenten moeten voldoen. Daarnaast zijn er enkele specifieke zaken relevant voor treasury zoals de voorschriften rond (interne) rente en verplichte financiële kengetallen in begrotings- en jaarstukken. De treasury gerelateerde kengetallen zijn: solvabiliteit, netto schuldquote en netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen.
Europese regelingen aangaande staatssteun
De Europese regelingen aangaande staatssteun hebben als doel om oneerlijke concurrentie tussen lidstaten te voorkomen. Het verstrekken van leningen of garanties uit hoofde van de publieke taak dient aan deze regels getoetst te worden.
In de Wet Markt en Overheid is vastgelegd dat de integrale kostprijs moet worden doorberekend voor economische activiteiten en dat overheden eigen bedrijven niet mogen bevoordelen ten opzichte van concurrerende bedrijven. Bij het verstrekken van leningen en garanties is deze wet van belang.