Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veenendaal

Instelling- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Veenendaal 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeenendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInstelling- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Veenendaal 2024
CiteertitelInstelling- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Veenendaal 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024Vaststelling Instelling- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Veenendaal 2024

12-03-2024

gmb-2024-123347

Tekst van de regeling

Intitulé

Instelling- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Veenendaal 2024

Burgemeester en wethouders van Veenendaal;

 

gelezen het voorstel d.d. 12 maart 2024;

 

gelet op de afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit vast te stellen het instelling- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Veenendaal 2024.

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a)

    Urgentieregels: paragraaf 2.4 en 2.5 van de Huisvestingsverordening Veenendaal 2024-2027;

  • b)

    zoekprofiel: de minimaal passende woning, waarmee de acute woonnoodsituatie van een woningzoekende met de kortste wachttijd kan worden opgelost.

Artikel 2 Instelling Urgentiecommissie

Er is een Urgentiecommissie, hierna te noemen de commissie, die als taak heeft, namens burgemeester en wethouders van Ede, Rhenen en Veenendaal, besluiten te nemen op grond van paragraaf 2.4 en 2.5 van de Huisvestingsverordening Veenendaal 2024-2027.

Artikel 3 Samenstelling Urgentiecommissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit (minimaal) drie leden met een sociale, medische of juridische achtergrond, waarvan een de functie van voorzitter heeft.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders van de gemeente Ede, mede namens de gemeenten Veenendaal en Rhenen, benoemen en ontslaan de voorzitter en de leden van de commissie. Benoeming geldt voor een periode van vier jaar. Herbenoeming is éénmaal mogelijk.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders van de gemeente Ede, mede namens de gemeenten Veenendaal en Rhenen, benoemen de plaatsvervangend voorzitter(s).

  • 4.

    De (plaatsvervangend) voorzitter en de leden mogen geen deel uitmaken van en niet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van bestuursorganen van de gemeenten Ede, Rhenen en Veenendaal of van instellingen die zich bezighouden met woonruimteverdeling binnen de gemeenten. Evenmin mogen zij zich als zelfstandige bezighouden met woonruimteverdeling.

  • 5.

    De (plaatsvervangend) voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college. Er geldt een opzegtermijn van twee maanden.

Artikel 4 Secretaris

  • 1.

    De commissie wordt ondersteund door een door burgemeester en wethouders aangewezen secretaris.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders wijzen tevens één of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

Artikel 5 Werkwijze

  • 1.

    De commissie vergadert één keer in de drie weken. De secretaris kan in overleg met de voorzitter een andere vergaderfrequentie bepalen.

  • 2.

    De secretaris zendt minimaal vier dagen voor de vergadering de uitnodiging, de agenda, de te behandelen urgentieaanvragen en alle overige stukken aan de leden.

  • 3.

    De voorzitter leidt de vergadering.

  • 4.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar. De commissie kan een aanvrager uitnodigen voor de vergadering om gehoord te worden.

  • 5.

    De commissie kan besluiten over een aanvraag bij een extern deskundige advies in te winnen.

  • 6.

    De secretaris maakt van de vergadering een besluitenlijst, inclusief motivering.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1.

    De voorzitter en de leden nemen geen deel aan de behandeling van een aanvraag, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

  • 2.

    Voor het nemen van besluiten is vereist dat naast de voorzitter, minstens twee leden aanwezig zijn en hun stem kunnen uitbrengen. Bij het ontbreken van het quorum, vindt besluitvorming plaats in een volgende vergadering.

  • 3.

    Bij het staken van de stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

  • 4.

    De commissie beoordeelt de aanvragen aan de hand van de volgende stukken:

    • a)

      de aanvraag van de woningzoekende;

    • b)

      de Urgentieregels uit de Huisvestingsverordening Veenendaal 2024 - 2027;

    • c)

      advisering van de gemeente of woningcorporatie;

    • d)

      eventuele advisering van extern deskundigen;

    • e)

      eventuele beleidsregels van burgemeester en wethouders.

  • 5.

    Het besluit van de commissie bevat de motivering die tot toekenning of afwijzing van de urgentieverklaring heeft geleid, en – wanneer van toepassing – het betreffende zoekprofiel.

  • 6.

    De secretaris verzendt het besluit naar de aanvrager; uit het besluit blijkt dat het is genomen door de commissie namens burgemeester en wethouders.

Artikel 7 Waarborgen privacy

  • 1.

    Alle stukken die de commissie bij de behandeling van de aanvragen betreft zijn vertrouwelijk, met uitzondering van de algemeen geldende regels.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie overleggen na de vergadering alle vertrouwelijke stukken aan de secretaris, die zorg draagt voor vernietiging.

  • 3.

    De voorzitter en de leden van de commissie zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke gegevens. Zij tekenen bij hun aanstelling een geheimhoudingsverklaring.

Artikel 8 Verslag van werkzaamheden

  • 1.

    De commissie maakt jaarlijks een verslag van haar werkzaamheden.

  • 2.

    De commissie biedt dit verslag voor 1 maart na het jaar waarop het verslag betrekking heeft, aan burgemeester en wethouders aan.

  • 3.

    De commissie kan hierbij ambtelijke ondersteuning vragen.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1.

    Het Reglement Urgentiecommissie 2015 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Besluiten tot aanstelling als lid of (plaatsvervangend) voorzitter van de commissie die nog geldend zijn op het moment dat het Reglement Urgentiecommissie 2015 wordt ingetrokken gelden als besluiten krachtens dit besluit.

  • 3.

    Dit besluit treedt in werking op de dag dat de Huisvestingsverordening Veenendaal 2024 – 2027 in werking is getreden.

  • 4.

    Dit besluit kan worden aangehaald als Instelling- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Veenendaal 2024.

 

Burgemeester en wethouders van Veenendaal,

 

mevrouw drs. S.M. Deelstra

secretaris

 

de heer K.J.G. Kats

burgemeester